Jump to content

Min älskade trasiga Suzuki GV XL-7


Gustav Olsson
 Share

Recommended Posts

Hej!

Här körs det en silver 2005 Suzuki Grand Vitara XL-7 2.7 V6 automat. 

Den är inte så mycket overland än (även om den gått många mil över rötter, stenar och lera). Enda modifikationen är Hankook Dynamic MT 205/80R16 vilket räckte extremt långt! 

Bilen har gått som min gårdsbil och kommer fortsätta som det om det blir för dyrt att ta den i bruk som vardagsbil. EGR-ventil m tbh, halvljus och vindruta ratas av Bilprovningen. Och för min familjs skull behöver ACC lagas. Vi gör ett försök och pungar ut med en (hel) del för att vi älskar den bilen och för att den bara gått 12,7k mil i skrivande stund.

Personligen är jag frälst. Det enda bilen saknar är difflock, men det är extremt sällan jag saknat det. Jag älskar den snabba responsen i styrning och motor, kombinationen av motor/låda, samt insteg, sittposition och sikt. För mig på 188,5 cm är bilen nästan perfekt. Om jag hade haft 5-10 cm ytterligare fram till pedalerna vid sträckor >30 min hade det varit jackpot. 

Den tar sig fram otroligt bra med tanke på priset. Den hade inga problem att haka på min fd Pajero (även om Pajeron sannolikt slår XL-7:an i mer extrem terräng). Den har spöat de pickuper den ställts mot (de behöver iofs mkt vikt på bakaxeln för att komma till sin rätt), både Hilux och Ranger. Sett till lastvolymen har jag svårt att se att man kan hitta mer offroadkapacitet per krona. Det är mina 2 cents till alla som letar rymlig 4x4 budget suv att köra av vägen med. 😉

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Kul!   Trevlig och kompetent bil. Häng inte upp dig för mycket på att bygga en "overlandingbil". Det är en knasigt begrepp egentligen   :-)   Overlanding i sig innebär ju att resa och uppleva platser, kanske aningen mer "remote" än gemene man gör. Bilen är ju bara ett verktyg för att nå en bra resa, gärna utan problem.

...och difflocks...   Jag har detta - men det hjälper ju föga om man som jag vid senaste turen var så excited över spåret att jag GLÖMDE att låsa den bakre diffen mitt i all action...   :-)   Det gick fint ändå, med vinsch...  

  • Thumb up 1
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, CampForCer said:

... Häng inte upp dig för mycket på att bygga en "overlandingbil". Det är en knasigt begrepp egentligen   :-)...

...och difflocks...   Jag har detta - men det hjälper ju föga om man som jag vid senaste turen var så excited över spåret att jag GLÖMDE att låsa den bakre diffen mitt i all action...   :-)   Det gick fint ändå, med vinsch...  

Nejdå. Jag bygger den enligt behov. Men tänkte det var värt att nämna min medvetenhet med tanke på forumets namn😃

Mitt behov är att 365 dagar kunna täcka samma offroadsträcka om ca 1,5 km mellan garaget och sommarstugan. Men i tex november rör det sig om uppkörd traktorväg (20 cm lera), åker, äng, och skog och är nog så trixigt. Det jag saknar för det är 1" ramhöjning, ankare och en bärbar fjärrstyrd vinsch.

Känner igen det där. Har glömt bort diffen 100 % av gångerna jag kört fast min fars Ranger tror jag. Men löst det med spade eller vad som finns tillhands. 😂

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Lars 9k said:

Välkommen @Gustav Olsson!

Sukka är ju överlag kanon i skogen så länge de inte rostat upp.

Sen hur dyrt det är att hålla igång en bil är ju relativt och ganska ofta ”billigare” än värdeminskningen på en nyare.

Tack! 🤠

Fint! Då är det inte jag som är färgad bara👍 Ska kolla rosten när jag fått bort täcket av torkad lera undertill. 😂 Var hittar man ställe med högtryck underredestvätt i Stockholm norrort? 

Det där är dagens sanning om man räknar bort nyköp eller samlarobjekt osv. Men tid utan tillgång till bil är en faktor i min situation (fru + 2 små i hemmet). Sålde nyss vår XC70 och XL-7:an står i carporten med bortmonterat insug, spjällhus och egr-ventil m tbh sedan 1v tillbaka. Jag råddar själv mha en vän för att spara på slantarna. Det visade sig tyvärr vara ofantligt mer besvärligt att vara utan bil än vad jag väntar mig. 🤔

Vi ska flytta till dyrare boende, byta ort och sannolikt byta jobb 2023 så nu försöker vi undvika större utgifter eller att binda upp oss via billån eller leasing, utan spara istället. Min uppfattning nu är att det är klokare att åtgärda egr-ventilen och låta XL-7:an återgå som gårdsbil och köpa en begagnad hel och ren familjebil som är nybesiktigad och nyservad o färdig med dubbdäck osv. Antingen en tråkkombi eller en SUV som blir arvtagare till XL-7:an när den tar slut. Tråkkombi kan ju iofs få vara en Outback, och SUV:en en soft Offroader som tex Forester, CR-V eller X-trail...🤔😊

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag bytt EGR-ventil (ja, fick hjälp med det för det är över min kompetens nivå) och framlyktor. Bilprovningen slog endast ner på den spruckna rutan som måste bytas,vilket var förväntat. Så nu vågar jag investera lite tid och pengar i den. Återkommer med foton när jag är igång. 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ok, ca 6500 kr i arbetskostnad för att byta AC-kondensor. Funderar på att göra det själv. 

Ca 3500 kr för att byta returslang till styrservon. Hittar inget rör/slang, beggat eller nytt, som är billigare än verkstan. Funderar på att vänta med det. Funkar att fylla på olja var 20e mil. 

Köper vindruta från skrothandlare (1200 kr) och låter firma byta för 2000 kr. 

Sen är bilen laglig och har AC inför sommarhettan. 

Men är lite sugen på att byta de ganska skraltiga dubbdäcken till Discovery S/T MAXX dubbade på ny plåtfälg... Och slänga på hasplåt (plastskyddet under motorn har jag kört sönder och rivit loss) 

Har någon av er bytt styrservo slang/Rör eller AC kondensor? Svårt? 

Link to comment
Share on other sites

Mina funderingar:

AC, har du kollat med din lokala kylfirma om de "fyller" efter att du gjort en reparation?
Delar, du har kollat på autodoc.se och trodo.se efter delar?

Med bra verktyg och tort & varmt fixar du bytet själv, kan kanske finnas några youtube klipp som ger vägledning om inte något forum.

Lycka till.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Norlin said:

Mina funderingar:

AC, har du kollat med din lokala kylfirma om de "fyller" efter att du gjort en reparation?
Delar, du har kollat på autodoc.se och trodo.se efter delar?

Med bra verktyg och tort & varmt fixar du bytet själv, kan kanske finnas några youtube klipp som ger vägledning om inte något forum.

Lycka till.

Tack! Nej glömde faktiskt fråga. Ska se om fyllning ingår i offerten. 

Ja, letat överallt. Verkstan får hem slangen billigast och hos skrothandlarna finns inte den som passar min bil. 

Ja. Håller ju på att isolerar 45 kvm skjul nu för olika fix-projekt som ska snyggas till och säljas av. Så borde testa först att byta själv. 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Här hemma har vi en kylfirma som fixar läcksökning och återfyllning efter reparation för en långt billigare peng än vad bilfirmorna tar. Om du hittar en sådan så odla kontakten på att få komma till när du bytt. För 6500 misstänker jag att det ingår allt för att få igång systemet, när du byter själv gäller det att hitta en flexibel firma som fixar läcktest & återfyllnad, AC-kondensatorn bör kunna hittas på autodoc.se ,trodo.se eller eBay eller...

När det gäller servo slangen så kolla med en hydralikfirma om dom kan göra en ny åt dig med den gamla som mall och om det priset blir bättre.

45 kvm är en bra början, tänk på porthöjen så du kommer in/ut med bilen när du höjt & skaffat större däck. 😀

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag minns nu att priset var för att få AC:n i bruk, så de fyller på också för det priset. Jag har iofs kylmedium på tub och adapter hemma... Frågan är när jag får loss tid bara 🤔😂

Har beställt kondensor från skrotfirma. 700 kr inkl frakt.

Jag kör på verkstans styrservorör om jag beslutar mig för att laga det. Var OK pris ändå. 

Jag isolerar i en befintlig lokal. Den har 210 cm hög och närmare 3 m bred port. Problemet är inne i lokalen. Är 225 upp till balkarna i taket så kan inte lyfta bilen så högt. Men det jag ska göra funkar det för. 

Hittills i år har allt klaffat och jag har haft bra tempo. Hoppas det håller i sig för annars hinner jag inte allt. Vill verkligen sälja av de där grejerna. Nu står de bara och åldras och samlar damm. Skulle kännas skönt om någon annan faktiskt nyttjar dem. 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...