Jump to content

Pyspunka på grund av sand mellan fälg och däck - lösning?


Jonas Andersson
 Share

Recommended Posts

Jag var nyligen på en offroadträff i Skövde: https://fb.me/e/5eYP9tZPV (Länken kräver medlemskap på den aktuella sidan.) Området har mycket lös sand och grus. Och några av lerhålen innehåller också mycket sand. Så jag fick totalt tre "punkteringar", på grund av sand mellan fälg och däck. En snabb undersökning på nätet visade att det enda sättet att förhindra det är att vara generös med silikon mellan fälg och däck när man monterar dem. Samt att det inte finns någon enkel snabblösning när man är ute i fält. Någon nämnde också att det borde vara "silikonförseglare" och inte bara vanligt silikonfett.


Det här är en av trådarna jag läst om problemet: https://www.4x4community.co.za/.../235793-Debeading-of...


Jag har haft problemet en gång tidigare med en Suzuki Grand Vitara med vanliga HT-däck. Den här gången var det med min framtunga Hilux utrustad med Cooper Discoverer AT3 4S. Alla tre däcken i fråga fick "punktering" monterade i fronten. Jag hade ca 80% av vägtrycket i däcken vilket i mitt fall betyder ca 1,6 bar / 24 PSI.


Är vissa däck mer utsatta för detta problem än andra? Är det snarare däckets vinkel mot markytan som avgör om det blir ett mellanrum mellan fälg och däck stort nog för sand för att komma in emellan? Som på bilden nedan, där jag från den positionen lagde över 90 grader vänster.


Finns det några andra åsikter om hur man kan undvika detta vid initial montering av däcken?
För att förhindra det i fält antar jag att det bara är för att undvika situationer som riskerar att däcket rör sig mot fälgen.
Finns det en lätt snabblösning som kan göras i fält som inte innebär att man tar av däcket från fälgen?
Skulle bedlock lösa problemet?

FF50526E-1246-40A4-987A-EE364EE836FF_1_201_a.jpeg

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Beadlock løser problemet. Det finnes også felger laget for offroadkjøring som har litt annen utforming av kanten mot dekket, som tetter bedre.
Jeg følger mange på Youtube som kjører mye i sand både i Australia og i USA, men det later ikke til å være et veldig utbredt problem. Veldig viktig å ikke ta krappe svinger når man kjører i sand, det er da dekket viker og gir sanden plass.

Fikses normalt ved å slippe ut det som eventuelt er igjen av luft, blåse rent rundt dekket med trykkluft, deretter forsøke å re-seate dekket.
Man kan også fylle dekket med startgass, deodorant eller annet brennbart materiale som man så tenner på.
 

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det har bara hänt mig när jag har varit på dedikerad offroadkörning, där man har brötar runt i skiten en hel dag och pressat bilen. Aldrig på vanlig overlanding.

För denna gången kommer jag att lämna in hjulen. Ska pass på och vända dem och få dem balanserade.

Men det verkar ju då som om det skulle kunna vara så att med ett ventilverktyg, en hilift, en burk startgas och en tändare så ska man kunna åt gärda det hela själv ute i fält. I vart fall hjälpligt så att man inte behöver pumpa däcken i tid och otid.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har själv aldrig blivit drabbad men sett det hända andra någon gång på Offroad.

Själv har jag alltid kört med relativt smala fälgar till ”breda” däck, (numera beadlocks) och det minskar ju också risken.

Sen avseende åtgärd så likt @iknutis och som du så bra sammanställde, det brukar funka, men att få det helt tätt i skogen är vanskligt, så en riktigt demontering och rengöring lär vara ett måste om du inte har riktig tur!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...