Jump to content

Vinterkörning 2023, 17/2 - ?


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Jag och @Hanna planerar att dra norrut från Skåne och leta snö.

Vår ganska lösa plan som vi spikar lite tydligare om vi skall synka den med flera är:

- köra norrut fre 17/2, mål ca camp Lekvattnet eller Bjurtjärnskojan, beroende på snöläge.

- Om det är snö kring Sunne, leka lite i området, kanske en sväng bort om Bosses under helgen, annars fortsätter vi norrut till Älvdalen.

- Kring måndagen 20/2 köra norrut till Älvdalen och vara där någon natt.

- I mitten av veckan, kör vi SÖ till Lindesberg och besöka släkten för att leva mer civiliserat några dagar innan vi kör hemåt.

 

Är någon intresserad av att hänga på så är ni välkomna!

Detaljer om tider, eventuella gemensamma måltider mm tar vi efterhand i tråden.

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är i Usa på mitt andra försöka att nå Grand Canyon. Förra försöket så blev vägen stängd på grund av lite slask/snö! Men dom tyckte vi skulle vara lyckliga som fick se att det snöade i Las Vegas :D

Annars kan jag berätta att det är så å si ingen snö hos mig i Töcksfors.

Lycka till ni som tar turen.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Vi fortsätter förbereda för en tripp.

Vädret har ju visserligen varit lite kylslaget senaste tiden även i Skåne men framöver lär det åter bli varmare.

Just nu ser det ut så här i Stöllet.

B04FF8CF-3C85-4326-9657-F41A8644A590.thumb.jpeg.b5312e1109cfe67fa839a23bf2372da2.jpeg

 

Prognosen är ju inte helt tydlig men sannolikt kommer det väl att finnas någon snö vid Lekvattnet.

98B8B762-BAB0-4211-BA03-AEEDE7567A53.png

 

 

Vi kan förhoppningsvis vara där till ca 22 på fredagen.

Sen ser det ju betydligt bättre ut för Älvdalen så tanken att vi drar oss ditåt kvarstår.

313FF254-E6F7-4911-ACB2-7D61F88B0465.thumb.jpeg.0b2b720f7078c75fae726f27aa0c9ae3.jpeg


 

Beroende på fortsatt respons här får vi planera vidare för detaljer samt eventuellt gemensam mat mm.

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Lars 9k said:

Här var det lite tyst, hinner du bli körklar @Veofasa eller har du blivit fast i skruvandet?

😂 Jag är kanske (mycket) optimistisk, men ännu har jag ingen annan prognos än att följa med. Däremot har det uppkommit ett sent fredagsarbete som jag behöver vara med på, så jag lutar mot att åka sent fredag eller mycket tidigt lördag.

58 minutes ago, Lars 9k said:

Du skrev inte när du/ni avsåg ansluta och hur länge ni skulle hänga på?!

Om jag behöver åka sent fredag avser jag att ta ledigt någon/några dagar påföljande vecka för att köra. Den största utmaningen som jag ser det är sovplats och det kommer gå före höja bilen som kanske inte får följa med på resan.

Jag har hört mig för och två har avböjt med krockande tider, sen ytterligare några avvaktar svar.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Då planerar vi just nu för egen mathållning de första dagarna/dagen och så får vi ta fortsatt matplanering på plats.

Hur skall jag tolka ”bilen som kanske inte får följa med på resan”?

Avser du köra med någon annan av familjens bilar, eller kommer du att ”samåka”? Vår tanke är ju att utmana vintern lite och det kan ju bli väl tufft i er familjebil. ;)

 

 

  • Like 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/9/2023 at 6:15 PM, Lars 9k said:

Hur skall jag tolka ”bilen som kanske inte får följa med på resan”?

 

Menade att höjningssatsen kanske inte hänger med på resan. 🤔 Tog ett tag att förstå vad du menade, men så blir det när jag uttrycker mig hälften i tankarna och hälften i text.

On 2/9/2023 at 6:15 PM, Lars 9k said:

Avser du köra med någon annan av familjens bilar, eller kommer du att ”samåka”? Vår tanke är ju att utmana vintern lite och det kan ju bli väl tufft i er familjebil. ;)

 

Jag kommer inte komma så långt med dom andra bilarna, det är inget alternativ. Men jag kämpar för fullt för att kunna åka med i Pajen!

Edited by Veofasa
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

En defender står ute och brummar.. Ett extra gäng skruvdubb till entreprenadmaskiner kommer troligen imorgon och livet känns ganska gott. Vi syns fredag kväll @Lars 9k och @Hanna!

 

Hoppas du får ordning på Pajeron @Veofasa!

 

Jag kör som i fjol, när jag inte heller hade skaffat däck klassade för vädret. Inom länet och jävligt försiktigt helt enkelt ;)

D1F01331-7CE5-4D57-9221-D0757BFFEC31.thumb.jpeg.5c18aefe19231e3ebea76cd4c6cbb00d.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

lite optimistiskt med truckdubb i gamla MT däck inser jag nu, det var värt ett försök iallafall ;) jaja, inga sura miner för det, inget som har kostat något ändå! 
42FB5A9A-A32A-47B3-A113-C0806CF0DB08.thumb.jpeg.e50ba6f221ddc05a3788be457dd816c9.jpeg

 

Så fredagens väder avgör vilka däck jag rullar på, värsta fall rullar jag på de fjompiga vägdäcken och anpassar min inspirerade körning därefter - viktigaste är att få komma ut! 
 

2C3E443D-B554-4DB3-84FF-7F40905DF0FD.thumb.jpeg.d4f0712fa16df34de02a85a12c6ddfcd.jpeg

  • Thumb up 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser lite mörkt ut. Jobbet har fått ta överhanden, så jag har inte kunnat åka till garaget på luncherna och lägga på epoxi/spackel/färg. Det ser ut som att jag blir kvar i Västerås tyvärr! Jag hoppas att ni gör någon mer körning under våren.

  • Thumb up 1
  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Att du inte skulle hinna bygga taktält var inte helt överraskande @Veofasa även med ditt imponerande tempo.

Du får shoppa en hängmatta och köra riktigt hardcore!!

https://www.bergans.com/se/aktiviteter/jakt/tillbehor/single-hammock-orange

Med bra sovsäck så…..

 

@Lucas Johansson, 22 eller lite innan bör vi vara på plats. Räknar med att köra härifrån vid lunchtid efter att @Hanna jobbat färdigt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...