Jump to content

Tips till ny bil. Bensin vs Diesel?


Simon Nylander
 Share

Recommended Posts

Ja det är sant. Antar att det inte kostar 30k att skaffa extralys och cupévärmare 🤪.. Däremot kan man väl inte fixa display skärm men man kan alltid skaffa sig en Ipad.

Men sen har vi ju skillnaden i mil, det kanske gör den prisvärd. Då kanske man ska fundera på den i Gävle, endast 6000kr mer än den i Halmstad.

Link to comment
Share on other sites

Några åsikter om Mitsubishi Outlander?

Exempel 1

Exempel 2

Exempel 3

Anledningen till att jag tänker på denna bil är pga Subaru forester inte har diff lock eller "low gear transfer case" eller vad det nu heter.. Och jag TROR att Outlander 2013-2015 har det?? Men det är väldigt svårt att ta reda på tycker jag, av någon anledning 🥲 Är det någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Angående Subaru och lågväxel mm hittade jag en gång detta:
Diesel = ingen lågväxel.
Bensin = Lågväxel på  manuell upp till 2012

Sen "tror" jag varken Outlander, BMW X3, Rav4, har lågväxel eller låsbar mellandiff. Vad som gäller för Vitaran är jag osäker på.

Vill man ha låg bränsleförbrukning undviker man stora mekaniska roterande lösningar och satsar på elektrisk lösning som "duger" för de flesta kunderna.
Vill man ha maximal framkomlighet kostar det bränsle även när man "bara" kör landsväg. (vilket jag gör till 99.7%)

Denna Youtuben jämför ett gång "softroad"

Jag kan ju kasta in en riktig sparbössa i tankekvarnen:
Dacia Duster.

 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Att tidigare Subarus har lågväxel har jag hört, men vi vill ha automat så då blir det svårt.

Det är väldigt förvirrande alltihop.. 😅

image.png.4048f288a5e52de7b96649efc1faf7b4.png

Får fram det här på google, vet inte om detta betyder att Outlanders mellan 07-13 har lågväxel. Dvs, vet inte om "low-range setting" är detsamma som lågväxel.

Dessutom så ser jag detta(Outlander från 2013):

image.png.fbda837a94524d9e9398802d5faf3565.png

Har inte tidigare ägt en Automat, så är inte säker på vad L står för i detta fall.

 

En 2012 Outlander verkar ha diff lock: image.png.75cbfc039a1830a357cfaf1bb1d46dcf.png

 

Har inte sett detsamma på 2013-15, men de har en sån här liten knapp: image.png.4012b0195e59a76361c92bbe0ece1124.png

Inte säker på om det är för att byta mellan 2WD o 4WD eller om det är en diff lock?? (EDIT: Har lärt mig att denna knapp kan aktivera 4WD lock vilket jag tror är detsamma som diff lock?)

Som sagt så är jag väldigt förvirrad.🥴 Ska fortsätta undersöka allt, men är det någon som kan förklara så underlättar det.

Kollar på Automat diesel Outlanders, framförallt 2013-2015 ifall det hjälper.

7 hours ago, Norlin said:

Vill man ha låg bränsleförbrukning undviker man stora mekaniska roterande lösningar och satsar på elektrisk lösning som "duger" för de flesta kunderna.
Vill man ha maximal framkomlighet kostar det bränsle även när man "bara" kör landsväg. (vilket jag gör till 99.7%)

Helt riktigt, tyvär.. Personligen hade jag gärna köpt en VW Touareg, Grand Cherokee eller Volvo XC90.. Något i den stilen åtminstone. MEN.. Man har ju en sambo som inte tycker att vi ska över 6l/100km(på papper då). Hon har säkert rätt, men man vill ju ha en rolig stor bil. Det får vänta tills 2 bilar är ett alternativ.

 

Tack för din input @Norlin! Jag ska ta en titt på videon nu. Och angående Duster.... De är ju sååå tråkiga och billiga. Basically en IKEA möbel i bilvärlden.

 

 

Edited by Simon Nylander
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Mange av 4x4-systemene på moderne by-suv'er har elektronisk innkobling av 4x4.
Det betyr at bilene kjører rundt som 2wd inntil de spinner og så kobler de inn aksel nummer 2, gjerne litt før eller omtrent samtidig som traction control.

Når motorjournalistene var ute og testet Jeep Compass tilbake i 2012-2013 opplevde de at den elektroniske innkoblingen av 4x4 gikk varm etter litt "leking" i snøen.
Ingen tvil om at mekanisk innkobling er å foretrekke, dersom man skal ut i terrenget eller på en litt lengre, grov, grusvei. Men til vanlig bruk er ikke dette et problem.

4wd lock er ikke det samme som difflock, det betyr rett og slett at bilen låses i 4x4 läget istedet for at den skal veksle automatisk ved behov. Og så kjører den samtidig ca 60% av momentet til bakhjulene.

L på automatspaken betyr ikke lavserie, men bilen vil etterstrebe å bruke lavest mulig gir i dette valget. Normalt 1.gir. 

Til overlanding er både Subaru og mindre Mitsubishier (Asx, Outlander) veldig gode biler, men de er ingen offroadere og kan ikke sammenlignes med biler med mekanisk innkobling av lavserie og låsbare differ.
 

  • Thanks 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, iknutis said:

4wd lock er ikke det samme som difflock, det betyr rett og slett at bilen låses i 4x4 läget istedet for at den skal veksle automatisk ved behov

Okej, jag misstänkte det. Bra att veta.

 

5 hours ago, iknutis said:

L på automatspaken betyr ikke lavserie, men bilen vil etterstrebe å bruke lavest mulig gir i dette valget. Normalt 1.gir.

Okej, så det detsamma som när vissa automat bilar har 1, 2 och D att köra med.

 

5 hours ago, iknutis said:

Til overlanding er både Subaru og mindre Mitsubishier (Asx, Outlander) veldig gode biler, men de er ingen offroadere og kan ikke sammenlignes med biler med mekanisk innkobling av lavserie og låsbare differ.

Så det låter som att vi inte kan få bil med diff lock samt lågväxel om vi vill ha en bränsle ekonomisk bil 😔. Då handlar det om vilken bil vi tycker om mest. Ska provköra en Outlander idag, testade en forester igår och den var ritkigt nice! 

Tack för ditt svar @iknutis

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tja er vel svaret på det. 😀 Jeg vet Pajero gen 4 kan kjøres på 0.8 på langkjøring. Land Cruiser og Disco er tørstere. Jeg syns ikke det er så stor forskjell på 0.6 og 0.8 i praksis. Verre om man da går opp på Land Cruiser som ligger på 1.2..

Grovere dekk og taktelt øker også gjerne forbruket noe.

Men oppsummert så kommer det an på bruken din. En Outlander er en super bil som gir masse for pengene. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, iknutis said:

Jeg vet Pajero gen 4 kan kjøres på 0.8 på langkjøring

Hade gärna ägt en Pajero, men det finns verkligen inte många här i Sverige på marknaden.. Och vi vill ju undvika att köpa äldre bilar om det inte behövs.

 

10 hours ago, iknutis said:

Jeg syns ikke det er så stor forskjell på 0.6 og 0.8 i praksis

Det tycker egentligen inte jag iheller.. Men, 0.6 på en bensin blir betydligt billigare än en diesel med 0.8 om man räknar på det. Hade man kunnat köpa VW Touareg eller Jeep Grand Cherokee bensin med 0.8 så hade jag gjort så! Men nu brukar de ha drygt 1.1...

 

10 hours ago, iknutis said:

Grovere dekk og taktelt øker også gjerne forbruket noe.

Det är klart

 

10 hours ago, iknutis said:

Men oppsummert så kommer det an på bruken din. En Outlander er en super bil som gir masse for pengene. 

De verkar väldigt bra! Vad tycker du angående Forester vs Outlander? Att forester har en 22cm ground clearance är mycket lockande syns jag. Jämfört med Outlanders 19cm.

 

(EDIT)Hade gärna också hört åsikter om BMW x3 samt Mercedes GLK 220?

Edited by Simon Nylander
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Simon Nylander said:

Det tycker egentligen inte jag iheller.. Men, 0.6 på en bensin blir betydligt billigare än en diesel med 0.8 om man räknar på det. Hade man kunnat köpa VW Touareg eller Jeep Grand Cherokee bensin med 0.8 så hade jag gjort så! Men nu brukar de ha drygt 1.1...

De verkar väldigt bra! Vad tycker du angående Forester vs Outlander? Att forester har en 22cm ground clearance är mycket lockande syns jag. Jämfört med Outlanders 19cm.

Hade gärna också hört åsikter om BMW x3 samt Mercedes GLK 220?

Det er jo der forskjellen ligger på Norge og Sverige, en bensiner på 0,6 koster vel omtrent det samme som en diesel på 0,8 i bruk, men bensinern koster normalt mer i innkjøp pga gamle dagers effekt-avgift, der bensinmotorene ble straffet pga mer HK enn tilsvarende diesel.

Subaru på 80 og 90-tallet leverte gode biler, god byggekvalitet og smarte løsninger. Nyere Subaru har jeg ingen erfaring med, kun at de laget en kjempegod dieselmotor som siden har havarert på annenhver bil. :(

Kvalitetsmessig er GLK en liga over X3 i mine øyne. BMW har hatt mye kvalitetsproblemer siste 20 årene, og basert på biler mine venner kjøper, er de ikke i mål enda.
GLK kom særs godt ut i Dekra sine statistikker også. De første årgangene av 220'n slet litt med dårlige dyser, ryggesensorer og dårlig automatikk på bakluken.
Den er romslig i fremsetene, baksetet og bagasjerommet er ikke så stort. Men det er en veldig komfortabel bil, som gir lyx-følelse.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, iknutis said:

Det er jo der forskjellen ligger på Norge og Sverige, en bensiner på 0,6 koster vel omtrent det samme som en diesel på 0,8 i bruk, men bensinern koster normalt mer i innkjøp pga gamle dagers effekt-avgift, der bensinmotorene ble straffet pga mer HK enn tilsvarende diesel.

Subaru på 80 og 90-tallet leverte gode biler, god byggekvalitet og smarte løsninger. Nyere Subaru har jeg ingen erfaring med, kun at de laget en kjempegod dieselmotor som siden har havarert på annenhver bil. :(

Kvalitetsmessig er GLK en liga over X3 i mine øyne. BMW har hatt mye kvalitetsproblemer siste 20 årene, og basert på biler mine venner kjøper, er de ikke i mål enda.
GLK kom særs godt ut i Dekra sine statistikker også. De første årgangene av 220'n slet litt med dårlige dyser, ryggesensorer og dårlig automatikk på bakluken.
Den er romslig i fremsetene, baksetet og bagasjerommet er ikke så stort. Men det er en veldig komfortabel bil, som gir lyx-følelse.

Jag har sett lite statistik på att Subaru Forester med bensin ligger ofta runt 10l/100km jämfört med de lovade 6.5 😱. Medans diesel ligger närmre det lovade 6.7l/100km. Så vi ska kanske överväga diesel forester då.. Är intresserad av denna då den är grön 😍

Tror du att GLK'n är sämre eller bättre än forester när det gäller off-road? Jag skulle tro att en forester är bättre.

 

8 hours ago, jan suurholma said:

ken en suzuki vara nåt? https://suzukibilar.se/jimny-torakku  finns dom i andrahand?

Jag har tänkt på Jimny många gånger.. För off-road så är det ju väldigt billiga och bra, men problemet är hur obekväma de är 😅. Vi ska ju använda bilen tills allt, vilket inkluderar lång tur på motorväg.

 

 

1 hour ago, iknutis said:

Jepp, orginal bil med asfalt-dekk. :)
Steinvaldsen's gen3 går like billig, fullastet og 3 tonn. :o

Det är säkert möjligt, men vi lär ju ha taktält, all-terrain däck osv.. så blir nog mer 1.2🤪

Tycker däremot att pajero gen 3 är riktigt coola.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, iknutis said:

Jepp, orginal bil med asfalt-dekk. :)
Steinvaldsen's gen3 går like billig, fullastet og 3 tonn. :o

Imponerande! Min låg på en liter ganska exakt med asfaltsdäck utan grejer på taket. Kan vara dags att ta isär insuget tror jag. Men det skiter ju antagligen @Simon Nylanderi. Sorry för utsvävningar:)

Link to comment
Share on other sites

Hade ni köpt en Mercedes-Benz GLK 220 2012, Diesel automat som gått nästan 19 000mil för 145k när man kan få en Mitsubishi Outlander 2013 (också diesel och automat)med 7000 mil för 170k kr? Eller är det väldigt korkat gjort? 🤪 Jag tycker nämligen att GLK är mycket snyggare samt coolare. Men vill ju inte göra ett dumt köp. Vet inte hållbarheten för en GLK och hur dyra reperationer man kan utsättas för.

 

Ursäkta att jag ändrar mig så mycket hela tiden, allt går fram och tillbaka. Köpa bil är inte enkelt.. 🤣

Här kommer jag med en lista på mitt tankesätt just nu:

Jag slänger in exempel länkar till varje bil

De bästa:
-Mitsubishi Outlander 2013-2015 diesel automat Exempel 1   Exempel 2   Exempel 3

-Subaru Forester 2013-2015 diesel aut Exempel 1  Exempel 2  Exempel 3

-Subaru Outback 2014-2015 diesel/bensin aut Exempel 1 Exempel 2 Exempel 3

-Mercedes GLK 220/200 2012-2015 diesel aut Exempel 1  Exempel 2 Exempel 3   (Insåg nu att den första är endast 2WD)

 

Kanske?:

Audi Q5 2012-2014 diesel aut  Exempel 1  Exempel 2  Exempel 3

BMW X3 2012-2014 diesel aut Exempel 1  Exempel 2  Exempel 3

Subaru XV 2013-2017 bensin aut Exempel 1  Exempel 2  Exempel 3

Land Rover Freelander 2008-2014 diesel aut Exempel 1  Exempel 2

Volvo XC60 2010-2014 diesel aut  Exempel 1  Exempel 2  Exempel 3

 

Helst inte.. men smart:

-Skoda Yeti diesel/bensin(?) aut  Exempel

-Jeep Renegade diesel/bensin(?) aut  Exempel

.......-duster  Dessa orkar jag inte ens länka

 

Vill VÄLDIGT gärna ha men för dålig förbrukning:

-VW Touareg diesel aut  Exempel 1  Exempel 2

-Jeep Grand Cherokee diesel aut Exempel 1  Exempel 2

-Mitsubishi Pajero diesel aut Exempel 1  Exempel 2

 

Sådär.. Nu blev jag lite carried away. Men, jag ser fram emot olika åsikter!
Hoppas alla länkar funkar som de ska..

Edited by Simon Nylander
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, iknutis said:

Det er ihvertfall ingen tvil om at motoren er bedre i GLK enn Forester om du velger diesel. Og komforten er milevis bedre i GLK.

Skulle jeg valgt mellom de to, ville det blitt GLK hver dag.

Okej tack!

Men hade du valt det även om för samma pris så får du GLK med betydligt fler miltal än subaru/mitsubishi?
 

 

1 minute ago, Simon Nylander said:

Hade ni köpt en Mercedes-Benz GLK 220 2012, Diesel automat som gått nästan 19 000mil för 145k när man kan få en Mitsubishi Outlander 2013 (också diesel och automat)med 7000 mil för 170k kr? Eller är det väldigt korkat gjort? 🤪 Jag tycker nämligen att GLK är mycket snyggare samt coolare. Men vill ju inte göra ett dumt köp. Vet inte hållbarheten för en GLK och hur dyra reperationer man kan utsättas för.

I princip det jag frågar här @iknutis

Link to comment
Share on other sites

Jag borde hålla mig borta, men uttråkad på en båt, då blir det så här … 😉 Skrivet i all välmening, från en som lärt sig många saker ”den hårda vägen”.

Som jag skrev i mitt första inlägg, omöjligt att välja bil till någon annan, det är ju så sjukt individuellt för varje person vad de vill ha. Men nu tycker jag att du bör pausa letandet lite och skriva ner vad som faktiskt är viktigt för dig och familjen.

Det började med “overlanding” och är nu inne på Merca GLK 😱 som bil är de säkert superbra, men de kommer med ett pris, inte i inköp men service, gör det själv och det blir halvdyrt, lämna bort det och det kostar en arm. Som overlander … vill du ens köra nära en buske och repa GLKn? 
Samma med BMW.

Nu kanske du har gett upp overlanding biten (inte för att det inte går med X3 och GLK men inte direkt lämpliga i pris eller annat) då är nog båda bilarna utmärkta, men vill du ut å campa/overlanda, tänk igenom dina faktiska behov och lägg med underhåll/service i kalkylen.

Overlanda/campa går bra i vilken bil som helst, man behöver inte kunna köra fast på en skogsväg för att se världen, det går bra att hålla sig till grusvägar. 
 

Volvo XC V70 kanske?

Nu drar jag mig härifrån och lovar att inte återkomma 😬 lycka till 👍

 

  • Like 4
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MrWIB said:

Som jag skrev i mitt första inlägg, omöjligt att välja bil till någon annan, det är ju så sjukt individuellt för varje person vad de vill ha. Men nu tycker jag att du bör pausa letandet lite och skriva ner vad som faktiskt är viktigt för dig och familjen.

Det har du rätt i, men svårt att bestämma mig för vad som är viktigast för oss 🥴.

 

2 hours ago, MrWIB said:

Det började med “overlanding” och är nu inne på Merca GLK 😱 som bil är de säkert superbra, men de kommer med ett pris, inte i inköp men service, gör det själv och det blir halvdyrt, lämna bort det och det kostar en arm. Som overlander … vill du ens köra nära en buske och repa GLKn? 
Samma med BMW.

Personligen så har jag ingenting emot att köra min GLK genom lite buskar osv.. Dessutom så har jag fått förståelse att en GLK (med all terrain däck) är ungefär lika bra off-road som Forester/Outlander/RAV4 t.ex. Men där kanske jag har helt fel. Däremot så vet jag inte mycket om efter kostnader, är det som du säger så ska jag nog ge upp det där med GLK/BMW/AUDI. Pengar har vi inte att kasta runt höger o vänster.

 

 

2 hours ago, MrWIB said:

Nu kanske du har gett upp overlanding biten (inte för att det inte går med X3 och GLK men inte direkt lämpliga i pris eller annat) då är nog båda bilarna utmärkta, men vill du ut å campa/overlanda, tänk igenom dina faktiska behov och lägg med underhåll/service i kalkylen

Har gett upp på off-road biten men inte overlanding. 😅 Kommer inte få tag på en bil med diff lock/lågväxel som uppfyler bränslekraven min sambo vi har.

 

2 hours ago, MrWIB said:

Volvo XC V70 kanske?

Nu drar jag mig härifrån och lovar att inte återkomma 😬 lycka till 👍

Det är ett alternativ!

Tack ska du ha, dina åsikter har hjälpt 😁. Du är varmt välkommen tillbaka till min kaotiska tråd, men också fullt förståeligt om du håller dig borta. 🤣


Då går jag vidare i tankarna med subaru/volvo/mitsubishi och lämnar BMW/Merc/Audi bakom mig.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, iknutis said:

Alle biler koster, slitedeler er ikke dyrere til Mercedes enn andre merker. Både Subaru og Mitsubishi har helt sinnsyke delepriser. Men det gjelder også Kia og Hyundai om man kjøper hos merkeforhandler. 

Går du utifrån att man kan göra eventuella reparationer själv? Jag hade ju trott att det är billigare att lämna in en Mitsubishi för lagning jämfört med t.ex Mercedes.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Simon Nylander said:

Går du utifrån att man kan göra eventuella reparationer själv? Jag hade ju trott att det är billigare att lämna in en Mitsubishi för lagning jämfört med t.ex Mercedes.

Jeg gjør alt selv, men skjønner jo at folk flest ikke gjør det. Etter å ha hatt ca 50 biler de siste 15årene er det lite som skiller mellom priser på merkeverksted etter min mening. Enkelte ting de reklamerer med fastpris på kan det være forskjell på, men merkeverksted generelt er alt for dyrt i forhold til hva man får tilbake.

Uavhengige verksteder er ofte like flinke, gjerne enda flinkere faktisk. Og litt billigere.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...