Jump to content

Förbrukningsbatteri


Norlin
 Share

Recommended Posts

Förbrukningsbatteri, alltså det batteriet som tar hand om elförsörjningen när man står still, vad ska man välja?

Senaste utflykten resulterade, som vanligt, i en lista över saker med förbättrings potential, som att vi skulle ha med skedar och att vi behöver ett fungerande förbrukningsbatteri och att det var rent idiotiskt att förlita sig på gamla avlagda startbatterier för att hålla liv i kylskåp.

Så nätet scannas och det första som dyker upp är @Lucas Johansson som har färdigställt sin setup med ett AGM från Biltema, men vad har alla ni andra valt, varför och vilka är era erfarenheter?

Mina funderingar är att frånsett att litium-jon-batteri inte är påtänkt då jag i så fall får börja med att kasta ut mina CTEK DC/DC laddare, så kvar är AGM (radom från internet) eller SMF(Sol&Vind från Biltema) eller vad forumet kan tänkas rekommendera.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vi har kört AGM från Biltema sen vi byggde inredningen 2017 och det har fungerat alldeles utmärkt.

Tillsammans med CTEK DC/DC laddare, ibland solcell vi hade initialt strul på grund av för klen matning men efter uppgradering har det fungerat bra.

Denna sommaren har vi förlitat oss på Renegadens startbatteri, 70Ah Tudor AGM tillsammans med CTEK appen och det har visserligen också fungerat i under 30 dagars tur men ett dedikerat förbrukningsbatteri ger betydligt tryggare liv. ;)

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Köpte för fem år sedan ett Tudor 95Ah GEL-batteri. Fick för mig att det skulle vara "bättre" för mitt behov än AGM. Tror det var baserat på att det klarar värre djup-urladdning utan skada (om jag minns rätt). Annars är väl Lithium det som gäller framöver, om man vill betala.

Här är en tabell jag såg ang batteri-egenskaper.

image.thumb.png.9c7dc2536f861186520278948eae90d7.png

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...