Jump to content

Strul med Dometic PLB40 batteri - Tips på andra portabla batterier


O S
 Share

Recommended Posts

Hej allesammans,

Handlade direkt av Dometic. En 35L Dometickylbox där gummipluggarna över DC uttaget inte går att stänga. Hantverket är pinsamt. Likaså ett Dometic PLB40 batteri där man kör ciggladdare mellan batteriet och kylen för att driva den senare. Slutat fungera. Pinsamt dåligt av Dometic. Innan dess strejkade batteriet vid minsta lilla och ropade "låg spänning".

Vidare är det ingen höjdare att ha touchdisplay på portabelt batteri kan jag konstatera.

Har ni tips på andra "ready to use"-batterier? Antar att en del här inne kör endera Jackery eller EcoFlow, vad är era erfarenheter av prestanda i olika temperaturer liksom hur länge räcker juicen till att driva kylen?

Tackar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd noen av disse selv, men jeg kjenner flere som har Ecoflow og Goal Zero.

Det er tydelig minst feil med Ecoflow, så det hadde jeg kjøpt.

Goal Zero virker å ha dårlig software, så det blir endel resets for at den skal fungere som den skal.

En kjent norsk youtuber har kjørt mye ecoflow og ladet elbiler på tur, og det bare funker og funker. Bra app også visstnok. 
 

 

Edited by iknutis
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack båda.

Angående ecoflow, hur länge höll den utan laddning? Vilken version köpte du? Vi har ju samma bil, funkade det fint att ladda batteriet via AC-uttaget bak i bilen under färd? Dometic-batteriet ylade alltid om låg spänning och laddades inte, det enda som hände var att bilens el hjälpte till att bromsa dometicbatteriets snabba tömning.

Edited by O S
Link to comment
Share on other sites

Nja...   Du kan nog inte räkna med att ladda något alls via inverteruttaget där bak. Det är väl bara på 130w.

Jag kör kyl mot inverteruttaget när vi kör. Sedan går kylen mot separat AUX-batteri all övrig tid.

Min EcoFlow har jag helt separat. Inte inkopplad mot bil eller kyl. Däremot KAN jag köra kylen på EcoFlow om det skulle vara slut juice i vårt AUX-batt (Tudor GEL 95Ah).

Kör med denna:  https://us.ecoflow.com/products/river-max-portable-power-station?variant=39335175979081

Lagom stor och skapligt med uttag.  Fungerar kanon.   Laddar via 220v på camping, eller solpaneler. Dock klarar den sig rätt länge på vad man hade laddat hemma, om man bara är ute över en långhelg, då vi kör kylen på det andra AUX-batt

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...