Jump to content

Snöspade, såg och yxa


O S
 Share

Recommended Posts

Hej,

Vad har du för snöspade, såg och yxa i bilen? Märken och länkar vore hemskt uppskattat!

Även märken och modeller som man bör akta sig för pga dålig kvalitet är intressant om ni nämner.

Tack! 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag köpte/fick denna fina yxa från Gränsfors.

 

8EC7AEE3-8A79-43F7-8F13-0EFCC6D1F509.thumb.jpeg.d30d5224ef5009eb6cf5764659384fef.jpeg
 

https://www.gransforsbruk.com/produkt/gransfors-outdoor-axe/
 

En likadan som ett gäng här på forumet köpte som 50-års present åt @CampForCer.

En trevlig yxa av superkvalitet och nog perfekt att bära med sig på tur MEN i lättaste laget när man behöver klyva medhavd torr ved.

Jag kommer att leta vidare efter en ”perfekt” overlandyxa. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vi var på Gränsfors bruk i somras och jag stod länge och väl framför klyvyxorna och dregglade.

Efter lite ransakande kom jag fram till att min lilla skogsyxa är fin att kvista och fälla mindre träd med och en kil är betdyligt mindre och smidigare att ha med sig som komplement istället för en stor klyvyxa.

En sådan här fick det bli istället https://www.gransforsbruk.com/produkt/gransfors-vedkil/ eftersom jag ändå alltid har en handslägga med mig i bilen.

Visst kunde man köpt en på Jula för en hundring men den här är ett konstverk i sig och vare sig jag eller mina barnbarn lär slita ut den :)

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Kör också med Gränsfors lilla skogsyxa. Inte riktigt lika smidig som lilla yxan eller outdoor yxan, men inte heller lika klumpig som en stor klyvyxa! Riktigt nöjd med den faktiskt, lika mycket ett konstverk att titta och känna på som det är ett rejält verktyg av god kvalitet! :x

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Lars 9k said:

@Lukas Nilsson tycker du att den är tillräckligt tung för att klyva den typ av ved som vi vanligtvis har med oss?

Jag har definitivt sneglat på den som ett alternativ.

Absolut, det är vanlig ved jag använder den mest till. Min mor har en likadan som hon använder i huset för att klyva veden innan hon slänger den i vedspisen - om det är ett bra mått eller inte låter jag vara osagt. Kan vara gammal vana bara..

 

men jag är nöjd! :P

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ja tack, bägge delar :) . Har en jättefin Gränsfors Custom Skogsyxa jag fick av @Fredrik L och en billig klyvyxa med mig på tur. 

Alla snöskyfflar du har med dig är bättre än den " bästa " som ligger hemma. Den jag har är lite liten om man ska skotta under isländska förhållanden men funkar vid normal skandinavisk fastkörning - är den värmländsk tro? Och ca en meter lång med träskaft. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...