Jump to content

Softroader? Eller...?


Norlin
 Share

Recommended Posts

Skulle behöva lite hjälp, det är så att frugan råkade sälja min bil..... jo jag hade pratat på det, satt ett pris och så, men kanske inte var riktigt beredd på att hon skulle hittade en köpare innan jag listat ut vad jag skulle ha istället.

Så nu ska jag göra det, försöka lista ut vad som skall införskaffas.

Ska kanske upplysa att det är inte Sorenton som fick ny ägare, den är nämligen frugans, utan min trotjänare till Opel Vectra som fick rulla vidare till ny ägare.

Så vad är då syftet för nästa bil i Norlins Garage?

Det behöver vara en daily driver, till jobbet och affären, men jag har en misstanke att om det blir en ekonomisk småbil så kommer den troligen att bli stående när herr Norlin med fru och hund ska någonstans så en bil stor nog för det och det vore praktisk om bilen fick dra en obromsat släp på 750 kg (sovlådan™) och 1500 kg med B96 för ett bromsat släp, så man kan välja fritt bland bilar och släp på gårn.

Sen vore det ju hemskt praktisk om den drev på alla 4 då det underlättar på vintern som ibland kan bli lite utmanande ute på landet.

Men har inte fru Norlin en lämplig bil till allt detta? Kryss i alla rutor?

Jo, nästan. Om det inte vore för avsaknad av ESP och konstant fyrhjulsdrift, sånt där som gör en bil till en bra vinterbil. Sorenton är  bakhjulsdriven med en LSD, manuell växellåda och utan ESP så det är en rolig vinterbil. 😁

Sen är den med sin liter på milen lite väl kostsamt med dagens bensin priser.

Kanske en Subaru, Forester eller Outlander får många rutor kryssade.

Hmm en sån där kan man ju ta många utflykter med, kanske inte så bra framkomlighet som Sorenton men hur ofta har 4x4 low varit inkopplad? Och flera mil/liter blir det ju åxå.

Så vart är forumets längsta och rörigaste köpes annons på väg?

Jo, hjälp mig tänka och ge mina tankar lite motstånd. För när jag började leta så fastnade jag på en Suzuki SX4, som är fyrhjulsdriften och verkar ha möjligheten att låsa mellandiffen på något sätt som kunde vara bra om man kört fast. Och med en medelförbrukning på 0.65 tillsammans med en skatt på 1196sek kunde det bli billigare mil jmf Sorento. Men ingen Sovlåda™ tja någon jättebra dragbil är det nog inte. Men det är ju Sorenton.

Och här börjar Norlins hjärna dra iväg.... För om man bara tittade på liite större bil, en som fick dra Sovlådan™, då kunde man ta den på tur och om den har, som minst, en såndär låsa i AWD grej så kan man nog klara lite sliriga grusvägar... Och kolla! Vissa Subaru har lågväxel, och sen har vi Trailhawk från Jeep och helt plötsligt så befinner sig herr Norlin med att titta på bilar som nästan är som Sorenton fast med ESP, konstant fyrhjulsdrift och nästan inte alls lägre bränsleförbrukning, om man inte kollar på diesel... som drar minder, dyrare (oftast) skatt och dytare bränsle.

Hjärnan går på högvarv...

En valfri Subaru kan fortfarande vara vettigt som bruksbil så det letas det efter, men vad mera? Outlander, CR-V, RAV4? (Hmmm) 

Budget är bra att ha och söder om 100kkr eller strax där över, eller en del billigare, men inte för dyrt.

Så, klart som korvspa eller?

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Norlin changed the title to Softroader? Eller...?

 

x-Trail är inte Toyota utan Nissan. Men nu råkar jag äga även en sådan och har bara gott att säga om Nissan X-trail.

När det gäller Toyotas mindre 4x4 bilar är det Rav4 som blir det givna valet om Hilux och LC känns för stor.

Kan dock tipsa om en 4Runner som finns på blocket just nu. https://www.blocket.se/annons/uppsala/toyota_4runner_3_0_v6_4wd/102089806

Letade med ljus och lykta efter en 4Runner innan har köpta hiluxen.

Det finns gott om Toyota frälsta här på forumet så förvänta dig andra åsikter också ;) 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Leste posten i går, bestemte meg for ikke å svare.
Årsak:
-markedet i Norge og Sverige er helt forskjellig, ikke minst mtp skatt. Vi betaler ca 3000kr i året uansett om det er dieselmotor eller bensin. Så for min del betyr forbruket mer, da dieselen bruker mindre og også koster mindre pr liter (normalt).
-jeg styrer (i hovedsak) unna biler som er så nye og moderne at man ikke kan fikse ting selv.
-jeg har gjerne helt andre behov og andre ting jeg setter pris på i en bil, enn det hrr Norlin har. :)

Men nå greier jeg ikke holde meg likevel.. :D

Subaru skal jeg aldri mer ha. Underdimensjonert understell med små bolter, dårlig holdbarhet på dieselmotorene, grisedyre orginaldeler, høyere forbruk på boxer-motorene enn det konkurrentene tilbyr på sine motorer. CVT-girkassene er også kjent for å være dårlige.
X-trail: har ingen kjennskap til de nyere modellene, men eldre modeller sliter med dårlige dyser på dieselmotorene (se hvor mange som ryker grå-blått under pådrag), dårlig metall (ruster lett), svake clutcher og generelt dårlig byggkvalitet til Nissan å være.
Honda CR-V stiller litt i samme klasse som X-trail, en kompis av meg hadde en slik med 2.2 turbodiesel noen år, og en venninne tilsvarende. Begge to slet med dårlig byggekvalitet og holdbarhet, svake clutcher (begge hadde manuell). Kompisen fikk solgt sin, venninnen sendte sin på skroten etter at det ble for mye påkost for å få den gjennom EU-kontroll. Motorene er ganske bra, men det rundt holder dårlig.

Rav4: Her har vi selv hatt en 04 modell i 6år. Den har den sure 2,0 D4D motoren på 115hk. Den er kjent for dårlige svinghjul, dårlig turbo, dårlige dyser og ledningsnett til dysene. Alt dette var byttet på bilen når vi kjøpte den, kvittering på 90000kr. Ellers er bilen kjempeHOLDBAR med lite tull. Vi har på 6år byttet dynamo, bremser, batteri, starter og glødeplugger. Altså bare slitedeler. I følge en kamerat som tidligere jobbet hos Toyota Molde, er nyere Toyota best med bensin da det er mye mindre feil på bensinmotorene enn tilsvarende diesel. En nyere RAV kunne vi godt også prøvd oss på neste gang. :)
Ellers har jeg gode erfaringer med Mitsubishi Outlander: også her koster orginale deler alt for mye, men det meste kan bestilles fra utlandet til fornuftige priser. Bilene er romslige og ganske gode å kjøre.
Nyere Jeep er i praksis Fiat, og Fiat har levert jevnt over god kvalitet de siste ti årene. Ikke veldig spennende biler, men de funker. Med Jeep-merket på, blir de også litt spennende. :D  Som feks Jeep Renegade, som verken er like stor eller tørst som Sorentoen.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Håkan Sandgren said:

x-Trail är inte Toyota utan Nissan.

Japaner Japaner Japaner, inte lätt att hålla reda på alla.

@iknutis Tackar för din utläggning, att prisbilden skiljer våra länder är som det är, glad att du" inte kunde hålla dig" mycket matnyttigt i din text.

Att undvika Subaru Diesel är givet, särskilt de första årsmodellerna. Och CVT-lådan lika så, så här spanas det i första hand efter manuella bensinare. Reservdels priser har jag inte kollat på så det kan vara värt att undersöka lite närmare. Annars har jag bara hört gott om deras bensinare iaf efter "felet" med topplockspackningarna. Sen är jag lite skeptisk till uppgiven bensinförbrukning, den känns lite väl låg och en koll på https://www.spritmonitor.de/ pekar lite i den riktningen. Nu misstänker jag att det kan ha en hel del med "Tysk körstil" men ändå, får nog kollas mot andra märken. 

Den största orsaken att Subaru står högt upp på listan är "Happy wife ,Happy life" och jag tilltalas rent estetiskt av de bilarna.

 X-Trail är främst T31, andra generationen (2007-20013) som känns aktuell, första generationen med instrumentet i mitten känns bara knepig, Kanske mer ett alternativ till 

Outlandern, dessa verkar lite onödigt stora, men när det ramlar in något hos någon handlare i närheten får man ta sig en närmare titt.

Lite förvånad över din erfarenhet av CR-V, en 2:a eller kanske 3:e gen har jag uppfattat som rätt skottsäkra, och får dra "Sovlåda™" Kanske får överväga det.

RAV4 gen 3, kanske är ett stabilare val fast där får jag inte haka på sovlådan som det verkar, inget måste så länge Sorenton lever, men lite onödigt.

En Renegade är nog mer rätt i storleken och funktion, särskilt i Trailhawk utförande.

Och alla dessa konkurrerar mer eller mindre med Sorenton, minst gör nog CR-V & RAV4 det, men oavsett så borde det väll vara vettigare att skippa Sorento konkurrens och  sikta på lämplig småbil utan Overlanding ambitioner, eller inte. Det går kanske att sälja en KIA åxå....
För det är ju det jag egentligen gör, inte letar ersättare till den gamle Opeln utan ett alternativ till Sorenton, och den vill jag ju inte sälja.

Still confused, but on a higher level.

Link to comment
Share on other sites

En "softroader" som mång lätt glömmer är svensk! Det finns flera här på forumet som kör Volvo med gott mod.

Ska du bara ersätta Oplen då sätter jag mina pengar åter på Toyota Aigo. ☺ liten billig snål. 0,35l. Hade en som jag ångrar att jag sålde så fort bränslepriserna gick upp.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...