Jump to content

Hannas Jeep Renegade Trailhawk


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Som tidigare nämnts, en sådan här sats behöver vi inte….91D1C708-BC96-493C-AF17-8AD0024E418B.thumb.png.eeb52a8afa81d56d56d4719b460b29b1.png

 

Men som av en slump har nu Dahlhems lagt upp den på sin hemsida och visst var det trångt att få in fötterna mellan däck och hjulhus ………. Hmmm

  • Haha 4
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Ikväll blev det jobbat med den ”lille”.

Efter att jag fått tag på en instruktion för montering av originaldraget, som jag däremot inte fick tag på, var  det ganska enkelt att demontera plasten över kofångaren.

E8707E4E-5AF0-4EF3-A4C6-6CF468A5873E.thumb.jpeg.effca28ac07f02a0651fdc380a68a8df.jpeg

 

21CF1D10-CF22-49E8-AFC4-12F99295EE69.thumb.jpeg.91c06539ee7fbea4dcbe3928f588ea7d.jpeg

 

En del clips till skärmkanterna gick såklart sönder, men nya är på väg.

35687EC5-C80B-4F8F-9DCE-A110AE3AF665.thumb.jpeg.24a1b1e8efee875c4f8d23a5958e69d3.jpeg
 

 

Med plasten av, frilades kofångaren som var rejält bultad i karossen.

497F1E4A-83FD-4367-903F-F1726102C78D.thumb.jpeg.f29a332254d72400df0ff389bfd44488.jpeg
 

 

Den skall ersättas med draget, fortsättning följer. Just nu ser Lilljeepen lite rumphuggen ut.

24F8E683-89A2-4B29-A8AE-A3B6B05F658C.thumb.jpeg.19dea3f8f9b44345c46ba2d8e6607ce7.jpeg

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

I eftermiddags blev det fixat lite till…

Dragbalken börjar ta form, genom Görans försorg.

D35C28D9-A78C-43EC-AD2D-C2D17B1D82D0.thumb.jpeg.4507e07a47ea56ade7f86a4ce1fd08cb.jpeg


 

Samtidigt som jag ritat och klippt ut en mall för att sedan börja ta hål i plasten.

62508E02-CA22-49CF-8E43-96E5B3EB6788.thumb.jpeg.d2c2aa312c4d737b5787b7154d00e3f1.jpeg

 

 

Hoppas nu bara det här blir rätt!!

2175F9E8-5A3C-4CCC-A18F-CBB8D68FCF1D.thumb.jpeg.ca3e9a0c737292205ac40640ae6553a5.jpeg

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Monterad och (inte) klart.

 

Draget byggdes färdigt igår och blev lackat.

Idag blev det monterat och passade alldeles utmärkt.

4A6BB54E-7293-4CB9-999D-334D94DB75E9.thumb.jpeg.429b6b045af074a77612d57339757f2b.jpeg

 

Jag fick borta hål för att få in kablaget, lite rostskydd i hålet och så en gummigenomföring.
DD97040C-4AD6-41B6-B609-64FE0311F0EC.thumb.jpeg.981bf1e523d1568c630cf0bf86ffd05a.jpeg


 

Plasten återmonterad med en nylackad bogserkrok.
E2067B39-5A59-48BB-93C2-CD5CE196F375.thumb.jpeg.60e0249b1663b317d98135bf94ff444c.jpeg
 

Det krävdes lite justering innan kåpan satt rätt. Egentligen skall hela plasten bytas till en med slitsar för kåpan men genom att skära bort hakarna och istället skruva fast den fungerade det tillräckligt bra.

FF747E30-BAA7-458E-810A-9F39B94C0A0A.thumb.jpeg.9d8a58ea4888af2c2e834673a6c23716.jpeg
 

 

Färdigt resultat, eller inte riktigt, det återstår att koppla in elen och det lär kräva att det mesta av inredningen i bagaget demonteras.

14654CC7-4A41-4B46-85F1-242C28A3A923.thumb.jpeg.4ad7fefb8cd4129295deb1784257b667.jpeg
 

Vilket får bli en annan dag för nu skall vi rigga för helgtur.

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lite efterarbete medan vi packade.

Man får räkna med att clipsen som håller skärmkanterna ryker.

En del gick sönder redan när jag lossade skärmkanterna.

5F5E5B97-8E0C-4EF1-818A-F53657FEDFDF.thumb.jpeg.1a35556fd42f99c379c1e7d9198fbb61.jpeg

 

I stort sett alla de andra gick i sönder när jag försökte lossa dem från karossen innan återmontering.

3488B1CD-1A59-4C80-96C2-2C8456959D00.thumb.jpeg.30b81d8aa74273c39e205b0ec4768968.jpeg

 

Då de gröna och blå clipsen jag beställt inte kommit ännu, fick det bli tillfällig lösning med vita avsedda för dörrsidorna i den store.

En trasig clipshållare fick limmas och smältlim verkade hålla.
0C152F16-4116-406C-BC91-C1BBD0F736A9.thumb.jpeg.77c48cb21f69fef423d4b37d598d3afd.jpeg

 

Vi får se om det håller när de skall av nästa gång.

 

 

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Eibach, 25mm höjning?

Kian fick Eibach som skulle ge 30mm, och det gjorde de, men inte genom att vara 30mm längre utan genom att vara lika långa som original men "30 mm" hårdare.

Nyfiken på om det är likadant med dessa, som inte behövs men kommer att sitta som en smäck på Lill Jeepen. 👍

  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Vänta nu, blir det istället för, eller tillsamman med..?

On 4/25/2022 at 12:07 PM, Lars 9k said:

Som tidigare nämnts, en sådan här sats behöver vi inte….91D1C708-BC96-493C-AF17-8AD0024E418B.thumb.png.eeb52a8afa81d56d56d4719b460b29b1.png

 

Men som av en slump har nu Dahlhems lagt upp den på sin hemsida och visst var det trångt att få in fötterna mellan däck och hjulhus ………. Hmmm

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timma sedan, Norlin said:

Vänta nu, blir det istället för, eller tillsamman med..?

 

Vadå…. jag bara tittar över lite olika grejer ”vi inte behöver”!!

Men att kombinera de båda är ju en inte alltför ovanlig kombo ”over there”. ;)

 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Norlin said:

Eibach, 25mm höjning?

Kian fick Eibach som skulle ge 30mm, och det gjorde de, men inte genom att vara 30mm längre utan genom att vara lika långa som original men "30 mm" hårdare.

Nyfiken på om det är likadant med dessa, som inte behövs men kommer att sitta som en smäck på Lill Jeepen. 👍

Eibach er kjent som et merke som leverer bedre på kjøreegenskaper enn kanskje 90% av tilbyderne av lift-kits.
Det overrasker meg derfor ikke at fjærene ikke var lengre enn de orginale, men stivere. Det gjør også bilen mye bedre å kjøre med last. Billige kit har alltid mye lengre, men tilsvarende myke fjærer som de orginale. Og da blir bilen som en båt med litt last i. :)

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Äntligen något som vi behöver!

Ett rejält schackelfäste  med vidhängande schackel så Lilljeepen kan dra loss alla stora Jeepar.

Eller rättare sagt ett bra fäste för att dra loss Lilljeepen när den kört fast!! ;)

76C69356-950C-47A4-9293-2EB7416F422C.thumb.jpeg.c95bdd302ad444630623fa46befc4f43.jpeg

  • Like 6
  • Thumb up 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Inkoppling släpvagnskontakt Jeep Renegade 


Med fästet monterat var det tid för nästa steg, koppla in elen.


Jag borrade ju och drog in kabeln i bagaget tidigare, men det där med inkoppling gjorde jag inte färdigt, då jag insåg hur mycket jobb det skulle bli.

För att koppla in kablarna och montera styrboxen var det bara till att börja plocka bort plastpanelerna.

Jag började med de här runt lucklåset, vilket var helt onödigt, de kan sitta kvar.

70A06427-6F37-4E7E-9E87-D8D598F86389.thumb.jpeg.5a800143b25baed3120b68c20ec1d8ac.jpeg
 


 

Däremot behöver de tre torx skruvarna på insidan av panelen tas bort.

D9AB0EB6-CE6C-44ED-A46A-3D798D7BC16B.thumb.jpeg.266b2e9623c9305d81fff38e3e4afbee.jpeg
 

 

Liksom lastöglorna vars skruvar gömmer sig under kåpor.
B298F47C-D038-46EA-9E6E-A56EAE9F0977.thumb.jpeg.26aebbda6118ee1b66d8eb722553395e.jpeg
 

 

Sen var det ”bara” till att bända och dra tills mittenpanelen lossnade. I detta fallet höll clipsen och även fästena i panelen.

54930C1B-B5C5-426D-9DAE-CF2A31CE3D42.thumb.jpeg.a2081654f6087d3dca57f87b73902bbb.jpeg

 

 

 

Nästa steg var att lossa den övre panelen på vänstersidan, av med de två pluggarna på ömse sidor av fönstret.

53152DB6-C155-4980-BEFC-03FAB9E75DD7.thumb.jpeg.eda78509c0d976d528cfdddb795175aa.jpeg


779CE4A3-E604-4495-B2BE-CDEE58DE9AB3.thumb.jpeg.4843daf7763d7744d457c97399b45a7c.jpeg

 


Där under satt insexskruvar.

B9363D3B-B52E-482C-AE7E-6C844C5C9119.thumb.jpeg.0ffa118a2b53f7bdf78079e2921997fc.jpeg

 

 

Återigen försiktigt och oroligt bändande innan panelen lossnade. Även denna höll, men några clips gick sönder.
8BD15131-257B-4E08-AFDB-37505CCB449A.thumb.jpeg.581db86992e2f77c58e99bc37eb3ef99.jpeg

 

 

Bottendelarna av clipsen satt kvar.
E6401732-E1F2-46EB-AB1B-C06925252D46.thumb.jpeg.8bf4edcedadceea96e5c986f300f8ff9.jpeg


 

Nu kom jag åt tre torxskruvar som satt i överkant på den nedre panelen.


5660D3A5-C4AF-4B9D-9BD4-9F14F1AB45CD.thumb.jpeg.7e24a0008352ba90d8f5226056fd2b28.jpeg


 

 

 

I nederkant var det laststöglan som skulle bort.

526C1A43-8D82-4889-9C51-3E92CE3D3559.thumb.jpeg.1a3de25d059e91dd03895bd217e9f3dc.jpeg
 

 

Sen åter dra och lirka försiktigt, några av fästpunkterna kom man åt genom att lyfta ut panelen lite och sen bända med clipsmejseln.

AD3792B7-A685-40D2-9FF2-9B1FA0A6D336.thumb.jpeg.5b1ef336cf93a1de023ff0c2e2999362.jpeg

 

Några clips satt även här kvar men gick att lirka loss.

3D14F289-EC96-4F1B-9794-EEDC7C976617.thumb.jpeg.a840f8009e47bacfb61e73046df85449.jpeg

 

 

Sen skulle jag hitta en plats för boxen som krävs för att plocka canbusssignalerna och förstärka dem till släpvagnskontakten.

Den krävde även konstant 12V.
 

419A5302-E44D-4858-97F6-82EDF1723780.thumb.jpeg.a747b997aeb6cc69fcebdcf3c9ec9c3a.jpeg

 

Bakom den här plåten under den bakre elcentralen fanns det plats. Här fanns det även tillgång till konstant 12V efter min tidigare omkoppling av eluttaget.

0D0AB9DA-6FAA-44A6-A15B-86455D5FDAEA.thumb.jpeg.8d4e70e99a65d6dbefe9dff18d0ee2fb.jpeg

 

 

Signalerna skulle tas genom att skarva in kablaget på respektive kabel till bakljusen.
Först mätte jag fram vilka kablar som ledde vilken signal. Enligt anvisningen behövde jag inte koppla in mig på bakljusen om dess spänning understeg 4-6V, vilket mina gjorde.


Så det enda som skulle kopplas var höger respektive vänster blinkers samt ett bromsljus.

Ändå ganska bökigt, jag använde de medföljande crimpblecken men ett annat alternativ hade varit att löda.


3EC5A9B5-6AE6-4BCC-A256-FD74356E1AD3.thumb.jpeg.0f0e8ca04b3cfdec69235ae196883232.jpeg



Placering av boxen bakom plåten.

8F5B28A4-1EC3-4F32-BE8A-BD76365CBCF3.thumb.jpeg.8e85b1ce58bf7ccc9bf9e7f118118a13.jpeg

 

 

Den medföljande säkringshållaren för boxen stripade jag fast vid elcentralen. Här hade det varit snyggare med en säkringshållare som gått att snäppa fast i befintlig central, men det blev tillräckligt bra.
CAD5F1F4-BED2-4FEC-8AF6-15A3118D45C5.thumb.jpeg.dae99289c1837530b0b2d7cd679034cd.jpeg


 

Kabeln över till högersidan fick gå längs bakkanten av bagaget där den hamnar under panelen.
42418302-B728-4BB2-A6F0-4B51BE250518.thumb.jpeg.1a8e2c99cde6a2f66fd80a3634e1b229.jpeg

 

 

Det blev ganska stökigt i Lilljeepen med de lösa panelerna. Dock valde jag att inte lossa på högersidan då det gick att komma åt kablaget där ändå.
F19C46CE-DC8F-45E1-8EA2-F020D91A320A.thumb.jpeg.965d5a1d9b8c8c1acbfa50f87218c3a7.jpeg

 


Innan jag monterade ihop panelerna testade jag att det fungerade vilket det lyckligtvis gjorde. 
D4B7A14C-68DA-4A47-B416-91DB8E68C979.thumb.jpeg.9e6f7b9ab99674ca2cb6b37ee276ae55.jpeg


 

Ytterligare några clips gick sönder när jag skulle lirka loss dem innan återmonteringen.

28449AB1-499C-443F-970C-DDCE598A86BD.thumb.jpeg.2b7b42ca95a0eb3741455ef013260d70.jpeg
 

 

Totalt tog det kanske inte lika lång tid att koppla elen som att montera själva fästet men det tog mig åtskilliga timmar och ett gäng clips i reserv samt verktyg för att demontera clips är ett måste.

 

Avslutningsvis en bild på lite  ”bra att ha grejer” i Lilljeepen.

05EAB919-48E7-45A4-AA02-4A3833DDCD1B.thumb.jpeg.a97e5dc5251907a1357c70308dcad276.jpeg 

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Föredömligt utfört och dokumenterat. 👍

Fixade lite i texten åt dig... 😁

8 hours ago, Lars 9k said:

Innan jag monterade ihop panelerna testade jag att det fungerade vilket det lyckligtvis naturligtvis gjorde. 

  • Haha 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nu är visserligen Gummistövlarna testade men framförallt blev Batery Sense monterad idag.

D1145889-227F-4AB0-B202-40D18DBDAE59.thumb.jpeg.73933fc27458e2e8ac74551f8b2d192a.jpeg

 

 

Känns trotts allt som att vi får lite bättre koll på statusen på startbatteriet.

D7076C18-94AE-4FB0-8C8B-D66DE92DB5AB.jpeg.79d0e5da79fad774be42f0a0ee411809.jpeg

 

 

Extra viktigt intill det tillkommer ett dedikerat förbrukningsbatteri.

 

Sen kompletterades skuffen, efter lite bearbetning av skumplasten blev där även plats med en domkraft, nu saknas bara ett reservhjul…

899DCDAE-A909-43C7-B7E7-C86AA77083D9.thumb.jpeg.000940c889ee74519605b2c93d84fc77.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Montera Eibach höjningsfjädrar, bak
Lite mecktid igen.

Ikväll kom de bakre på plats.

AC9E0A3A-58B9-4454-A33B-7753559EC98F.thumb.jpeg.c176cbeb974a27a466b2a059f24b7329.jpeg

 

 

Efter att vi lossat innerskärmarna var det ganska enkelt att komma till skruvarna (utv torx) och lossa dem.

722D6F9F-B803-4377-AADD-7A853022C663.thumb.jpeg.227c6a6b4c54cec9964172bddd3fa2ae.jpeg

 

 

Nertill var det några kablar, krängningshämmarstaget, de nedre skruvarna som skulle loss och även här var det utvändig och invändig torx.

21E9120E-A51D-4A12-B8A7-68ACA24E438E.thumb.jpeg.63cafeeef0793e222741deeadcdefd78.jpeg
 

För att spänna ihop fjädrarna hade vi @Per Pettersson kvarlämnade fjäderspännarsats som var riktigt kanon, Biltemas ”dyraste” riktigt kraftig och effektiv.

CF2AF7CE-CDB1-498B-97ED-44D7AFE1E6DB.thumb.jpeg.053e5ac81574d26b8ddd9121aa87716d.jpeg

 

Pressa ihop fjädern lite, sen lossa muttern på stötdämparen med en lös hylsa samtidigt som stötdämparaxeln hölls fixerad med en insexmejsel.

Totalt tog det oss några timmar att bak. 
8AEDA21F-64C7-4720-9D25-D640E0487A90.thumb.jpeg.33897e52c07530c61ed044c70f464ac6.jpeg

 

Resultatet då…?

Jo som förväntat, något högre än tidigare, knappt 30mm olastad skulle jag säga.

Framtiden får visa hur det skiljer med last.

Nu har jag köpt ett helt sett så de främre kommer också att monteras men annars vette tusan om jag inte skulle rekommendera att bara byta bak för att få lite marginal vid last.

Vill man kan man ju kombinera med en distanshöjning på 1,5” fram och bak.

F857A582-75E7-4273-80CB-5877190D9DA9.thumb.jpeg.d0cf46a9330fa27584a858fe94b1ec1d.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...