Jump to content

Vintertur -recon for Fimbulwinter


Jonas Andersson
 Share

Recommended Posts

Så var första episoden klar av våran recognoseringstur inför en vintertur där jag tänkte att man skulle försöka locka med sig overlanders från utanför Skandinavien.

Episode 2 och 3 följer längre ner i tråden med ca en veckas mellanrum.

 

Edited by Jonas Andersson
Korrigering av länk. Tillägg...
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jonas Andersson said:

Varför får jag bara en grå yta med YouTubes logga och symbolen för ett gammal kassettband ovan? "Alla" andra lyckas ju få till en bild.

Hur är den publicerad?

Tillgänglig för alla eller tillgänglig med länk? (Eller vad det nu är för alternativ)

Filmen ska jag avnjuta ikväll i lugn och ro.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Norlin....

Nja. tycker nog att jag tappade lite i tredje och sista delen: 

Det lutar mot att vi (blir dock bara jag från vår familj) sticker ut en vecka i januari. Utöver mörker, kyla och snö siktar vi också på en halvdag eller heldag med hyrskoter. Sannolikt guidad tur. Om någon är intresserad av att haka så skicka pm.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
Lars 9k skrev (På 5.1.2023 den 22.31):

Hur har det gått med planerna @Jonas Andersson?

Blir det tur i januari?

 

Hej Lars

Förlåt att jag inte har svarat. Hänger oftare på våran egen FB-sida.

Ja. Det ser ut till att det blir tur i slutet av vecka 6. Kortat ner den något då folk som har normala jobb har svårt att komma ifrån. Men tanken är att köra torsdag till söndag.

Torsdag kväll blir det inmönstring ungefär vid Ritamäki.

Fredag kommer att bjuda på en del medium till svårare körning beroende på snö, väder och vind. Det är inkluderat tre vad. Ett djupt och kort med moderata approach och departure angles. Ett med en del sten och inte så mycket djupt vatten. Går på nåder att gå igenom med stövlar eller hoppa från sten till sten. Tredje blir väll ett par decimeters djup och kanske 25 meter långt. Grus underlag. Vadens genomförbarhet hänger mycket på väder och vind, eller snarare temperatur under tiden innan vecka 6.

Lördag blir ett besök inne i Tyfors gamla nedlagda krutfabrik inne i bergen. Em blir snökörning och lättare offroad. Återigen beroende på snödjup, tid kvar av dagen osv.

Söndagen bjuder på oplogade greenlaning vägar med planerat slut vid Mattila. Just nu är det 4 anmälda inkl. mig själv. 14 stycken har angett "kanske" och av dem är det någon som kanske kommer del av resan.

Planeringen är flexibel och det är väll egentligen bara krutfabriken som är en fast punkt. I övrigt är det modulerbart i förhållande till väder, vind och folks vilja. Så rutten tror jag är väl tilltagen med 44 mil, så att det inte tar slut på spår. Men i nöd fall finns ju TET samt massa andra "lokala" spår.

Edited by Jonas Andersson
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...