Jump to content

Rekomenderad kylbox


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Hej, ny på detta forum och här kommer min första fråga.

Vad använder/rekomenderat ni för kylbox.

Jag har kört ganska många år med en gammal enkel "kylelementsvariant" på ca 15l.

Jag funderar nu på att köpa en ny inför årets turer som beräknas bli ca 3 veckor med början SOT i Skåne. Tänker köra tillsamans med "tanten" någon vecka på SOT för att sedan planlöst fortsätta norrut, 

Planera köpa en box på ca 20-24l och har kikat lite på kompresdorboxar men vet inte riktigt om det är värt pengarna!

Vad säger ni?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Välkommen Lars!

Kompressorboxarna är de mest strömsnåla med bäst effekt per förbrukad watt. Om behovet inte är där så kan jag förstå att det känns som onödiga kronor.

Har själv en kylelementsvariant på 45liter som tömmer batteribanken lite väl fort. Jag kan köra den på gas och 220v oxå men upplever att jag tycker det blir för råddigt att rigga om den vid stopp. Därför hägrar en Engel på 45liter - priset har dock fått mig att avvakta en smula.

Mina 2 cent.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Tackar för tipsen, jag har nu beställt en kompressorkyl jag tyckte verkade prisvärd.

http://www.seasea.se/inredning/kyla/kylboxar

FDE47C7B-035E-4EAA-99D2-DDABACA4F075.thumb.png.646d7506eeb873668233f0074839478f.png

Lite större än jag planerade men då priset endast skiljde 500kr mellan 22 och 33liter så fick det bli den större.

Kommer att ta lite stor plats men det får väl lösa sig.

Återkommer med recensioner.

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 22 juni 2016 at 23.35, Andreas.E sade:

Del ett i en serie på fyra om kylboxar kommer ut på Overlanding.nu i morgon eftermiddag! 
Kanske det hjälper i jakten på vad du har behov av :)

 

Jag har försökt kika på det jag tror är testartikeln men jag hittar ingen artikel.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
17 hours ago, Lars 9k said:

Tackar för tipsen, jag har nu beställt en kompressorkyl jag tyckte verkade prisvärd.

http://www.seasea.se/inredning/kyla/kylboxar

Lite större än jag planerade men då priset endast skiljde 500kr mellan 22 och 33liter så fick det bli den större.

Kommer att ta lite stor plats men det får väl lösa sig.

Återkommer med recensioner.

Den ser riktigt bra ut Lars. Om du märker att den drar mycket ström från startbatteriet är det ju rätt enkelt att komplettera med ett extra batteri och en Dc-Dc laddare. Solpanel är ju oxå ett alternativ.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Kolla Ctek. Jag har 250dual nånting. Har fått lite blandad kritik men jag tycker den gör jobbet för mig. I kombination med en solpanel  ( Ctek har inbygd konverter ) så bör den absolut göra jobbet mot en kompressorkyl. Den klipper strömmen mot huvudbatteriet vid x antal volt ( nog att starta bilen på ).

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, Wiberg sade:

Kolla Ctek. Jag har 250dual nånting. Har fått lite blandad kritik men jag tycker den gör jobbet för mig. I kombination med en solpanel  ( Ctek har inbygd konverter ) så bör den absolut göra jobbet mot en kompressorkyl. Den klipper strömmen mot huvudbatteriet vid x antal volt ( nog att starta bilen på ).

Typ denna?

 

http://www.benns.se/m/instrumentnav/el-ombord/laddare/batteriladdare-d250s?m=1&utm_source=google&utm_campaign=Hyperdrive (Google)&utm_content=53&gclid=CNPgg_ewwc0CFVG6GwodDk8Gsw

 

Hmm, blev ju nästan lika mycket kosing till ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite input ang kylbox.

Är inne på min femte långresa/expedition med Engelkyl och kunde inte vara nöjdare. Håller runt +4C vid +35C i skugga utomhus i några dagar utan dränera mitt 110A förbrukningsbatteri. Och när det gäller batterier, kör med Ctek dualladdare, du kommer bara ångra dig om du inte för det ;) uppgraderade förra året och är bara nöjd, ganska 100% säker på att batteriet är bättre laddat nu än innan.

Om du vill ha ett skiljerelä ändå så har jag ett till salu, nästan gratis :)

edit: köttfärssås å spaghetti 2200möh med 5100m toppar runt om, mäktigt :)

image.jpeg

Edited by MrWIB
Lite skryt bara ;)
  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det där ser riktigt härligt ut!!!

Ang laddare låter det ju onekligen som att en sådan skall skivas upp på "vill ha" listan.

Men då allt måste prioriteras (och  väntan/förväntan kryddar lite extra) så får det nog vänta lite.

Blev ju sugen på en Ipad till navigering, kartdata och just nu väntar jag på kylboxen.

Måste ju ha pengar över att köra för också .......  ?

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Lars 9k sade:

 

Måste ju ha pengar över att köra för också .......  1f609.png

Helt riktigt, det är prio 1! Fler borde göra den prioriteringen ...

Ang IPad navigering har jag egentligen bar positivt att säga, har hittat en ny bra app: Gaia GPS, funkar kanon.

Skall skriva ihop lite recensioner när jag kommer hem från denna resan, däribland IPad navigering.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 24 juni 2016 at 18.42, Wiberg sade:

Kolla Ctek. Jag har 250dual nånting. Har fått lite blandad kritik men jag tycker den gör jobbet för mig. I kombination med en solpanel  ( Ctek har inbygd konverter ) så bör den absolut göra jobbet mot en kompressorkyl. Den klipper strömmen mot huvudbatteriet vid x antal volt ( nog att starta bilen på ).

Har jag förstått det rätt, att denna laddare bara kopplas in mellan "bilens elsystem" och förbrukningsbatteriet och att den sen styr när förbrukningsbatteriet ges laddström baserat på spänningen i bilens system.

Dvs den kopplar ihop batterierna så länge bilens batteri ligger över  ex 12,4V för att sen släppa och inte koppla ihop dem förrän spänningen i bilen uppnått högre spänning, dvs generatorn har börjat ladda.

Samt att den sen även kan få laddström från annan källa ex en solpanel?

 

Bör man då dra seperat laddkabel med grov kvadrat till den eller klarar den sig med ett befintligt cigguttag?

 

Många frågor blir det men är man nyfiken novis så är man!! ;)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Du har försått det riktigt Lars.

Men sikta på en 6 eller 8 kvadrat kabel från batteriet/erna fram i bilen till Ctek. Dumt att bygga brandfarligt. 

Den är förberedd för solpanel - dvs plus på solpanelen går på Ctek och minus på panelen till jord.

Om du inte har för bråttom kan jag ta lite bilder på hur jag har kopplat.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Tar gärna en titt på bilder när du har möjlighet.

Ingen brådska då det nog inte  blir en laddare i närtid.

Jag kommer inledningsvis (kostnadsskäl) koppla in förbrukningsbatteriet via en enkel batterivakt och se om det fungerar som tillfällig lösning.

Tror sedan att det även är inbyggd batterivakt i min tilltänka kyl som får skydda förbrukningsbatteriet mot djupurladdning.

 

Vi får se hur väl det funkar i år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Fick hämtat boxen igår.

En SUNWIND DC-35T

http://www.seasea.se/inredning/kyla/kylboxar

Det första jag konstaterade var att den tar en del plats, det blir inte aktuelt att bygga något lådsystem under boxen, möjliggen ställa den på en utdragbar skiva/låda.

 

Några cm här och några där blir fort volym men det var jag ganska beredd på.

Det jag spontant saknade var fästpunkter för att spänna fast boxen.

En annan sak att beakta är att displayen och öppningen sitter på samma sida som inkopplingen av ström och nätsladden bygger några ytterliggare cm.

För min del innebär det att jag kommer att ha nätsladden ut mot min bakluckeöppning vilket inte är optimalt.

Boxen känner automatiskt av om det är 12 eller 24V och den fungerar på båda spänningarna.

Enligt instruktionsboken slår kompressorn av vid 10,4V och återstartar sedan vid 11,8V.

Vid 24V drift är det  21V respektive 23V.

Första testen jag gjorde var att ställa in den på -18C och då kylde den från +20 till -18 på ca 30 min, mätte inte exakt tid men det kan jag göra om någon är intreserad.

Ändrade sedan termostaten till +5 och det dröjde ganka länge, kanske en timme, innan temperaturen stigit till detta värde så den behövde starta igen.

Att tänka på är att den nu var helt tom och det kommer vara annorlunda med matvaror i.

Den skall testas skarpt för första gången under kommande helg.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag har byggt en enkel släde till min med hjälp av plywood och skenor från biltema. Då kan jag dra ut boxen och lättare komma åt saker i den. Lösningen är inte optimal men den funkar.

Kul att se att boxen presterar så pass bra kylmässigt.

Om bilen startar ok på dryga 10v så kanske du inte behöver dc-dc laddare? Det kanske räcker med att underhållsladda batterierna med jämna mellanrum? 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte ens du får igång en moppe om volten går ner mot 10V

Med bara 55A hade jag satt in ett skiljerelä omedelbart. 

Jag har ett du kan få mot fraktkostnad (bra skit för att vara ett skiljerelä men funkade inte 100a för mig).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...