Jump to content

Vägassistansförsäkring bra eller?


Norlin
 Share

Recommended Posts

Frånsett uppmaning om att besiktiga ditt fordon är erbjudande om Vägassistansförsäkring det som är majoriteten av fordonsrelaterad reklam som dimper ner i postlådan.

Nå är det nått bra att ha? 
Ja generellt kan man säga att om man har ½ försäkring så ingår ju bärgning mm med en självrisk och med ett avtal med någon som erbjuder Vägassistansförsäkring får man det utan någon självrisk.

För oss skulle självrisken via Länsförsäkringar kosta 1500 sek och den gäller hela EU inklusive sovlådan, som är även den försäkrad hos Länsförsäkringar, eller så betala 600 sek till Falck för 0 sek i självrisk men ett inte helt klartecken på att sovlådan ingick i bilens försäkring.

Så inför valet att satsa 600 sek (minst kan bli det dubbla beroende på om sovlådan klassas som husvagn eller inte) för att inte behöva betala 1500 sek "uti fall att" ger att om jag kör 3 år utan att behöva assistansen så går jag plus.

Men hur stor är risken? 
Ja om vi borträknar bärgning i skogen och tittar på statistiken över tillförlitlighet så kunde internet hitta följande bild över Biltillverkare skadefrekvens per 100 fordon/år:

2133886383_Biltillverkareskadefrekvensper100fordonochr.thumb.PNG.ada1a4c6b813f5288be80b80ebbbb49d.PNG

Letade fram KIA och tog djärvt beslutet att hoppas på att inte behöva betala någon självrisk på några år.

Kör ni andra där ute med hängslen & livrem?

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Hade det i många år, via motormännen, men efter att jag avslutade medlemskapet där så har jag kört utan.

Efter att min far försökt utnyttja sin försäkring , bolag okänt, (4pers i stor bil + släp, blev erbjudna minibil och ingen hjälp med släpet) så kommer jag aldrig att teckna en assistansförsäkring, känns som halvt lurendrejeri.

Jag kör med helförsäkring på bilarna och då ingår ju det där, om än med 1500kr i självrisk, men hur många gånger i din livstid har du behövt bli bärgad eller ser ett behov att bli det till en "låg kostnad"? 
Sitter du fast i skogen kommer de nog inte nöja sig med normal taxa ändå och det ingår till 100% inte i din assistansförsäkring.  

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dedär staplarna skrämmer mig 🤣🤣

 

Jag kör halvförsäkrat (Läns) på Defendern, och bra kompisar utan självrisk (Trafik) på slitochsläng Volvon ;) Tror man kommer långt på det, Däremot om jag hade planerat en rejäl tur ala 5000km i ett svep så hade jag nog sett över mina försäkringar noggrant. Ett bra exempel är att jag tex INTE använde min slitochsläng Volvo när jag åkte till Ingarö och hämtade grejer, och det är bara 400km enkel - Men det vågar jag inte utan åtminstone halvförsäkring - För om det händer något med den så sprängs väl halva bilen mitt i city där någonstans och njaaa... Allt är nog relativt till vad man ska göra med bilen och hur långt du ska göra det 😅

 

Som MrWIB skriver så tror jag inte assistansförsäkring hjälper en något märkvärdigt om du får problem i buskagen heller - Blir troligen en helt annan taxa ;) 

 

Summa summarum av all dret jag skrivit här uppe så tror jag man klarar sig bra på halvförsäkring - såvida man inte är intresserad av vagnskada!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...