Jump to content

Stol, en stillasittande tråd.


Norlin
 Share

Recommended Posts

På förekommen anledning, dvs nästintill akut behov, så finner jag min sittande och söka nätet efter stolar.

Fram tills nu har Norlins slagit sig ner i ett par Clas Ohlson fynd som frånsett varit tunga, klumpiga, billiga och hyfsat bekväma numera  även är trasiga. Och inte mycket använda han dom bli.

Så frånsett att bli upplyst att garanti inte gäller när jag inom de närmsta dagarna ska besöka Clas och vänligt uttrycka min besvikelse på livslängden så har dessa stolar lärt oss att inte vilja ha den typen mer, det och en provsittning i en "plockepinn stol" från Urberg/Outnorth inte bara uppskattade komforten utan även packvolymen som var ett gigantiskt aber för Classtolarna, men dessa är slut i lager och om de kommer tillbaka vet ingen, så dags att hitta några alternativ. Random Amazon fynd? Eller är är det åxå en återvändsgränd?
Modellen finns ju även i en klart högre prisklass via märket Helinox, värt pengen?
 

Så vad rekommenderas? Även om sovlådan erbjuder lastutrymme så är dragbilen klart begränsad och på dagsutflykterna körs det lådlöst.
Priset, ja en ~800 SEK / stol känns rimligt men kan ökas, dock inte i absurdum.

Så inte en sånhär:
68105113272350.jpg

Kanske en sånhär:
urberg-wildlight-high-chair-g2.jpg

Eller vad säger den sittande expertisen?

Link to comment
Share on other sites

I den tråden har jag ju till och med varit inne å rört...

@CampForCer klickade du hem några Helinox?

@Lukas Nilsson hur gick det? Min hjärna har inte registrerat något inköp.

Vi kan fylla på här med vad man har som fungerar och varför, vad man haft som inte fungerade och varför.

Kan börja;
Clas Ohlson Campingstol Asaklitt fungerar inte då den är för klumpig och för trasig efter inte als mycket användning.
Sugen på Helinox Sunset Chair eller kanske Chair Two, oavsett variant är paketet litet och priset ½ dyrt. vilket gör att man sneglar åt kopior

 

Edit:
Kan tillägga att jag tror mig veta Classtolens svaga punkt, 
clasfel.thumb.png.f82c6c31efac97d47cbaaad2e14a346f.png

Niten vid röda pilen i ringen böjer sig vilket gör att geometrin ändras och då bli det högre påfrestningar vid gula pilar/ringar.
Byter man ut den niten mot något stadigare, kan den säkert hålla flera år.

Edited by Norlin
Se Edit:
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag åkte o köpte ett par skitbilliga Jula stolar för denhär säsongen, har kostat på så mycket annat och tänkte att jag ska försöka ha råd att åka någonstans i sommar, trots dieselpriserna O.o

Meeeeeeen.. Jag hänger kvar här i tråden o fortsätter kika på vad ni köper, säger, resonerar och tycker så får vi se om den ultimata guiden till att välja rätt stjärtstöd för overlanding skapas här!

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Så efter lite förhandlande med Clas, det var nära 3 år sedan inköpet, fick jag 1/2 pengen tillbaka och Clas fick 2 trasiga stolar. Inte nöjd men inte missnöjd med den dealen. 

Så nu är det mer akut att hitta ersättare. 

Och för att slippa sitta på backen spenderades 100sek på Jula.

https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/bad-och-strand/solstolar/campingstol-000815/

 

 

Edited by Norlin
Jula
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/25/2022 at 2:45 PM, Norlin said:

I den tråden har jag ju till och med varit inne å rört...

 

Du är väl inne och rör i alla trådar 😉

som du vet så har vi ett par plockepinn-stolar från Outnorth, och är väldigt nöjd med dem. framför allt vikt och packstorleken.

Men även dess ahar sina brister. Fötterna har lite för litet fotavtryck. Så om marken är tex för mjuk, sjunker de ner. jag funderar på en lösning på detta och återkommer kanske med svaret... 

Samma problem tror jag de flesta stolarna med den typen av fötter har tex helinox stolarna.

Edited by Håkan Sandgren
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Håkan Sandgren said:

Fötterna har lite för litet fotavtryck.

4x tennisbollar? Om dom får vara ifred för Ella. 😁 

Tyvärr är den höga modellen slut hor Outnorth, återstår random internetfynd... Eller vänta till nästa säsong. 

Link to comment
Share on other sites

On 6/27/2022 at 9:47 AM, Norlin said:

4x tennisbollar? Om dom får vara ifred för Ella. 😁 

Tyvärr är den höga modellen slut hor Outnorth, återstår random internetfynd... Eller vänta till nästa säsong. 

Precis, 4 bollar hade kanske funkat, dock hade det inte gått att packa i den medföljande väskan utan att ta bort bollarna...

Min ide' är att sätta band mellan fötterna i ett rektagulärt mönster och/eller ett kryss emellan dem. Då borde ytan bli tillräkligt stor samt att det fortfarande går att packa ner dem i väskan. Har dock inte testat än. Förutsättningen är att banden kam fästas "permanent" så att de inte kasar av.

Edited by Håkan Sandgren
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

front-runner-expander-chair-CHAI007-1.thumb.jpg.723d9fc686a771b4bdf9de6411841700.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Front Runner Expander Chair

Mer äta-mat-vid-bord-stol än slappa-vid-brasan-stol. Man sitter pga stolens konstruktion upprätt, så som man vill göra vid bespisning.
Vid brasan kanske man vill ha en något mer avslappnad position. Detta uppnås genom att hasa ner i stolen men på bekostnad av komfort.

Vill man kan man köpa till väska med plats för antingen en eller två stolar.

Fördel: Robust, kompakt när ihopfälld, snygg
Nackdel: Möjligen vikten då

  • Like 4
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

…och då jag var tvungen (sambon tjatar…) att köpa nya shorts snubblade jag på dessa stolar. 299kr och höll för mina 95kg 😀

Stolarna kändes helt OK, även om jag föredrar högre sittposition själv.

Köpte två stolar då de var löjligt billiga och jag beslutat Helinox kan vänta till nästa sommar 😅

 

C87FD56C-1F58-488D-87C1-42D570150F1B.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, CampForCer said:

…och då jag var tvungen (sambon tjatar…) att köpa nya shorts snubblade jag på dessa stolar. 299kr och höll för mina 95kg 😀

Stolarna kändes helt OK, även om jag föredrar högre sittposition själv.

Köpte två stolar då de var löjligt billiga och jag beslutat Helinox kan vänta till nästa sommar 😅

 

 

men vi vill ju se en bild på shortsen också...

  • Thumb up 1
  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

On 7/1/2022 at 4:45 PM, Dahl said:

Front Runner Expander Chair

Mer äta-mat-vid-bord-stol än slappa-vid-brasan-stol. Man sitter pga stolens konstruktion upprätt, så som man vill göra vid bespisning.
Vid brasan kanske man vill ha en något mer avslappnad position. Detta uppnås genom att hasa ner i stolen men på bekostnad av komfort.

Vill man kan man köpa till väska med plats för antingen en eller två stolar.

Fördel: Robust, kompakt när ihopfälld, snygg
Nackdel: Möjligen vikten då

Kan bara hålla med, ett av mina bättre inköp till bilen! Galet smidiga och lätta och plocka in och ut ur bilen.
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
5 timmar sedan, MrWIB said:

Kan bara hålla med, ett av mina bättre inköp till bilen! Galet smidiga och lätta och plocka in och ut ur bilen.
 

Tyvärr står inte kvaliteten riktigt i stil med priset. Har förbrukat 1,5 stk sen 2019.

  • OMG 1
  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 7/13/2022 at 3:35 PM, CampForCer said:

…och då jag var tvungen (sambon tjatar…) att köpa nya shorts snubblade jag på dessa stolar. 299kr och höll för mina 95kg 😀

Stolarna kändes helt OK, även om jag föredrar högre sittposition själv.

Köpte två stolar då de var löjligt billiga och jag beslutat Helinox kan vänta till nästa sommar 😅

 

C87FD56C-1F58-488D-87C1-42D570150F1B.png

 

NÖJDA!

Så har vi nu rullat tre veckor genom Europa - och stolarna har använts flitigt varje dag/kväll. Helt utan problem eller irritationer. Grymt bra stolar för det priset - givet då att man accepterar sittposition för "relax" och inte middag vid höga matbord då...  :-)

Såg att @Norlin slagit till på samma, fast modellen med högre rygg. Snyggt!  Hoppas ni är nöjda med.

Hittade ingen annan bild med fokus på stolarna så min sambo får acceptera delningen av denna  :-)

image.thumb.jpeg.71175c85f59f2b5eb056bad09e7832ef.jpeg

 

Sedan såg jag att Amazon.se har "grymma" alternativ också!  Samma typ av konstruktion - men som klarar 300g !!   Inte illa - och för det facila priset av 2977.20 SEK !!

Slå till...   :-D 

 

image.thumb.png.cb08cfb868dcd5e2ce19e41a03f89789.png

  • Thumb up 1
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...