Jump to content

Fyrkantsfäste, drag mm


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Jag hittar ingen gemensam tråd i detta ämne men jag vet att det varit uppe i olika garagetrådar.

Min uppfattning är att det finns några ”godkända” krokar, men inga fästen.

Dock att det finns vissa kofångare med fyrkantsfäste  och papper så då är man kanske hemma.

Det jag nu i första hand vill ha tips på är bra dragkrok som är klassad.

Vill minnas att @Per Pettersson köpte Arctictruck via @Andreas.E 

Men jag vill minnas att det även förekommit någon annan krok med Tüw-papper.

Tacksam för tips på krok som fungerar och som gärna får gå att justera så den håller sig glappfri.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sant...

Jag bytte på min, till Kaymar bumper, med integrerat fyrkantfäste. Detta är märkt med godkännande för 2500kg (inte i EU...), och nedgraderar därmed bilens original från dess 3000kg dragvikt.

I detta fyrkantfäste har jag ett TUW EU godkänt ARB-drag. (Har sett "samma" drag på annan plats med annat märke).

Skrev några rader/bilder här, och ett par bilder ner om man skrollar   :-)   (Klicka den "översta" länken med fet stil).

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Stort tack @CampForCer, jag kom på nu att jag vill minnas det snurrade ngt mer om fyrkantsfästen som monterades av svenska företag och som skulle vara med papper.

Jag skall fortsätta leta och ni som läser och har tips, skriv!

 

Hittade nämligen en Renegade med fyrkantsfäste hos en handlare, dom visste dock inte vem som monterat eller vad det var för märke på fästet!

F74A45D5-93F7-447E-BE7E-ADA1E3FF2AC8.thumb.png.a8a203de35ba2de6bcef93a67fa7778d.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjuter vilt från höften, så var beredda på att jag missar målet.

Generellt om drag på bilar (i Sverige)
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/allmant-for-vagfordon/Dragkrok-pa-EU-typgodkand-bil/

 

Quote

Får man använda dragkroken även om den inte finns med i registreringsbeviset?

Ja, en dragkrok som är monterad i enlighet med bilens typgodkännande är tillåten att använda för att dra släp oavsett om kroken är monterad på bilfabriken, hos återförsäljaren eller vid ett senare tillfälle.

 

Quote

Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?

Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbevise

Det intressanta är då det jag markerar i fetstil i citatet ovan, kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på.

Då gäller det att ha bevis på det, och hur får man då det?
jag hittar inget just nu på Transportstyrelsen om det så en arbetshypotes är att ett TÜV intyg gäller enligt devisen att det är ett intyg som gäller i Tyskland och därmed är giltigt i Sverige.

Jag kan forska vidare om det är av intresse, annars så har jag hört att för att få ett straff så måste man förts åka dit. (Men det var inte jag som sa det...)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vi satt på jobb och botaniserarade också och kom fram till samma @Norlin.

Fästet skall vara avsett för bilen och kroken skall vara typad.

Då killgissar jag att det faktiskt borde var helt lagligt att montera ett dragkroksfäste med fyrkantsfäste avsett för bilen och på det montera en typgodkänd kula.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bra!   Låter vettigt…

När jag besiktade kikade de undertill fr ”smörjgropen” och konstaterade att bilen klarar i alla fall vad draget är typat för. De kollade även lite på certifieringsdekalen på draget. Sedan inget mer.

Det var på ”g:a Bilprovningen”

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member

Jag hittar tyvärr inte något fäste att beställa till Renegade.

Det finns ett Mopar i USA men där blir frakten orimlig.

Jag har varit i kontakt med Hedins i Sverige men de kan inte beställa det från USA.

Dock har jag sett det monterat på bilar i Sverige.😡

A3A1CFE7-9BB4-4E85-BD10-A369E43CA870.png

09788D9E-E382-45E6-8C87-F2915ADEE542.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Precis - Det är ju så jag handlar. JetCarrier och båtfrakt. Inte alls dyrt, om man inte köper två set med rocksliders fr Texas för frakt hem…. Haha  Bad dem bygga en ordentlig trälåda för dem så att det skulle klara frakten utan skador = ännu tyngre att skicka 🤭😂

Tror det landade på 250kg, och så mycket skall väl ändå inte ett fyrkantfäste till Renegade väga väl…!? :)

Jag kan beställa hem åt dig, bara du står ut med väntan på frakten…

  • Thanks 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, CampForCer said:

Precis - Det är ju så jag handlar. JetCarrier och båtfrakt. Inte alls dyrt, om man inte köper två set med rocksliders fr Texas för frakt hem…. Haha  Bad dem bygga en ordentlig trälåda för dem så att det skulle klara frakten utan skador = ännu tyngre att skicka 🤭😂

Tror det landade på 250kg, och så mycket skall väl ändå inte ett fyrkantfäste till Renegade väga väl…!? :)

Jag kan beställa hem åt dig, bara du står ut med väntan på frakten…

Vill du det vore det toppen, själva fästet är ju inte så dyrt.

Vi får väl samla ihop lite prylar i Lerum och så får det bli en pizzakväll till våren!!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...