Jump to content

Hannas Jeep Renegade Trailhawk


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Idag blev det även lite tid över till lilljeepen.

Baksätet åkte ut, det var ganska enkelt att plocka ur det.

Ryggstödet sitter med en torx i mitten.

0F4F7073-7440-4E90-ADE3-DCB5B4A53BE6.thumb.jpeg.33084d454e19758197bba92e6270c890.jpeg

E50BC657-AE8B-4FFE-A539-363DC6EFA061.thumb.jpeg.6542fe7f2537ff78f06b7111b0c89dc4.jpeg



 

Sen sitter det ett fjäderlåst fäste insidan som man får lirka lite med innan det hoppar upp.

07BE86F5-A2C9-4821-9A5E-6809E796EF4D.thumb.jpeg.a4bba9767ffe82f8b4e281ae9a6ce75c.jpeg



 

Dynan är bara till att lossa två torx i bakkant och sedan lyfta i framkant.

79C067D2-F97E-44A4-A808-D40A4E2BC723.thumb.jpeg.119e0e226c172613c4fa01e94764a66e.jpeg

 


 

Dök upp lite fynd i form av enkronor och en kola….

B999B0E8-17F4-41E6-8398-8544DAD4B8F7.thumb.jpeg.aa63b33376cb6d30b9b91190b0492f16.jpeg
 

 

Återstår två fästen för säkerhetsbältena för att få ett ”rent” golv.

A5619D57-4726-4EBF-8F54-4AC3DDF0B644.thumb.jpeg.08761f70d1fa829331543db9649c9da4.jpeg


 

 

Det blev ju nästan gott om plats med sätet ute, nu återstår att se hur vi skall gå vidare.

9ADE7C34-0B68-44EF-912A-D876B9D59EA5.thumb.jpeg.3c94c15c44dc234f9afc1bdda0647a0b.jpeg

 


 

Även taktältet och extraljus på plats.

8C9C68B7-9D7D-4346-8931-9864E4EC9D5A.thumb.jpeg.f0d1eb26b4f5a4d17cbea33f8f636c73.jpeg

 

  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
4 timmar sedan, sdt said:

Najs!
Det är samma tält? Eller har ni skaffat ett separat till lillbilen?

 

Absolut samma tält, har ju som jag skrev tidigare i tråden monterat snabbfästen på takplattformen, har likadana på ZJ:n och om ett tag åter en uppsättning även på släpet.

On 12/16/2021 at 9:25 PM, sdt said:

Ja, de där har man hört mycket gott om. Ska bli kul att höra vad ni tycker om den.



Den är riktigt rejäl och stadig, precis som utlovat. 
Riktigt kraftig sugkopp med enkel låsning och sedan RAM-Mounts kulleder för justering, gediget!
 

29B69E3B-7644-4EFD-8E35-D2EC18881C28.thumb.jpeg.e86ab3cddb33ec2135de416b43235786.jpeg


 

Då framrutan kommer väldigt långt bort från @Hanna blev lösningen att sätta hållaren på sidodörren, vilket hitintills verkar fungera bra.

7B5C0772-6011-4ED8-9A00-D6DDFAEE7C24.thumb.jpeg.3d01375499c59b6a1052df9b1b791e11.jpeg

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev det lite mer fix.

För att kunna spänna fast prylar i mellanutrymmet införskaffades lite lastöglor.

31EA0F1E-930B-47B6-A6B1-181FFDD5400D.thumb.jpeg.fe5fec8c1dc5dc0539dc89094e22d49c.jpeg

 

 

Efter lite anpassning kunde de monteras i nedre infästning för säkerhetsbältena. 

BA74F627-FB97-4491-94C8-F921B9CD1182.thumb.jpeg.8409c27fd86005f238748f23bb41e148.jpeg
 

 

Nästa steg blev att göra en skiva till bagaget.

Bara att börja mäta och skissa.

BD28FCCC-65B8-4A69-A16A-6C52D4B0B943.thumb.jpeg.99d96823bb142908a90112903eab27e6.jpeg


 

Rätt bredd fick bli första steget.

FD1A1FF1-61CE-472C-9B28-D37296E31499.thumb.jpeg.8363d1790e001ea4edfb1e2c7d1670f0.jpeg


 

Sen skulle hörn och lite hack sågas ut.

17E408A3-1532-4CE5-B52A-B39E3082C564.thumb.jpeg.b346c15b4b5a5058eeaa1ef76b7ba138.jpeg

 

 

Skivan på plats.

1BACAF9E-412D-4F13-8314-65858C78FEF8.thumb.jpeg.2dbf128627d5d5b596778f62cbc44450.jpeg
 

 

I väntan på mer avancerade lösningar går det att öppna kylen där den står. Vi skall bara bestämma oss för hur vi skall spänna fast den så länge.

769FB612-B376-4ACB-A418-D082715CDFBE.thumb.jpeg.8a71271f63b6ef858e2995a6a7f786dd.jpeg

 

Under skivan är ett utrymme där bland annat Muurikkan kommer att hamna.
0296F1A8-10DF-4477-952A-35AEC00B6323.thumb.jpeg.c246c6d0a3808d0582c4d9920795dc49.jpeg

 

 

 

 

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
49 minuter sedan, Norlin said:

Här går det undan, och bra ser det ut. 

Kommer baksätet permanent vara någon annan stans?

Nja… det här skall ju vara en DD vilket i och för sig även ZJ:n är, men njä.. det är nog inte tanken.

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev det lite mer fixat.

Efter lite funderade hittade jag möjligheter att spänna fast vår gamla kökslåda och kylen på ett tillfredsställande sätt.

4D09CFA7-644D-4302-8499-02C867884D8E.thumb.jpeg.7d4238c0682c72a72437267828f150a3.jpeg
 

 

 

Ett gammalt liggunderlag skars till för att täcka golvet.

6779F66D-22F9-4AF7-82A3-BA25E27D1E76.thumb.jpeg.fe898ba97cc30542049d98d388a6b4f2.jpeg

 

 

Under skivan gick det alldeles utmärkt att få plats med verktyg, yxa, Murrikkan, diskbalja och lite annat smått och gått.

28B40748-EBFF-4899-8B4B-C15133A3CE78.thumb.jpeg.61bd69fa0e310c21b1ceb64cbffaff3c.jpeg
 

Sen kräver ju vintertur ved, det fick bli till att stapla pinnarna direkt bakom förarstolen, dock i den sedvanliga viltsäcken från Biltema.438B061A-D7C3-4F5D-8DE4-39CA154B0615.thumb.jpeg.32d3cc1b9596c064281ba904c8c50571.jpeg

 

 

Nu börjar det arta sig.

 

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Lars 9k said:

möjligheter att spänna fast vår gamla kökslåda och kylen på ett tillfredsställande sätt.

4D09CFA7-644D-4302-8499-02C867884D8E.thumb.jpeg.7d4238c0682c72a72437267828f150a3.jpeg

Funderar på om man inte kan hitta någon säkerhetsbältesadapter/loop som kan fästas i ordinarie säkerhetsbältesfästen, för att koppla o låsa kyl o lådor?

...och hur gör ni med lastgaller...?   Tänk på säkerheten!!  :-)

Snyggt jobbat med bilen!   Blev ju riktigt bra med golvet där bak. Även tältet och ipad-hållaren ser kanon ut!

Jag har bara EN annan synpunkt...   TA BORT MITTENLJUSET i fronten!!  😕 

8C9C68B7-9D7D-4346-8931-9864E4EC9D5A.jpeg

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
35 minuter sedan, CampForCer said:

Jag har bara EN annan synpunkt...   TA BORT MITTENLJUSET i fronten!!  😕 

8C9C68B7-9D7D-4346-8931-9864E4EC9D5A.jpeg


 

Det är ju snyggast på hela Jeepen och dessutom ett konventionellt halogen med ”icke LED” våglängd! 🤣

  • Happy tears 4
Link to comment
Share on other sites

For å fortsette litt på det tekniske i denne tråden istedet:
Jeg ser på det store internett at disse motorene har en såkalt "intelligent battery sensor", som visstnok skal stå på den negative polen på batteriet.
Den måler temperatur, state of charge og noen andre parametre som så bilen bruker for å lade batteriet best mulig.
Hvis denne sensoren er dårlig, får man ikke ladet batteriet skikkelig. Verdt en sjekk kanskje?

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jo en sådan sitter det på den. Jag kan kolla lite mer på det framöver men just nu är min teori efter att pratat med några andra om överkänsliga batteriövervakningar att det hänger ihop med drift av Webaston.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Kollade lite snabbt vad bilen själv påstår om laddspänningen förr vad det nu är värt, 13,2V!!  hmmm du har kanske rätt @iknutis?

851CF2A6-F3A0-4AC7-AAF7-8F9D437314D8.thumb.jpeg.4903b26a140ceeb06ecda42f949e9e78.jpeg

 

 

Har även sett lite på nätet om att koppla ur den där sensorn som ett sätt att koppla ur start/stopp funktionen ”permanent” det skulle ge felmeddelande men inget ”check engine”.

 

Med den urkopplad får jag samma felmeddelande som tidigare vid start men laddningsspänningen blev ju betydligt högre. Hmmm…. lite väl hög ju.

9AE9D9D7-A2A0-466F-9C8D-CDEFA8B915A3.thumb.jpeg.7bec164e1deb7302fd1ac1fb23b3b65e.jpeg

 

 

 

Med förbehåll att detta är spänning enligt bilens instrument får jag ju lite funderingar.

 

- 13,2V vid körning är ju minst 0,5V för lågt.

- 14,8V är högt, jag vet sedan tidigare att vissa fordon som är avsedda för AGM batteri och start/stopp har en något högre systemspänning.

- den högre spänningen just nu efter bortkoppling av sensorn skulle också kunna bero på att laddregulatorn registrerat ett batteri med dålig laddning (13,2V) och därför just nu laddar med högre spänning.

Vad tror du @iknutis och om det är någon annan som har någon bra ide.

 

PS. Enligt Amerikanska Renegade forumet verkar displayspänning på 14,8V var det normala…. så den där givaren är kanske knas.

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lars 9k said:

- 13,2V vid körning är ju minst 0,5V för lågt.

- 14,8V är högt, jag vet sedan tidigare att vissa fordon som är avsedda för AGM batteri och start/stopp har en något högre systemspänning.

 

Vad tror du @iknutis och om det är någon annan som har någon bra ide.

14,8V er helt fint på AGM, så jeg tenker kanskje sensoren er dårlig ja. Hvis problemet er løst nå som sensoren er utkoblet, føler jeg meg rimelig sikker på at den er problemet.
Du kan jo kjøre uten sensor en stund nå og se om alt fungerer fint med webastoen da. Men 13,2 er alt for lavt.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, Norlin said:

Bra med fel som lagar sig själv. 😁

Nja.. jag har ju kopplat ur den där givaren.

Spänningen steg sedan åter till 14,8V men skönt att ”chek engine” försvann!!

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...