Jump to content

Höstträff - Vildmarksvägen 2016


Recommended Posts

  • Administrators

Vildmarksvägen - Södra/ Mellersta Norrland (02.09.2016 - 11.09.2017)

Vi startar träffen i Malung i Dalarnas Län, Sverige (GPS koordinater delas närmare träffen). Vi reser vidare på småvägar genom Dalarnas Län till Jämtlands Län. Underlaget blir en blanding mellan asfalt, grus och eventuellt traktorvägar. Turen kommer att bjuda på massor av fin natur med många sevärdheter. Träffen passar alla typer fordon ( läs bilar ). Om vi önskar att testa ett spår så löser vi det på plats mtp deltagande fordons terrängkompabilitèt.

Innehållet i resan är inte spikat helt än, så artikeln kommer att uppdateras under sommaren 2016. Det samma gäller tidpunkt för möte första dagen.

Dag 1

Vi möts i Malung där vi även har vår första Camp (GPS koordinater delas närmare träffen). De som har möjlighet att köra i grupp till Malung gör det.

Dag 2

Vi kör på småvägar från Malung och stannar ca halvvägs mot Strömsund. Vi har förhållandevis gott om tid så vi bekantar oss med omgivningarna. Camp är utmärkt på Vildmarksvägen-spåret i våran spårdatabas.

Dag 3

Vi kör vidare mot Strömsund på småvägar. Vi har fortfarande gott om tid att ta omgivningarna i närmare betraktning. Camp blir i närheten av Strömsund

Dag 4-6

Nu befinner vi oss på Vildmarksvägen/ alternativ rutt. Vi kör dessa 500km på ca 3 dagar så vi har god tid att besöka sevärdeheterna längs vägen.

Dag 7

Retur mot Malung. Beroende på var vi avslutar dag 6 så ser vi om vi hinner/ orkar ner till Camp från dag 2. Blir vi försenade/ är sugna på alternativ lägerplats så finner vi det.

Dag 8

Retur Malung och den officiella delen av resan är slut. De som så önskar är välkomna att på alternativa vägar returnera mot Charlottenberg/ Torsby för att därefter vända hemmåt.

Dag 9

Vi söker oss vidare mot Charlottenberg/ Torsby på alternativa vägar.

Dag 10

Vi söker oss vidare mot Charlottenberg/ Torsby på alternativa vägar och avslutar även den inofficiella delen av turen.

Praktisk information

  • Ca antal mil vi kör totalt - Malung tur och retur: 2000 km
  • Ca antal mil vi kör per dag: 150 – 400 km
  • Ca antal timmar vi kör varje dag: 6 timmar
  • Lunch pause: Ca kl 12:00 – 13:00 (Ute i det fria/alt på café, lunchrestaurang)
  • Toalett / Dusch: Ja och Nej (Toalett/Wc vid besök på bensinstationer. Dusch i det fria/insjö/ älv)
  • Kommunikation mellan bilar: 27 mhz FM (Primärt kanal 12, sekundärt kanal 21), VHF/UHF 143.125 mhz alt PMR kanal 1

När vi reser som “Scandinavian Overlanding Adventure” är det viktigt att vi visar oss fram från våran bästa sida. Vi är trevliga och hälsar villigt på dom vi möter. Vi håller minimum 50 meter avstånd mellan varje fordon på offentlig väg, och vi respekterar gällande trafikregler i besöks landet. Vid vägkryss väntar svängande bil in bilen bak, så att vi inte förlorar kontakten i kolonnen.

Samtliga övernattningsplatser skall hållas rena, och det är varje deltagande bil/deltagares ansvar att hålla det rent och snyggt runt sig. Avfall och sopor töms på godkända platser. Toalettbesök i det fria görs på ett snyggt och rent sätt. (Spade & gräv).

Gemensamt material

Gemensamt material skall var deltagare packa.

  • En säck med ved

 

Deltagande bokas via våran webbutik. Det är en träffavgift på 20 eur om du inte är Premium medlem på Overlanding.nu.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • Administrators

Just nu är vi uppe i hela nio bilar som åker.... ja ni läser rätt, NIO bilar! Wow, det är inte dåligt med tanke på den korta tiden från det vi la ut resan, och att det är utanför semester tid för dom flesta! Riktigt kul!!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Hur känner de deltagande för att ta in på Camping den 4:e dagen? Har hittat en läglig med bastu och vedeldad tunna :) . Tänkte det kunde vara gött att skrubba av sig resedammet/ stövet och ta ett par kalla då. Det finns riktigt bra fiskemöjligheter i området så det kanske kan bli färsk fisk till middag?!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har planerat att köra spåret under nästa vecka.

I reseplaneringen ovan står det att camp dag 2, på väg till Strömsund finns utmärk på Vildmarksvägsspåret i spårdatabasen.

Detta är inget jag hittar i det spår jag laddat ner.

Har jag fel spår nerladdat eller är det ngt annat jag missat?

Jag är ju extremt ny som användare av View Ranger så jag kan mycket väl missat något!

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

De tänkta campingplatserna kommer fram på både Garmin och Google maps hos mig Lars. Ca 100km sydväst Östersund, ortsnamnen Hede och Börtnan ligger i närheten av de två platserna. 

Kan du skicka en skärmdump på hur det ser ut på din View Ranger?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, Wiberg sade:

De tänkta campingplatserna kommer fram på både Garmin och Google maps hos mig Lars. Ca 100km sydväst Östersund, ortsnamnen Hede och Börtnan ligger i närheten av de två platserna. 

Kan du skicka en skärmdump på hur det ser ut på din View Ranger?

 

image.png

image.png

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Aha, du har bara Vildmarksvägen - spåret jag syftar till är det vi ska köra från Malung med hela gruppen.

Den rutten har jag bara på Google Maps just nu - pcn är i bilen som står i Sverige just nu. Ska se vad jag får till Lars. Stay tuned.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Tack för hjälpen, den delen är inte superviktig då det inte är säkert att vi kör upp tillStrömsund via Malung.

Jag var mest "orolig" för att jag missat ngn inställning eller så.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 14 juli 2016 at 18.09, Wiberg sade:

Hur känner de deltagande för att ta in på Camping den 4:e dagen? Har hittat en läglig med bastu och vedeldad tunna :) . Tänkte det kunde vara gött att skrubba av sig resedammet/ stövet och ta ett par kalla då. Det finns riktigt bra fiskemöjligheter i området så det kanske kan bli färsk fisk till middag?!

Vilken Camping är det du funderar på ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Administrators

Nu börjar det dra ihop sig :) inte så himla länge till... och jag är klar som ett ägg :)

Får med mig minst ett barn i min bil, men det är helt utan problem. Fastmonterad VHF radio är nu på plats. I veckan som kommer skall en "bra-och-ha" låda upp på taket. Lite små prylar är beställt från nomax.no som skall i den. Detta skall bli super kul :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Nu är det ju en ny vecka... har jag sagt att jag är klar som ett ägg? :D

Det är ganska illa att ha resfeber redan nu, men så är det ? Sista jag räknade på antal deltagare var vi nere i 7 bilar då två dessvärre var tvungna att lämna återbud.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...