Jump to content

Hannas Jeep Renegade Trailhawk


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

Tyckte jag kände igen dessa.

Fun fact, dessa levererades med navkapslar i plast så att de vid en snabb blick såg ut som Alu-fälgar. Har ev. en trave sådana kvar om inte tippen fick dom.

20180414_153420.jpg

 

image.png.0b2667c88576adee3711392ce3d63679.png

Otroligt fult egentligen så lackade i matt (?)svart med grova däck på en Jeep gör dom sig bättre än där de var ursprungligt tänkt.

Blir bra detta @Lars 9k 👍

  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
6 timmar sedan, Norlin said:

Tyckte jag kände igen dessa.

Fun fact, dessa levererades med navkapslar i plast så att de vid en snabb blick såg ut som Alu-fälgar. Har ev. en trave sådana kvar om inte tippen fick dom.

20180414_153420.jpg

 

image.png.0b2667c88576adee3711392ce3d63679.png

Otroligt fult egentligen så lackade i matt (?)svart med grova däck på en Jeep gör dom sig bättre än där de var ursprungligt tänkt.

Blir bra detta @Lars 9k 👍

Kanske därför de jag sett varit så fulla av ytrost.

Jag tyckte modellen är helt ok även om de kommer att få gå med öppna centrum.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Tyvärr räckte inte två sprayburkar till fyra fälgar så det är bara två som är klara.

Men i väntan på mer färg monterades igår däck på de två klara och i dag skulle det testas.

Först jämförelse med befintliga vinterdäck.

215/65-16 vs 235/70-16

98CD89D6-D890-4952-880F-DF2F0A662837.thumb.jpeg.4fa3aa9d7bcec89c76e21c95a464c797.jpeg

 

83D7CD21-D63F-4140-9188-646ADADE114E.thumb.jpeg.e6b9903ce73db96e6f403400459b08f6.jpeg


Diametern skiljer ganska exakt 5cm/2” så första resan mot himmelen kommer att bli 1”!

 

Första kontrollen var däck gentemot fjäderbenet, check, här är det lite plats över som förväntat.

530D3919-AEC6-4885-A414-3FEAD670CC71.thumb.jpeg.cdfcd35df065e5ee729149fdbd33c91a.jpeg


 

Nästa var däckets ytterkant gentemot innerskärmen fram resp bak på förarsidan.

Här var det sämre, det tog i bak. Jag trodde det skulle klara sig baserat på mitt ET och avsaknad av spacers men icke.

BD31FAA8-6D25-4271-B35E-31A1B485A3A7.thumb.jpeg.cb0aceb85dab0241df8c38af54eeeff9.jpeg

 

BF7B62E5-6BCA-4FDB-912F-B76F5A99D66D.thumb.jpeg.c50e0411df93fc6c1825a7628f406c80.jpeg

 

 

Ett alternativ som används på dessa är liksom på ZJ och XJ göra en ” pinch seam mod ” det vill säga skära upp och sen vika skarven mellan kaross och skärm. Skarven sticker ut ca 25-30mm bakom innerskärmen och riskerar att skära genom både innerskärm och däck när däcken blir stora.

Men lite tryckande på innerskärmen påvisade att det skulle räcka med att forma om innerskärmen med varmluftspistol.

Efter värmning och omformning var det ca 10mm fritt och vad jag kan se just nu, bör det inte vara risk att däcket kommer att hamna närmare oavsett flex.

BA2F3BC4-4178-4F63-9E85-DC36BC39379B.thumb.jpeg.b435bd2080e69a37b2e9f057417b50b8.jpeg


 

Framåt var det inget problem överhuvudtaget.

 

Resultat med nytt framhjul där den blå färgen skall tvättas bort.

89331CB2-FA88-4628-AFCC-D714A986798F.thumb.jpeg.bc8942dfd0707dc9bbf6f6640dab392f.jpeg

 

 

Efter att gjort samma jobb på passagerarsidan fick vinterdäcken åka på ett tag till i väntan på att de sista fälgarna blir klara.

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev de sista fälgarna klara och de fick även däck monterade.

Sen blev det ju hög prio att testa att få på dem.

Det gick sådär…..

Det visade sig att oken fram lik förbaskat tog i insidan av fälgarna.

Det fick bli till att justera oken lite med vinkelslipen.

870C93AA-0261-49E4-8E49-714BE82C91D9.thumb.jpeg.98e5784800caf6545a1d237ccc0ccdc9.jpeg

 

36855072-2FCF-45D3-9760-71DC72A905FE.thumb.jpeg.ed0a510f613081df1d5017f1f35f21bf.jpeg

 

 

Efter att ha putsat ner lite kanter på oken verkade det kunna fungera. Möjligheten att testa riktigt med bilen upphissad omöjliggjordes av diverse automatiska hokuspokus funktioner!! 😡

F7EFD983-E690-4BC2-8A4C-533F0B5E2E78.thumb.jpeg.d5e6f91d0da085efdfd3810fea5479dc.jpeg
 


 

Jag kunde exempelvis inte gå ur bilen med växellådan i N och släppt handbroms, nej det kan ju bli farligt, så när jag öppnade dörren drogs handbromsen åt, antingen jag ville eller ej!!!

När jag åter drog fast hjulen verkade det fungera, men när jag började köra var det mer som tog i. Det visade sig vara sadeln på oken som gick i ekrarna på fälgarna.

6F5F8C35-4C12-4B62-8F7B-B4060A3DB8BF.thumb.jpeg.654a2505d75aeeaf5978187557bd0853.jpeg

 


Det löste jag med 3mm spacers, dock var det fortfarande lite tight så de kommer att bytas ut mot 5mm dito istället.

1BF4C4E5-0AB7-42F9-AF72-C823806F915E.thumb.jpeg.d4be1c98deab5b2f0dbd39b74da82379.jpeg

 

 

Nästan färdigt resultat, imorgon blir det lite mer justeringar, nya spacers och hjulbultar samt diverse målning.

756BF662-19CE-4DD9-9DB5-4FF252F96573.thumb.jpeg.f9e05cb7406189dffe26fe16cff7a720.jpeg

 

 

 

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Med lite mer justering på oken och nya spacers fungerade det riktigt bra.22246AA4-82BD-45B2-ABAF-E30AA52B492D.thumb.jpeg.4578287a945943366e8a701a2ebf850e.jpeg

 

 

Sen fick vi ju passa på att testa om den den kunde klättra. 
 

Det gick väl ganska ok fast den flexar ju lika dåligt som de flesta Japanare….

AE07AA11-FB13-4A83-A038-4AFA20530B1C.thumb.jpeg.db73271166062fde1e76b706b8aace2e.jpeg

 

6F1AF61B-C741-48C4-B40A-53457C50B599.thumb.jpeg.764d36a96ab3220cbc2cea12c77ebd2d.jpeg


 

Här var bakhjulet visst 40cm över backen, då tyckte @Hanna att det lutade fullt tillräckligt. :)

1F09F3C6-8F4B-44AD-9A7D-B1E2587A7254.thumb.jpeg.f882c1f90e4ac0e2f5221227060be1aa.jpeg

5FEC5A6E-0B27-46CA-8BCB-7D31872700FD.jpeg

  • Like 3
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Hmmm Rudolf…. nja får fundera på den, än så länge Lilljeepen.

Just nu har takplattformen kommit på, baksätet ut och fästet för den inre plattformen monteras för fullt.

C4C0BB95-C04D-453C-B799-503EC2393CEE.thumb.jpeg.1bb9af58618bef05b6acd4788df53b67.jpeg

 

605C2EB3-EFD7-4941-A448-B80FB81ABA6A.thumb.jpeg.e086491598bd6cf3f410bbc85672bae5.jpeg


 

Någon skall få komma ut och lufta sig…. :)

 

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Förra helgen hämtade vi lite prylar till Lilljeepen, rocksliders och ett drag.

F8C649E4-88B7-47AC-B05F-73D33983FCA7.thumb.jpeg.1ac8dbc8989c4de4c5e5e314d59ceda0.jpeg


 

Idag var det dags att börja montera, jag hade abonnerat en av kompisarnas lyft och efter lite lossande av plastklipps, och en del skruvar var plastskydden över trösklarna av.

6A6D4BBE-9F10-41AC-AF88-843649FB9D67.thumb.jpeg.1187a8eb24ae8a3c5cc0fe2943186142.jpeg

 

075093CA-B01A-4C18-A7DB-EA2CDC625AC6.thumb.jpeg.bd67212d58fa761031261416b348b7c5.jpeg


 

Sen kapade de gamla fästena av med vinkelslipen innan det var dags att försöka passa in de nya skydden.

1E9A3389-8F5E-49F6-B531-DAE2EA397041.thumb.jpeg.a83e4893e68db584abe5f507643ea6fa.jpeg


 

Där slutade jag att fotografera, lagom till att Johannes kom hem och hjälpte mig att passa in dem och borra de första 10 hålen som skall hålla fast dem i nederkant.

De 10 nedre hålen var en pina att borra, plåten i bottenplattan är INTE vanlig svartplåt (så klart). För att få lite justermån borrade vi upp hålen i golvet och i skydden till 9mm men det gick åt några borr.

Imorgon skall det tas fler bilder i samband med att det skall borras ytterligare 30 eller om det var 60 hål till popnitar som skall fästa dem upptill.

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • OMG 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag fortsatte monteringen.

Först fick trösklarna sig ett lager underredsmassa för att förhoppningsvis motverka att det börjar rosta   under skydden.

9775140C-A6A3-4E24-A50B-1B98CAEC1343.thumb.jpeg.6e000126430ae1266cfe37d6a63a5243.jpeg

 

 

Medan underredsmassan torkade fick bromsoken lite kärlek, eller rättare sagt pimpning.

Avborstning med stålborste och lite tvätt med thinner.

837D519C-3279-4297-8AF4-4C31EC5EEAC4.thumb.jpeg.d75cd8f5ee6e580ea126aebad04414e7.jpeg


 

Sen ett lager Hammerite.

74156005-40EA-42DC-A72B-E9885E3EA56E.thumb.jpeg.13e7483f0aab1f7155046b68af1fabdf.jpeg

 

 

Lite prydligare om än fullständigt onödigt.

761F11E0-E861-455C-A178-C271DAF171E9.thumb.jpeg.c486a8f53d66ffa6f7da3f4ee853e79a.jpeg



Bakbromsarna fick samma behandling.

EF3042CC-5358-4A93-859C-B52C115C57A8.thumb.jpeg.ad5a50973c7cd05a23098a412474f055.jpeg
 

A92E230D-DFEE-4EC1-A721-59F4836ECF43.thumb.jpeg.482b22b5333d02740e41f7939828404c.jpeg

 

 

Efter att sen först fäst nederkanten av skydden, 5 stycken m8 per sida, pressades skydden upp och 30 hål per sida borrades.

Närmast gångjärnen var det riktigt trångt och en vinkelborr ett måste. Jag fick låna en tryckluftsdriven av Göran.

323337E7-BA49-4D13-92BD-D988AEAA0E84.thumb.jpeg.65ebcb6926fa231fa60fcca25ed6f5b9.jpeg


 

Jag valde att spraya in tunnflytande rostskyddsvätska i varje hål innan jag drog fast 4,8mm popnitar.

Så grova är nästan omöjligt att montera med ”vanlig” tång, jag gjorde en. Sen fick jag låna en tvåhandsvariant som fungerade bättre men som var svår att komma till med. Slutligen fick jag låna en helt suverän batteridriven liten smidig popnitspistol, helt suverän!

1FD0D455-EF51-4B26-BFBB-32E93B2F2D5E.thumb.jpeg.792774444bd7d2d7f19aa1063e2cf653.jpeg
 

 

Slutligt resultat, klart stabilare trösklar som det nu går att lyfta bilen i samt utstickande rör som vi kan stå på när vi hanterar tältet.

B925ADEA-8567-454B-9D4B-0B0D7D04B129.thumb.jpeg.13949edcb72a41c8e36f17d9ffb767c0.jpeg

 

 

Inte gratis och inte heller jätteenkelt att montera men jag tycker nog att det var väl värt både kostnaden och jobbet.

Den ser nästan låg ut nu med de utstickande blanka rören men det är trotts allt 30cm upp till trösklarna.

 

  • Like 2
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
53 minuter sedan, Norlin said:

Hittade du någon kabel?

Jag la nog lite mer omsorg på rostskydd än vad de gjorde. Fast så bor vi ju inte i  Texas eller var de nu lägger upp klippen ifrån.

Sen är ju tröskelplåten i stort i samma läge som innan, bara täckt av plåt istället för av plast.

 Kabeln som de hade hängande/instoppad var säkerligen till rock lights som verkar ett populärt tillbehör i USA.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Dagens avancerade fix!

Jag fick tips av @Per Pettersson att på de flesta Jeeparna kan man flytta en säkring för att få konstant ström i bakluckans cigguttag.

Lite sökande på nätet gav vid hand att bara var till att flytta en 20A säkring från F18 till plats F30 så skulledet vara klart.

En kontroll av instruktionsboken gav lovande resultat, F18 var till eluttaget i bagaget och F30 ”var tillgänglig” vad nu det kan betyda!A3D75F7C-8D8F-4196-854C-847A4D0B7CC9.thumb.jpeg.a6354a51404fd12bae5581ebf99c5e9c.jpeg

 

 

I motorutrymmets elcentral satt det en 20A säkring på plats 18 och nedanför, på plats 30, var det tomt.

CB231FCF-87D6-4671-AD5D-6B1E04FDE726.thumb.jpeg.1a81fad524b4bf187717b5a925dbda8a.jpeg

 


Den gula 20A säkringen nerflyttad ett steg.
314E9E68-B2C7-4A15-8C0E-38F734E1A05A.thumb.jpeg.334e4b097cbf761d3aa87db7176a0dd2.jpeg

 

 

Efter flytt fungerade det perfekt, eluttaget är nu permanent strömförande.

  • Thumb up 7
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...