Jump to content

Jag avslutar Overlanding.nu


Recommended Posts

  • Administrators

Här skulle jag startat med att skriva ”..det är med tungt hjärta…” men så är inte helt fallet. Missförstå mig riktigt, det är synd, men allt har sin tid och så även Overlanding.nu. Jag startar med konklusionen och vägen vidare, så återgår jag till historian om starten på Overlanding.nu.

Detta händer framöver:

·        Försäljning av premiummedlemskap avslutas omgående.

·        Forumet fortsätter men i en något förminskad storlek och med en moderator.

·        Hemsidan, Instagram,YT och facebook kommer att leva vidare med redaktionellt innehåll.

·        Overlanding.nu kommer (troligen) inte att arrangera träffar, resor eller andra sammankomster.

·        Spårdatabasen kommer att vara online fram till 2024 samt fyllas på med spår och poi i den tiden.

Historian om Overlanding.nu

När jag hösten 2015 startade Overlanding.nu hade jag personligen inget önskemål om att detta skulle bli något stort. Jag skulle egentligen aldrig starta något nytt forum eller socialplattform efter jag var klar med Terrangbil.net. Men, jag startade Overlanding.nu med en tanke på att samla goda vänner och få några andra att resa med. Så, våren 2016 kom jag kontakt i en lika stollig person, Jon Wiberg. Det visade sig snabbt att vi matchade på många områden och sedan har det bollat på sig. Vi (Jag och Jon) har haft några fantastiska år tillsammans med personer vi känner, och många nya vi inte känner, men kan nu kallas för vänner. Det har varit uppförsbackar och även ett par nedförsbackar, men tillsammans med er har vi alltid landat.

Men det kräver väldigt mycket att leverera en god produkt som folk skall välja att använda, eller som man skall kunna ta betalt för. I starten var det givetvis enklare, dels för att vi var supertaggade och så fanns det heller inte så många andra aktörer på marknaden. Men allt efter som åren har gått, är det tyngre och tyngre att försöka ligga på en sådan nivå som vi själva vill, och som ni andra kräver. I motsättning till vad folket kanske tror, så har ingen av oss blivit rika på detta. Totalt sedan 2016 har jag och Jon tagit ut 25-tusen var (blir inte stor butik det), men på den andra sidan har det heller inte varit målet, må hända att det kanske var fel.

Nu

Any way, any how…. För ett par dagar sedan fyllde Overlanding.nu sju år och just nu är det bara jag (Andreas) aktiv bak Overlanding.nu. Jag har sedan sista vårträffen känt att det är nog för min del. Jag har försökt och jag har gett det jag kan ge er av min tid, ork, energi och entusiasm. Det är inget mer att hämta. Nu önskar jag koppla bort, komma mig ut och bara resa på overlanding och bara vara mig och inte behöva ha dåligt samvete, eller känna att jag måste leverera på ”ett eller annat” varje gång jag reser. Ni får ursäkta om det låter otroligt själviskt!

Tack för alla fantastiska stunder, resor och träffar! Tack till alla fantastiska människor jag har mött genom mitt arbete med Overlanding.nu. All lycka vidare där ute! Glöm inte att ha det kul i allt det vardagliga.
 

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Sad 11
Link to comment
Share on other sites

Min första tanke, "Vart ska jag ta vägen nu då?"
Sen läser jag en gång till och förstår och accepterar.

Men jag vill ställa frågan om det är möjligt att låta forumet få leva vidare? Jag har enormt svårt för övriga "sociala media" och forumformatet passar mig, och förhoppningsvis flera.

Så en enkel fråga, kan forumet få leva vidare?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Jag har dålig erfarenhet med att låta något bli kvar (ref Terrängbil.net), eller ge över ansvaret när man står som grundare. Det brukar sällan fungere fint för varumärket som sådan. Men det är en stund kvar till 2023 och jag skall ta en funderare runt forumet.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Andreas.E said:

 

·        Från 1.Januari 2023 sätts forumet till att endast vara läsbar (kommer inte att gå att posta). Från 2024 läggs forumet fysiskt ner. I perioden fram till 2024 kan man logga in och hämta ut det man har postat. (Jag kommer att ta en backup av databasen för stängningen 1.Januari 2024).

 

Tråkiga nyheter, men fullt förståeligt, det tar alltid mer tid och kraft att driva saker än vad folk kanske tror.

Jag är inte så beroende av forum för mitt overlandade, men skulle gärna ha kvar mina reseberättelser, för personliga minnen om inte annat, hur gör man för att ladda ner dem? 

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
13 minuter sedan, MrWIB said:

Tråkiga nyheter, men fullt förståeligt, det tar alltid mer tid och kraft att driva saker än vad folk kanske tror.

Jag är inte så beroende av forum för mitt overlandade, men skulle gärna ha kvar mina reseberättelser, för personliga minnen om inte annat, hur gör man för att ladda ner dem? 

Jag kommer med en beskrivelse på det :) 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Även jag beklagar detta besked, även om jag så klart både respekterar ditt beslut och har förståelse för anledningen @Andreas.E.

När det ”roliga” blir ett måste försvinner glädjen efterhand!!!

Men liksom @Norlin, om jag förstod honom rätt, skulle jag vara intresserad av engagera mig ytterligare om vi kunde bli ett gäng som vidmakthöll forumet.

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Allt i den här saken är inte "hugget i sten", men något är det :)

För exempel kunde forumet leva kvar som den gör idag om vi får på plats en moderator som brinner för ett forum (jag gör ju inte det). Kanske en årlig donationsknapp för en budget på kr 3500,- som forumet kostar i året (även om jag tror att jag måste betala ändå). Denna moderator får då kontakta mig när det är något som måste fixas rent tekniskt.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det där borde inte vara så svårt att få till.

Men som du skrev, låt det mogna fram.

Att få in de pengarna som ”gåva” istället för Premiummedlemskap tror jag säkert ett antal är beredda att bidra med.

Jag är åtminstone!

Att gå in som moderater skulle inte heller vara något problem.

  • Like 1
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
On 10/1/2022 at 10:16 AM, Andreas.E said:

 

·        Forumet fortsätter men i en något förminskad storlek och med en moderator.
 

Uppdatering!
 

  • Jag tänker ta bort lite grupper, områden. Köp&Sälj, Premiumavdelningen, samt rensa lite i områden som admin har postat i.
  • Är det någon som brinner för rollen som moderator?

Som moderator följer du forumet aktivt, ser att poster och trådar följer dom regler som vi satt. Vid övertramp tar du kontakt med mig (allt av kontaktinformation får du, och du kan ta kontakt med mig 24/7).

Jag tar ansvaret för drift och att forumet håller sig uppdaterad med sista version.

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Jonas Andersson said:

Tråkigt att höra @Andreas.E Jag har en fundering. Vi som har betalat för turer som har blivit inställda och sedan har pengarna tillgodo hos er: Vad händer med de pengarna? Jag tänkte haka på vårturen 2023, men blir den av nu?

Jeg har spurt Andreas om det samme, da jeg er i samme situasjon.
Har fått til svar at planen er å kjøre vårturen 2023 som planlagt, og at det blir siste offisielt arrangerte tur.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member



För exempel kunde forumet leva kvar som den gör idag om vi får på plats en moderator som brinner för ett forum (jag gör ju inte det). Kanske en årlig donationsknapp för en budget på kr 3500,- som forumet kostar i året (även om jag tror att jag måste betala ändå). Denna moderator får då kontakta mig när det är något som måste fixas rent tekniskt.
 

Kopplat till inlägg i annan tråd, har du funderat på ovan @Andreas.E, inte minst donationsknappen?

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
18 timmar sedan, Lars 9k said:

Kopplat till inlägg i annan tråd, har du funderat på ovan @Andreas.E, inte minst donationsknappen?

Hej!

Helt ärligt så har jag inte tänkt så mycket mer på det sedan jag står mitt i ett samlivs brott (lite drama med det ifs). Jag är absolut för tanken att vi har en moderator som brinner för ett forum inom vår hobby. Jag vet det har varit en del namn tidigare, men kanske dessa kan fylla på vidare i den här tråden?

Det ekonomiska är inte så gigantiskt för att forumet skall betala sig själv. Så det är väldigt enkelt att sätta ett rimligt mål och så får man se hur det går.

Jag skall tänka vidare på det, men skriv gärna vidare i tråden.  👍

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Jag är inte lämplig som moderator, jag är inte speciellt aktiv här sedan något år pga livet "just nu", men jag har uppskattat och uppskattar fortfarande Overlanding.nu och önskar gärna att denna oas finns kvar. En donationsknapp anmäler jag mig frivillig till att trycka på 🥰 🤞

Lycka till vidare irl Andreas, det är tungt när det inte går som man önskar.

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/2/2022 at 12:47 PM, Norlin said:

Om du söker moderator så anmäler jag mig.

Är väl samma här! Tror nog Norlin är snäppet mer aktiv än vad jag är men ställer givetvis upp om det skulle kunna tänkas hjälpa! 
 

Också villig att trycka på en donationsknapp för att hålla forumet levande! :D

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...