Jump to content

Stenras - skyltar med varning utmed vägarna


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Någon som funderat på risken för stenras? Måste ju vara rätt vanligt även i Norge…?

I sommar hade vi ämnet uppe i bilen då vi körde förbi ett gäng varningsskyltar söderöver. Resonemanget slutade alltid i ”Vad kan man göra?”, alt. ”Det är nog mest en varning att det kan ligga stenblock på vägen…”

…MEN - det kan träffa illa…. Såg just denna:

https://www.instagram.com/reel/ChMZqvJg0bE/?igshid=YmMyMTA2M2Y= 
 

Hur tänker ni andra?

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 8/13/2022 at 7:47 PM, iknutis said:

Joda, vi har flere veier der det raser innimellom. Men sjansen for å bli truffet, er omtrent som å bli truffet av lynet. :)

Träffad av ras medan man kör är nog extremt osannolikt, men jag har i ett svagt ögonblick slagit upp camp på en plats som kanske inte var den smartaste. Vaknade av stenras mitt i natten, det stannade inte många tiotals meter från bilen. Fel typ av adrenalin. Rekommenderas ej. 😆

  • OMG 3
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, JohnE said:

Träffad av ras medan man kör är nog extremt osannolikt, men jag har i ett svagt ögonblick slagit upp camp på en plats som kanske inte var den smartaste. Vaknade av stenras mitt i natten, det stannade inte många tiotals meter från bilen. Fel typ av adrenalin. Rekommenderas ej. 😆

Det er helt klart noe man bør tenke på ja. :) I mange daler på vestlandet bør man unngå å ligge rett under steile fjellsider, for steinsprang skjer hele tiden.
I Eikesdalen, ett av mine favorittsteder på jord, er det rett og slett livsfarlig å ferdes på feil side av dalen. Og man skal i hvertfall ikke overnatte der i telt.
Det er heller ingen hus på den siden av dalen, alle husene er plassert så midt i dalen som mulig, også for å unngå snøskred på vinterstid.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...