Jump to content

Tips till ny bil. Bensin vs Diesel?


Simon Nylander
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Nu är jag långt ifrån någon expert, använder sporadiskt något som liknar denna eller denna och den dagen den dör eller jag inser att den inte duger skulle jag kika på om en Ryobi kunde funka, eller denna

Frånsett den våta drömmen... 

BTW, en av dina länkar gick till en 230V AC.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Norlin said:

Nu är jag långt ifrån någon expert, använder sporadiskt något som liknar denna eller denna

Okej, hur bra fungerar de för dig då? Dem var ju inte så dyra.

Däremot ska man inte betala så mycket mer för en Ryobi.

 

2 hours ago, Norlin said:

Frånsett den våta drömmen... 

Det var lite dyrt det.

 

 

2 hours ago, Norlin said:

BTW, en av dina länkar gick till en 230V AC.

Jaha, det visste jag inte 😅

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Undrar hur lång tid det hade tagit att fylla på ett 35" däck med den där Ryobin? 16L/S? Det går alltså då ca 11stk Ryobi mot en dubbel ARB (Den våta drömmen) ARB`n är gjord för att gå 100% duty cycle i tillägg. Lägger man till en liten trycktank som buffer, så fungerar den väldigt bra.

En ARB är dyr ja, men värd vad den kostar. Sedan finns det alternativ som för exempel VIAIR, men dom är också dyra.

Jag har stort sett bara använt ARB i mina bilar och har varit nöjd. Köpte en gång en liten portabel kompressor med inbyggd tank, den orkade inte med att pumpa upp ett 31" däck. (Standard på Nissan Patrol)

Nu har jag en portabel utgåva av den våta drömmen. (Enklare att flytta mellan bilar) Men ser att den har gått kraftigt upp i pris nu. 

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
6 hours ago, Simon Nylander said:

Okej, hur bra fungerar de för dig då?

Nu har jag små däck, 29~30" och de få gångerna jag använt så har det fungerat att fylla på luft, vet inte hur den klarar större eller hur många den mäktar med. Troligen marginellt bättre än en fotpump. 🥵 

Ryobi funderingen är mer portabel och lämpligt till annat, prestanda är helt outforskad. 

Som vanligt när det gäller längden på ett snöre är dina behov. Har du små hjul och sällan använder kan man kanske överleva med en 500sek pump men har man +30" hjul och finner sig behöva fylla från tomt hittar man troligen på en hel del nya ord och uttryck...

Med de erfarenheter som @stensth beskriver skulle jag kolla på en 1/2 våt dröm och inhämta erfarenhet från användare. 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vi har ju lite olika behov beroende på däckstorlek och hur frekvent man ändrar tryck i däcken.

Jag hade dock inte valt någon av de du länkar till.

Tänker du köra på träffar och lufta ur och fylla däcken ofta, som på en SOT vecka eller skall den bara användas någon enstaka  gång när solen skiner?

Fylla på ett däck eller alla 4?

 

Jag körde länge med en Biltema, även på träffar, den dög så länge jag  hade mindre 255/75-16 däck på Jeepen. 

Har större kapacitet än de du tittat på.
 

Tar så klart längre tid att fylla upp fyra urluftade däck med den än med en större men den gjorde jobbet.

Dock blir den rejält varm efter att gått 15 minuter, slangen har smällt några gånger och jag fick även byta kompressor en gång på garanti.

Idag har jag en ARB fast monterad på den store Jeepen men har stoppat i Biltema varianten i Renegaden.

Med det sagt hade jag tittat på en så kompakt som möjligt, med bra kapacitet och INTE batteridriven.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Kapasitet og dutycycle er to viktige ord når man ser på kompressor.
En sånn Ryobi er fin når du skal blåse opp en fotball, eller til nød et trillebår-hjul.

Men skal du tappe ut og fylle opp 4 dekk i slengen, da bør du ha noe med mer kapasitet. Buy cheap, buy twice. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips!

Den kommer framförallt användas på små turer på helgerna, mest för att lufta ut litegrann för att få en mer smoothe ride på grus och skogsvägar. Utöver det, de få gånger man finner sig i lera/snö och eventuella längre turer runt europa i framtiden.

Som sagt så är det ju en Subaru Forester som jag TROR har 225/55 R18 däck.. Men det får jag dubbelkolla. Jag har däremot tankar om att fixa större däck, men inte 35" 😂.

Som jag förstår så får man inte mycket pump för under 1000kr? Om det är så att det är smartare att lägga ner ett par tusen så får jag avvakta och köpa en senare på året.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Simon Nylander said:

Som jag förstår så får man inte mycket pump för under 1000kr? Om det är så att det är smartare att lägga ner ett par tusen så får jag avvakta och köpa en senare på året.

Absolutt!

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som kan hjälpa mig förstå däck storlek? Jag blir förvirrad 🤪.

När folk skriver t.ex 31" på ett par däck som är 265/70R16, vilken del av det är 31"? Är 265 = 31"

Vill gärna förstå detta då folk oftast använder inches när man läser på engelska..

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Simon Nylander said:

Är det någon som kan hjälpa mig förstå däck storlek? Jag blir förvirrad 🤪.

När folk skriver t.ex 31" på ett par däck som är 265/70R16, vilken del av det är 31"? Är 265 = 31"

Vill gärna förstå detta då folk oftast använder inches när man läser på engelska..

Størrelse oppgitt i tommer er hjulets diameter.
265 er bredden på slitebanen i mm, dvs 26,5cm bredt.

På et dekk som er 265/70 så er slitebanen 265mm bred, HØYDEN på dekket er 70% av det igjen. Dvs ca 18,5cm høyt.

Her er en god dekk-kalkulator:
http://www.dekkalkulator.com/

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Okej tack! Tror jag börjar förstå det.. Jag sitter och räknar på vilken storlek av däck jag kan ha på min Forester utan att det blir helt galet 😂 Mesta dels av körning blir ju fortfarande på motorväg..

Just nu har bilen 225/60/R17 all season däck. Vet inte hur mycket erfarenhet ni har med Subaru Forester, men.. Om jag tänker på ett par 235/70/R17 All Terrain till bilen, låter det helt orealistiskt? Såklart med en lift kit på ca 1.5-2"

Alternativt så hade det varit 235/65/R17 eller 235/60R17.

Det behöver kanske inte just vara R17, men tänker att om jag håller mig till det så behöver jag inte köpa nya hjul. Om jag inte har helt fel? 😅

Jag kommer förmidligen inte köpa i år, om jag inte stöter på en riktigt bra deal meed begagnade däck. Blir förmodligen till våren, så det är inte brådska!

EDIT: Efter lite funderingar så tänker jag kanske att man kanske borde gå ner till R16 eller R15? Some t.ex 235/75R15 eller 235/70/R16. Några åsikter angående det?
Tack!

 

Edited by Simon Nylander
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lite Google ger lite hintar.

Här hittade jag lite info till att börja med.

Jag har dock dålig koll på generationerna.

https://liftedimports.com/best-off-road-tires-4th-gen-subaru-forester/

 

Märkesforum är ju inte heller fel.

https://www.subaruforester.org/threads/2019-largest-tires-that-will-fit-with-no-chance-of-rubbing.829157/
 

 

 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Lars 9k said:

Det var hjälpsamt, den hittade jag inte på min google runda.

tackar!

 

 

6 minutes ago, Lars 9k said:

Märkesforum är ju inte heller fel.

Har läst runt där litegrann men hittade inte omedelbart något super hjälpsamt. Men får väl läsa vidare

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det är ju lite olika parametrar och beslut man får ta.

Jag har nyligen gjort det på @Hanna Renegade.

Där beslöt jag mig för att gå ”åt offroad” och sätta på så små fälgar (16”) som möjligt och höga däck (235/70-16). 

Bättre i skogen men går tyngre på landsväg, drar mer soppa, och inte så stabilt som ett par 18” med lågprofil på motorvägen.

Det är ett jidder med vilket ET som passar i hop med vald profil och fälgstorlek.

Tipset är att läsa forumstrådar på just er bil och sen bestämma er för om ni skall satsa på andra fälgar, annat ET, spacer eller bara uppskatta vilken plats där är runt era befintliga  däck och öka ”lite” på diametern.

Du skall kanske starta en garagetråd eller be @Andreas.E att ändra denna tråden till ”din garagetråd”……

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 6/17/2022 at 6:55 AM, Simon Nylander said:

en grön 2015 Subaru Forester

Ja lite mera info och nån bild livar ju alltid upp, så det blir en:
 

On 6/30/2022 at 12:11 PM, Simon Nylander said:

en garagetråd om det går.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...