Jump to content

Batteribooster/ Jumpstarter


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Då jag inte har något förbrukningsbatteri i @Hanna:s Renegade ännu kikar jag på behovet av booster men jag är tveksam till köp.

Detta efter att ett antal ”proffsboosters” på jobb antingen gått sönder efter ett halvår, eller av annan anledning inte gjort jobbet.
 

Vilket resulterat i att den klumpiga batterikärran med dubbla 12V 90Ah batterier lik förbannat fått släpas ut.

Även under matlagningshelgen misslyckades en booster och vi fick hjälpstarta med kablar.

Vad har ni för erfarenheter, positiva som  negativa?

Har de gjort jobbet eller misslyckats?

Vilka märken/storlekar krävs i så fall för att få igång våra riggar (som ju är olika)?

Eller är det kanske ändå bättre att spara 1500kr och se till att få i ett extra förbrukningsbatteri istället!!??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/hjalpstart-3-i-1-005332/

Funkar att starta Kia och grannens gräsklippare med. Lite fipplig att få igång ibland.

Har även en äldre liknande denna:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/hjalpstart-3-i-1-002835/

Som dubblera som 12v matning till kylen när den är  i andrabilen.

Den första är lätt och smidig, den andra tung och klumpig. Ett förbrukningsbatteri är nog att föredra, med en liten backupp av en starthjälp (och startkablar)

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en enkel nødbooster fra Biltema som funker greit.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/starthjelp-12-v-800-a-2000046404

Men til rent forbruk har jeg også vurdert en Ecoflow:
https://www.sparelys.no/ecoflow-river-eu?gclid=Cj0KCQjwntCVBhDdARIsAMEwACl6cDPzgY53rxGUZ-zAZBEDmIZ4wzeoa2sxIZb7CALAdt2Bpfu2DmUaArUqEALw_wcB

Prismessig koster den omtrent det samme som et forbruksbatteri med dedikert DC-DC lader, men her får du både batteri, lader og solcelle-mulighet i en boks. Den kan også lades av sigarett-tenner i bilen under kjøring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kan iallafall direkt avråda från NOCO genius grejerna, har den minsta själv o har provat flertalet av de större. 

 

En gb40 får iallafall inte igång en Volvo 740 med slut batteri.

En gb80 får igång den men inte ex en transporter 2.5tdi.. 

Inget tips men en avrådan iallafall ;)

Min gb40 används numer som powerbank till telefonen, och jag tror fasen att min deltaco 10.000mah gör det bättre, för en hundring på dollarstore!

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Lukas Nilsson said:

Jag kan iallafall direkt avråda från NOCO genius grejerna, har den minsta själv o har provat flertalet av de större. 

 

En gb40 får iallafall inte igång en Volvo 740 med slut batteri.

En gb80 får igång den men inte ex en transporter 2.5tdi.. 

Inget tips men en avrådan iallafall ;)

Min gb40 används numer som powerbank till telefonen, och jag tror fasen att min deltaco 10.000mah gör det bättre, för en hundring på dollarstore!

Har du prøvet at koble bilens flade batteri fra og starte bilen på NOCO alene? Et dødt blysyre batteri kan spise virkelig meget strøm som så ikke kommer videre til startermotoren.. hvis det virker bliver øvelsen så at koble bilens batteri på igen uden at kablerne fra NOCO falder af 🙄

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 6/24/2022 at 10:10 PM, Prodigy said:

 

Inte på 740in men på Transporter 2.5tdin testade jag, gick inte att få liv i!

Dock är den kung till både gräsklippare och båtar xD

Risken är ju att min 40 är ett riktigt måndagsex som skulle bytts in för längesen, Lars får testa, för får han igång Jeepen är det ju uppenbarligen fel på min enhet :S 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Premium Member

Nu har jag använt min NOCO  GB40 två gånger med lyckat resultat.

Första gången var en bil på macken, en liten japanare med bensinsnurra som glatt gick igång med hjälp av boostern.

Den andra var ikväll när jag hjälpte kompisen med hans JKU, vill minnas att det är en 3,6l bensin V6 i den.

819ECCC7-01C8-4DFD-B378-38FE0268F76E.thumb.jpeg.deeba84affc93915ed78e7e455ebcd96.jpeg


 

Där var batteriet så slut att den bara klickade men till min förvåning tuggade även den igång med hjälp av boostern så helt kass verkar den inte vara.

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...