Carl Norberg Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 Hallå. Min gamla Rav4 byttes för någon vecka sedan till en Pajero LWB från 2011. Bilen känns helt ok för sin ålder och ännu har jag inte hittat några allvarliga problem. Bilen kommer primärt att fungera som husvagnsdragare med familjen och måste därför vara pålitlig (men även som andrabil och ut-i-skogen-och-tälta-med-kompisar-bil) Är det något man normalt ska se över direkt på dessa bilar? Ni vet enkla saker... Förr var det typ vakuumslangar, bränsleslangar, jordpunkter etc... Bromsarna verkar helt nya. Service är gjorde men jag gissar att säljaren knappast bytte olja i automatlådan, fördelningslådan eller diffen. Kylvätskan kommer bytas I samband med montering av motorvärmare. Men vet att här finns några som verkligen kan sina Pajero och är nyfiken på tips! Tyvärr inte någon overlanding lullull på den. Men den ska få en del extraljus och troligen en huvdeflektor ganska snart. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 Gratulerer med flott bil Carl! Er det bensin eller diesel? Ekstremt lite tull med disse bilene, rust på bakluke, bakre hjulbuer og påfyllingsrør skal man passe på. Hvis diesel: Det er en glideskinne på kamkjedet som bør byttes med jevne mellomrom, den kan du delvis inspisere gjennom oljepåfyllingshullet. Den er i metall med et plastbelegg, og dersom den ser slitt ut skal den byttes. Også kjent sak at oljetrykkssensoren kan sprekke, da spruter det olje ut over hele motorrommet. Den er ikke dyr, og enkel å skifte. Girkassen er litt sensitiv for rett olje, må ha SPIII spesifisert olje. Feks denne: https://www.billigbilpleie.no/pi/Mannol-8209-ATF-SP-III-4ltr_2850236_188971.aspx?CountryId=34&fbclid=IwAR2LW5sZ-ZD69PmrRQTcffi9LgFuFcj9b7ZAL_7_MM2CDYKMTiHo9UzomOU Det medgår normalt rundt 8 liter, så jeg bruker å kjøpe 3 dunker. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Norberg Posted August 5, 2022 Author Share Posted August 5, 2022 Tack för alla svar. Jo det är en diesel och jag har läst det där om kedjesträckaren. Ska försöka komma åt att inspektera den! Brukar kedjan hålla så länge skenan byts? Inga VW-haverier här? Oljetrycksgivaren är lika bra att byta vid nästa oljebyte då. Finns det bara en att välja på? Mannol verkar slut överallt... Går det att ta vilken SPIII-olja som helst från känt märke? Har förstått att dieselpumpen kan bli dålig pga rost i påfyllningsröret, men har uppfattat det som tidigare årsmodeller, typ gen3? Finns problemet även på gen4? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Kjeden holder minst 600000km 😀 Er bare en trykksensor på motoren ja, husker ikke nøyaktig hvor den står men lurer på om det er i toppen på førersiden. Så lenge det er SPIII skal det være ok. ‘Orginalen’ er Diaqueen. Jeg kunne kjøpe Castrol til 300kr pr liter, men kjøpte Mannol til 60kr pr liter istedet.. Problemet med rustent påfyllingsrør rammer både gen 3 og 4. Så lurt å ta bort innerskjermen bak og sjekke at alt står bra til med rørene. Er verre jo gamlere bilen blir. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Norberg Posted August 11, 2022 Author Share Posted August 11, 2022 On 8/5/2022 at 11:37 AM, iknutis said: Gratulerer med flott bil Carl! Er det bensin eller diesel? Ekstremt lite tull med disse bilene, rust på bakluke, bakre hjulbuer og påfyllingsrør skal man passe på. Hvis diesel: Det er en glideskinne på kamkjedet som bør byttes med jevne mellomrom, den kan du delvis inspisere gjennom oljepåfyllingshullet. Den er i metall med et plastbelegg, og dersom den ser slitt ut skal den byttes. Også kjent sak at oljetrykkssensoren kan sprekke, da spruter det olje ut over hele motorrommet. Den er ikke dyr, og enkel å skifte. Girkassen er litt sensitiv for rett olje, må ha SPIII spesifisert olje. Feks denne: https://www.billigbilpleie.no/pi/Mannol-8209-ATF-SP-III-4ltr_2850236_188971.aspx?CountryId=34&fbclid=IwAR2LW5sZ-ZD69PmrRQTcffi9LgFuFcj9b7ZAL_7_MM2CDYKMTiHo9UzomOU Det medgår normalt rundt 8 liter, så jeg bruker å kjøpe 3 dunker. @iknutis En fråga till. Du skrev att växellådan vill ha SP-III, men i min manual står det att bensin-V6 vill ha SP-III men att min diesel 3.2 vill ha ATF-PA. Finns det nyare rekommendationer än vad som står i manualen? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 11, 2022 Share Posted August 11, 2022 51 minutes ago, Carl Norberg said: @iknutis En fråga till. Du skrev att växellådan vill ha SP-III, men i min manual står det att bensin-V6 vill ha SP-III men att min diesel 3.2 vill ha ATF-PA. Finns det nyare rekommendationer än vad som står i manualen? Bra at du spør! Nå måtte jeg sjekke for å være sikker, og på ett eller annet tidspunkt har Pajero diesel blitt levert med en girkasse fra japanske Aisin. Alle mine har hat Jatco-kasser, og de skal ha SPIII. Aisin-kassene skal ha PA-olje. Så manualen din er helt korrekt! Ser ut til at skillet er i 2009, fra og med 2010-modeller med 200hk på 3.2 diesel. Enkleste måten å sjekke hvilken kasse du har, er å se om den har målepinne på oljenivået. Aisin-kassen har i følge det store internettet ingen målepinne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Norberg Posted August 11, 2022 Author Share Posted August 11, 2022 Tack @iknutis Informationskällan hos dig verkar oändlig! Ska kika om jag har någon pinne, men verkar ju rimligt att den är från Aisin. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now