Jump to content

Hannas Jeep Renegade Trailhawk


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Bromsfix

Under veckan har jag genomfört lite välbehövlig service.

Innan senaste turen hade vi lite lätt skrap vid kurvtagning.

Jag misstänkte först att fälgen nuddade oket då där är rejält tight men jag såg inget direkt där.

Dock konstaterade jag att bromsklossarna fram var ”ganska” slitna så nya beställdes.

Testade för första gången att beställa på Autodoc, priset kändes åtminstone ok för skivor och klossar.

7DB37DCB-CB7A-42CA-A070-1E728FAC31A3.jpeg

 

Jag valde bilstein, kändes lagom seriöst och pris någonstans i mitten av det som erbjöds.

46DFB4FA-822E-4205-AA77-121B87733AD0.jpeg

 

Under kräftfisketuren började det att skrapa rejält vid inbromsning, framförallt från höger sida tyckte vi.

Väl hemma var det bara till att börja skruva.

Ojämnt slitna klossar på högersidan tydde på kärvande glidpinnar. 
 

Här är bromsoket avskruvat och upphängt med stripes.

39B3D9DB-C5E2-4D96-A460-E09980943CEA.jpeg


 

Bromsoket satt skruvat i glidpinnarna. Så en nyckel för att spärra pinnen och en för att lossa skruvarna på oket.

B7D4CCC7-FCE3-45AA-8FA9-F25F9EE7C394.jpeg


 

För att få loss bromsskivan behövde även sadeln tas bort. E20 för utanpåliggande torx. De här skruvarna satt hårt då de var låsta med gänglåsning.

Jag fick använda det låånga skaftet.

52F8D67B-61B0-4C63-9CC1-80F938A5DCF6.jpeg
 

3B2F7035-F9B4-42E9-A63A-86BEF76CEB92.jpeg
 

 

Sen satt skivan med en 5mm insex.

A90E4BCE-B62F-45A5-8C3E-C6AD20E7CFA5.jpeg


 

Frilagt hjulnav som jag putsade av innan det var dags för ny bromsskiva.

A4596D2F-82FB-4A47-8E91-F679EB8438EF.jpeg
 

De nya skivorna var 28mm tjocka.

10664060-3D82-400A-9D57-E10BAA48FF0F.jpeg
 

 

Den gamla höger var inte super sliten, jag trodde det skulle vara värre, men då jag även haft lite vibrationer vid bromsning kändes det lika bra att byta dem.

2A07236D-6030-4855-9CBD-E52254986866.jpeg
 

 

Klossen som suttit vid bromskolven var rejält nersliten.

15373AC2-3229-4B0C-AC8E-9DFBFF26EB09.jpeg


 

Tapparna i ändarna var rejält  anfrätta.

E53E615E-0494-46A3-91B0-EE466E234964.jpeg

 

10A8572A-BC40-41D1-B837-73E0DD4D2A6E.jpeg
 

 

Framförallt den ena styrtappen var rostig och kärvade.

C7B0EADF-1ABE-42BE-8117-46AD84939EF9.jpeg

 


Med ny skiva, nya klossar, smorda kolvar och nya styrtappar var högersidan åter hopmonterad vilket kändes bra. Alltid lite spännande första gången man skruvar på en ”ny” bil.

3F8F04E0-A608-413B-BDAA-1E4787233D7C.jpeg
 

 

Sen blev det samma procedur på vänstersidan. Även här blev det det långa handtaget för att få loss sadeln.

845F21E2-F906-43F4-BFCA-B09DD855C637.jpeg


 

Här var klossarna jämnt slitna, TOTALT slut…… hmm vi som tyckte det lät från höger!!!

E7D93217-77FC-4BA3-A907-49966474BE50.jpeg


 

Bromsskivan var också mer sliten på vänstersidan, 26mm.

4973892E-0BF5-4672-9F8B-3899305E93FE.thumb.jpeg.c19ac228fd665ac2128c6bc48c3a4957.jpeg


 

Tvätt av nya bromsskivan innan montering, den fick några omgångar med brake cleaner.

0F4ECC19-53EC-446E-8D94-D99AB53F7926.jpeg
 

 

Även på denna sida motionerade jag med hjälp av @Hannakolvarna efter att jag tryckt in nytt bromsfett innanför damasken.

Vi får se om det räcker, slitaget på klossarna och trögheten i kolvarna ger vid handen att renovering av oken eller byte troligen får ske lite längre fram.
Jag får helt enkelt lyfta och känna på bromsarna lite framöver, de gick åtminstone lättare efter behandling.

873BE547-BD91-4A95-974C-BD37718F51CC.jpeg
 

 

Vänstersidans klossar och pinnar.

84A92107-C189-47D6-B47B-C731F70C6476.jpeg


 

På söndagskvällen var även vänstersidan monterad.

EFEB1569-FF21-4049-8780-A38FF27917C5.jpeg


 

En av de stora fördelarna med tröskelskydden är att det nu går att lyfta och palla upp Renegaden på trösklarna vilket var hopplöst innan.

1E7C1779-F9A8-40B7-9E2A-692022E534C1.jpeg
 

 

Efter provkörning var vibrationerna borta och den bromsade jämnt och fint.

Efter vad jag läst är just bromsproblematik  vanligt på modellen så ok och pinnar får nog servas lite extra och bakänden behöver nog också en översyn framöver.

 

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Byte luftfilter och kupéluftfilter 

Idag fortsatte servicen.

Planen är att efterhand gå igenom de viktigaste servicepunkterna för att få ett bra grundläge på bilen.

Jag började med att förbereda för kommande oljebyte genom att ta bort hasplåten under motorn.

43D3D540-6DEA-4541-8C89-E5B4A7CF5F7F.thumb.jpeg.1b25dbfd745dac8f239eb5af0b967161.jpeg

 

 

Den satt med fem mindre skruvar, 10mm sexkant i sidorna och i bakkant. Det skulle nog varit sex stycken.

Sen satt det tre stycken med stora skallar, torxskruvar T30, som höll fast nederkanten av kofångarplasten i hasplåten. Det skulle varit fem.

Slutligen satt hasplåten fast med två större skruvar i framkant, 13mm sexkant. Det skulle varit fyra men två var avbrutna.

Så innan återmontering får det kompletteras med lite nya skruvar och så skall jag försöka få ut de avbrutna.

5E56E18D-C4C1-47D8-B7DC-54B044C96102.thumb.jpeg.71390ade6988b8ad1d0d2d143caf7ab8.jpeg


 

 

För att slippa få hasplåten i huvudet fick den landa på ett par pallbockar när den lossnade.

B3D95CFC-2E15-4AEC-95BB-279912B5CBF7.thumb.jpeg.0eb3dc8e23a4474d1c5ed576398154ef.jpeg


 

I vanlig ordning en hel del skit och stenar uppe på plåten. Inte var det bättre av att det flyttat in möss under huven som hade tuggat på en isolering av skumgummi!

0C4E7715-6828-4286-B71D-98284282FC07.thumb.jpeg.94520d99c02ecb5b25a256b47fae0977.jpeg


 

Då jag faktiskt inte lyckades hitta oljefiltert!!!!, får det bli ett senare projekt.

Istället blev det  bytte av luftfilter.

Inga större problem att hitta eller byta, tre stycken stjärnskruvar att lossa och sen bara vika locket åt sidan.

Det gamla filtret var rejält skitigt!

2CF3138A-21CD-471A-9EB7-040D43A95759.thumb.jpeg.90e451766e27929093e70de76d0278ef.jpeg
 

 

 

Sen blev det kupéluftfiltert.

Det sitter innanför handskfacket, vilket därför  måste tas bort.

Först bänder man försiktigt loss gaveln vid handskfacket. Där sitter en torxskruv, T30 som skall bort.

E5547160-00E6-4FF7-836B-42C608934924.thumb.jpeg.8e04a6e85bf47b7972e03ea30eeb0b54.jpeg

 

 

Därefter ytterligare tre stycken under handskfacket.
20875092-1A01-45EE-BDFC-86F0B6A1DD36.thumb.jpeg.7fe167c092495e64259f91a79cd7c1f9.jpeg
 

 

Slutligen tre stycken i överkant inne i handskfacket.

23AC415D-AC93-45F5-AE6D-A76009E7CFD3.thumb.jpeg.54b0661cee2bd612269a6f51e24d1bea.jpeg
 

 


Lite bändande i överkant av handskfacket resulterade i att det lossnade.

3BBA4735-CEE4-41CB-AA5A-6829B1F301FE.thumb.jpeg.2c7b0b27f531df934299c4895dc83c38.jpeg

 

 

För säkerhetsskull kopplade jag ur kabeln till belysningen.

A8B71849-0828-4B24-B01A-603B0F3866F5.thumb.jpeg.2b485c1fc0c25e6c3e8d1eab5be3d71f.jpeg

 

 

Locket till filtret satt med en skruv med 5,5mm sexkant, fast först måste ett stag som satt framför tas bort.
ABCA7C4A-1F6A-4ADC-8AE1-3FE8AEA3143C.thumb.jpeg.3e2eead5a673822ee218fe8637209878.jpeg


 

Det gamla filtret var ganska skitigt och dessutom satt det monterat upp och ner.

C1600DA4-C0E0-4747-A15F-7F010916A0D7.thumb.jpeg.e74d3c941d0695a3c45c2eeb4a2f0862.jpeg


71B9F77F-00C5-4910-A83A-6E70E6486AB0.thumb.jpeg.a791d0de91b7781c4d84b4de2a6b394c.jpeg

 

 

Nytt filter på plats och på rätt håll dessutom.

18FCED8E-8E72-4B82-B757-7A9BA4055532.thumb.jpeg.7c6b488ab3f0f8d5c271393366796a1c.jpeg

 

 

Tyvärr har jag en känsla av att det tidigare underhållet inte har varit på topp men förhoppningsvis blir det nu tillfixat efterhand.

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag kom Lilljeepen hem från verkstadsbesök.

Det blev en hel del som jag lejde ut.

Olja, oljefilter och bränslefilter. 
Kamrem, multirem, vattenpump och löprullar.

En del kvar att kolla upp men  nu börjar det kännas lite bättre, fast det ändrar sig nog när jag får räkningen. :)

  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Montering TERAFLEX 1,5” höjning.

Precis som @Norlin gissade blev det i veckan äntligen läge att montera höjningssatsen som legat ganska länge i garaget.

Det tog totalt två kvällar för mig och Johannes att montera, tyvärr skruvade vi mer än vi fotograferade.

I stort blev det samma jobb som när vi bytte fjädrar minus lite och plus en del annat.

Först av med torkare och plasten under framrutan för att kunna släppa ner främre fjäderbenen.

A630ACBD-2F62-4617-AAB7-47DE85307590.thumb.jpeg.18ad3ac291c85596184b2c402a1210b9.jpeg

 

Sen var det i bara att lossa fjäderbenet och montera på distanser ovanpå benen.

Nedre innerkanten av fjäderbenet kapades ca 8mm för att inte drivaxeln skulle ta i vid max utfjädring.

Bak släppte vi ner hela bakvagnsupphängningen och monterade distanser.

 

Bakre upphängning loss.

E4C73FC5-5608-4ABA-9FF4-B55A68CDEEE4.thumb.jpeg.7216e5c3e44c65306eb6a416b6058b4f.jpeg

 

 

Bärarmarna loss.

0257AB43-A8C8-4BE7-8CC3-B9254E50165F.thumb.jpeg.084c707e6859617f7f490cc4cf0e46ec.jpeg


 

Distans monterad.
E48818FC-7CA5-4574-A60C-2C533E68F3FA.thumb.jpeg.ae9f54a6691983b5d28f23f058448c77.jpeg

 

Jag valde att tectyla distanserna.
6B27FED1-0617-4CBA-B1EF-3BBA44B9022B.thumb.jpeg.d3d1e0c59eddea67af6716b418dec558.jpeg

 

Färdigt resultat.
8796C95E-CAE5-4C5B-8231-11ACC789F013.thumb.jpeg.a613a3d782f55956576ae5d225d278a7.jpeg


 

Jobbet var ganska enkelt att genomföra, inga större konstigheter så länge man följde beskrivningen som var riktigt bra. Självklart var tillgången till lyft ett stort plus.

Det krävdes momentnyckel, diverse utvändiga torxhylsor och  Loctite utöver vanliga verktyg.

Jag blev definitivt nöjd med resultatet, jag tycker att höjningen gav lagom med luft i hjulhusen tillsammans med de större hjulen.

Nu kommer vi att kunna kliva på hjulen utan att fastna med kängorna även när det är last i bilen.

Lite avslutande pimp.

51FC213D-5BFB-49D6-B018-33D3845E094B.thumb.jpeg.f829a14196e2c33bb3dc6ed92a0fb18b.jpeg

 


Kvarstår en hjulinställning. 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Under gårdagen fixades också lite mer smårep.

När jag plockade av hasplåten saknades ett antal  skruvar och det visade sig att några dessutom var avbrutna.

7ECE4250-DD94-4172-AC19-1329707CC94C.thumb.jpeg.b15480329ae7a686eda83e94b2e22d44.jpeg

 

 

Det fick bli till att borra upp hål och gänga.

Återigen tacksamt att kunna stå på Johannes, @Benjamin Kastlund pappas, lyft.

1AB2C01D-43FC-49A7-8612-0D312FB60E2E.thumb.jpeg.b5e1f389dbef5e335f1585749d12ee68.jpeg
 

 

Borrning i flera steg, någorlunda mitt i de avbrutna skruvarna.

BF0E09DB-0692-4561-80E3-EBCE2E213393.thumb.jpeg.fee4f3364586e7cf5c905cf6ea8399e7.jpeg
 

 

Sen lite jobb med gängtappen så blev det åter fungerade fästpunkter.

8E6E64BB-0C5D-4253-BBC3-7868E25E1153.thumb.jpeg.7a86f7f47da0d55b4c1d555719fcd21f.jpeg
 

 

Behöver jag säga att alla skruvar fick bra med fett på sig innan de drogs fast!! ;)


Kunde konstatera att frontplasten och kylarna innanför sitter ganska oskyddat!!

Hmmm man behöver kanske (inte) en……… 🧐

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
18 timmar sedan, iknutis said:

Nå snakker vi! Nå ser den jo helt normal ut, og ikke som en senket sportsbil. ;)

Ja nu börjar @Hanna bli ganska nöjd med sin Jeep!!

Men liiite till finns det allt att fixa!! :)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

En nackdel med att bo på landet är mössen på hösten!! 😡

16257EAA-9BF8-46CA-BEA1-B70751FBB764.thumb.jpeg.01a204d9d7af4c4cb3cd52aebdbce59a.jpeg

 


Under huven ovanpå isoleringen är ju väldigt populärt som boställe.

Därför brukar jag inte ha isoleringen monterad men denna gången trodde jag det skulle räcka med en fälla på batteriet men icke!!

B5D00643-D7C3-4536-8750-6D047D1B1E9A.thumb.jpeg.c9a30fef4c7a9bc095e2c89bbfcfe2f0.jpeg


 

Nu får isoleringen stanna i garaget tills vidare……

5BBDE1A1-CABE-423A-8582-870F7DADB1EA.thumb.jpeg.955c5a238d2925bab2f236e7e5ea11e6.jpeg

  • OMG 1
  • Sad 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
21 hours ago, Lars 9k said:

En nackdel med att bo på landet är mössen på hösten!! 😡

Känner med dig, min lösning när gnagarna gett sig på tändkablarna.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

I veckan avslutades (för denna gången) höjningen.

En fyrhjulsinställning beställdes på en av däckfirmorna.

B17AE121-22C4-4710-A304-AC280BCC0608.thumb.jpeg.4ba2c5d8b4ba4a666fca4f17ac6f0986.jpeg

 

Jag hade förberett så de skulle kunna justera Camber och ev Caster men de koncentrerade sig på toe, som stod ganska tokigt och menade på att det andra var tillräckligt bra som det stod.

Jag har lite för dålig koll för att säga emot och det är ju ingen stum racerbil precis.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Tyvärr är det lite jobbigt ibland för verkstäderna att justera alla vinklar då många hjulupphängningar är konstruerad så "det ena påverkar det anda" men det är ju ingen asfaltsracer.

Hmm behöver nog justera framvagnen på Kian efter byte av styrled. 

Viktigast för mig är rak ratt och jämt slitna däck.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Hur mycket batteri behövs…?

Under vår hösttur valde jag att utmana Lilljeepen lite.

Då vi (ännu) inte har något separat förbrukningsbatteri så är jag lite orolig för hur länge vi kan stå still utan att ladda/köra.

Jag har kompletterat med en startbooster men den litar jag inte till 100% på, men troligen räcker den för att starta oss i de flesta lägen.

Sen har vi ju CTEK battery sense som ger lite vägledning.

Så här såg det ut efter någon dag.
Det som belastade batteriet var främst kylen, som visserligen inte behövde gå jättemycket de här höstdagarna, men en del blev det allt och så innerbelysningen som inte går att stänga av när dörrar eller baklucka är öppna. Jag har dock bytt till LED (sjukhusvarning) och de släcker visserligen efter 30 min, men det är ju så dags då.

Start hemma, det bör sedan varit nära 100% när vi kom fram men jag kollade inte.

1885BB17-6A2A-4AA1-AD44-614D66B6F5C1.thumb.png.dc13bf6bbc15b8a61ea76aa5a5c28ec9.png


 

Söndag, efter ca 1,5 dagar, det börjar kännas lite lågt.

B4D2F3A5-26A3-4CF1-9C61-9277333838B0.thumb.jpeg.96dc4463e269f36954e997f5063bbb9b.jpeg


 

Efter ytterligare en dag, måndag, hmm kommer den att starta imorgon, eller skall jag starta en stund, nej vi testar!


AB8ED4C1-5878-46B6-883E-6A5FDC5FB9C3.thumb.jpeg.8579d59aed928483f8d56417bc29847a.jpeg

 

Senare på kvällen, där försvann 10% till….

5746096C-5438-4321-8925-2CC9719C2DB3.thumb.jpeg.344336e2099d58d63b96e4ae84944856.jpeg

 

Efter 3,5 dygn, spänningen ligger kvar på strax under 12V, hmm undrar vad som händer när jag trycker på startknappen?
619BBCF7-2D6C-48BB-BE94-D67E436EADD7.jpeg.94ccece0e387a855717f7cc82f3c516f.jpeg


 

Det gick bra, den startade direkt, hur mycket längre vi kunde stått har jag ingen aning om. 
Varmare dagar hade ju klart gjort att kylen fått gå betydligt mer, nu var yttertemperaturen kring 12-13.

Men det känns bra att ha lite mer koll än tidigare.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...