Jump to content

Vitara vs. Grand Vitara. Eller....?


Norlin
 Share

Recommended Posts

Uttråkad på en parkeringsplats kan man få många konstiga tankar, och denna dag gick tankarna åt en ny(are) bruksbil (man ser väldigt många bilar parkerade på en parkeringsplats).

Så under tiden som fru Norlin shoppar loss sitter jag och Ian och funderar på en lämplig bil som ersätter min gamla Vectra och kompletterar Sorenton. 

Inspirerad av @Hanna:s nya Jeep med efterföljande utflykter tillsammans med @Lars 9k så har blocket skannats på något åt det hållet.

Men nu står det ju Vitara vs Grand Vitara i titeln så tankarna har (som dom brukar) irrat vidare till Suzuki och Vitara, med eller utan Grand i namnet. (men ingan XL7.) Så jag tänkte kolla lite med forumet vilka erfarenheter som kan finnas i ämnet "För och nackdelar"

Hamnade hos Suzuki mest för att vi har medlemmar som har visat upp fina byggen och masss rutor kryssas i.

Tanken är att få en bil som klarar lite lättare terräng och jobbpendling. Bensin och gärna manuell låda, diesel för 20+kr/l käns inte bra.

Av egen erfarenhet vet jag att vad som är lämpligt är högst individuellt, jag har en fd. arbetskollega som helt seriöst kollade på en Lada Niva för sin entimmes enkla färd till jobbet, jag  kommenterade att han passerat min gräns för länge sedan.

Så om jag skaffar hyfsat ny bil av någon av de två Suzuki vad kan jag se som för och emot? 

En Vitara käns mer åt pendlar hållet men bangar inte för en snöig skogsväg, medans Granden är större(?) och mer terräng potent med lågväxel, lägre pris pga äldre och högre bensinförbrukning. 

Led mig i mina tankar, eller kom med helt andra förslag. Behåller gärna Sorenton och gör den mer skogsanpassad och har en ersättare till Vectran som även klarar Rumänsk vägstandard.

Nu borde jag tagga in några Suzuki ägare, får se hur jag lyckas med det på mobilen. @Jockeiskogen @dackplagaren är två jag får till nu, fler kan komma.

Ps. 

2st Vitara 1,4 Allgrip står hos handlare innom timman, 170kkr 2016 & 2018, som tur är har dom stängt nu...

Ds.

Ps2.

Nu början jag snart frysa, kommer hon inte snart?

Ds2.

  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Begynnande förkylning, sitter i soffan under en filt och med en brasa sprakandes i bakgrunden, Ian ligger bredvid. 
Nu kan vi nog inte skylla gårdagens lilla lätt kylslagna parkeringsfundering, eller den i gryningen kyliga jakten efter ett par (Ian med kompis) hundar som ansåg att vad det än var som var på gång ute på åker så var det inte riktigt lika intressant som det de två hussarna kunde tänkas ha i fickorna i form av godis. 
Däremot kan vi skylla på att tack vare att de två hussarna ansåg sig vara i behov av att vandra ut på den frusna åkern som nu i retroperspektiv var orsaken att en husse (Ians) saknade en handske (men lyckades med konststycket att koppla 2 hundar i ett koppel) och den andra hussen saknade broddarna på höger sko.
Men den stundande förkylningen har troligen helt andra orsaker.

Åter till ämnet,  och @Sebastian Daniec pingar vi in för lite Vitara kunskap.


Då jag enligt den populära Dunning Kruger effekten nått den första toppen på kurvan så samlade jag mig till några påståenden helt utan faktakoll direkt från interwebben, hamnar jag genast i fas 2 enligt Dunning Kruger och inser att jag har inte en aning, och då Ian helt ignorerar husses utblommande förkylning så lämnas nu soffan för en vandring, med tillhörande fundering, i vintervädret.

Intermezzo, hundrastning.
Medan herr Norlin förtvivlat försöker få ordning på hund med tillbehör så som vinterkläder för både hund och husse samt godis, bara till hund, passar fru Norlin på att preppa förstubron (eller trappan på rikssvenska)så den bättre klarar närvaron av broddar som är ett måste i dagens väder. I samband med denna anpassning får hon en snabb tidsförflyttning till 70-talets platåträskor eftersom den valda fotbeklädnaden i form av träskor (var nog dessa som stod närmast utgången, där de har stått sedan i somras) raskt interagerade med den nyfallna snön av typen kramsnö och raskt byggde på höjden till den milda grad att balanssinnet sättes ordentligt på prov. 
Senare under hundrastningen upptäckte herr Norlin att ett liknande fenomen då broddarna lyckades samla på sig så mycket snö att dess funktion reducerades till noll. Detta upptäcktes när grannens gårdsplan skulle passeras och framfarten hastigt gick från gående till ligga på rygg och kolla på himlen. Det var såpass halt att Ian, när han nyfiket skulle kontrollera varför husse ligger på rygg och skrattar, upplevde att trots 4-bens drift, klor och en låg tyngdpunkt, att det var problematiskt att ha kontroll på läget

Väl hemma i soffan efter ha passerat både brevlåda och köksbord (lunch) har insikten nått mig att de två Vitara är två olika fordon där Granden skulle enkelt kunna ersätta Sorenton och troligen skulle man klara sig alldeles utmärkt med den nyare Vitara IV som absolut enda bil, funkar till allt (lite som träskor) och att en sådan ska kollas närmare på när Vectran skall pensioneras. Och på Granden när Sorenton gör det samma.

Under tiden är jag mottaglig för alla kommentarer och åsikter om dessa två då behovet kan komma tidigare än beräknat. 

Nu ska jag surfa runt på Subaru Outback & Forester, bara utifall att...

 

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Norlin,

On 1/6/2022 at 3:06 PM, Norlin said:

En Vitara känns mer åt pendlar hållet men bangar inte för en snöig skogsväg, medans Granden är större(?) och mer terräng potent med lågväxel, lägre pris pga äldre och högre bensinförbrukning. 

Tycker du har sammanfattat det bra.

 

Suzuki Grand Vitara är ganska populär i öst och sydamerika. Det är ganska kapabel och med pålitlig motor (2.4 bensin) Jag skulle säga att det är lite av en "Off road sleeper" om du orkar kolla videon. 

+ Ladder frame inbyggd i chassit

+ 4x4 settings (N, 4H, 4H Lock, 4L Lock)

+ Finns höjningskit, från Old Man Emu, Ironman, Dobinsons. Jag själv kör Ironman dämpare och fjädrar med +200 kg extra last för overlanding. Det går skaffa +400 kg också

+ Diffspärr finns att skaffa, både trycklufts och elektrisk

+ Hasplåtar från olika tillverkare

+ Frontrunner takräcke mm

Det som inte är så positivt 

-Soppaförbrukningen är hemsk i stadstrafik, iaf med 2.4 bensin

-Automatlådan har bara 4 växlar, drar minst bränsle precis när du paserat 70 då fjärde växeln läggs i

-Markfrigången är inte imponerande 

Kollade på Vitara innan jag valde Granden och jag var rätt imponerad av Allgrip. Tyvärr har den ännu sämre markfrigång och vinklar, samt inte mycket till påbyggnadsdelar. Men allt beror på vad man har för krav på off road. Som kapabel och bränslesnål bil tror jag den är rätt bra kandidat.

 

Jag skulle ta titta på Dacia Duster också. För mig den kan vara rätt bränslesnål med rätt motor och ganska kapabel. Det finns en stor community kring Dustern så det säger en hel del.

 

Mina två cent ang Subaru och CVT, sandkörning och långa uppförsbackar resulterar i många pauser då systemet stänger av för kylning av CVT

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack @Sebastian Daniec för ett ypperlig svar på vad som förmodligen varit forumets svåraste frågeställning att identifiera bland alla utsvävningar.
Och smickret med att jag förstått skillnaden tar jag tacksamt till mig. 😊 

När det gäller Dustern så har det alternativet varje gång det lagts fram mötts av en klart tveksam min från fru Norlin, och på temat växellåda har hon uttalat att manuella är att föredra. Även om jag på ålderns höst kan se fördelar med automat, inte bara i terräng och stad utan även som en del i en avslappnad framfart.

Granden jämfört med Sorenton är ett vettigare val, men jag kommer att föröka gräva där jag står. Sen är det som vanligt kul att i soffan drömma om nya fordon, särskilt när någon av innevarande behagar bråka. Så än så länge är det för att hålla ögonen med alternativ den dagen Vectran ska bytas.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Norlin said:

Kan vi få in @Andreas med lite Duster tankar? Vill minnas att familjen utökats med en sådan

Duster tankar, jag kan än så länge inte gå in så djupt i detta ämne, vi körde innan duster köpet en Kia ceed 2012.

min sambo pendlar 10 mil till jobbet varje dag och då är bränsle åtgången viktig för oss. Samt att bilen behöver dra våran husvagn på 1300 kg med vanligt b kort.

eftersom jag är en smula Suzuki frälst var min första tanke självklart åt vitara hållet. Men bränsle kunde den inte mäta sig ens i närheten av vad hon var van med kian, sen hade även dom flesta jag kikade på, begränsad vikt på draget, vilket var 1200kg.

när jag fortsatte kika runt blev duster mer lockande. Pappersmässigt är den snarlik med kian i både bränsle, skatt samt dragvikt, även storlek i bagaget då två hundar ska åka med. 
 

så en duster blev det. 2017 års modell som gått ca 10 000 med en ägare och kostade ca 110 000:-

jag kikade först på en ny. men års skatt på våran som är en diesel ligger på ca 1800:- på en ny ligger den runt 9000:-

den drar ca 0,6 blandad körning och runt 0,9 med husvagnen. 
 

eftersom vi jämför dustern med en Kia ceed och ingen annan, blir det lite missvisande. Skulle jag lägga pengar på en ny duster kanske jag istället skulle blicka mot en jeep lik @Hanna då jag tror att man kanske får mer bil för pengarna?

men iaf. Vi är riktigt nöjda, duster kom med nyheter både in och utvändigt runt 2019 så våran 2017 är den äldre modellen. Och nog är den enkel. Finns i stort sett inget lull lull. Men det finns det som vi behöver.  och jag kan göra de flesta reparationer själv, 

Jag köpte kamrem, vattenpump, olja och samtliga filter samt glödstift, glödstift relä, partikelsensorn för ca 4000:- på trodo så hyfsat bra pris på dom flesta reservdelar tycker jag.
 

det är en fantastisk dragbil trots sina 109 diesel hk. 80 kmh ligger den på 2000 varv på 6 växel och orkar med trafiken bra. Kian hade samma varvtal på femmans växel i 80 km, så sexans växel gick knappt att använda.

detta medför självklart att den är lite högvarvig i 110

som pendlar bil är den i mitt tycke optimal för oss. Bränsle snål, billig i skatt och lagomt stor samt 4wd. Den har likvärdig komfort som kian, vilket är för många en enkel eller lite billigare känsla och lite hög ljud nivå. Men för oss är det helt acceptabel. Jämför jag med min Suzuki samurai åker jag riktigt flott i dacian😉

2wd läge ,autoläge ,4wdlock läge med manuell växel. 

4wd är helt godkänd av mig, traktor vägar lite lera och oplogad väg med ett snödjup på ca 15-20 cm är inga problem. Det är höjden och däcken som sätter stopp till slut😅och det går ju uppgradera😉 dock blir våran original då den inte ska ut på svårare äventyr. 

Jag tror att en duster med automatlåda inte finns med 4wd endast 2wd.

Duster med bensin har jag inte provkört eller läst om så jag vet inget om dom motorerna. 
 

😅vet inte fall detta var till någon hjälp för dig @Norlin

Men det är de tankar jag samlat på mig hittills 

lycka till med erat bilval.

  • Like 4
  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...