Jump to content

Tips till ny bil. Bensin vs Diesel?


Simon Nylander
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag och min sambo flyttar till Borås nu i sommar. Då ska vi också köpa ny bil och äntligen komma igång med lite overlanding. Har kollat runt mycket på bilar de senaste veckorna men kan inte riktigt bestämma mig.. Den ska vara hysfat billigt o köpa, max 200000 kr men framförallt "billig" drift. Dvs, en Wrangler duger inte 😅 .

Min största fråga däremot är om det överhuvudtaget är värt att tänka på att köpa Diesel?? Hur ser klimatpolitiken kring diesel och bensin ut nu och framöver? Är det mycket smartare att köpa en bensin bil? Hoppas det finns någon som har mer koll på det än vad jag har.

I början var jag sugen på en BMW x3, men eftersom de alla är diesel så har jag nu gått över till Subaru Forester eller Outback. Jag har tidigare haft en Suzuki Grand Vitara och nu har jag en Suzuki Swift zzzz. Blir bara overlanding på Ica's parkering med den.

Vill gärna höra Era åsikter angående diesel och tar emot alla tips om bilar! Men tänk på att vi gärna inte vill komma över en blandad körning på ca 6.5 eller 7 liter/100km. På papper då, kommer ju alltid vara lägre i verkligheten.

 

Tack!
Mvh
Simon

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
9 minuter sedan, Simon Nylander said:

 Vill gärna höra Era åsikter angående diesel och tar emot alla tips om bilar! Men tänk på att vi gärna inte vill komma över en blandad körning på ca 6.5 eller 7 liter/100km. På papper då, kommer ju alltid vara lägre i verkligheten.

 

Tack!
Mvh
Simon

Välkommen till forumet @Simon Nylander.

 

Men hur tänkte du där, min uppfattning är att verklig förbrukning brukar vara någon dl mer än aviserad.

Din fundering är ju intressant, får se om någon -annan har lite bra svar.

Själva kör vi ju en av var, men ingen är väl superbillig, bensinare drar 1,6l på långtur och 2liter milen vid blandad körning.

Den lille klarar sig på kring 0,7-0,8 men då är det en liten bil och diesel med klart begränsad Overlandingförmåga framförallt om man är flera personer som skall ut.

Men annars är kanske en snål halvkompetent bil där prylarna istället åker efter på släp en bra kompromiss?

 

Link to comment
Share on other sites

Tankar från någon som tankar bensin till en rad 4:a och växlar manuellt.

Bilmodellen, och bilföraren,  trivs troligen braigast med en rak eller vinklad 6:a eller V8 för den delen och låta växlingar skötas automatiskt. Bensin eller diesel i tanken käns lite underordnat för trivseln.

Så varför bränner jag då bensin i en rad 4:a och gissar lämplig växel?

För att vid tidpunkten av införskaffandet ansågs det vara det  mest ekonomiska, men om man nu skulle välja igen så kan det, beroende på den så kallade ekologiska utspädning som kanske kan ställa till med driftsäkerhet, lägg till vägskatt som baseras på utsläpp, så blir kalkylen betydligt mer komplex.

Just det, det är tillåtet att lokalt ha hårda krav dom gör att det, mer eller mindre, är omöjligt att köra i vissa områden ute i Europa.

Eftersom jag är som jag är så kikar jag emellanåt på ersättare till Sorenton, bara utifall att... Och båda Subaru och Grand Vitaran har det funderats över som ett mer bränslebesparande alternativ, och mer lämplig som vardagsbil. Men något resultat har jag inte kommit fram till, ja mer än att jag är ca 100kkr kort för en "ny" bil och att jag kan nog köra en rätt lång tur för den pengen. 

Så jag kommar att följa tråden med stort intresse.

Och välkommen hit @Simon Nylander

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej,

s

Svårt eller omögligt att välja bil åt någon annan, så skall inte ens försöka, men ett tips på vägen …

Om möjligt, köp två, en daily driver, och en ”overlandingbil”.

Att försöka kompromissa de två blir inte bra på något sätt.
Allt beror ju på hur mycket behov ni är av bilen till vardags, om det är mycket, då är det ju inte så ekonomiskt att köra runt i en bil med grova däck och stor motor, som är tänkt att utnyttjas 3-4 veckor per år. Bättre med liten billig bensinare och lägga sparade pengar till den andra bilen 👍

Men alla gör ju som de vill 😉

/O

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MrWIB said:

Om möjligt, köp två, en daily driver, och en ”overlandingbil”.

Att försöka kompromissa de två blir inte bra på något sätt.

+1 på den. 

Vi är beroende av 2 bilar men då den ena inte, teoretisk, inte behöver rulla lika ofta = lämplig att dubblera som utflyktsbil. Problemet är att alla 3, herr och fru med hund, föredrar den "stora" bilen och klassar de flesta gemensamma resorna som utflykter.

Så nu när den mindre (utom när vi behöver stort bagageutrymme som den "lilla" bilen har större) bilen kommit till åren och tankarna på en ersättning går då åt "soft-road" hållet, som troligen även räcker som utflyktsbil då vi hittills inte hamnat i winchmiljö, och då kommer den ekonomiska delen in lite hårdare.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med mitt svammel så vi avrundar med en jämförelse med skor. 

Man kan välja ett par skor och ha dessa till allt, det funkar ju hjälpligt att alltid ha träskor eller hur? Men livet blir lite lättare att leva om man även äger ett par stövlar.

Link to comment
Share on other sites

Unimog!!

Den tar inte mer är 0.7, tills du startar den då förstås… 🤣

Håller nog med om att två bilar är bäst.

Skall man inte köra så långt per år kanske man kan komma över en bra bil med många mil på mätaren. Det blir kanske inte så många mil sedan per år?

En sådan här är mycket bil för nästan gratis pengar.

Då har du mycket över till soppa i alla fall i tio år…

https://www.blocket.se/annons/dalarna/toyota_land_cruiser_prado_5_dorrar_3_4_v6_4wd/100431945

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

 Tack så mycket @Norlin! Verkar vara en trevlig samt hjälpsamt grupp det här.

Jag har kollat lite på Vitaran, mycket bränsle ekonomisk bil för att vara en suv. Men är helt ärligt lite trött på Suzuki just nu efter att ha ägt 2 i rad 😅. Dessutom så är väl inte en vanlig Vitara lika bra offroad som en Forester. Så ser ingen särksild anledning att köpa en sådan över Subaru.

Håller helt med Er @MrWIBoch @Norlin. Det smartaste hade varit två bilar. Tyvär så tror jag inte att det är en möjlighet just nu då vi dels inte har de pengar + att vi ska bo i lägenhet. Men efter ca 4-5 år så köper vi förhoppningsvis hus i Värmland. Då blir det mycket mer realistiskt med två bilar. Och även ett par stövlar! @Norlin 😆

Du kanske kan dra din Unimog som ett släp @CampForCer Då behöver du aldrig starta den!

Tack för era tips!
Ska fortsätta undersöka alternativ och uppdatera er om det är något intressant. Så som det ser ut nu så verkar en Subaru Forester vara ett väldigt bra alternativ. Om man då vill undvika diesel. Men om det är någon som kan övertala mig om varför man SKA ha en diesel bil så får ni gärna göra det!
Det är en orättvis värld för oss offroad/overlanding nördar(pga klimatpolitik). 
 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tänkte mer som så att om du tänker lägga 200k på en bil, lägg då hellre 100+100 eller 50+150 eller hur ni nu vill fördela det. Sen är ju lgh inte det optimala att bo i om man vill ha bil, men kanske finns någon billig förvaringsplats att ha lekbilen i när den inte används?

Utan att bli politisk, men det är inte orättvisa bilägare är utsatta för, det är mer ”damage control”-avgifter 😬

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MrWIB said:

Tänkte mer som så att om du tänker lägga 200k på en bil, lägg då hellre 100+100 eller 50+150 eller hur ni nu vill fördela det

Vi kan lägga max 200k på bil, men siktar på att hålla oss runt 140k så att vi får lite pengar över till hjul , tält osv.. Något i stil med denna bil.

@Norlin Jo det hade ju varit nice! 😁

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nu behöver jag lite tips.. Jag vet att det är en smaksak, men för en ny bil till Overlanding samt vardagligt bruk. Vilken av dessa hade ni rekommenderat mest? De är alla länkar så ni kan ta en titt!

Subaru XV 2015

Toyota Rav4 2014

Suzuki Vitara 2016

Subaru Forester 2014

Subaru Outback 2016

Tycker pers
onligen bäst om Forester då den är störst och man sittar högre upp än de andra. Men samtidigt har den tråkigast interiör.. Rav4 sen riktigt snygg ut inuti men värst på utsidan 😅. Tycker minst om Vitaran då jag är trött på Suzuki som sagt. Både Outback å XV är snygga men är lite rädd för att man kanske sitter för lågt?

Hoppas någon kan övertala mig!

Link to comment
Share on other sites

Väldigt fina bilar allihopa och att råda någon får mig att tänka på denna lilla stulna berättelse:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8714&postdays=0&postorder=asc&start=0 läs om tid och lust finnes.

Det enda tips jag kan komma med är provkör och känn vilken som tilltalar.


En gång fick jag för mig att jag skulle byta motorcykel, min Yamaha FZ 750 var både dyr i försäkring och opraktisk för flickvän och packning. Så jag gjorde en lista med vad min nästa motorcykel skulle ha för egenskaper, hittade en som stämde och affär gjordes upp.
Och det var mitt sämsta köp genom tiderna, inte för att det var något fel på hojen utan att hojen inte var "jag".
Så jag tillbringade 2 års BMW R100RS ägande med att försöka sälja den perfekta hojen. Massa år senare (typ för 20 år sedan) satt jag på jobbet och kunde konstatera att nästa vecka var det semester och jag stod utan en fungerande hoj att tillbringa den med. Så jag gjorde en ny lista på vad jag "behövde" och ringde runt bland hojhandlare, sen kom jag ihåg den BMW jag en gång köpt, tänkte på vad "vill" jag ha för hoj och det första som dök upp i tanken var en Ducati Monster. Ett lätt förvirrat telefonsamtal senare så bokades en helt ny gul hoj upp för avhämtning kommande lördag.
Den hojen är fortfarande kvar i mitt ägo och även om jag rent praktiskt/ekonomiskt skulle sålt den för länge sedan kan jag inte sälja den, inte än.

Men om jag skulle valt så skulle alla länkade bilar funka som modell men inte som individer utifrån vad jag vill ha, dvs:

  • "Grå" bil då vi har grusväg och dam och skit syns mindre på en grå bil, en svart skulle alltid se för djävlig ut.
  • Skinnklädsel då vi har hund och den åker i baksätet.
  • 750kg obromsat släp = OK (har inte orkat kolla alla men är inte Ok på Vitaran)
  • 1500kg släp på B96 = OK (samma här, Vitare =NOK)

Tror jag valt Toyotan, om jag gillade den vid en provkörning.

Sen kan man ju tänka på andra ekonomiska saker som värdeminskning mm, men sånt är jag urusel på då mina för våra senaste bilar klassas som "sista ägaren" = gör vad du vill med bilen för den sjunker inte mer i värde.

Lycka till med din nya Forester :)

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Jo en sak till, om du vill utrusta din blivande bil så kan det vara värt att kolla om det finns "bolt on" prylar och tillbehör eller om du behöver lära dig tillverka saker själv för att få något kul till bilen.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Jo det är tufft när man köper vad man tror är "dröm" bilen/motorcykel men så visar det sig inte alls vara det.

Jag ska ut o provköra några bilar, framförallt Forester och Rav4, det är nog smartast.

11 hours ago, Norlin said:

Sen kan man ju tänka på andra ekonomiska saker som värdeminskning mm, men sånt är jag urusel på

Det är jag med 😅

 

4 hours ago, Norlin said:

Jo en sak till, om du vill utrusta din blivande bil så kan det vara värt att kolla om det finns "bolt on" prylar och tillbehör

Det är smart att kolla upp. Har du något tips om hur man enklast kan se om en modell har "bolt on" prylar osv? Jag vill anta att Forester har sånt, det är ju en rättså popular overland bil.
 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Sök på nätet, skid plates, rock sliders etc mot respektive bil så får du ganska fort en uppfattning.

Kolla på ex Frontrunner om bilarna finns där.

Vill du höja eller köpa färdiga inredningar så gör likadant.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/5/2022 at 8:03 AM, Simon Nylander said:

Nu behöver jag lite tips.. Jag vet att det är en smaksak, men för en ny bil till Overlanding samt vardagligt bruk. Vilken av dessa hade ni rekommenderat mest? De är alla länkar så ni kan ta en titt!

Subaru XV 2015

Toyota Rav4 2014

Suzuki Vitara 2016

Subaru Forester 2014

Subaru Outback 2016

Tycker pers
onligen bäst om Forester då den är störst och man sittar högre upp än de andra. Men samtidigt har den tråkigast interiör.. Rav4 sen riktigt snygg ut inuti men värst på utsidan 😅. Tycker minst om Vitaran då jag är trött på Suzuki som sagt. Både Outback å XV är snygga men är lite rädd för att man kanske sitter för lågt?

Hoppas någon kan övertala mig!

Tycker att du har missat en bil i din lista, Nissan x-trail. Jag har den själv som andra bil och är riktigt nöjd. Kollar du på youtube så ser du att den är kapabel.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Istoban said:

Under ”Equipment” finns en tråd med länkar. Kika där:)

Okej tack!

 

5 hours ago, Håkan Sandgren said:

Tycker att du har missat en bil i din lista, Nissan x-trail.

Jo det är en mycket bra bil det med. Har bara inte med den eftersom den ligger runt 9.3l/100km, medans de andra är runt 5.5-7l/100km.
 

Link to comment
Share on other sites

Nu är Mr beslutsångest här med fler frågor igen..

Skulle ni säga att det är värt att betala 30 000 kr mer för en lite nyare Forester med 8400 mil, extralys fram, cupévärmare samt display istället för en billigare med 14400 mil utan display/backkamera, ingen cupévärmare.. osv ?

Där finns också en som är lite i mellan de två? Men bara lite längre bort från mig.

Link to comment
Share on other sites

Okaj, då är det vilken utrustning du villhöver, och vad den är värd och om den går att upgrader. 30kkr är en hel del.

Edited by Norlin
"den del." jösses, en hel del skulle det vara
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...