Jump to content

Recommended Posts

  • Moderators
12 timmar sedan, munkensbilder sade:

Jag skulle behöva parkera min "jättestora" släpvagn under träffen inte långt ifrån Torsby / Charlottenberg / Matrand / Kongsvinger. Grejerna som ligger i vagnen är mycket dyrare än själva vagnen. Finns det någon som bor i dessa områden som kan låna mej en plats dessa 3dagar??

Det var en kille som var lite aktiv för ett år sedan Munken, Torbjörn. Han bor precis vid C.berg. Kanske Andreas har hans kontaktuppgifter?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
8 timmar sedan, FrodeS sade:

Når / hvor er oppmøte? 

Er det tatt noen beslutning på om alle ordner hver sin mat, eller om man gjør det felles? Jeg stemmer i såfall for felles om det kan ordnes. 

Det kommer detaljerad info ila helgen Frode. Ang oppmöte etc.

Vi kan snacka lite om att " byta " middagar när vi bunkrar - alla vill inte vara med på det gemensamma köket och då jag har med mig 3 kids är det inte alltid jag orkar rodda mat till alla varje kväll heller. Dvs vi ser an dagsformen lite vad gäller det gemensamma.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

God morgon ?

Nu är det mesta klart för guiden inför träffen i helgen. Områden, camp och spår ligger klart.
Exakt var vi kommer att köra blir en bevarad hemlighet. Vi är ca 18 bilar (+/-) så vid Charlottenberg skal jag se igenom lite vad för fordon som är med, sedan kommer jag att välja vilken nivå vi kommer att ligga på. Men informationen om hur långt vi kör totalt stämmer ca.

Det blir möjlighet för att bunkra (handla mat, bränsle och liknande) på lördag. Lägret fredag/lördag har mobiltäckning, men lägret lördag/söndag har inte det.

Kommunikation:
27 mhz - Kanal 12
VHF - 143.125

Mötesplats:

Alnabru / McDonalds (Norge) kl 15:00
Charlottenberg / Cirkle K (Sverige) kl 17:00

Transport:
Som sagt vi blir många bilar. Vi är totalt tre guider under helgen och lägger oss lite strategiskt i gruppen. Följ trafikregler, blinka när vi svänger av en väg så att bilen bak ser detta i god tid. Håll jämna luckor/avstånd mellan fordonen så blir det inte så mycket ryck. 

Viktigast! När vi svänger av en väg i skogen, se till att bilen bak dig har visuell kontakt med dig. Ser du ingen bil, sväng av och vänta tills nästa bil kommer bak. 

Guider kommer att informera över radio när den första guiden svänger (gärna med namn på väg, by eller sted om det finns) sista guidene kvitterar att sista bilen har svängt. Övrig kommunikation över radion är tillåten, men försök att hålla dom långa konversationerna i lägret/campen ? 

Kontaktinformation:

Andreas +47 92296554
Jon +47 97564818

 

PS!
Har du inte möjlighet att komma, så ta kontakt via PM, epost, sms eller vad som helst ? så slipper vi stå och vänta i Charlottenberg.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bilen og førerne begynner å bli sånn delvis, halvveis klare nå. Lavvoen ligger fortsatt i posen sin, uåpnet. Får tro vi greier å få den opp. 

Dere som vet hvor vi skal, røper dere litt om hva værmeldingen sier? Vi har ved-ovn til lavvoen, bør vi ta den med?

Er det noen som har en VHF til overs? En av våre biler mangler det. Jeg har kjøpt meg en baofeng, men aner ikke hvordan den funker. Håper noen kan hjelpe meg :-)

 

Vi satser på å møte direkte i Charlottenberg. Mulig den ene bilen blir litt sen. 

 

PS. Jammen er det lite plass baki en kort patrol, og trangere skal det bli. 

2017-05-31 21.48.46.jpg

2017-05-31 21.38.25.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
22 minuter sedan, FrodeS sade:

Bilen og førerne begynner å bli sånn delvis, halvveis klare nå. Lavvoen ligger fortsatt i posen sin, uåpnet. Får tro vi greier å få den opp. 

Dere som vet hvor vi skal, røper dere litt om hva værmeldingen sier? Vi har ved-ovn til lavvoen, bør vi ta den med?

Er det noen som har en VHF til overs? En av våre biler mangler det. Jeg har kjøpt meg en baofeng, men aner ikke hvordan den funker. Håper noen kan hjelpe meg :-)

 

Vi satser på å møte direkte i Charlottenberg. Mulig den ene bilen blir litt sen. 

 

PS. Jammen er det lite plass baki en kort patrol, og trangere skal det bli. 

 

 

Det skall dessvärre bli ganska så blött under helgen. Temperaturen runt 6-7 grader på natten, runt 12-14 på dagen.

Kan ju vara trevligt med ovn om det regnar och är lite kyligt. Men det bestämmer ni.

Vi kan ta en liten runda på Baofengen när vi ses i Charlottenberg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Efter ett noga överväganden har jag bestämt att överlåta min plats till en annan. Min Norge resa blev så full av fina vägar och platser att min vecka tog slut. Panoramavägen i Hemsedal med alla småvägar, Övre Årdals har en massa roliga vägar förutom Tindervägen. Väster om lusterfjorden varav en går till Blå isgrottan. Loen har en ny linbana upp på fjället samt en ny Via Ferata. En massa dalar och klosterön Selja till väster om Stryn. Sen till slut Folgefunas glaciärvandring och kajakning. Allt detta vill jag göra när det fortfarande är snö på fjället. 

God tur på er så ses vi på höstträffen. 

Link to comment
Share on other sites

Hehe . Jeg skulle til å si at vi har sjekket at det er tak på bilen. 

Begynner å nærme oss klare her nå. Bilen har fått en slags takgrind, og mye er pakket inn. 

 

Satser på å ha treffets mest rustne bil. 

IMG_3359.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Da var man vel hjemme igjen, og en arbeidsuke er gått etter vår første tur på overlanding. Espen, Emil og jeg har kjørt noe offroad tidligere, og har snakket om at det hadde vært morsomt med mer ekspedisjonsliknende turer, ikke bare ren offroad på det samme området hver gang. Selvsagt inspirert av videoene til Expedition Overland . Plutselig dukket overlanding.nu opp, med invitasjon til vårtreff. Da var veien kort til påmelding. Siden dette var vår første gang, var vi helt newbies på hva som trengs av utstyr, telt osv. Noe har vi snappet opp, lavvo og ovn ble kjøpt inn, bilene ble delvis forberedt, og stappet fulle av det vi trodde skulle bli nødvendig. Tanken var at vi stort sett greier å ordne oss ut av det meste, og vi antok at det var hjelp å få om man trengte det. 

Vel fremme i Charlottenberg var vi av de første, selv om vi var en god halvtime for sene. Det bar fort ut i skogen, med litt offroad ganske fort. Vi var litt overrasket over nivået på en del av bilene, og at de ble brukt såpass tøft som de ble. Artig å se arctic trucker som faktisk blir brukt, og at de kan mer enn å se fine ut. Det var fort tydelig at denne gjengen har vært i skogen før, og vet hvordan man kommer seg frem med bil. Min korte patrol med moderat heving og 33" kom seg gjennom, men det var absolutt ikke bare plankekjøring, her måtte det tenkes litt. Da er det også godt å ha en copilot man kjenner, som også kjenner bilen godt. 

Vel fremme i camp pakket vi lavvoen ut av posen for første gang, og satt i gang med å få den opp. Det var bratt lærekurve, og plutselig var den oppe. Litt hjelp fra andre kom godt med, både for å få den best mulig, og for å sikre trygg bruk av vedovnen. 

Grillen ble fyret, og det var fort klart at her hadde vi mye å lære når det kom til tilbredning av mat på tur. 

 

 

Vel hjemme spente jeg patrolen for hengeren, og dro for å flytte minigraveren. Den må ha blitt sur for å være hjemme fra ferietur, for den svarte med å sprenge et dyserør. En ikke oppskrudd patrol 2,8 går dårlig nok fra før, den ble ikke akkurat sprekere med 2,7 tonn på kroken, og drift på bare 5 sylindre. Heldigvis passet rør fra en Mercedes OM603 jeg har stående, så den kom fort til hektene igjen. 

 

Dette var vår første tur, og det blir ikke den siste. Dette var rett og slett ordentlig morsomt. Mye fin kjøring, masse god mat (jeg veide 2 kg mer da jeg kom hjem enn før jeg dro), og en fantastisk fin gjeng å dra på tur med. 

 

Ting vi har lært: 
(x) Alltid ha med reservehjul
(x) Det går fint å forveksle brødpose og søppel. Da tabben ble oppdaget, kom ny brødpose direkte fra nabobordet
(x) Ta med skikkelig kamera. Mobilkamera su**r
(x) Sette opp lavvo, og ta den ned igjen. 
(x) AT-biler kan mer enn å se tøffe ut.
(x) Det er alltid hjelp å få om det trengs.
(x) Feltsenger kan trenge litt ekstra padding.
(x) Med topphatten på, og lett fyr i vedovnen, er det faktisk fullt mulig å fyre seg selv ut av egen lavvo/badstue.
(x) Når én i teltet ikke snorker.... så snorker antakelig alle de andre, og han som ikke snorker må det være noe alvorlig galt med. 
(-) Begynne forberedelser mer enn 3 dager før avreise.

Her er videoer fra turen

Bilder prøver jeg som best jeg kan, men galleriet bare henger seg opp eller "svarer ikke" når jeg prøver å legge inn. Ser på det senere. 

 

 

Takk for at vi fikk være med, og til alle som tok så godt i mot oss. 

 

-Sagbrukskameratene 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Härligt att ni hade det bra på turen Frode!

Ni var ju ett meget resursstarkt gäng som inte var rädda för en utmaning - då funkar det mesta :D .

Kudos till Emil(?) med 4Runnern. Att den kom sig hem igen är ett tecken på att ni kan detta med Overlanding, helt klart.

Det blir fler turer, förhoppningsvis längre och med varierande körning. Då antalet medlemmar stadigt blir större hoppas vi på mer inbjudningar till turer a la den din namnbror har bjudit in till.

 

Link to comment
Share on other sites

Espen hadde 4runner. Emil var med meg i patrolen. Emil satser på egen bil senere, han syns det var dårlig gjort at han ikke fikk kjøre seg fast i gjørma . 

 

Vi får se litt nærmere på treff utover. Håper det blir noe som passer . Jeg har en idé selv også, men det blir nok tidligst til neste år. 

Link to comment
Share on other sites

  • Andreas.E unfeatured and unpinned this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...