Jump to content

Chinese diesel heater, kina dieselvärmare funderingar


Norlin
 Share

Recommended Posts

Har en rätt seriös fundering som inte gäller Overlanding utan garagevärme. Eller kanske både och.

I alla fall, ska försöka få funderingen ur skallen till en fråga som kan besvaras.

Dessa kinaesiska dieselvärmare som är populära i plåtisar och husvagnar har i elprisets uppgång blivit (enligt Youtube) populära att använda till att värma garaget/verkstad.

Dessa Kinavärmare kommer i huvudsak i 2 typer, en allt i ett färdigmonterad mobil enhet och en för fast installation, och det är den senare varianten den i delar för en fast installation som jag har en fundering kring.

I kort kan man montera den på sidan, med avgas ut på sidan och inte rakt neråt?

Jag har sett lite på nätet som säger att det ska gå men inget som jag känner mig bekväm med, men även om detta åxå är på nätet så är mitt förtroende stort för kunskapen här.

Tanken var att helt enkelt ersätta ett fönster i garaget med en bit formplyfa med en Kinavärmare monterad på insidan och låta avgaser och dieseldunken vara på utsidan. 

Har hittat en bild som säger att det går bra.

Screenshot_20230124_192124_Brave.thumb.jpg.4f92d9d36941be28c01c36afb3dd30b0.jpg

Så vad tror forumet?

Edited by Norlin
Hittade en bild och ändrade lite
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

hej!

 

 

jag har en allt-i-ett model på 5kw. funkat bra i aktiv bruk nu i 3 år. allt fr att värma garage, tällt osv. valde dessa just för att smidig att ta med och flytta dit var behovet är. 

en sak att tänka på. hur stort är utrymmet man ska värma....har lärt mig att om man "fis värmer" tex en 8kw värmare på 20% av effekten har dessa en tendens att sota igen. bättre att välja en värmare som har lite lägre effect och får jobba hårt. renare bränning och mindre sot.

 

//Janne

 

us_ZCJRQYTJ8KWDHXNYJV0_original_img-v5_diesel-heater-m100-1.2.jpg

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Efter första övernattningen i nya sovlådan kunde jag ana ett litet önskemål från frun att någon form av värmekälla kunde vara bra för... ja istort sett det mesta här i livet och till sovlådan i synnerhet. Och eftersom värma garaget projektet inte blivit av så tilltalas jag av att kunna kombinera värme i garaget och i sovlådan, fast inte samtidigt.

Så jag vill veta mer @jan suurholma

Hur fungerar det med termostaten? Man vill ha den inne i utrymmet som ska värmas men man vill ha värmaren utanför.

Slang för varmluften, hur lång kan man ha? Tänker på förlusterna i värmen och flöde.

Kommer säkert på mer, men just nu var det detta som poppade upp.

Och ni andra som kör med dieselvärmare får gärna dela med er av er kunskap.

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

Nå heter ikke jeg Jan, men jeg har litt info om det du spør om. :)
Termostaten er på de fleste montert på selve enheten, de jeg kjenner som bruker disse varmene på overland-tur, har de stående på bakken ved siden av bilen med da termostaten også på samme sted. De kjører ikke varmeren om natta, men bruker den primært for å varme opp teltet før de legger seg og på morgenen når de står opp.
Da kjører man varmeren på en bestemt setting, feks 50% varme.
De produserer MYE varme, så det blir kjempevarmt både i taktelt og en sovlåda, så den kan ikke stå og gå hele natten. De som har prøvd det, våkner stort sett full i svette i 02-03 tiden.

Slangen til varmluft: her er det ikke unormalt med 5m slange, som da går fra bakken der varmeren står og opp i selve teltet. Da kjøper man en slange som er beregnet på det, varmetapet vil jo være der, men uansett er det mer enn varmt nok i teltet.

Hvis man skal fastmontere en enhet inni sovlådan, bør man ta friskluft utenfra for å unngå for mye fukt i luften.
Eksosen går så ut. Da vil man få termostat inni som kan brukes. Hvis jeg husker rett, var det en kabel av typen nettverkskabel som ble brukt på termostaten, så man kan helt sikkert forlenge kabelen og dermed plassere termostaten der man vil.
Uansett hvilken varmer man bruker bør man ha CO-alarm.

Du skrev også i det første innlegget at du vurderte å bruke den til å varme opp garasje, jeg har en kompis som i vinter brukte sin til å varme opp et rom i kjelleren. :)
Da monterte han brenneren ute med dieseltank og et 12v batteri, skrudde en tre-plate i vinduet og la en slange gjennom den. Det fungerte knall.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, iknutis said:

Nå heter ikke jeg Jan, men jeg har litt info om det du spør om. :)

No worries, all input är välkommen. 

21 hours ago, Norlin said:

Och ni andra som kör med dieselvärmare får gärna dela med er av er kunskap.

@iknutis kan jag dra slutsatsen att på grund av att termostaten sitter på själva brännaren så behöver man köra på en fast inställning och då blir det lätt alldeles för varmt om man låter den gå hela natten, ja det verkar logiskt. Då är alternativet med utomhusplacering att dra in kontrollpanel/termostat till insidan. 
CO-larm låter även det som en bra ide. 

21 hours ago, iknutis said:

Da monterte han brenneren ute med dieseltank og et 12v batteri, skrudde en tre-plate i vinduet og la en slange gjennom den. Det fungerte knall.

Det där låter precis som det jag vill göra.

Så då gäller det att googla fram en "allt i ett" värmare med remote termostat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Norlin said:

Lutar åt det hållet, "make your own box" lösning.

Da kan du faktisk montere den i en box på draget foran, med alt du trenger i samme boks. Og så må du finne en fornuftig måte å trekke en kort slange på da, fra boksen inn i sovlådan. En fordel å få varmluften inn ved gulvet, da varmluft trekker oppover.
Litt lyd er det også fra brenneren, men det folk flest hører er tikkingen fra pumpen og den støydempes mye om den står inni en customboks på utsiden av lådan.

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Quote

 jag vill veta mer @jan suurholma

Hur fungerar det med termostaten? Man vill ha den inne i utrymmet som ska värmas men man vill ha värmaren utanför.

Slang för varmluften, hur lång kan man ha? Tänker på förlusterna i värmen och flöde.

sorry late respons... 

 

men: har inte riktigt tänkt på termostaten på det vis....ställt in värmen som känns bra med fjärrn som foljde med. Jag har en ca 2,5 "papslang" https://www.westaflex.se/produkter-ventilation-skorsten-fordon/fordon/varm-och-friskluftsslang/pap-slang/ och inte märkt någon större förslust, mest pga att ställt in värmen efter hur det känns. har ingen fakta hur varm luften är när den lämnar aparaten. har inte "Vågat" ha den inne i utrymmet man sover, gör man det är det bra och ha CO varnare som nämt tidigare. CO varnare bra o ha oavsett fast aparaten utanför i fall det blir nåt fel.

Edited by jan suurholma
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kommit en bit in i mitt internet doktorerade i ämnet, i stora boken av youtube hittade jag denna lätt förvirrade förklaring.

Som jag fattar det så finns (normalt?) ingen termostat på dessa utan lösningen är att låta en termostat styra kontrollpanelen.

Men denna snubbe har hittat en inbyggd termostat och roar sig med att flytta själva sensorn.

Har en stark känsla att man kan flytta hela kontrollpanelen istället...

Det som kan skilja dessa två lösningar verkar vara att man inte riktigt stänger av själva värmaren i den senare varianten. Någon som vet?

Updated.

Man kan tydligt köra på Hz.

Känns som man gärna vill ha kontrollpanelen inne i det uppvärmda utrymmet även här.

 

 

 

 

 

Edited by Norlin
Temp vs. Hz
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at brenneren må slåes av på natta om den skal varme opp et telt eller begrenset utrymme som det er i en sovlåda eller campingvogn.
Hvis ikke blir det rett og slett for varmt, også på laveste stille.
Alle jeg kjenner som har en slik, kjører den før de legger seg og før de skal stå opp om morgenen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi kör våran värmare genom natten. Den har 5? effektsteg att välja mellan och går också att köra på temp. Vi använder effektstegen och normalt är läge 2-3 lagom att använda. Läge 1 säger flera att de går dåligt på efter ett tag. Våran har en liten trådlös fjärrkontroll som man kan justera effekt eller temp med. Tempgivaren sitter på våran i själva displayen så därför kan vi inte köra templäget. Vi körde värmaren första gången hela natten på julbordet då hade vi läge 4 vaknade och fick sänka till 3 för det var så varmt i tältet att det inte hjälpte att sova med öppna sovsäckar. Läge 3 sen var precis lagom och när vi vaknade drog vi på till läge 4 igen. Har numera byggt in den i en pelicase men är några grejer kvar att fixa tex nät för intagsluften och luftfilter till förbränningsluften.

 image.thumb.jpeg.114166fcc2c6a6f56be24aef0121d648.jpegimage.thumb.jpeg.54f8631a343315eaa8408da3271b8b93.jpeg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
54 minuter sedan, Rasmus Evertsson said:

Vi kör våran värmare genom natten. Den har 5? effektsteg att välja mellan och går också att köra på temp. Vi använder effektstegen och normalt är läge 2-3 lagom att använda. Läge 1 säger flera att de går dåligt på efter ett tag. Våran har en liten trådlös fjärrkontroll som man kan justera effekt eller temp med. Tempgivaren sitter på våran i själva displayen så därför kan vi inte köra templäget. Vi körde värmaren första gången hela natten på julbordet då hade vi läge 4 vaknade och fick sänka till 3 för det var så varmt i tältet att det inte hjälpte att sova med öppna sovsäckar. Läge 3 sen var precis lagom och när vi vaknade drog vi på till läge 4 igen. 

Jo vi hörde det ……..

En lite olägenhet är ju att de inte är helt tysta en stilla natt i skogen……….

Nu låter jag säkert gnällig och man kan ju ha öronproppar mm.

Men hur som, bör man vara medveten om att det kan störa när man ligger tillsammans med andra som har olika tankar på skogsupplevelser.

 

  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Lars 9k said:

Jo vi hörde det ……..

En lite olägenhet är ju att de inte är helt tysta en stilla natt i skogen……….

Nu låter jag säkert gnällig och man kan ju ha öronproppar mm.

Men hur som, bör man vara medveten om att det kan störa när man ligger tillsammans med andra som har olika tankar på skogsupplevelser.

 

Jo den gjorde ju det. Det är dock åtgärdat till stor del nu hör man ”bara” avgasljudet istället för pumpen som står o skollrar i plåten :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hej!

 

 

detta nämts vid nåt tillfälle. det är bättre att köpa en LITEN värmare som kan kan köra just på "lägen 2-3", köper man en stor och tvungen att köra den på låg effekt är resultatet igen bäckad värmare. Rasmus har en påäng i det att värmaren "går dåligt" på låg effekt.

 soot.jpg

Edited by jan suurholma
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...