Jump to content

Gå ifrån taktält?


Lukas Nilsson
 Share

Recommended Posts

Skum rubrik, o skum frågeställning kanske!

Har det senaste funderat en del på att eventuellt börja åka pickup igen, och det i sig hindrar mig inte från att använda taktält men jag skulle vilja ha lite input från de som rest och spenderat ett gäng nätter i Lavvu/kupoltält/tipi.

Känner ibland att det finns ganska fina fördelar med att ha ett fast camp där man kan åka runt och utforska närområden för att sen komma ”hem” igen, sen även fördelen med att kunna elda och laga mat inuti tältet, och sist men inte minst att jag enkelt kan ta vilken bil jag vill, om det så är en Renault Clio jag vill åka med så får jag enkelt med mig tältet.. 

 

Varit inne ett tag på ett Tentipi Safir med kamin, alternativt ett sånt rysstält (Bereg) som @CampForCer har! 
 

Med det sagt behöver ju inte det ena utesluta det andra, men om jag säljer Defendern så funderar jag på att låta tältet sitta kvar på den, dels då jag hade föredragit ett hårdskal, och dels för att mitt börjar bli ganska slitet.

 

Vi kan väl köra en liten Pros and Cons tycker jag! 
 

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Hyrde Tentipi tält vintertid just för att jag ville elda i det och se hur det var. Oavsätt hur många videos på tuben jag plöjde och försökte övertyga mig själv att det var bra blev upplevelsen inte helt som jag tänkt mig. Dvs inte dålig men annurlunda. Så det är väl mitt tips, hyr ett tält på tex Hygglo och se om det passar din setup. 

 

IMG_6242.thumb.jpg.d3f0242303e9a9c67312809a1cc0b5fe.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Sebastian Daniec said:

Oavsätt hur många videos på tuben jag plöjde och försökte övertyga mig själv att det var bra blev upplevelsen inte helt som jag tänkt mig. Dvs inte dålig men annurlunda.

Tack för ett skitbra svar! Kan tänka mig att man romantiserar det lite, helt klart! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu kunde jag ju inte låta bli att svara...   Snudd på mitt favorit-topic!

Kanske skulle denna tråd hamna intill "Mittköksval" som levt länge?  :-D    "Mitt tältval"

 

Ja, som Sebastian skrev är det många saker som inte alltid blir som man tänkt, eller trott.

För min del har det varit utveckling över tid. Var sak har sin funktion.

- Årstid

- Möjlighet till förvaring och att lasta på eller i bil

- Torkmöjlighet

- Vilka/hur många reser?

- Skall man vara på en plats flera nätter, eller resa varje morgon?

- Hur många skall sova?

...osv

 

Jag tror inte man landar i ett enda som "det bästa". Men alla har sina behov. Jag kommer själv att skaffa ett hardshell framöver. Dock osäker på vilket jag väljer då jag oftast reser själv (iKamper Mini 3), eller med familj då jag "behöver" ett större. Alternativt kan jag sova i swag på marken och de andra i taktältet. Det löser sig.

Taktält är smidigt då man slipper "problem" med frusen/ hård mark, eller lera etc. Dock är softshell lite meck att packa ihop i ösregn...

Mitt Bereg är jag extremt nöjd med, tillsammans med kamin. Detta är helt fristående och behöver således inga linor eller peggar, om det inte stormar. Till skillnad från en "Tipi" så har man bättre höjd/utrymme intill väggarna då de går mer rakt upp från marken.

51664360999_7ea4b2135e_b.jpg

51414536466_d3455e85d3_b.jpg

 

51896945223_9a67f39d3d_b.jpg 

Gott om plats.  Vi har sovit med tre sängar, bordet och kamin - ändå haft plats att röra oss inne.

51897507905_b2eb8f6f2e_b.jpg

51073505702_ee54e38bf5_b.jpg 

Taktält skall lastas och förvaras/torkas. Lite meck för mig.

51138804082_cccbc85f09_b.jpg

Taktält med softtop fungerar under vinter, men kan bli lite trixande och kalla fingrar när man skall packa ihop och fixa med galonöverdrag och dragkedjor...  hehe

image.thumb.png.563e92629e80d983d4286009d4725f4d.png

I somras hade vi problem med höjden då campingen hade begränsat detta pga skuggande tak. Vi fick krångla en del och backa in med tältet uppfällt vid två tillfällen.

52309291112_1f1d2d1a8b_b.jpg

 

52310404120_78a4162fa8_b.jpg

Kompletterande swag är sjukt smidigt. Denna är 1400 bred. Finns 900, 1100 av denna modell. 8cm madrass som ligger kvar inuti när man rullar ihop. Tar 1-2 min att sätta upp och 3-4 att packa.

52309166037_cc8a25f5a2_b.jpg 

 

Jag har även en lavvo, som nedan. Dock är den på bilden Jons, som vi sov i för ett par vintrar sedan. Fungerar bra, men är svårt med peggarna då marken är frusen. Även liten nackdel med kaminen mitt i tältet då det begränsar ytan att röra sig på.

44480729570_bf411ff849_b.jpg

Lavvo under sommaren är dock rätt smidigt. Väger inte så mycket och enkel att hantera. Gott om plats.

35794910935_ace3ea83f9_b.jpg 

Just my ideas...   :-) 

Edited by CampForCer
Fler bilder
  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju knepigt. Som sagt så finns inte riktigt det perfekta alternativet, rent av kanske hardshell är det ”enda” alternativet för mig som fortfarande vill ut och busa på alternativa vägar, sova 2st komfortabelt och samtidigt går att packa ihop något smidigt. Fördelen med taktält är ju att kuddar och sovsäck kan ligga kvar mellan stoppen, och man på så vis får bort en del skrymmande last från bilen.

Lusten till just kupoltält och liknande är egentligen framförallt möjligheten att kunna elda inne och då framförallt på vintern! Taktält kan ju utan problem värmas med dieselvärmare om man känner för det, men svårt att koka morgonkoppen med dieselvärmarn! Sen hade det varit riktigt smidigt för vinterfiske och annat, kanske t.o.m. på sommarn för att lyfta med sig i båten om man vill övernatta på någon ö eller liknande.

Nu sover jag för det mesta själv, och jag märker att jag drar mig från att använda mitt mjukskal och hellre sover i bilen, inget fel i sig men skulle det råka bli ett bilbyte så kanske det inte fungerar längre!

 

Sååååå, efter en skitlång bibeltext här ovan så sammanfattar jag mig kort!

Köp ett av varje och hyr ett förråd, You can live in a car but you can’t race (overland) a house xD

 

Men med det sagt ska jag absolut ta och prova mig fram! Ska börja med att försöka hyra en lavvo eller liknande! 
 

Tack för bilderna @CampForCer, blir ju inte mindre sugen på en riktigt kall vinternatt i skogen efter den lavvo bilden!! 

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det mesta ovan håller jag med om, inte minst det sista, ett av varje och ett stort förråd.

Tanken med fast camp och sen dagsutflykter kan ju smolkas lite av oro för att prylarna kanske inte står kvar när man kommer åter.

Fast det löser man ju med att vara ”tillräckligt” långt ut i skogen!! ;)

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 timma sedan, Lukas Nilsson said:

Men med det sagt ska jag absolut ta och prova mig fram! Ska börja med att försöka hyra en lavvo eller liknande! 
 

Tack för bilderna @CampForCer, blir ju inte mindre sugen på en riktigt kall vinternatt i skogen efter den lavvo bilden!! 

(Kompletterade med två till bilder nyss, som jag missat att hantera i mina album. TACK för påminnelsen!  Gick 90 min arbetstid för att reda ut var de fanns... haha)

 

Japp - det är fett kul med vintercamp!  Vi får ordna något i vinter också. Vi hade ju kul sist...   :-D 

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, Lars 9k said:

Tanken med fast camp och sen dagsutflykter kan ju smolkas lite av oro för att prylarna kanske inte står kvar när man kommer åter.

Fast det löser man ju med att vara ”tillräckligt” långt ut i skogen!! ;)

EXAKT !!   Jag är lite nojjig själv med det - som du vet  :-D 

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Dumt av mig, ALDRIG plocka bort saker, bara lägga till ;) Vad tänkte jag på..

 

Skämt o sido, ska bli intressant och se vad som händer. Kanske inte alls gör mig av med defendern heller, trots att jag är sjukligt sugen på ett nytt projekt..

Går ju att ljuddämpa defendern o byta stolar o greja lite till på den för att öka komforten, satsa på ett par AT däck och ett hårdskalstält.. Vem vet men jag ska prova tält med kamin, helt klart! 😎

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Drit i kamin; kjøp en dieselvarmer til takteltet ditt. Fungerer helt kanon. ;)
 

Edit; jeg solgte mitt hardshell på 120cm i fjor da jeg skulle oppgradere til 180cm i år for å få plass til hele familien. Har endt opp med swag, tipi og nå tunnell-telt hele denne sesongen.

Nei vettu hva, det var et steg ned i standard. Neste år skal jeg opp på taket igjen. 

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ang kamin kan jag känna att det hör ihop med om man vill stanna ett par nätter, och då väljer tält o värme för detta. Då eldar jag gärna.

Trots att jag egentligen inte gillar dieselvärmarfenomenet då det tar bort en del nöje och pillande, samt känslan av natur o kyla - trots det kan jag se nyttan tillsammans med ett taktält under vintern, om man då reser iväg varje morgon - absolut

@Lukas Nilsson Det går ju alltid att klämma in både nya stolar OCH en kamin i din Defender :) 

…eller göra som denne kille med Defender.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, CampForCer said:

Trots att jag egentligen inte gillar dieselvärmarfenomenet då det tar bort en del nöje och pillande, samt känslan av natur o kyla 

Kan litegrann hålla med dig, sover jag ensam, sover jag i bilen o då har jag en sovsäck som duger utan värmare.

problemet är att när man kör bilen i under 10 minus så blir den inte varm på en 1.5 timme, så det finns ett visst behov av dieselvärmare i den ändå. Då kan jag likagärna se till att montera en i bilen, och samtidigt försöka fixa någon slang för att kunna dra upp i tältet.

 

Dock somsagt för turer likt den du ordnade i vintras (samma plats mer än en dag, med lite utforskning under dagarna) så ser jag en stor vinst i liknande tält med kamin, helt klart. Härligt att komma tillbaka efter några timmars åka, tända i kaminen och när timmen är slagen så kan man krypa in i ett varmt tält och avnjuta sprakandet från elden. 

 

Plötsligt försvann vinterångesten? 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, iknutis said:

Du er ute og kjører og utforsker, og kommer tilbake til samme camp. Slår opp teltet, starter dieselvarmeren og innen en time er teltet både varmt og tørt. Inga konstigheter, bara kos. ;)

När skall man då använda alla yxor och bandage!???   :-D 

  • Like 1
  • Haha 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, CampForCer said:

När skall man då använda alla yxor och bandage!???   :-D 

Mye bedre å la naboen hugge seg i kneet enn å gjøre det selv Ove. :)
Vi har jo vært mye på vintercamps, og ser at en dieselvarmer er gull verdt på vinterstid.

I en Defender ville jeg montert den slik at den kan brukes inni bilen, samt mulighet for å trekke isolert slange opp i teltet.
Hardshell er mye bedre enn softshell på vinterstid.

01F7CE2B-B0F3-49F5-9B18-359B6FEA9280.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Lukas Nilsson said:

Dumt av mig, ALDRIG plocka bort saker, bara lägga till ;) Vad tänkte jag på..

 

Skämt o sido, ska bli intressant och se vad som händer. Kanske inte alls gör mig av med defendern heller, trots att jag är sjukligt sugen på ett nytt projekt..

Går ju att ljuddämpa defendern o byta stolar o greja lite till på den för att öka komforten, satsa på ett par AT däck och ett hårdskalstält.. Vem vet men jag ska prova tält med kamin, helt klart! 😎

När man aldrig plocka bort riskerar man att bli en tälthoarder... jag tror att jag är i riskzonen: 2 kupoltält,  1 taktält, 1 miltärtält, 1 Tentipi... jag dock funderar på att sälja av taktältet det används inte så mycket längre...

Tentipin och militärtältet är riktigt bra för att man skall kunna sitta ett stort gäng och snacka skit även om det är skitväder.... Camping i regn är inte så kul även om man kan sätta upp en tarp så kommer man inte undan fukt, kyla och blåst. 

Nackdelen med tentipi9 + kamin är att de är stora och tunga, inte så kul att bära någon längre sträcka 😬 men kanon när man väl fått upp dem 🙂

 

 

image.jpeg.9249ed9c039958989c240788e3bbd8f0.jpeg

image.jpeg.7c41f4cd87168fae72c73a538e8d29dc.jpeg

 

image.jpeg.51aeaef48263f38d687ff6b627728edb.jpeg

image.jpeg.3b39f114d8b187632f3d31f3966ec832.jpeg

image.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jösses vilken rolig tråd dethär blev! Sjukt mycket roliga förslag och fina bilder på folks setup! Kul att verkligen få se att vi människor är individer på riktigt, och således fortfarande prioriterar, tänker och behöver olika saker! 

Tack för alla bilder och förslag, skulle tro att det är ett populärt ämne och fler än jag som kommer glädjas av den här tråden!

Kanske får bli hårdskal + något annat skojigt tält med kamin för de båt och vinterturerna som blir. Tiden får visa mig vägen ;) Inte ens säkert det blir bilbyte, men skulle det inte bli det så är det faktiskt ÄNNU mer aktuellt med byte av taktält då min nuvarande setup fungerar lite sisådär xD

 

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Lukas Nilsson said:

Inte ens säkert det blir bilbyte, men skulle det inte bli det så är det faktiskt ÄNNU mer aktuellt med byte av taktält då min nuvarande setup fungerar lite sisådär xD

Økonomisk er det lurt å beholde Defenderen, de stiger bare i pris fremover. :) Godt holdte biler mekanisk sett lever lenge, og det vil alltids finnes LR-entusiaster som vil betale godt for en god bil.
Men å erstatte ditt softshell med et hardshell til neste sesong, det er jo ikke noe problem. ;) Dieselvarmer får du på ebay til en billig penge, anbefaler å ikke kjøpe en ferdig i kasse men heller kjøpe uten. Da kan du lage deg en egen dieseltank og egen løsning på montering som passer bra i bilen.

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tjena! 
Jag har en lavuvariant med domedesign för lite mer utrymme upptill än valig lavvu, (Helsport varanger dome 4-6) inte full ståhöjd, men så man kan gå lite hukad inne i. Den har jag kört en del med kamin i vintertid. Rätt smidig lösning. Den kan du få låna om du vill prova, även kaminen.  (Jag bor strax utanför Sunne). Har även ett knappt använt Gordi gear Gum tree tält (2.5) som jag tänkt sälja, den kan nog funka med kamin om man vill, men då får man modda till det själv.

/Jon

https://www.helsport.com/en/tents-and-shelters/base-camping/varanger-dome-4-6-outer-tent-incl.-pole/?item=310-015-V

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, iknutis said:

Økonomisk er det lurt å beholde Defenderen, de stiger bare i pris fremover. :) Godt holdte biler mekanisk sett lever lenge, og det vil alltids finnes LR-entusiaster som vil betale godt for en god bil.
Men å erstatte ditt softshell med et hardshell til neste sesong, det er jo ikke noe problem. ;) Dieselvarmer får du på ebay til en billig penge, anbefaler å ikke kjøpe en ferdig i kasse men heller kjøpe uten. Da kan du lage deg en egen dieseltank og egen løsning på montering som passer bra i bilen.

Det är egentligen givet, dessutom ganska dumt o göra sig av med en bil man kommit ganska långt med? Suget på nya projekt är stort nu när även båten är klar. En vettig dailydriver kanske får bli nästa projekt?

 

Tanken är isåfall att montera en 2kw kinavärmare eller åka o riva ut en Airtop från en bil på skroten, fast montering i bil och ta diesel från bilens tank och istället hällre lägga till en dunk på taket i reserv.

sen efter det, lösa en möjlighet för slang ut till tält!

 

1 hour ago, Jonge said:

Tjena! 
Jag har en lavuvariant med domedesign för lite mer utrymme upptill än valig lavvu, (Helsport varanger dome 4-6) inte full ståhöjd, men så man kan gå lite hukad inne i. Den har jag kört en del med kamin i vintertid. Rätt smidig lösning. Den kan du få låna om du vill prova, även kaminen.  (Jag bor strax utanför Sunne). Har även ett knappt använt Gordi gear Gum tree tält (2.5) som jag tänkt sälja, den kan nog funka med kamin om man vill, men då får man modda till det själv.

/Jon

https://www.helsport.com/en/tents-and-shelters/base-camping/varanger-dome-4-6-outer-tent-incl.-pole/?item=310-015-V

Fasen vad roligt! Kul med en till Värmlänning som jag inte träffat än! 
 

Lånar hemskt gärna tältet av dig någon helg, hade varit riktigt skoj!

Sen har jag ju förvisso en 2.5m gordigear markis på bilen, kanske inte heller är en jättedum lösning för flerdagscamp med taktält och ett uterum..

Tål att tänkas på! Hör av mig i PM någongång framöver här så får vi se om vi kan lösa något, kanske rent av tvinga med oss @Andreas ut på en liten tur så småningom och ses? 

 

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Absolut! Det kan vara ett alternativ, köpte markis med uterummet till min gamla Nissan Nv200 som jag har sålt nu.
Tar gärna en tur i höst, har valt softroader spåret dock med en Nissan x-trail m A/T däck på, tänker det duger gott till sämre vägar och så iaf.
Hör av dig sen när det passar med prylarna osv. 

/Jon

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...