Jump to content

Över budget i Europa - 2022


MrWIB
 Share

Recommended Posts

Då var det äntligen dags! 
Första "utom Sverige"-semestern på 2 år, sjukt laddade! Tyvärr så satte sonens fotbollskarriär lite käppar i hjulet på längden, så vi får nöja oss med ca 17 dagar på tur, men vad gör det, mycket skulle hinnas med och jag hade planerat väl (tog väl tre timmar med Google-maps :) ). 
Planen från första början var USA kust till kust, men hyrbilspriserna har gått helt crazy och det blir inte försvarbart att genomföra, min andra ide om Marocko-Italien fick också strykas pga av farliga länder däremellan, och så dök då fotbollskarriären upp ... 

Nu var det Nürburgring (vem älskar inte att åka fort i en cool bil?), Normandie (WWII slutar aldrig att fascinera), Paris (länge sedan sist och har Eiffeltornet ändrats?) och Disneyland (barndomsdröm) , Dijon (köpa senap), Chamonix (åka lift), Nice/Monaco (se hur de rika har det) planerat, späckat schema och bara 17 dagar på sig ... hur skall det gå!? 

Lite sammanfattning först.

Ca 500 mil (5000km for our international friends ;) ) avverkade

Förbrukning ca 1.6l/milen, eller 16l/100km om det känns bättre

Snittpris diesel ca 22kr litern

Summa spenderade i vägavgifter: massvis! 

Antalet köer (stillastående): 0, om man inte räknar med de Italienska vägavgiftsstationerna, där blev vi sittande några halvtimmar varje gång.

Hotellnätter: 2

Dåliga campingar: 1

Snittpris camping: ca 30 euro

Antalet elbilar: i stort sett obefintligt, Sverige/Norden ligger nog ganska lång före i den utvecklingen verkar det som.

Länder besökta/passerade: Tyskland, Belgien, Frankrike, Italien, Monaco, Schweiz, Danmark

Besökta Toyotaverkstäder: 1

Äventyr! :D 
IMG_8179.thumb.jpeg.0f2ca7f62aa6b85821b358b462a5c0c1.jpeg

 

Edited by MrWIB
Stavning ...
  • Like 4
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Dag 1, på båten till Kiel

I vanlig ordning har vi valt att ta Stena Line till Kiel dagen innan Sveriges egentliga nationaldag, midsommarafton. En bra tradition enligt mig, då man vinner någon extra dag och man slipper den värsta "semesterhysterin" (som oftast infaller senare i övriga Europa).
Så redan på torsdag em hämtar sonen och jag upp frun från jobbet och beger oss i god tid till incheckningen, köerna kan vara ganska långa vid den tiden så bäst att vara ute i god tid.

Allt flyter på och innan vi vet ordet av så har vi biljetten i näven och semestern kan börja på riktigt!
IMG_6973.thumb.JPEG.3ff058c33cb35a53e00ca066dd7bcb43.JPEG 

Eftersom allt gick smidigt så blev det lite extra väntan i kön till båten, men vad gör det när man har sin nyinköpta "kvalitets"-selfiestick att roa sig med, så här glad är man då

IMG_6976.thumb.JPEG.f45cf33cf8b850b2ab63824ec5d6503c.JPEG

Här står vi
IMG_6977.thumb.JPEG.194fe046d97417ba06cd6bd611ae9ef3.JPEG

Men snart var det dags för ombordkörning, lite smart hade vi tagit ut våra väskor innan och lagt dem i baksätet för att slippa öppna bagageluckan med allt vad det innebär med däcksvinganden å annat.
Snabbt kort på hissen så vi skall komma ihåg var vi står
IMG_6980.thumb.JPEG.d40b73b1dbe1f8c094a5ffccd2e85708.JPEG

Sen upp och njuta av att bo i "lyxavdelningen" där det bjuds på "skumpa" och läsk. Som icke alkoholdrickande så är det inte så där jättegivande, men ändå ...

Efter inslungning av väskor i hytten och med varsitt glas bubbel (även vi icke alkoholdrickare kan göra undantag när det är gratis ;) ) gick vi ut och njöt av det fina vädret.

IMG_6985.thumb.JPEG.4c20eea9d31f14cad1160a007cfe42dc.JPEG

Jag njöt även väldigt mycket av att få använda min selfiestick :D

Fint väder och bra vy över Göteborg
IMG_6989.thumb.JPEG.302d90b7824fb39026f496563377de2a.JPEG

Sen vankades det middag. 
Jag brukar alltid boka bord samtidigt med hytten, av någon anledning så hade jag missat det helt och vi var tvungna att äta med pöblen i buffen ;) tror att det var första och sista gången på denna resan när omständigheterna gjorde att det blev billigare än förväntat. 

Som tur var, var största trängseln kring vintapparna, och det slipper ju jag som icke alkoholdrickande att bråka om, för även om det ingår och således är "gratis" så finns det gränser vad jag köar för.

Men buffen var över förväntan och vid efterrätten var vi så här glada, min selfiepinne hjälpte till den med att höja stämningen.
IMG_6996.thumb.JPEG.32609d3b6933a5986f68da2ca146709e.JPEG

Och för er som undrar, nä det var inte vid ett gruff i vinbaren som jag förlorade mina tänder, det skedde för ca ett år sedan i Änggårdsbergen, med läkprocess och i slutet lite otur med tillverkningen av nya tänder, så är de inte tillbakamonterade ännu, men 2023 då kommer det vara ett perfekt leende på alla bilder ;)

Efter middag och shopping, det vi eventuellt sparade på bufféätande spenderades med råge i shopen, som inte är mycket billigare än vilken affär som helst, men det känns bättre när man är på havet :)

Sen raka vägen till hytten och njöt av något TV program tills vi somnade nöjda med tillvaron.

Mot Kiel ...

 

  • Like 2
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

Dag 2, mot Hannover ...

Vaknar utvilade i god tid för att kunna vara tidigt vid frukostbuffén, there is only one rule for bufféätande: Be there first! 
När vi anlände buffén var vi inte först, men de övriga (amatörerna) satt och väntade på att buffén skulle öppna, aj aj, rookie mistake. Vi ställde oss först och ganska omgående bildades massiv kö bakom, känns bra att vara rutinerad ;)

Fördelen med att vara först, förutom att man slipper ohostade frukostingredienser, är att man kan knipa ett fönsterbord.
IMG_7002.thumb.JPEG.20ea7e752450725ea0490ab989372dd6.JPEG  

Efter en stadig frukost gick vi till hytten och packade iordning.
Det var något som hade hänt i hamnen och gjorde att vi blev ca 30 min sena, no big deal, då kunde vi gå upp på däck och avnjuta strålande sol och Kiels hamn.
Första gången jag fick testat selfiepinnens extrautrustning också, tripod och fjärrkontroll ^^
IMG_7017.thumb.JPEG.c640abe3d6460aadb895a6320e18c806.JPEG

Men strax satt vi i bilen och väntade otåligt på att bli iväg släppta
IMG_7031.thumb.JPEG.cf3d3c52074dd110ccc215e7e564a96d.JPEG

Snart rullar vi mot Hannvoer
IMG_7034.thumb.JPEG.37e4df441260e78718623aaf9af5cd8c.JPEG

Ganska tidigt bestäms det att det blir ett lunchstopp i Hamburg, utan att veta varför, en av mina favoritstäder i Tyskland, utan att för den delen verkligen bott i den eller undersökt den riktigt noga. 
Men den har ju Europas tredje största hamn, och bara det är ju värt att se, om så bara på avstånd och för en liten stund.

Efter en ohändelserik resa så anländer vi Hamburg, har tur att hitta en parkering som tillåter bilar över 2m och är nära hamnen. Parkerar och beger oss på upptäcktsfärd.
IMG_7039.thumb.JPEG.cbd472124e0e6569f65492a9bdee76ec.JPEG

Efter en del flanerande och ganska mycket diskussioner om vilken av alla restauranger som skulle väljas, fick slumpen avgöra och maten beställdes in.
Samtidigt skedde IT-samordning, Xboxen hemma behövdes återstartas för att kunna användas som spelserver till mobilen ... så avancerat att jag inte riktigt förstår ;)
Lillebror sköter IT med storebror som är hemma ... 
IMG_7058.thumb.JPEG.fabf44ebb1d394d1554343eacc1ab69c.JPEG

Nu en liten utvikelse om något jag var med om för massa år sedan och som verkade så konstig då att jag alltid har undrat om det verkligen var så eller om jag på något sätt fantiserat ihop en del själv ...
För många år sedan så skulle företaget där jag jobbar lansera en marin produktserie och i samband med detta så bjöd de ner väl utvalda ;) människor till Hamburg för produktutbildning och dagen efter ett studiebesök i hamnen.
Dagen då studiebesöket skulle genomföras så bestämde organisatören, på frågan vart vi skulle, att vi skulle åka "gemensamt" dit i flera bilar, dvs vi skulle följa varandra ... Detta genom Hamburg ... Jag tror knappt den idén skulle funka genom Alingsås en söndagsmorgon, men hur som, så åkte vi. 
Jag kommer inte ihåg om jag redan hade fått adressen eller om jag ringde honom senare och fick den, men det tog ungefär ett rödljus innan alla bilarna (runt fem stycken har jag för mig) var splittrade och inte kunde "följa varandra" eftersom vi inte såg någon annan :) 
Jag hade lyckligtvis en GPS och som sagt på något sätt fått tag i adressen dit vi skulle. 

Följde GPSen och kom in till central Hamburg där det skulle finnas en bro rätt över, redan när jag närmade mig "bron" började jag fatta misstankar, detta var ju centrala Hamburg och en bro kräver ju en del yta så att säga, men GPSen visade en rödlinje rätt över hamnen.
Men vägen slutade vid ett hus och jag måste cirkulerat omkring i nån timme, mer och mer frustrerad över att inte fatta vart jag skulle. Startade om GPSen osv, men hela tiden samma väg.
Detta är för övrigt huset dit jag hänvisades
IMG_7045.thumb.JPEG.28377539e0e75c25248edd2035e9649e.JPEG 
Efter vad som kändes som oändligt med tid, så såg jag en turist information vid platsen.
Parkerade och gick in och frågade om de hade någon aning om varför GPSen visade denna vägen?

Jodå, det hade de. Det är nämligen en (sjukt oskyltad) biltunnel under hamnen, för att komma till denna tunnel behövde man använda en hiss, var fanns denna hiss? Jo, i huset givetvis :)
IMG_7048.thumb.JPEG.b2b8b2f2fcea0838e56e2138f57ae975.JPEG
Plats för en bil åt gången, på morgonen så är det trafik ut till hamnområdet, på eftermiddagen är det trafik in till stan (tunneln är enfilig).
Tyvärr är den stängd sedan några år för biltrafik, men att gå (cykla?) går (no pun intended) fint.
Otroligt lycklig över detta oväntade "fynd" och en bekräftelse på att jag inte drömt alltihopa :)

Hur slutade studiebesöket i hamnen undrar ni? Någon timme ytterligare efter att jag anlänt, genom tunneln, otroligt nog inte sist, så anlände resten av gänget.
I grinden in på området så frågar de var våra skyddsskor är, vilka skyddsskor? Och så var det studiebesöket över :D en lyckad dag ... 
Men jag fick ju en bra historia, så alltid något.

Efter lunch så blev det glass, där säljarens kortläsare inte funkade och han storstilat bjöd på det, kredd till honom 👍 

Det var ju ändå midsommar och vi hade en bit kvar till Hannover, så vid tretiden så lämnade vi Hamburg och styrde kosan mot dagens camping.
På vägen dit skedde det stora ...
IMG_7065.thumb.JPEG.c8cbf9a1b21aad839d8b070d62efcfab.JPEG 
En stor dag för alla inblandade :) nu har bilen rullat ca 10 000km/år jag ägt den.

En lugn dag på autobahn
IMG_7071.thumb.JPEG.5d2882c0318028ac55f58203ec56a6b2.JPEG
Vi tillbringade bara några sekunder i vänsterfilen på hela resan, nervöst tittandes i alla backspeglar 🙈

Väl framme vid camp så var det snabb uppsättning av tält (alltid först, för utvädring osv). kök mm
IMG_7073.thumb.JPEG.cacb85cba6ade0275d333c198194f59e.JPEG
Sonen hjälper till som vanligt
IMG_7072.thumb.JPEG.a0959c76656ff3b99f02b29dc20c2795.JPEG
Frun skalar potatis 
IMG_7074.thumb.JPEG.b6b80881ce389fdc0ce8d9984fa05379.JPEG

Sen vankades det midsommarmiddag utan alla de viktiga sakerna enligt en ganska besviken fru, jag hade mest valt ut det jag tycker bäst om, köttbullar och potatis 🤣 och sedan tyvärr glömt saker som knäckebröd mm, men sammanlagt blev det ganska lyckats trots det.
Av någon anledning tryckte vi ihop oss under tältet ... middagen uppäten. Nu spände jag just hjärnmuskeln, och kommer vagt ihåg att det regnade lite smått innan vi åt, därför är markisen ute också och vi dukade upp under tältet (varför inte under markisen låter jag vara osagt).
IMG_7082.thumb.JPEG.b8b0480379a802e36b6501817d0c4850.JPEG
Ölen kommer från Kielfärjan, "gratis" även de :)

Setupen sett från håll
IMG_7083.thumb.JPEG.9c28a53ab6472acd85a83428c4440c3f.JPEG

Inte den mysigaste campingen ever, men dög fint för oss. Det låg en fin "sjö" (egentligen damm, men tror de marknadsförde den som sjö) som man kunde promenera lite kring osv.

Och vem sa att det inte kan vara äventyr på en camping, vilda djur tom! 
IMG_7087.thumb.JPEG.aae64830febfec3a491b62494907474f.JPEG
Lätt att misstas för sten, men de långa öronen avslöjar dem ;)

Efter den goda middagen, vilddjursspaning och en promenad kring "sjön" var vi alla nöjda och kröp upp i tältet för en god natts sömn. Alltid speciellt med första tältnatten på semestern, men som vanligt sov vi alla gott.

 

Edited by MrWIB
Bilder och text
  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 3, Nürburgring

Äntligen! Upp och hoppa hyfsat tidigt. 
Sonen njuter av omgivningen, medan jag och frun avnjuter frukost
IMG_7092.thumb.JPEG.cef826432aaa703e540ddfbf72ef0267.JPEG

Sen diska, duscha och packa in i bilen
IMG_7094.thumb.JPEG.27e85c6458db69d92e0b6f0e20b52dd3.JPEG

Ready to go
IMG_7095.thumb.JPEG.4af9ba60e66a78d264df132260b8c766.JPEG

Men innan vi körde var jag tvungen att ta ett kort på "sjön"
IMG_7099.thumb.JPEG.0a8104087b3d5851027e1a79fbfb7c24.JPEG
Ser väldigt trevligt ut om man bortser från de gröna algerna på ytan ... vi är bortskämda i Sverige. 

Sen avfärd mot ett av huvudmålen på resan så att säga, Nürburgring.
Om minnet inte sviker mig, så valde vi "undvik motorväg" på denna delen. Det fick vi tyvärr sluta med senare, jag vet inte om det är Google-maps navigering eller om vägarna faktiskt går så, men väljer man "undvik motorväg" så åker man igenom varenda jä-la håla som finns längs vägen, aldrig någon landsväg typ 45an eller liknande, bara småvägar som går 50-70-50-30-80-50 med några hundra meter emellan eller i bästa fall någon kilometer. 
Tar galet lång tid och bilen är inte gjord för den typen av körning, dess 50-80 acc är typ 30 sekunder. 
Men denna dagen startade med det i vilket fall.
Nått av det bästa med Tyskland på sommaren är ju deras bärförsäljning längs vägarna, och mycket riktigt så dök det upp en jordgubbsförsäljare ganska snart. 
Det var då vi insåg att kontanter är fortfarande ett måste i vissa fall i Tyskland (men det blir snabbt färre ställen som inte tar kort), så det var bara att vända, åka tillbaka 10minuter och hämta cash.
IMG_7101.thumb.JPEG.b4441e3f8cccc9d9aa633612c24aedc9.JPEG

Framme till vänster skymtar den kur där de sålde inte körsbär, men nästan, som min fru krävde att vi skulle köpa.

Inköp sker
IMG_7103.thumb.JPEG.491cb2b5094325778e88e7f1f34ee6e0.JPEG

Såhär glad blir man när man fått sin vilja igenom :)
IMG_7104.thumb.JPEG.139c9815f515db8f047ad207cddb015d.JPEG

Sen, full fart tillbaka till jordgubbsförsäljerskan
IMG_7107.thumb.JPEG.b3fda75ee2ad79b9c5f3a08a2fc94d28.JPEG

Och köp av 2kg/4liter galet goda jordgubbar
IMG_7105.thumb.JPEG.b3182be15fb5f5fe66321a7aaf7b79a4.JPEG

Mmmmm ...
IMG_7108.thumb.JPEG.0b9ef54e5fd596d33375358a6952f048.JPEG

Sen svullades det jordgubbar som aldrig förr medan vi gled genom det vackra Tyska landskapet.
IMG_7111.thumb.JPEG.6be0d17bd247632709bb98b008549a38.JPEG
En grej jag brukar tänka på är tyskarnas förkärlek till träd längs vägen, i Sverige jobbar man ju ganska hårt att hålla diken och annat rent från träd eftersom en smäll in i ett träd ger garanterat ganska svåra skador (träd flexar inte så mycket), men i Tyskland låter man skönheten gå före ;)

Efter en del tuffande genom byar så tröt tålamodet och vi svängde ut på autobahn :P 
Det är inte så inspirerande, men det flyter och man kommer dit man skall hyfsat snabbt (trots idogt körande i högerfilen).

Till lunch sladdade vi in på en rastplats där undertecknad fick slita själv vid grillen
IMG_7112.thumb.JPEG.39aaf74c04feb5b678d5778ef461214d.JPEG

När maten var klar släpade man sig till serveringen
IMG_7115.thumb.JPEG.0a9d8af4ac0a3fa92696bc7d1c9344b5.JPEG

Inte delikat direkt, men ganska snabbt och enkelt. 
Webergrillen är kung!

Efter att ha slukat sin! (singularis) hamburgare så åkte vi kvickt vidare.

Vet inte vad vi höll på med hela dagen, kanske var det äta jordgubbar och grilla hamburgare, men vi anlände inte Nürburgring förrän vid 1630 tiden.
IMG_7117.thumb.JPEG.c63c4f970871642925b89a0abe2d0738.JPEG
Denna resan var "ganska" (med ganska så menar jag 100%, jag hade bara lagt in hållpunkterna och vissa campingar, resten fick Google lösa) löst planerad, så hade jag lite koll på att det gick en tävling på banan, men inte exakt vad det innebar, eftersom de angett att det även var öppet för turister, TF (Touristenfahrten), denna dagen. 
Samma gällde dagen efter. När vi anlände banan så höll de just på att "sanera" efter loppet, dvs åka och hämta upp bilar som blivit stående. 
Sen skulle TF öppna 18-19, men vi hade ingen lust att vänta så länge för att eventuellt se något roligt, så vi drog in till byn och visade frun lite saker och sedan avslutade vi vistelsen i det stora centrat.
IMG_7123.thumb.JPEG.f8f212dc5957d2a49b5fbf34fe977849.JPEG
Kan ha köpt en sak eller två ...

Ganska slut på ork, så körde vi till campingen jag utsett. 
Vägen dit var riktigt äventyrlig, enfilig serpentinväg, tyvärr inga bilder på det, men väl framme var campingen riktigt fin.

Utmattad familj
IMG_7129.thumb.JPEG.961055f6d5cf20eab53ad98abf16e64f.JPEG

Kvällen bjöd inte på något mer spännande utan en kort promenad fick avrunda innan det var dags att krypa upp i tältet.

 

Edited by MrWIB
Stavning ...
  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 4, race day 

Samma morgonrutin som vanligt, frun ser ovanligt glad ut och sonen ligger nog och sover/chillar 
IMG_7138.thumb.JPEG.5b91227eddbcf107e2c715bf4f68385b.JPEG

Dags att åka tillbaka till Nürburgring igen för att förhoppningsvis få åka lite snabb bil. Hade lovat min fru att hon skulle få ett varv, men hade inte bokat något (är det oplanerat så är det ;) ). Tänkte att det skulle lösa sig ... 

Så efter frukost bar det av, denna gången visade GPSen oss inte via serpentinvägen utan en helt annan väg, men det var positivt.
Vi kom till byn Breidscheid där det finns en fin överblick över en bra del av ringen. 
Så vi stannade till och tittade lite, med obligatorisk selfie.
IMG_7139.thumb.JPEG.dfe317f03f76f0301be70f91fa2312e1.JPEG

Men skall man åka snabbt duger det inte att stå och titta, då måste man ju till där bilarna finns.
Så ganska snart så begav vi oss till själva Nürburg.

Att det skulle vara tävlingen även denna dagen var som tur var ett "missförstånd" (snarare kunskapslucka), MC tävlingen gick på Nürburg GP bana, inte Nürburgring, som är den kända banan. Så nu gällde det bara att hitta en bil att åka i då ...

Jag har tidigare utnyttjat Apex  så vi började med att åka dit. Där möttes vi av en nedslående information, de var slutsålda hela dagen, men kanske kanske att om vi åkte ner till infarten av banan, där alla taxibolag håller till så kanske det har någon plats ... men det trodde personen inte att det skulle finnas.
Inte mycket att hålla på, slänga sig in och köra dit, ett ställe jag helt hade missat :P där fanns ett gäng, närmare fyra olika tror jag, bolag i små bås där man kunde köpa sina varv.
Vi gick in på första bästa och frågade, har ni någon plats/bil ledig idag. Jodå, de hade de, en BMW M5 CS, plats för tre om ca 1 timme ... perfa sa jag och signade upp. 
Väldigt nöjda, från att trott att vi inte skulle få åka alls till att åka alla på en gång 👍

IMG_7145.thumb.JPEG.fbedbe5ba2aec24c0328b82a17a0fb68.JPEG

Bilen i fråga
IMG_7164.thumb.JPEG.36f093b0c4c8ee48af071a2361f72306.JPEG

Efter ett förvånansvärt snabbt (med tanke på hur stor bilen faktiskt är) varv var vi väldigt nöjda och glada :D
Så nöjda och glada att vi ville ha mer, så vi gick och frågade i de andra båsen om de hade något att erbjuda, jodå de hade de, en Porsche GT3 RS.
IMG_7147.thumb.JPEG.114b7c192272e9cdfb667c7b38a25e09.JPEG
Det funkar sa vi, men om en skall få åka, då skall väl alla få? Jodå, sådan är lagen ... och det var väl ungefär här på resan som budgeten kastades ut genom fönstret för att aldrig mer återses ;)

Men biljetter beställdes och sen var det bara att vänta. Vad gör man bäst när man väntar vi en "racerbana", jo man tar ju sin racerbil och kör ett varv ...
image.thumb.jpeg.b71bff9fc762202ffc292a25869b5c3f.jpeg

Klart snabbast på banan 🤣 
Efter ett lite långsammare varv än med BMWn så var det dags för lunch (det finns film, men jag besparar er den ;) ).
Tyvärr var lunchen inte riktigt värd pengarna, standardburgare för för mycket pengar :( men faktiskt en av få besvikelser gällande mat denna resan.

Sen var tiden kommen, dags att "buckle up", frun först
IMG_7149.thumb.JPEG.d82e5cde938c71bf132cf2ae2485650e.JPEG
IMG_7158.thumb.JPEG.9b17256e8d6ae22ba79c37886bbaf017.JPEG

Sist fick jag åka
IMG_7169.thumb.JPEG.8dd5350ec7d7e2031a8c425dacfbfee6.JPEG
Jag hade lite tur där, eftersom det kom in regnskurar, som nästan hade torkat upp när det var min tur så gick det väl lite snabbare ...

Galet roligt och något som rekommenderas starkt, tycker man om (snabba)bilar är hela detta området något man måste åka till någon gång. 
Och åka en av taxibilarna är en upplevelse, man kan onekligen köra otroligt mycket snabbare än vad man (jag) tror är möjligt.

Efter denna intensiva dag så var vi så utmattade att vi istället för att åka hela vägen till Belgien istället hittade en annan camping i Nederländera.
Riktigt bra var den, allt välskött och trevlig uppställningsområde.
IMG_7183.thumb.JPEG.080abd78d6c2fef5c9f2f535c5cf2942.JPEG

IMG_7186.thumb.JPEG.1c6242b1a3fe55dd49d6e83ff06ffabc.JPEG

Dagen hade varit intensiv och det enda vi orkade göra till middag var mackor, så fick det bli, och sedan sov vi gott.

 

Edited by MrWIB
Syftning
  • Like 4
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Skrivbordsbakgrund!

Vad fick du för tid? Jag har bara fått en knapp handfull varv under rumpan för en hel evighet sedan men sub 10 minuter i en standard Saab 9-3 Aero och en del snabbare med dåvarande chef bakom ratten. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Norlin said:

Skrivbordsbakgrund!

Vad fick du för tid? Jag har bara fått en knapp handfull varv under rumpan för en hel evighet sedan men sub 10 minuter i en standard Saab 9-3 Aero och en del snabbare med dåvarande chef bakom ratten. 

Toyotan sladdade in på 6:39 ... ;) 
Nä, ganska exakt 21min blev det med storabilen, runt 8,40 med Porschen, långsamt pga regn.

Som bonus kan ni få ett varv som jag inte tror jag kommer slå i tid på länge, genomfördes 2020 och jag hade turen att få vara första bil på banan. 
Det gick minst sagt galet snabbt! Notera fågelträffen en bit in :D
Nä det är inte jag som kör ;)

Har en snabbare sommarbil som jag kört några varv med, ej tidtagna, men inte kommit över skräcken att krascha bilen, Svenska försäkringsbolag har ju Nürburgring undantagna i sina bilförsäkringar, så det har inte gått fort.
Det överlåter jag än så länge till proffsen. 
 

Edited by MrWIB
La till lite
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Norlin said:

Långsamt? Vi har olika referensramar. 😉

Mja, det gick ju snabbt :) men tror att tom M5an kom in på bättre tid om man tar bort oljeolyckan mitt i, och jämfört med mitt lyckovarv 2020 är allt långsamt 🥳
Gäller när andra kör som sagt, jag hade varit överlycklig om jag satt ett 8:40 varv.
Här är mitt varv med Porschen GT3 RS

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 5, Dieppe

Efter att ha förkortat gårdagens etapp lite så var tvunget att köra in den delen idag för att inte hamna efter i det oplanerade schemat ... 
Ingen stress med det, för vi hade inget annat planerat ändå, så dagen startar lugnt med samma rutin som vanligt :)

För och nackdel med lådsystemet i bilen, väldigt smidigt, men ibland lite "jobbigt" (eller skall man kanske kalla det störande?) att behöva plocka ut lådorna när man skall ha åtkomst till saker. Men efter 10 år så har jag fortfarande inte klurat ut något bättre så, det får nog fortsätta såhär i överskådlig framtid.
IMG_7188.thumb.JPEG.e8d440e6036cf0d7b88caef76fab1f92.JPEG
Så länge det inte regnar är det ett ickeproblem

Denna prylen har fått större och större del i vårt campingliv
IMG_7189.thumb.JPEG.fe46f46db46e5d67aa3023d8ced93eb0.JPEG
Eftersom min konverter inte fungerar som den skall, så har detta grymma Primuskök fått rycka in och ta över. 
Otroligt bra på alla sätt och vis, kokar vatten likväl som potatis på alldeles ypperligt vis :)

Efter frukost och morgonbestyr var det ilastning och siktet ställdes mot Dieppe.

Körning genom Belgien var väldigt positiv, fina vägar och vacker omgivning. Det området som vi körde igenom verkade otroligt välmående.
Tyvärr inga kort, ni får åka dit och titta själva ...

Av någon anledning började det kurra i magen redan en bra stund innan lunch och då hade vi "turen" att köra förbi McD, det första av lite för många stopp vid denna kedjan :( 
En pommes och milkshake slank ner innan vi fortsatte.
Alltid tryggt att se bilen när man äter.

IMG_7191.thumb.JPEG.4432e884dfa48c629314f2169cd8d40b.JPEG

Det enda spännande som hände sedan var att vi gick över till Frankrike och betalvägar, stannade på ett motorvägsstopp för lunch och åt enligt fransk tradition baguette till lunch ;) helt ok, även om det är lite lite mat och lite mycket vitt bröd. 
Sen märktes det att vi närmade oss havet, tempen sjönk till lite obehagliga temperaturer för oss campers
IMG_7192.thumb.JPEG.53220672a768098962533244568ed0a7.JPEG

Även regnet dök upp
IMG_7193.thumb.JPEG.9740ceb466270ff4aa3dc34440db4b97.JPEG

Men det försvann under vägen till Dieppe, så vi anländer glada i hågen till camping Le val boisé, OBS! undvik! OBS! 
Stället ser helt ok ut och när frun kommer ut från incheckningen så är vi glatt överraskade att det bara kostade 16 euro/natt. vi skulle stanna två nätter, så betalade 32 euro tot. Här var misstag nummer ett (och kanske i och för sig det enda), sonen gick inte sitt vanliga toalettvarv innan incheckning. Ett ganska (än så länge) 100% sätt att avgöra en campings allmänna status är att kolla hur toaletterna ser ut.
Detta gjordes alltså inte nu ...
Men nu började hungern göra sig påmind, så vi körde upp bilen till sin plats. Liiite högt gräs noterade jag, men man skall inte vara gnällig.
Ställde iordning bilen och för en gångs skull skulle frun laga maten, så när hon började med det så gick jag och sonen en toalettcheck-tur, aj aj aj ...
Riktigt sunkigt och muggigt :( så illa att jag inte ville stanna, så vi packade ihop allt och körde ner till receptionen, lite förväntat så fick vi inte tillbaka vår inbetalda avgift, men under tiden så hade jag hittat en annan camping, bara 1km därifrån.
Superfin och trevliga föreståndare, camping Gulls rekommenderas! 👍

Uppställningsbild (tagen efter vår kvällspromenad, så ljuset är inte perfa)
IMG_7343.thumb.JPEG.d9e3f74959ae4ee90619e523b1a947bd.JPEG

Det blev pasta och köttfärssås till middag, under tiden den blev tillagad av frun så satte jag och sonen på ett viktigt märke på storabilen
IMG_7194.thumb.JPEG.e931a54597ba161a3c5b49552ef0d4bf.JPEG 

Ingen bild på middagen, men en söt traktor såg vi på vår kvällspromenad ner till havet, ca 10min iväg från campingen.
IMG_7195.thumb.JPEG.e6eb7da71ad870b90ed151b231c68718.JPEG

Trevligt område
IMG_7197.thumb.JPEG.a6fc12f9a53681d9e84a8e5ff7555b35.JPEG

Och snart såg vi havet
IMG_7200.thumb.JPEG.24a5f088256178937075403d451411d1.JPEG

 Otroligt vackert område med klippor som störtar rätt ner i havet och är många meter höga. Vi hade dessutom lite flyt med ljuset/vädret, så tog löjligt mycket kort :)
IMG_7305.thumb.JPEG.5bc47c93da5c964da8c189ee841a7947.JPEG

 Vi "klättrade" runt lite och aktade oss noga för att trilla ner för kanten ;)
IMG_7247.thumb.JPEG.63f1b934cb26a5d1e3317adbd721d466.JPEG

Sen gick vi ner till stranden via en brant trappa
IMG_7311.thumb.JPEG.616c7b07e1c3c8a390d2d9af199571dc.JPEG 

Väldigt nöjda, trots att vattnet var inte ens i närheten av badvänligt
IMG_7328.thumb.JPEG.c42d5932b50896dc173e0c5487fbeb76.JPEG

För de som ändå ville bada, så var de bevakade
IMG_7340.thumb.JPEG.4ca199728a20363127583c4e668393e0.JPEG
IMG_7339.thumb.JPEG.e91a86cc919acca74bd0d43c0094ea84.JPEG

På vägen hem gick vi förbi en boklåda som hade en svensk bok, stort! 
IMG_7341.thumb.JPEG.16988d9dd7ae0d2b8c037f34b7febe1d.JPEG 

Vi tryckte i oss varsin crepe också, är man i Frankrike så är man! :)

 Som ni redan noterat så har min lyxiga selfiestick redan betalat av sig, hur skulle man annars kunna ta alla dessa proffsiga bilderna ;)

 Väl hemma så somnade vi gott i vanlig ordning.

 

Edited by MrWIB
Bild
  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 6 - Dieppe

Lyckligtvis hade gårdagens små regnskurar dragit vidare och lämnat himlen klar och blå, detta gjorde dock morgonen lite kall, och eftersom jag alltid är förpatrull (fälla upp bord, stolar, koka vatten osv) till resten av familjen så behövdes det förstärkningsplagg denna dagen i form av tröja.
Men jag hade spanat in en parkbänk som stod i morgonsolen, så där inmundigades frukosten med välbehag :)
IMG_7350.thumb.JPEG.b7e7bdb3cb347d4cc71f9cf373ce7ced.JPEG
Bilen syns i bakgrunden

När man fått till det så bra, så är man så här nöjd
IMG_7349.thumb.JPEG.d5e7b79ead6264a35c238db414a9de35.JPEG 
Och tar ett kort för att föreviga sin visdom ;)

Men det var en härlig morgon
IMG_7351.thumb.JPEG.bd89bf404d60aa510402dfa7c2a24041.JPEG
Lastbilen till vänster i bild levererade det färska brödet till campingen.

Upp vid masterna på berget var det vi vandrade runt kvällen innan.
IMG_7353.thumb.JPEG.68f0971f4ff5008ef24846d6ed9c8e77.JPEG

Snart kommer frun upp och hämtar sitt förbeställda bröd, då är man så här nöjd
IMG_7355.thumb.JPEG.0989d860fc935e6592de59725c50d2af.JPEG

Man kan undra hur våra barn kommer utvecklas när de ser sina föräldrar bli så här nöjda över sina "stora" bedrifter ;)

Men frukosten blev smaskig
IMG_7357.thumb.JPEG.fc282e56be470f19131e1375390fde6f.JPEG

Efter frukost är det ihop-packning av bil och in mot Dieppe. 
Det är väl just i sådana här situationer, men ALDRIG! annars, som man önskar man hade husvagn och kunde låta den stå när man tillfälligt skall iväg ...

Efter att ha bytt fläktremmar 2018, så har bilen stundtals varit gnisslig i startögonblicket, inget som stört sedan jag gjorde bytet tills nu, nu gnisslade den i tid och otid (vid start), så jag tänkte varför inte låta proffsen göra det nu och jag kan fortsätta njuta semestern med tyst bil. 
Så vi letade upp närmsta Toyota verkstad och åkte dit på vägen till Dieppe, som vanligt alltid trevliga men med begränsade engelska kunskaper och jag med obefintliga franska kunskaper :) men med Googletranslate gick det fort att berätta vad vi ville ha gjort, visst inga problem, men delarna är fyra dagar bort ... men de försäkrade mig att det inte var någon fara att fortsätta köra i många tusen kilometer till, bra tänkte jag för jag har inte mycket val ;)

Vi orkar inte med stadsparkering i Dieppe utan parkerar en bit utanför city på en husbilsparkering/ställplats, gott om plats och bevakad, funkar bra för mig.
IMG_7360.thumb.JPEG.a03de453b55df41734e4c6d80c14b6a8.JPEG

En kort promenad senare så kommer vi till första sevärdheten, en svängbro, sista i Europa och historiskt monument sedan 2017 , wow alltså :)
IMG_7362.thumb.JPEG.9698f812e39c85c1acc6cc604992bf78.JPEG
Hade äran att se den i action, finns en film på det också givetvis, som på allmän begäran kan läggas upp här ---

Fint i Dieppes hamn
IMG_7367.thumb.JPEG.0b25ba5e2fae35e5858e1a33c862ca9c.JPEG

Fattade inte vad detta var exakt, men onekligen något med Kanada, det var ju en hel del därifrån som slogs under WWII så monument tänker jag, fint var det iaf
IMG_7371.thumb.JPEG.61a9e09647360e493ebfc56da13f6810.JPEG

Sen åkte vi turisttåg, inga bilder eller filmer på det. Mest ett roligt sätt att se stan, de hade bara guidning på franska så det gav inte så mycket ;)
Men fick bra vy över staden
IMG_7374.thumb.JPEG.4c971689f9f51d3618e635cc9a85c001.JPEG 
IMG_7379.thumb.JPEG.1e45705ebf2cc9df22b7503c2d6ef637.JPEG

 Efter den turen var det dags för lunch
Trerätters på lokal lunchkorg, väldigt gott och trevligt, men inte så billigt som man hoppades på
IMG_7382.thumb.JPEG.1b09df851cdcae703afe32af9f22b6ea.JPEG

Efter lunchen skulle vi egentligen gå på 18/8-1942 museet, men de hade givetvis stängt en dag i veckan, just den dagen vi var där :(
Sen behövde sonen gå på toaletten lite akut, och som de väluppfostrade turisterna vi är så sneakar vi ju inte bara in på en restaurang toalett utan att beställa något, så det blev en onödig bananasplit på det, som efter trerätters lunchen kändes lite overkill. Men god var den :)

Stärkta av all mat så utforskade vi Dieppe ytterligare, hittade en Harry Potter butik! köpte lite läsk/troll-potions, ganska roliga faktiskt. Fattar inte att jag inte tog bilder på stället, jag menar hur ofta hittar man en butik där man kan köpa trollstavar och annat ... 
Well, lite roligt var det, men inga bilder.

Sen behövde vi ännu mera! vyer och turistande, så vi köpte biljetter till en tur-båt. Även denna enbart på franska.
Men det gjorde inte så mycket, för med följde även en förskoleklass som var extremt exalterade och skrek så mycket att istället för irriterande så blev det hysteriskt komiskt.

IMG_7389.thumb.JPEG.00ac4c0004f4d5f2ef604d0d214d0ad6.JPEG 

Nöjda
IMG_7383.thumb.JPEG.9b52a24e288372f21f27cb87d42fd9af.JPEG

Efter en stund flydde vi de värsta skriken och flyttade en våning upp.
IMG_7399.thumb.JPEG.945e04a5457c69e96a0a21ff02d10ff3.JPEG

Fina vyer som sagt
IMG_7416.JPEGIMG_7407.thumb.JPEG.1705fa1e14ec10c5f7c8f2ae78b3b7de.JPEG

På kvällen vankas det grillat kött lagat av undertecknad, sedan sover vi gott efter ännu en lång händelserik dag.

Edited by MrWIB
La till en länk
  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 7 - Omaha Beach

Efter gårdagens lilla miss med Toyota och fläktar så bestämde jag mig att ändå kanske utnyttja några av de 25kg verktyg jag har med mig "just in case" och i alla fall försöka fixa det. 
Att ha en bil med fel irriterar mig galet mycket, speciellt sådana fel som låter extremt mycket, vilket gnisslande remmar gör ...
Så medan fru och son festade på dagens baguetter 
IMG_7424.thumb.JPEG.b84f1d0eb1ef045d95816a801c3b6ceb.JPEG
Konsulterade jag mig själv, tack fri surf i EU!, och tog fram alla! verktygen ... 
Sen låg jag och försökte förstå vad det var jag visade i min post och försökte komma ihåg hur jag gjort, jag kommer ihåg att det var krångligare än vad jag trodde att få remmen i spänn. 
Men efter säkert en timmes tittandes och kliandes så såg jag ju att muttern jag behövde spänna var ju mitt framför näsan på mig. 
Sen hade jag tittat på en youtube-video också där jag inte riktigt noterade att han sa "counter intuitive så skall man spänna skruven" för att spänna remmen. 
När jag låg där och tänkte efter så tyckte jag att det måste ju vara att lossa som gör att remmen spänns (man skruvar ut bulten och remmen spänns), så jag började med det och slackade remmen ... sen spände jag den :) men hur mycket skall man spänna två fläktremmar. Redan från typ första varvet så kändes "spänt" i bulten så att säga, men jag skruvade på och kände på remmarna med jämna mellanrum. 
Efter det oroade jag mig hela resan att jag spänt remmarna för mycket och att axlarna skulle slitas ut i förtid. Helt i onödan skulle det visa sig eftersom bilen gnisslade till sista morgonen på semestern, men det kunde ju inte jag vet förrän då ;)
För att sammanfatta, jag lyckades få bort gnisslet, succé! 

Då ställde vi in siktet på Omaha Beach/Caen och kör iväg.
Lunchen, odokumenterad i bild, består tydligen av gulasch soppa och baguette enligt dagboken, så vi litar på att det stämmer.
Efter den kulinariska upplevelsen dröjer det inte länge innan vi når Colleville-sur-Mer där den Amerikanska kyrkogården för WWII ligger. 
Vet inte varför riktigt, men tycker det är någorlunda viktigt att barnen skall se ,även om det är en extremt liten del av alla de som dog under WWII), hur många gravar det faktiskt är och att det är just en extremt liten del av alla som dog. 
IMG_7427.thumb.JPEG.a8ac51b071b07960ee63e92cf2fedcf6.JPEG

Inte mycket att säga om egentligen, massa gravar
IMG_7432.thumb.JPEG.431da12170a0cf3fe303061036d88376.JPEG
Mäktigt men sorgligt

Värt att notera, vilket jag inte gjorde under mitt första besök för herrans massa år sedan, är att det finns en väldigt lång vägg med väldigt många namn för alla de som miste livet men där man inte kunnat hitta kropparna, mestadels flyg och marinen.
IMG_7459.thumb.JPEG.90adc737842d27d77abbed1ef08baabf.JPEG

En den lite tunga delen på dagen så begav vi oss mot Overlord museet för att djupstudera hela D-dagen lite mera, men då hade tiden gått iväg till 18 nått, så vi bestämde att ta det dagen efter. 

Så vi styrde mot Camping Omaha Beach, bara några kilometer bort. 
Hade på vägen kollat av ett hotell nära Caen, men bestämde oss för campingen då hotellet låg helt kass och var av budgetmodell. 

Campingen visade sig vara riktigt bra, ligger i anslutning till Omaha Bach (därav namnet kanske ;) ), och hade allt man kunde önska.

Till middag vankades det kött och potatis och till och med sonen var inblandad lite i matlagningen
IMG_7462.thumb.JPEG.9ee2bd54395fa4399c07c0ec01cd4d25.JPEG
Lådsystem for the win 👍

Efter middagen var det dags att gå ner till Omaha Beach och kolla läget, plus att sonen gärna gärna ville hitta lite ammunition :D jag förklarade ganska många gånger att det är nog ganska omöjligt, men han gav sig inte, man kan ju hitta ... well, jag vill ju inte berätta för någon vad som är möjligt och inte så vi begav oss.
Redan på campingen fanns rester av kriget i form av bunkrar, noga plomberade, men lite kunde man se.
IMG_7463.thumb.JPEG.77720d9ec565e71d555e674f44a29cda.JPEG
 

Plomberat
IMG_7470.thumb.JPEG.559c09623a77729dcfec29d94f5d0a5d.JPEG


Resterna av kanonmontering?
IMG_7467.thumb.JPEG.0c557d3c04653613142c9b9998ed4d12.JPEG

På väg ner till stranden hade campingen även en lite havssida som låg "off grid", såg ganska trevligt ut, men blåsigt
IMG_7465.thumb.JPEG.88fccf62a01b04e0c91ca90b41a52bde.JPEG

Mot stranden
IMG_7469.thumb.JPEG.3b8504e20e4943e3370fdcca75b3a493.JPEG

Bunker 
IMG_7472.thumb.JPEG.67409cc910d33381838e01def65c2e7e.JPEG

Här kanske det finns lite ammunition
IMG_7473.thumb.JPEG.6537bd1e4cca1830b2d8439292bc0316.JPEG

Nöjda att vara på plats 
IMG_7476.thumb.JPEG.6177c7e7648e87a3ed2eb50a762745d9.JPEG

Sonen ville inte ta av sig skorna när vi skulle vidare ut på stranden
IMG_7480.thumb.JPEG.45a3d03b0a8cd1e4e9f4018c1cb92da2.JPEG
Hans blivande flickvän/fru kommer inte få det lätt ;)

Fina vyer
IMG_7482.thumb.JPEG.b028cdd58b851b724dbf58944ca065ec.JPEG

Himlen gör sig bra på bild den med
IMG_7492.thumb.JPEG.7211462627bac260b5851bf50f149198.JPEG
Kan inte ha varit fest att anlända till denna stranden med massa människor liggandes på höjderna skjutandes på dig ... 

Efter detta strandäventyr var det dags att dra sig upp i tältet och sova gott.

Till slut så googlade sonen angående ammunition på Omaha Beach, det visade sig att stranden var avstängd i 5! (fem) år, medan de rensade 1m ner i sanden/marken.
Så inte mycket att hämta där, men tydligen kan det dyka upp saker fortfarande som spolas upp från havet.

IMG_7472.JPEG

Edited by MrWIB
  • Like 7
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 8 - Gold Beach

Innan vi somnade dag 7 så tog vi ett dåligt beslut ... Eftersom det blåste kraftiga vindbyar så beslöt vi att istället för att låta regnskyddet på tältet sitta uppspänt, så lossade vi pinnarna och lät det bara hänga. Inget problem med det egentligen, vi har gjort det många gånger när det blåst ordentligt, men vi har då alltid även haft tältduken nedfälld.
Så inte denna gången, vilket gjorde att nattens regn delvis hade runnit in i tältet, då regnskyddet inte täcker 100% av ingången :$
Eftersom morgonen inte direkt bjöd på sol, utan snarare mer regn, var det inte mycket att göra än att packa ihop tältet blött ... detta sög extra mycket eftersom prognosen pekade på fortsatt regn och blåst hela dagen.

Men the show has to go on som vi säger, så ihop med allt och styr mot Overlord Museum, för en rejäl genomgång.
Inte mycket att säga eller visa från det, det är liksom ett museum ... men jag tycker det var bra, väl värt att besöka om man är i närheten. 
När jag skriver denna texten så ser jag att det finns massa museum  i detta området, vilket som är bäst får någon annan avgöra. 
Slutet kanske var bäst där veteraner hade fått ge en kort summering kring D-dagen, exempel nedan.
Fotografens egna ord kring utställningen
IMG_7503.thumb.JPEG.34e1ff24064fd5b7c46745ae8e521503.JPEG 
Exempel
IMG_7504.thumb.JPEG.ad6b6bc567464abfa2536a6da8f9f4ce.JPEG

Efter detta, som tog många timmar, var det dags för lunch. Denna intogs i en omgjord engelsk dubbeldäckarbuss, bra burgare, men tog tyvärr inga kort på stället, mycket konstigt ... men som vanligt är Google din vän.

Då Omaha Beach och museum var avklarat var det dags för Gold Beach för lite mer WWII information.
När jag kommer till byn som ligger precis vid stranden, Gold Beach, så ser jag något spännande i ögonvrån ... en antikaffär, var kan man hitta ammunition om inte i en sådan :)
Så vi sladdar in på närmaste parkering och vandrar ner till butiken där en mycket, vad jag kan bedöma - vilket inte är mycket värt i denna kategori, kunnig föreståndare. 
Ammunitionen ligger på disken, bara att välja kaliber :) sonen får en komplett .50 kalibrig patron med kula från 1943 (som är oskadliggjord).
Själv hittar jag en äkta "Jerry Can" som på grund av denna videon gjort att jag nästan bara måste ha en! :D hittar en grön fin och en "special" i mer brunt. Enligt föreståndaren en mycket ovanlig variant, bägge från 1943 ... efter mycket tänkande ber jag att få återkomma. Men komplett ammunition från 1943, vem hade kunnat önska mer. Ok då, om de hade tagit den från stranden, detta var från inåt landet ... 
Men nöja ändå så går vi ner till själva stranden, inte mycket att se förutom de gigantiska pontonerna(?) som fortfarande ligger och skräpar.

IMG_7505.thumb.JPEG.ad03d074aa5462f0b017c01b422ee203.JPEG  

Hur stora är de? Jättestora!
IMG_7528.thumb.JPEG.ad1dbfe20b1d9b76fd06d0be993f237e.JPEG
Historien kring dem finns bra beskrivet i länken ovan om Gold Beach.

Sonen hade fortfarande fel skor på sig ...
IMG_7538.thumb.JPEG.1dcdc0a538d26972f80ede8d80f133c8.JPEG

På väg till bilen kan jag inte hålla mig, utan går in och köper en Jerry Can, årsmodell 1943, special edition. 
Vad skall jag med den till? Tja, det återstår fortfarande att lista ut, men nu har jag en del av historien hemma i vilket fall :)
IMG_8601.thumb.jpeg.c9def121552420341f9e9d3d20ca101e.jpeg

Efter att ha åkt även till Sword Beach, bara för att, men inte hittat något att se/göra så styrde vi kosan mot campingen igen, samma som dagen innan.
På hemvägen tog vi lite mindre lokala vägar och hittade ett kanonbatteri som vi givetvis var tvungna att klämma och känna lite på.
IMG_7541.thumb.JPEG.b05a5fcfd1a76f40aee2d79a88355acb.JPEG

Den obligatoriska manliga bilden ;) 
IMG_7543.thumb.JPEG.4757d28fe446424dee0592b54889505e.JPEG

Alla vill vara med på bild
IMG_7556.thumb.JPEG.e41e317d41ebc377f27a6bcfefffebdb.JPEG

Missade tyvärr att det fanns mer bunkrar närmare stranden också, men vi var nöjda med fyndet, ser inte riktigt ut så på bilden :D 

När vi kom hem så log högre makter mot oss, så solen sken och vinden var frisk, dvs perfekt väder att torka våra blöta madrasser och annat.
Så det slets fram snabbt som ögat innan matlagningen kunde börja.

IMG_7563.thumb.JPEG.995a36f98fcdecc3fede40cfaffb53c9.JPEG
Sen hängde vi upp allt på de ställen där det kunde hängas saker ifrån ... allt torkade upp fint 👍

Efter middagen (fransk ko och potatis) så tillbringades kvällen på en filt i solen.
 IMG_7565.thumb.JPEG.2b0e8cb5c1be7f352416302bfac9cd6c.JPEG

I vanlig ordning så somnade vi gott efter en händelserik dag.

 

Edited by MrWIB
Tog bort en bild
  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 9 - Paris

Hmmm vissa dagar tar jag tydligen extremt lite bilder, trots min selfiestick, inte bra för att komma ihåg resan, men vi har den lite opålitliga dagboken att referera till också, så skall nog få ihop denna bildlösa dagen också ;)

Inte mycket att skriva om resan till Paris. 
Vi dividerade en lång stund och jämförde olika campingar och hotell på väg mot Paris, men i slutändan vann konceptet bo nära centrala Paris och ta kommunalt/taxi och låta bilen stå i två dagar.

Vi valde Camping De Paris  tillräckligt centralt och med goda recensioner.
Inga problem att hitta dit och trafiken flöt på bra hela vägen, trots nära de centrala delarna av Paris. 
När vi väl anlänt så gick fru och checkade in, men det var väldigt vilken tid det tog, flera bilar kom och åkte igen ... konstigt tyckte jag och gick själv in och frågade vad som hände, varför tog det sådan tid? 
Det visade sig att fru fått den enda som kunde något, men problemet var att hon inte hjälpte "sin" kund, utan alla andra, så varje gången någon av de andra två behövde hjälp, vilket de behövde hela tiden, fick vi vänta ... 
Well, efter alldeles för lång tid så kom vi in på området och kunde åka till vår plats.
Det visade sig vara den minsta plats jag varit med om, inträngd mellan två skåpbilar :( nä sa jag, detta duger inte (extra grinig efter att ha fått vänta så sjukt länge), vi skall ha en bättre plats! Det var massvis med lediga platser runt om.
Så Fru M gick och bad att få en n plats. Mja, det går knappt, men det finns en annan. Ok sa vi, då tar vi den. Den var lite större, men låg typ "i" ett av servicehusen, så nä ... Så vi gick tilllbaka igen och denna gången gick undertecknad in och försökte förklara att vi vill inte bara ha en annan plats, vi vill ha en lite större plats, och den skall helst inte ligga i gångstråken.
Då blev servicetjejen, kanske med rätta ;) lite irriterad och sa att egentligen får man inte byta alls, men OK ett sista byte! men efter detta så blir det inget mer.
Den sista platsen som vi fick visade sig vara superstor och låg helt OK till, speciellt jämfört med de andra.

IMG_7566.thumb.JPEG.7444ef0dce13a7e89e8aa3a6761fb728.JPEG
Jag fick inte göra mitt eget nummer, vi fick en officiell med rätt nummer på, dessa skulle placeras i vindrutan. 

När vi ca 30 min senare gick för att ta en taxi till Paris, så var campingen full :P de bra platserna som jag ville ha hade varit bokade i flera månader i förväg, ibland skall man ha tur.
Ca 55 euro natten kostade platsen, så till och med campa är dyrt i Paris ;)
 
  

Bolt-Taxi in till Paris.
Planen för dagen var att köpa fotbollsskor på Unisport till sonen och sen bara titta runt lite.
När vi kommer in blir det direkt till McD för mellanmiddag, viktigt med högt blodsocker vid shopping!
Shoppingen går bra, mycket folk med roligt med lite storstad efter allt småstadsliv so far.
Blev så glad att hitta samma skor som vi köpte på reklamskylt så tvingade den högst motvillige sonen att vara med på bild :)
IMG_7571.thumb.JPEG.9ebf35f9c42dbef223047f8f3d98dc11.JPEG

Jag fick en keps
IMG_7568.thumb.JPEG.24b6792eb21763731ed8688a40e2b2d1.JPEG
Viktigt att sponsra sina idrottshjältar så de inte lider brist på pengar ...

Sen var det bara mer random shopping och tittandes på folk innan vi avslutade med middag på Five Guys, supersmarrigt, tror bestämt detta är den bästa burgarkedjan (utan att ha testat alla då ... ).
Vet inte varför detta kort på kvittot, men gjorde att jag kom ihåg att vi åt där :)
IMG_7572.thumb.JPEG.db5fca1de510db5e2f2c13e5364877ea.JPEG

Sen lite kort promenerande innan vi tog en taxi hem till campingen.
När vi kom hem passade vi på att fylla på förråden i den lilla butik som finns på campingområdet, smidigt 👍


 

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Dag 10 - Paris, Let´s go shopping!

För en herrans massa år sedan var jag i Paris, men det var under några timmar bara och det blev foto på Eiffeltornet och Triumfbågen, inget annat, så denna dagen hade vi lite större ambitioner med att se mera.

Upp lagom tidigt och efter frukosten åkte vi shuttlebus (anordnad av camping 👍) till en tunnelbanestation, för vidare transport till centrala Paris. 
Vid tunnelbanestationen tar jag det obligatoriska "försök att hitta"-kortet på tunnelbanesystemet.
IMG_7574.thumb.JPEG.d77b9880eb81eef38bc53f4a94e2f891.JPEG 

Efter lite funderande och biljettköpande så tog vi rätt tåg, på första försöket, till rätt hållplats och kom upp precis bredvid Triumfbågen, stor lycka. 
Blev så exalterad att jag smällde av alldeles för många kort på den, med och utan familjen :) jag bjuder bara på ett ...
IMG_7605.thumb.JPEG.47afeb9f543dc2ad2b17e7a0352cffb8.JPEG

I Paris noteras att de har en blandning mellan polis/militär typ, iaf vad det ser ut som, coola bilar (och motorcyklar) har de iaf
IMG_7592.thumb.JPEG.6fc17f34d8830c3376c3946f983f7ec0.JPEG
Vågade inte gå närmare att fota, tänkte att det kanske inte är så populärt.

Sen strosade vi långsamt upp för Champs Élysées
IMG_7610.thumb.JPEG.175cf1a677609921ee9ba7c750eb149c.JPEG

Och gick in i väldigt många butiker, kom inte alltid ut med något men roligt tyckte vi. 
Till lunch blev det en stillsam baguette på uteservering i ca 35C, men vi satt iaf i skuggan
IMG_7609.thumb.JPEG.3b5a75f6a82660f0b25569b1dbc0b8e3.JPEG 

Det där med sightseeing blev det inte så mycket av, att handla tar tid ;)
Men denna butiken hoppade vi över, har inte sett ett enda avsnitt så hade nog inte riktigt uppskattat affären lika mycket som kön var lång ...
IMG_7612.thumb.JPEG.86092b410cb9dee494085b6ff745c209.JPEG 
Kön till butiken var utan att överdriva 100m lång och när vi gick förbi igen, flera timmar senare, var den minst lika lång.

Timmarna gick och helt plötsligt var det dags för middag
IMG_7615.thumb.JPEG.dc5a125cff8b66954208892719677581.JPEG

Supergott!
IMG_7619.thumb.JPEG.98433eedb38c8686de79a8474a3c86a3.JPEG

Efter middagen hade jag lite ångest över att vi inte sett något alls, förutom Triumfbågen, så jag beordrade familjen till de pålitliga Hop On/Hop Off bussarna. Jag har skrivit det tidigare men tål kanske att upprepas, sådana bussar/båtar tycker jag är väldigt najs om man vill se de flesta/bästa värt att se sakerna.
Tyvärr hade sista turen gått för dagen :P

Lite nedslagna blev vi, men när vi står där och funderar på om vi skall gå eller ta taxi till Eiffeltornet mm, så kommer det en elektrisk sightseeing-"tuk-tuk" åkande. 
Den tar vi, så för endast 80 euro får vi privat guidning till de sakerna man "skall" se, det viktigaste kanske är just Eiffeltornet.
Sett det förut ...
IMG_7623.thumb.JPEG.cf9f9c2a2cfb2047f0908bcc4a024058.JPEG 

Nöjd med att det löste sig ...
IMG_7627.thumb.JPEG.289028098bfaa521517b504ae58cc809.JPEG

Familjen framför tornet, fotad av tuk-tuk-föraren, tack för det
IMG_7681.thumb.JPEG.408c3400d29035eea50d5feaa68c4451.JPEG

Klassisk?
IMG_7703.thumb.JPEG.c874ab4367e67b34dd79474768618271.JPEG

Ca 30min senare så hade vi tydligen sett allt Paris hade att erbjuda :D

Då var klockan mycket, men fortfarande hade butikerna öppet, så det blev en tunnelbaneåkning till en Legobutik där lämplig byggsats fanns att köpa.
Sen! blev det taxi hem ... 

Lång, utmattande dag, men nöjd familj som var lite mer inställda på shopping än äventyr denna resan ;)

 

  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Dag 11 - Disneyland, äntligen! 

Det krävdes förvånansvärt mycket övertalande för att få familjen att åka till Disneyland, men till slut så gav de med sig, skam den som ger sig :)
Disneyland har nu funnits i 30 år, kommer fortfarande ihåg när det öppnade och har sedan dess velat åka dit, så för mig var det högtidsdag.

För att slippa åka igenom hela Paris dagen efter vårt besök så beslöt vi för att byta camping till en som låg närmare Disneyland och på rätt sida om Paris, dvs öster om.
Ett litet problem vi campare har är ju att campingar (speciellt i Tysklnad/Frankrike) stänger relativt tidigt, 18-19 tiden och efter det kommer du inte in. 
Detta löste vi att gå upp ännu tidigare än vanligt, köra till den camping vi skulle bo på, betala och checka in, sen kan man komma hur sent som helst 👍 
Efter detta snabba lilla stopp fortsatte vi ca 30min till Disneyland, som är extremt välskyltat till, egen avfart från motorvägen osv.
Vi närmare oss
IMG_7717.thumb.JPEG.566993d823d69e19d3432fa445c8f0eb.JPEG
Detta var för att kolla så vi hade biljetter (går ej att köpa på plats!) för dagen

Efter ytterligare en liten bil kom vi till parkeringen där typ 20 pers stod och vinkade in bilar och placerade oss rätt, smidigt!
Parkerade och klara
IMG_7719.thumb.JPEG.fbef24ea2786bd604a7e8ec8ab9cf610.JPEG

Avstånd till något
IMG_7725.thumb.JPEG.42075746622c29323ed823e55059c118.JPEG

Alla bilar står under tak 👍
IMG_7726.thumb.JPEG.b48a0f4da600c2d29301c2f6a4f0f4ac.JPEG
Mycket folk

Supersmidigt insläpp säkerhetskontroll, skulle säga noll minuter i kö
IMG_7729.thumb.JPEG.224acd1187ce13ec0213ca7c3a1f820b.JPEG

Detta var nog den enda butiken vi inte gick in i
IMG_7731.thumb.JPEG.c5d979518052cce8463bec59c742b2e0.JPEG
Detta var i området där man kan välja mellan de olika parkerna, Disneyland eller Disney Studios. Fråga mig inte om skillnaden :)

Mycket folk, men det kändes aldrig trångt
IMG_7732.thumb.JPEG.8ff336cec1bfe98ff3ce0bba04155bb1.JPEG

Disneyland 30 år
IMG_7741.thumb.JPEG.7496886c4728009f3f4ee529470c0e1d.JPEG

De har satsat väldigt mycket på byggnader runt om i parken
IMG_7735.thumb.JPEG.8539e2a0b7d538a79103e08be33cca38.JPEG

Vi hade turen(?) att kommer i precis rätt tid för (den dagliga) invigningsshowen
IMG_7746.thumb.JPEG.c282b544a6292343d372672ae47e7752.JPEG

Efter det var det kosläpp till resten av parken
IMG_7764.thumb.JPEG.90eebfb72f65b9f04ecf6a6a89369e4d.JPEG
Här hade vi varit ca 30 min i parken 

Efter detta ville jag åka något och via appen (självklart idag) så kunde man se att det var 45min kö till åkattraktionen jag ville att vi skulle börja med, för att sparka igång saker och ting.
Här tog jag väl dagens kanske sämsta, men fortfarande inget jag riktigt ångrar, beslut genom att betala 200kr för "fast pass", dvs betala för att komma före i kön. Det är alltså 200kr per person :D 
Vi sparade oss minst 40min köande i vilket fall och fick en bra start på besöket, men efter det så höll vi oss i kön med resten av pöbeln, vilket var ett ganska schysst sätt att ta sig igenom parken, stå och slöa i 30-40min och sedan åka något i någon minut innan man strosade till nästa attraktion.
Men efter den starten så blev det något sorts (vilda västern?) tåg genom delar av parken, det enda som dokumenterades var detta
IMG_7770.thumb.JPEG.4455107b0fb26e203b62240b543208da.JPEG  

Mycket strosande senare var det dags för lunch, förvånansvärt god och rimligt prissatt 
IMG_7775.thumb.JPEG.3bb1a6ff9c279cee1497190752eee955.JPEG
Ser inte direkt delikat ut, men var som sagt gott

Vi satt i en saloon
IMG_7777.thumb.JPEG.18da592fb56373907b5b435df26b4e01.JPEG

Ännu mera strosande 
IMG_7786.thumb.JPEG.233c7eea9ccc1ed7b5aad1dbc8f61106.JPEG

Svårt att skilja de två till vänster i bild, både samma hållning som kroppsform :(
IMG_7793.thumb.JPEG.5723329449c550d77d31ab3a629e605e.JPEG

Efter ytterligare lite strosande och shoppande så hittade vi vår favorit åkattraktion, bensinbilar som gick var spårbundna med väldigt mycket tolerans i styrningen eller vad man skall säga. Inget spännande, men avkopplande och att styra är alltid roligt :)
IMG_7836.thumb.JPEG.532ee690b1a2b9862f3bf855f025e7a4.JPEG 

Många regler att följa, men det är lite förvånande att det gick att köra in i varandras bilar, för det gick :)IMG_7837.thumb.JPEG.4b557c0c4f5b121a33dba0bc459f82fb.JPEG

Efter ytterligare åkande/strosande/shopping var det dags för middag, blev någon burgare på världens största hamburgarsylta
IMG_7854.thumb.JPEG.a71823b568260c5474d4c9f5868c4d41.JPEG
Den var helt gigantisk, men efter en stunds till tänkande så kom jag på att det nog var en showrestaurang, för de hade en stor scen (syns i höger på bild)

Efter maten hanns det med ett varv till i bilarna
IMG_7879.thumb.JPEG.d58b49d8462a844061a1d089ab5ca8a9.JPEG

Vad alla Disneyställen (som jag vet om) är kända för är ju fyrverkerishowen i slutet av varje dag, i vårt fall 2300 när parken stänger. 
Vi noterade vid 21 tiden att många begav sig hemåt och jag sa att vi nog borde vara där senast vid 2230 för att få en bra plats. 
Eftersom vi ändå gick runt och strosade så gick vi till slottet där showen är, det visade sig att folk hade inte gått hem, de hade gått och tagit plats framför slottet :D 

Så det var inte mycket att göra, runt 2130 så satt vi också med alla andra och väntade.
IMG_7896.thumb.JPEG.070033bf616b843c2c35a2f310fe1cac.JPEG

Mycket folk var det
IMG_7888.thumb.JPEG.92f5ffdf2900310fdad99f0bf6e84ff5.JPEG

Kan bjuda på världens sämsta inspelning av finalshowen, som inte ger den rättvisa alls, den var riktigt riktigt bra!
Men här är den, batteriet på mobilen dog.

Klockan 2330 var det slut och vi begav oss hemåt väldigt nöjda med dagen, vi anlände till parken 1030 och hade alltså dryga 13 timmar där utan att vara uttråkade en enda gång. Sen är jag, enligt min fru, mentalt 13 år gammal, det kan ju hjälpa ;)

Utfarten från parken gick också smidigt med tanke på antal bilar, men väldigt många hade tagit bussar mm så det var inte farligt många bilar som lämnade.

Väl till campingen så hade de givetvis glömt att meddela nattvakten om vår ankomst ... blev några svettiga minuter innan M lyckades övertyga vakten om att vi faktiskt hade betalat och var lovade att bli insläppta.

Typ 10min senare var tältet uppfällt med oss instoppade i sovsäckarna.

P.S. Inser att att det är lite svårt att göra vistelsen här rättvisa med några bilder (på undertecknad) och lite text, vi var som sagt där i 13 timmar och det mesta finns inte med, så det får väl bli det vanliga rådet, åk dit! Jag tror inte ni kommer ångra det D.S.

 

IMG_7735.JPEG

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Dag 12 - Bourgogne, dags att slappa

Eftersom ankomsten till campingen var så sen, så var det inte tanke på att ta de obligatoriska uppställningsbilderna, så det fick skötas efter den lite extra långa sovmorgonen vi unnade oss.
IMG_7900.thumb.JPEG.727ea6bf4ebb3fc38b50152293e863ad.JPEG
IMG_7902.thumb.JPEG.d85091efd8e9dc80680e0f1dc3d24440.JPEG
Campingen hade varit stängd under nästan två år (corona osv) och under tiden hade de renoverat allt, så det var superfräscht! 

Efter en långdragen morgon utan stress så satte vi sikte på dagens enda mål, ett B&B med pool för att bara kunna chilla 👍
Vi hade inte riktigt detta som plan ett, men med dagens teknik, dvs Google, är ju inte det några problem.
Efter lite sökande hittade jag vad som verkade vara det perfekta B&B:t
Så bara att sätta GPS på målet och köra. 
En McD lunch hanns med på vägen innan vi anlände, inte helt utan några missar i navigationen (utlägg om hur jä-la värdelös Google maps är som navigator kommer senare). 
Att folk kunde hitta till något liknande innan GPSen uppfanns tror jag inte på ;) "högt upp" i bergen bland vinodlingar så låg det där lite "inklämt".
Men väl ut ur bilen och inne i huset belv vi varmt välkomnade av Vincent, ägaren av B&B:t.
Efter en kort introduktion av huset och annat så blev vi visade till rummet, som uppfyllde alla våra önskningar, stort och svalt med en rejäl säng.
IMG_7908.thumb.JPEG.f314aa5c4072102e9717ab5804dd5663.JPEG

Innan han gick sa han att skulle visa oss en liten, nä inte liten, en stor överraskning sen, spännande! 

Bra utsikt
IMG_7913.thumb.JPEG.6b3a777c735786d006f00e4bca5a7e66.JPEG
Det är Vincents mamma, tillika trädgårdsmästare som är nere och klipper buskar

Så snart han gått så bytte vi om till badkläder och intog poolen.
IMG_7920.thumb.JPEG.a81019607d969cb0372f0fe96d659fc7.JPEG

Snart anlände fru M för den obligatoriska bollkastningen
IMG_7922.thumb.JPEG.dce4db42e41f58a37261bd2101167951.JPEG
Tur att vi var ensamma :)

Efter lite badande, enligt vissa alldeles för lite, så var vi alla, oavsett badtid, i vilket fall väldigt hungriga.

Vincent serverar ingen middag, men det ligger en liten "billig" restaurang bara några hundra meter bort, så han bokade ett bord åt oss där.
Så här glada var vi när vi gick dit

IMG_7927.thumb.JPEG.856e66e76a0479859f2ffe278989a0e4.JPEG

Här bor vi
IMG_7929.thumb.JPEG.ba9b785c64319a311e70f5973f22bb12.JPEG

Restaurangen i fråga
IMG_7939.thumb.JPEG.658ae91a4c73204f3c062c97953834aa.JPEG

Nöjda med att sitta ner och få beställa lite mat
IMG_7931.thumb.JPEG.96bc1f5327afb204c587ea087f08fbf7.JPEG

 Menyn (delar av iaf)
IMG_7940.thumb.JPEG.01dc69325870fa9491e489f6f4215ccc.JPEG

Sen avnjöt vi en väldigt god middag, tre rätter blev det som vanligt på denna resan, så "billigt" blev det inte ;)

Mätta och belåtna så strosade (2022års semesterord) vi hemåt med en vacker solnedgång
IMG_7937.thumb.JPEG.616fecb54695144d51b9edd6ef858bab.JPEG

Somnade i vanlig ordning ganska snabbt efter att vi kom hem, idag i bekväm säng :)

 

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 13 - Chamonix

Man får ju ta seden dit man kommer, så istället för frukost vid runt 0630 som vanliga semesterdagar, så blev supersovmorgon (kan behövas ibland) och frukost först klockan 0900 enligt föreståndare Vincents förslag.
Vi var där 0900 sharp!
IMG_7942.thumb.JPEG.c7a7cb870eafec68814f662621ed1f01.JPEG

Trevlig miljö att avnjuta sin frukost 
IMG_7945.thumb.JPEG.fb5f756d50873eca3a40dc83bdae6210.JPEG

Efter poolbadandet dagen innan så stötte vi inte på Vincent något mer, men han skulle ju visa en stor överraskning! 
Så delar av gårdagens middag och tiden innan frukost diskuterades: Kan man fråga om överraskningen, eller skall man vänta på att han tar upp det igen? 🤔

Det löste sig medan Vincent dukade upp frukosten, då kunde M inte hålla sig längre utan frågade lite försynt om överraskningen han skulle visa igår. 
Men självklart sa han, men när ni hade badat var det inte riktigt läge, det är nämligen lite kallt ... 

Överraskningen var en grotta under huset :)
IMG_7947.thumb.JPEG.9595ea962eab50ccd7f49973be2acd37.JPEG
Detta var den delen de valt att inte gräva ut

Självklart har man sitt (egenproducerade)vin där 👍
IMG_7954.thumb.JPEG.d793043b8886a61fc0340a305a7ce951.JPEG
Väldigt coolt, i dubbel bemärkelse ...
Blev givetvis köp av två flaskor, som jag mot alla odds redan har smakat på, trots "icke alkoholdrickande", vart är världen på väg ;) gott var det i vilket fall.

Efter denna lilla de-tour, blev det frukost, super god och vi slickade faten så att säga
IMG_7957.thumb.JPEG.b8192b7ab721e630bf1481426bf9ec3d.JPEG

Efter det så var klockan mycket och dags att bege sig mot bergen.

Väldigt pittoreskt 
IMG_7963.thumb.JPEG.9466c6c439a87c26bb1aa010c73e7051.JPEG

Där uppe någonstans till vänster ligger B&Bt
IMG_7966.thumb.JPEG.58a9010ebbd4d5d5631dd15de8e959f5.JPEG

Men vänta nu, vi skulle ju göra en sak på vägen.
Jag hade lovat min mamma, vilket som tur va min son påminde mig om, att köpa lite Dijonsenap när vi "ändå körde förbi".
Sagt och gjort, jag satte kurs mot Dijon och överlät till sonen att hitta en senapsbutik. Jag fick för mig att det skulle ligga något i utkanterna av staden, nån gård eller liknande, men ack nej. Mitt inne i centralaste delen, den gamla delen med supersmala gator, där fanns butiken. Inte vilken butik som helst skulle det visa sig, utan någon sådan där "märkesbutik" (när det gäller Dijonsenap då ;) ). Köpte på oss så det räcker i resten av livet, enda bilden jag har är denna.
IMG_7971.thumb.JPEG.0a605459775e1a4621d6b7c906b11016.JPEG
Man kunde köpa senapen på lösvikt, fint värre.

Efter det blev det en inte så flådig, men välbehövlig Buger King lunch :$

Största av allt med hela Dijonbesöket var kanske att jag knep en av extremt få parkeringar som kunde rymma storabilen, och detta på kort promenadavstånd från butiken, ibland alltså ...

 Sen raka vägen mot bergen, som ganska snart skulle visa sig
IMG_7972.thumb.JPEG.18a101a4e48994aaae75300cb556c7d5.JPEG

Inget spännande på vägen bara att köra, och snart hade vi nått Chamonix.
I vanlig ordning helt obokade och med lite flyt fick vi en av de sista platserna på campingen
Denna camping är enkel, men ren och fräsch och befolkas till väldigt stor del av klättrare/vandrare, sällan har man känt sig out of shape som här :) 
Inget fel på utsikten

IMG_7980.thumb.JPEG.f989e754df9315119ebec8c4407ebb45.JPEG 

Platserna var inte stora och vi bodde precis bredvid servicehuset, men inget som störde alls faktiskt, folk var tysta och lugna och verkade väldigt fokuserade på att antingen förbereda morgondagens eller ta igen sin efter dagens äventyr.
Bästa grillen fick arbeta lite
IMG_7982.thumb.JPEG.d6310a8c7af3bb83a7f38ce24e12c5ca.JPEG

Handburgare på menyn, smaskens
IMG_7988.thumb.JPEG.54224fda65ada4c81385f354a7c79ef4.JPEG

Sen dags att utforska Chamoix lite granna, campingen ligger bara några hundra meter från centrum (tomtvärde på den!?).

Vid kabinbanan som skall ta oss högt upp i morgonIMG_8002.thumb.JPEG.39a0b17a463637bd2a0d919b33df651f.JPEG

IMG_8005.thumb.JPEG.8e55649b3d609179b2f9453e92cabf94.JPEG

Och angående kabinbana, angående detta stoppet så tänkte jag att det kan ju inte kosta mer än ett par hundra att åka upp till toppen, det gjorde det inte heller men tyvärr i euro :( 3400kr, då är sonen ändå rabatterad ... dyrt att vara svensk, eller vad säger man såhär 2022 ;)

Forsen/floden som rinner igenom, tänker mig att den är isande kall eftersom den borde bestå till 100% smältvatten?
IMG_8007.thumb.JPEG.39f11e5b2ae98123fbff8750abfe560e.JPEG
Bra tryck var det i den.

Vi strosade (igen!) runt i stan, tryckte i oss supergod gelato, "tyvärr" inga bilder, hade händerna fulla ;)

Sen hem och mentalt förbereda oss för morgondagen, det kan ta på krafterna att åka kabin så högt och långt.

Fin solnedgång fick vi
IMG_8016.thumb.JPEG.adc765ef2bae02bc6df71c7c1aba433f.JPEG

Och kollade så vi verkligen var högt upp också
IMG_7991.thumb.PNG.5087a02e731291d2c0db5c294295a44c.PNG
 

Sov som en stock!

Edited by MrWIB
Svenskan ...
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Dag 14 - Mont Blanc, almost ...

Studsade upp full av energi och förväntansfull för en spännande dag.
Vackert när solen når över bergen, klockan är ca 0630
IMG_8020.thumb.JPEG.f098c960d0c1e02b213186421764fa78.JPEG

Efter lite frukost var det ett laddat gäng på väg mot kabinbanan
IMG_8026.thumb.JPEG.56b4f6d1fcba0dc93d4596fa42f8ba31.JPEG
Även om vi var tidiga så var nog de flesta riktiga äventyrarna borta sedan länge, då första kabinen upp går vid 0530 tror jag det var (strax före/efter soluppgången)

När vi köpte biljetter upp fick vi kabin 21 angivet, men tydligen var det först till kvarn som gällde, så vi kunde sneaka på nr 19 ;)
IMG_8036.thumb.JPEG.90158cc0831acd954efc75c79b4d244d.JPEG

Trångt men god stämning i kabinen
IMG_8049.thumb.JPEG.30d57217082f559d5814b762ca5fa252.JPEG

Cant beat the view
IMG_8052.thumb.JPEG.fc07c95aa9f7a830b51beb4f047a1ec2.JPEG

Det var väldigt varmt nere i dalen, men såhär tidigt på morgonen hade solen inte riktigt hunnit värma upp allt, så i skuggan var det nog runt nollan, så förstärkningsplagg på
IMG_8060.thumb.JPEG.85b975caac9882d8cca3bb14e24b2edb.JPEG

Men nu var vi bara på första anhalten, vi skulle ju vidare
IMG_8113.thumb.JPEG.f3f9499d7b23d7958edb3454656e24b3.JPEG
Först Aiguille Du Midi, 3842m och sedan ytterligare en, lite mindre, kabin till Pointe Helbronner, 3466m

Mellan de två olika punkterna gick mindre kabiner som kom 3 och 3, vardera rymmandes 4 pers, tar ca 30min, så lång tid att titta på utsikten och oroa sig för att falla ner
IMG_8080.thumb.JPEG.ec64b2a0542203aac9de11852bb8bdc1.JPEG

Väl på plats så gick vi runt och tog oändligt många kort och oooohade och ååååhade för att allt var så fint
IMG_8129.thumb.JPEG.2f4cf30759fbb154f628c073584ed562.JPEG

Sen var det dags för glaciärsvandring
IMG_8169.thumb.JPEG.766e8182bfee8f06517c8e108e1d4da8.JPEG

Akta!
IMG_8172.thumb.JPEG.c86bc38e99a93982b8798c1b2df38302.JPEG

Det var lite avspärrat, jag tror det var en koll, kommer du inte över denna bom, så kommer du ändå inte klara dig på glaciären :)
IMG_8173.thumb.JPEG.283805a91a354bcd72ec472af7940346.JPEG

Har alla rätt utrustning? Svar ja!
IMG_8176.thumb.JPEG.eed8a930523b3d3ec194abe179be0d7c.JPEG
Sjukt halt med flip-flops i snön, vissa skulle kanske säga, att det rent ut sagt var farligt halt ... 

Proffsig selfie-pinne med stativ och fjärr, då kan man ta sådana här coola kort ;)
IMG_8178.thumb.JPEG.5f0498b79a121f09ad3e90554e49ae8f.JPEG

Efter att ha halkat omkring en stund så kände vi oss nöjda och begav oss upp igen för att stilla vår hunger.

Inte så pjåkig utsikt på detta bordet
IMG_8196.thumb.JPEG.9703566104e75e6e2b3b14f1c59d5046.JPEG
Sonen kunde dessutom ladda sin mobil, lycka!

Maten var anpassad till att du klättrat upp till restaurangen helt på egen hand, bestod av fett och ost och fett med pasta, men god var den
IMG_8199.thumb.JPEG.e59def9a3f91d271494e4e21e6e6c7e6.JPEG
Sonen höll inte riktigt med, men det räckte att han åt 1/5 så hade fått i sig nödvändiga kalorier

Lite coolare än flip-flop 
IMG_8248.thumb.JPEG.5bc038d85b36fbdb8ab2f0cdf829620f.JPEG

Sen åkte vi tillbaka en station, tog onödigt mycket bilder, oooohade och ååååhade lite till

Skall vara toppen på Mont Blanc, rätt ovanför mitt huvud
IMG_8262.thumb.JPEG.c36f2dc80ba969605b8687f82d86db6e.JPEG 

Eftersom detta var ytterligare dryga 400m upp så började det faktiskt bli lite tröttsamt, sonen fick huvudvärk och jag kunde behövde inte ta mer kort på samma berg.
Vi gick och ställde oss i en ganska lång kö, då kom Fru M ihåg att när vi åkte upp så meddelade "konduktören" att eftersom vi köpt biljetter för att åka längst bort, så hade vi företräde att åka ner igen :) så vi kunde passera måååånga människor och hamna först i kön istället 👍 
Vilket vid det här laget behövdes, för vi hade bara campingplatsen till 1430 och klockan närmade sig onödigt snabbt 1400.
Men vi kom smidigt ombord och en lite trött men nöjd familj åkte ner, då hade vi varit över 3400m i ca 5 timmar

IMG_8285.thumb.JPEG.7b4aff401989312e0f989d6ec8b44e78.JPEG

Snabbt tillbaka till campingen och packa ihop tältet, ganska exakt 1432 rullade ut vi ut därifrån :) 

Chamonix ligger ju typ rätt nedanför Mont Blanc tunneln, den skulle vi igenom för att komma till vår nästa anhalt
Så här såg det ut när vi kört i fem minuter, kanske inte syns på bilden, men Google maps säger +30m,
Klockan 14:39
IMG_8296.thumb.JPEG.ddd54a0e951710907c30427d2cb6a083.JPEG

Klockan 1553
IMG_8298.thumb.JPEG.08dcc35f913c575e63d938d00665ba04.JPEG
Jävligt nära nu ... 
Anledningen till den extrema tiden är att de slussar in bilar i tunneln, fyra banor, där bana 1 öppnas först, släpper iväg en bil, sedan tar det X antal sekunder och så nästa osv, detta för att de kräver 150m avstånd, 50-70km/h, som de mäter med jämna mellanrum ... nu var ju vi ändå där i lågsäsong, jag orkar inte ens tänka på högsäsong :P 
Runt klockan 16 så kunde vi rulla igenom, det nöjet bara kostade bara 530kr, men kanske sparade en del soppa hoppas jag.

Egentligen skulle vi kört hela vägen till Monaco, men vi var väldigt överens om att ett extra stopp skulle göra gott, så runt 1700 sladdade vi in på en Italiensk camping, slog upp tältet efter osedvanligt mycket provandes olika positioner, skugga och icke lutande var kraven, till slut hade lyckats någorlunda med bägge.
Tryckte i oss lite mackor (baguette och fransk ost, mmmm) till middag.

IMG_8302.thumb.JPEG.ec9a002de545533f7dc1af644bdc2a1d.JPEG 

Efter middag försvinner son och mor till poolen och jag kan relaxa lite efter en "hård" dag.

Så var det värt 3400kr att åka upp? Lätt värt det, var riktigt roligt och vi tillbringade ju 5 timmar där uppe, så per timme så var det nästan billigt. Man skall nog ha lite tur med vädret också :) Tog oändligt mycket kort, försökte få med drygt 40 kort i detta inlägg, men utrymmet räckte bara till ovanstående. Men som vanligt: åk dit, trevlig stad, trevligt folk, rolig upplevelse. Kan nog varit bästa dagen på semestern 🤔

IMG_8302.JPEG

Edited by MrWIB
Svenskan ...
  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Dag 15 - Nice

Dags att fortsätta mot målet som vi inte hann till under gårdagen, camping vid/i/utanför Monaco, hade inte riktigt bestämt ännu vilken variant som skulle vara bäst.
Kollade en del på hotell i Monaco, men 30k/natten för nått halvsunkigt avskräcker ;)

Uppställningsbild som inte fick plats i förra posten
IMG_8299.thumb.JPEG.69d94dd082e1f6b70c6b8b755d542cae.JPEG

Vid morgonens toalettbestyr så hittade jag denna lapp, bra visning av hur centralt campingen låg i förhållande till olika aktiviteter, borde fler ta efter
IMG_8305.thumb.JPEG.282c753ccbd3f6ab25bbab252f48e263.JPEG
För oss var det inte av intresse denna resan, vi hade "bråttom" att komma iväg.

Efter en rejäl grötfrukost till alla i familjen (baguetterna var slut) så kommer vi iväg redan vid 0800 från campingen.

En ohändelserik resa senare rullar vi in på campingen strax utanför Nice vid lunchtid.
Supertrevlig värd som berättar, rekommenderar och visar, så skall det vara! Platsen vi får/tar är ju inte kanske den roligaste, men vi har inte tänkt att tillbringa många timmar på campingen ändå.
De rekommenderar två parkeringsplatser där man kan stå säkert, och som tar bilar över två meter (ett återkommande problem under hela resan, många P-områden har bommar över infarten som hindrar högre fordon att köra in). 
Lysande säger vi och beger oss de ca 25min körning det är till Nice, efter en del snirkelkörande så hittar vi P-platserna, tyvärr är den ena privat(?) för båtägare, den andra har en bom som är 2m över marken ... 
Cirklar runt en stund medan blodsockret sjunker och det inte direkt vimlar av P-platser. Efter en hel del velande så ställer vi oss längs stranden där det är max 2timmar parkering, men det får räcka till lunchpaus iaf.
IMG_8306.thumb.JPEG.52b78d2b806c4a83f001d312377208ec.JPEG  
Det är en del strul med P-apparaten, men det kommer en snäll fransman och förklarar hur man skall göra, trevligt med hjälpsamma människor 👍

Efter en del letande och diskussioner om vad och var vi skall äta, så slutar det med take away hamburgar/kebab lunch på stranden, i stekande sol :P
IMG_8307.thumb.JPEG.4a9a9ad497edd5c522a961f060fed2d8.JPEG 
Det var nog därav min bistra uppsyn, men maten smakade smaskens och så snart vi hade tryckt i oss den hoppade vi ner i medelhavet och "svalkade" oss lite. 

Inte mycket folk direkt
IMG_8308.thumb.JPEG.3951c152363579385ac84ae41e2a55f8.JPEG

Var det något det var gott om så var det flygplan som landade väldigt ofta med inflygningsrutt väldigt nära stranden, och noterbart är att nog minst hälften var privat/affärs-jet. Försökte få till en bild, men det blir ju aldrig riktigt bra med mobil kanske ...
IMG_8329.thumb.jpeg.34630286cf9c8c56349291d52f4af88a.jpeg

Två timmar passerar snabbt och sen var det dags att parkera om bilen, tjoohoo ...

Körde ytterligare ett varv nere där campingvärden pekat ut att man kunde stå men hittade inget annat än "privatparkeringen" och max2m-parkeringen. Men skam den som ger sig, vi körde fram och Fru M gjorde urlastning vid privatparkeringen och gick och frågade parkeringspersonalen som stod där och vaktade ingången. 
Jodå, det gick bra att parkera där, men på andra sidan hamnen. Så vi körde in och sedan gick parkeringen runt hela hamnen som vi följde, kom till andra sidan och stannade bilen. När vi gjorde urlastning så kom en annan parkeringsvakt, som var stationerad på denna sidan och sa att här kan ni inte stå, ni får stå längre fram. Hans engelska var obefintlig (liksom min franska) så det var hur jag tolkade honom. 
Så vi lastade in och körde fram bilen förbi bommen, som avgränsade "båtägarparkeringen" som det tydligen va och parkerade bakom några som hade stannat och höll på att lasta saker i en båt. Här blir bra sa fru M. Är detta verkligen rätt frågade ja. Ja sa Fru M och då var jag tillfreds med parkeringen.
Sen begav vi oss ut på lite Nice-sightseeing.
Först glass
IMG_8323.thumb.JPEG.6ba75e85d2b6b39e47a986393e900a73.JPEG

Den ultimata polisförnedringen?
IMG_8330.thumb.JPEG.6a9145909f3c75515bfcb6edc46f3ba3.JPEG 
Men ser soft ut :)

Stora båtar
IMG_8312.thumb.JPEG.e1a92e669ea96b619642efdedb4c82a0.JPEG

Fin utsikt
IMG_8333.thumb.JPEG.dfda2c9c0ec583ac135f7e65b9c93389.JPEG

Rolig? bakgrund
IMG_8336.thumb.JPEG.cd913f297e3452a140cbf402cf0ae817.JPEG

Andra fortskaffningsmedel för polisen
IMG_8340.thumb.JPEG.bebe2396416ca2668a6b293c2da10d49.JPEG

Sen var vi liksom klara med Nice, fattar att vi inte sett en tusendel av vad som finns att se och göra, men själva staden gav ingen mersmak tyvärr.
Så vi gjorde ilastning i bilen och körde mot campingen. 
Det är då vi kör förbi de P-platserna som de faktiskt menade att vi skulle stå på :) det var inte alls parkering längs kajen, det fanns stora P-områden lite längre ut, men det var ju lite försent nu så att säga ... antar att P-vakten inte orkade komma och rätta oss en gång till, så de lät väl det bero. Det är alltså så man parkerar gratis i Nice ;)

Väl på campingen var det torka badkläder
IMG_8344.thumb.JPEG.387405fa59fd664cd16882fabea014b4.JPEG 

och laga mat som gällde
IMG_8348.thumb.JPEG.49ae4252252c568b8622941025fae798.JPEG
Om dagboken stämmer blev det inte bara kokt ris, utan även grillat kött, men inga bildbevis på det.

Resten av kvällen ägnades åt att chilla och ladda batterierna för sonens semesterhöjdpunkt dagen efter ... Monaco

IMG_8348.JPEG

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 16 - Monaco

En tidig dag för att hinna med tåget som gick redan 0807 till Nice, för byte till Monaco.
ca 15 min promenad till stationen, som tack vare Google maps inte är några problem att navigera till, då är man så här lycklig när man är framme
IMG_8354.thumb.JPEG.743596f22f57a35324e4118d934eb6cd.JPEG

Tar kort för att hitta tillbaka hit sen igen
IMG_8357.thumb.JPEG.2506427c6bb9af179b1f92245ccb4b13.JPEG

Nästan ännu lyckligare när vi tagit oss till stationen i Nice
IMG_8364.thumb.JPEG.57af847618b2f1ce0edcff9f64bf981a.JPEG

Ännu en "hitta tillbaka bild"
IMG_8371.thumb.JPEG.9af0dc264fe840eb125afac27b948cf6.JPEG

Tåget stannar ju extremt central i Monaco, svårt att inte göra det iof, när staden/landet är typ 2km2 stort, så vi var snart ute och redo för att "gå banan"
IMG_8374.thumb.JPEG.b08cfbdd9ad13a991125c6be5e089906.JPEG
Väldigt coolt att ha "racer curbs" på sina gator, pluspoäng på det 👍

Sen var det bara att gå, banan är ju bara 1,8km lång, men det finns massor att titta på under tiden, så det tar sina timmar
GALET! stora båtar
IMG_8377.thumb.JPEG.314ad61375e02ac47a3cff98d99ab555.JPEG
Och då kommer väl ändå de största inte ens in i hamnen utan får ligga utanför ...
Ser helt ok ut :) 
IMG_8378.thumb.JPEG.22fceb66b930fa0b3cdf1fc02375f1b0.JPEG

Casinot
IMG_8387.thumb.JPEG.1c2c55dec23d1be27e802ea50b33d700.JPEG
Tyvärr har de en strikt "no flip-flop"-policy, så kom inte in :D keps och annat är inte OK det heller, men det är lättare att ta av, barfota lär nämligen inte heller vara accepterat ;) 
Mer bansträckning

IMG_8392.thumb.JPEG.34ffa707e86d68b99d8ad0d3584cf54e.JPEG

Berömd kurvsektion
IMG_8398.thumb.JPEG.7c8d0f01d7fb2ebfb32a8a6aa0f23aef.JPEG

För att visa att det inte bara är miljöbovar som håller till i Monaco hade de ordnat ett båt race med fossilfri framdrivning
IMG_8418.thumb.JPEG.e6942755e9c7158f56c2d8bba7a36eaf.JPEG
Det gick inte så snabbt, men bra initiativ 👍

Sen var det vissa som kompenserade det racet på sitt eget sätt
IMG_8441.thumb.JPEG.be21ff9c0676ce40556a9394c50ffb26.JPEG
Det roliga är att sen såg vi båt med sex (6) utombordare, finns alltid de som är värre :) 

I början var det roligt att ta kort vid alla coola bilar, men det blev lite för många av dem till slut
IMG_8433.thumb.JPEG.847e392c96e336e4d0095e6027c515d8.JPEG
Det fanns coola bilar överallt, hur många som helst!

Vi fick bevittna när en av yachtarna(?) la till, ganska lätt såg det ut, men skulle inte vilja ratta in den själv.  
IMG_8435.thumb.JPEG.9bf298f0ef092d15cd7c8718813ee493.JPEG

Störst i hamnen
IMG_8518.thumb.JPEG.06f29593c8c3e0adb00e0286213ad842.JPEG
Hur stor var den? Superstor!

Går runt och tittar/fotar någon timme till
IMG_8495.thumb.JPEG.d1cb1f218f2a0928a241e1bb7afb19d2.JPEG

Innan det är dags för lunch, vilken var god och inte direkt dyrare än någon annanstans i Frankrike, positivt!
IMG_8481.thumb.jpeg.0054fe700eb106fb28091729f218a57f.jpeg
Hamnen i bakgrunden

Museum där Alberts pappa, Furste Rainiers bilar finns att titta på
IMG_8540.thumb.jpeg.dc46089deb491aabc35f2f51298eef64.jpeg
Många (de flesta?) av sakerna/bilarna är skänkta till Rainier med små hälsningar på. Sån samling skulle man ha ...

Efter museet så var det dags för den obligatoriska Hop On Hop Off bussen, alltid värda sina pengar, speciellt denna gången. Vi var på väg hem, men sa att vi tar ett varv innan. 
Så vi hoppade på och dels fick vi se en massa fina vyer över Monaco
IMG_8552.thumb.JPEG.b4cd17fd6259a367afbd4fc9fcec3943.JPEG
Palatset osv, men även att det börjat samlas en massa, ännu coolare, bilar utanför casinot.  

Så ett och ett halvt varv på "touren" senare, så hoppar vi av vid casinot och tar ännu mera bilder
IMG_4698.thumb.JPEG.05954352f49996dc7a8df51de073161d.JPEG

Ungefär här tar mitt batteri i mobilen slut :D 

Inga problem, vi har bilder så vi klarar oss. Men efter någon extra timme av, ni vet vad, just det, strosande, så är det dags att åka hem för att hinna med sista tåget från Nice till vår station.
Från Monaco till Nice, inga problem, alla tåg går från Monaco till Nice så det går inte att göra fel. Men sen då?
Inga problem, bara att kolla på bilderna på mobilen ... just det ja, inga batterier. 

Tåget från Monaco var btw så fullt att inte alla kom med, kan vara bra att tänka på om ni skall göra om samma resa.
Problemet med att åka tåg är ju att på tågen står ju bara vilken ändstation de skall till och vet man inte det så är det svårt att välja rätt tåg. och det visste ju inte vi.
Men med högre makters försyn och bra team-work i familjen så hittade vi otroligt nog rätt tåg och kunde lyckligt landa hos campingen ganska exakt 13 timmar efter att vi lämnat den, lång dag! 
Men vi var riktigt nöjda med vårt besök hos "the rich and famous", super trevlig stad och bra väder, vad kan man mer begära ;)

Vi la oss tidigt, för morgondagen var avsedd för en sak, köra så låååååångt vi orkade. 

IMG_8351.JPEG

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 17 - så nära hem som möjligt

Tidig uppstigning, men konstigt nog är det inga problem med motivationen idag, för nu skall vi ju hem ;)

Jag konstaterar att har man bara tillräckligt kallt i kylen så står sig även mjölk en bra stund efter bäst före datumet (fotodag 9de Juli)
IMG_8561.thumb.JPEG.1780d8a5c8bb08a6e0b8feb1ec447b66.JPEG

Vi rullar ut från campingen i stort sett så snart man får, dvs runt 0600

Kör via Italien hemåt
IMG_8567.thumb.JPEG.bca94c512a8024d1fa98feb0e4123379.JPEG

Inte mycket att skriva om, förutom att från början tyckte jag att den Italienska varianten att ha vägavgiftstullar när du svänger av motorvägen, istället för som i Frankrike, med jämna mellanrum var mycket bättre. Detta enda tills man kör en motorväg från "början till slutet", då blir det en jävla italiensk röra vi den sista vägtullen, där "alla" bilar kör mellan de olika filerna, beroende på vilken de tycker rör sig snabbast för stunden.
Så förutom de extra timmarna det tog totalt att sitta i sådana köer så gick allt bra.

Solnedgång i Tyskland
IMG_8574.thumb.JPEG.1ed3ec45a511b959cf79f6c6d837d084.JPEG

Att hitta hotell med privat parkering och frukost som serveras tidigt var inte lätt, men till slut så hittar Fru M ett bra i Wetzler som ligger mer eller mindre på vägen.
Vi sladdar in vid hotellet ganska exakt 2200 och trillar i säng utan mycket annat emellan. De har inte hunnit fixa iordning det trebäddsrummet vi bokade via Hotels.com utan de bjuder på två rum istället, shyrre!

Edited by MrWIB
Svenskan ...
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Dag 18 - Hemma!

Går upp 0500 för att kunna få i mig kaffe och vakna till ordentligt innan avfärd som är planerad till 0600
I väntan på att resten av familjen skall komma ut så tar jag bild på bilen utanför hotellet, inte privat parkering men liten stilla by så kände mig aldrig orolig
IMG_8575.thumb.JPEG.efbdde380eb4c4e2ba911050cdbeb7a2.JPEG 

Vid 0615 kommer frun och sonen ut med kaffe och frukostmackor som de fått göra medan personalen dukade upp frukostbuffén, shyrre igen!
Under tiden jag väntade in dem letade jag rätt på en bensinstation för att göra en sista påfyllning. 
Så när vi är ilastade så kör vi dit, ligger på vägen ut från byn, men den är stängd! det är 100% manuell betalning där, only in Tyskland 2022! 

Well, ganska nöja med kaffe och macka styr vi ut på autobahn 
IMG_8579.thumb.JPEG.b5f4270f9a9506e9a43f991fded007f9.JPEG
En liten stund kvar ...

Men efter vad som känns som inte allt för lång tid
IMG_8582.thumb.JPEG.39a334fec13d8944758af3889338ae14.JPEG

Parkerad
IMG_8585.thumb.JPEG.caffeded0a3bc8bfcc11123bf6d4ffe2.JPEG

Njuter av det fina vädret på väg mot Danmark
IMG_8587.thumb.JPEG.47e0a630432c56e49fb15b3992c28385.JPEG

Sweden!
IMG_8594.thumb.JPEG.e68e269380ed8124abd25ddfe00813ff.JPEG

Runt klockan 1900, home sweet home!
IMG_8596.thumb.JPEG.5d3f267924f9add0ec94c5c08c6f372e.JPEG

En otroligt lyckad semester avslutad på bästa sätt. Hela resan hem flöt på bra, inga direkta köer eller annat som ställde till det. 

Så vad var det då som gjorde att det blev så mycket över budgeten?
Man kanske får intrycket av att det inte gjordes sååå mycket, så vart tog pengarna vägen? :) 
Well (budgeten är hemlig i vanlig ordning), jag tror det beror på mycket storstad i Västeuropa, bara en måltid (frukost) hemlagad, nästan resten på restaurang. Vi är ju mer vana vid Östeuropa, både matpriser och bränslepriser. Sen kanske inte avgörande, men ganska mycket vägavgifter. 
Sen gjorde vi väldans massa saker och alla dessa saker kostar pengar, ganska mycket pengar skulle det visa sig :P

Men summa summarum, vi är otroligt nöjda med resan och den var väl värd pengarna, även om det som sagt blev lite mer än förväntat.

  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...