Jump to content

Rekomenderad kylbox


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Tack för erbjudandet men jag återkommer när jag testat.

Min tanke som jag tänker testa först är:

Kylen kopplad mot seperat batteri vilket innebär att kylen om uppgifterna stämmer kommer att dra ut det batteriet till 10,4V innan kompressorn stannar.

Det bateriet kommer att vara kopplat till bilens batteri via en batterivakt som släpper vid 11,8V och sen kopplar in igen vid 12,5V.

Detta borde ge mig tillräcklig spänning för start på bilens batteri  samtidigt som jag får ett antal timmar extra drifttid på boxen via extrabatteriet.

Teoretiskt borde detta kunna fungera, (tycker jag) återstår att se hur det går i verkligheten.

Den knivigga delen är om jag kommer att få tillräcklig laddning till extrabatteriet, men det återstår att se.

Laddare står som sagt på inköpslistan.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

om jag förstår dig rätt så kommer du (ev) köra ner ditt startbatteri till 11,8V? Då är det slut och kommer inte starta bilen (om jag förstått det rätt).

Mitt laddrelä bryter vid 12.7 och kopplar in vid 13.7, dvs bryter när batteriet är fulladdat och kopplar in när generatorn går.

Jag tror att din batterivakt mer är till för att skydda batteriet mot total urladdning, vilket förstör batteriet helt (gjorde det själv för något år sedan :( ). 

Jag kan missförstått din plan med batterierna, men vill ju inte att du skall stå strömlös ute i skogen (det finns ju startboosters att köpa, men det blir ju bara mer utgifter ;) ).

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag uppskattar självklart omtanken!

Jag får helt enkellt testa hemma innan jag ger mig iväg.

Då är det bara att koppla in ladaren några timmar om det visar sig att bilen får för lite startström.

Link to comment
Share on other sites

Bare et eksempel på hvor lite strøm en kompressorboks bruker-  en kjenning i Jeepklubben har en av de største boksene som han har på henger etter Jeepen. Den glemte han å plugge ut når han kom hjem fra et treff, og den stod og gikk i 14 dager uten noen form for lading på det ene batteriet i Jeepen. Men V8ren startet uten problemer alikevel. 

Selv har jeg hatt en Engel boks i snart 10 år, og den går bare på bilens batteri. Har to stk 75A . Har vært på mange langturer og mange treff, men har aldri hatt problemer med å starte, enda vi kjører dieselvarmer i noen timer på kvelden innimellom fra de samme batteriene. 

Dette viser vel til at et ekstra batteri ikke er det aller første du må ha...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag testade den lite under helgen då jag var iväg på en tur.

Eftersom jag stod på camping med ström hade jag tagit med batteriladdare och lät boxen stå inkopplad när vi kom fram. Jag konstaterade då att redan efter ca 7h hade spänningen sjunkit så pass att kompressorn inte gick.

Så det blev till att plugga i batteriladdaren.

Jag testade tyvärr inte att starta bilen vilket jag borde ha gjort.

Jag tror dock att jag har ett ganska stort spänningsfall på grund av klena kablar bak till uttaget som just nu matar boxen.

Återkommer när jag mätt och kopplat lite. ;)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Så, nu har jag testat lite mer.

Jag har kört boxen tom och inställd på 0 grader C i ett dygn.

Startspänning på mitt batteri, 55Ah gult OPTIMA var 12,6V.

Efter 26h hade spänningen sjunkit till 12,5V!!! :)

Det var därmed absolut inget problem att starta bilen.

Jag kommer att editera texten så fort jag har mätt hur mycket ström den drar när kompressorn jobbar.

Jag har i tidigare inlägg nämnt att den vid  användning slog av redan eftet ca 7h och det kunde jag nu konstatera berodde på en dålig kabelsko som orsakade bristande jord.

Så med det åtgärdat blev det helt annat resultat.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Nu har jag använt boxen under snart två veckor och jag är supernöjd.

Dagtid när vi kör är extrabatteriet kopplat via cigguttag till bilen.

När vi står still kopplar vi ur ciggpluggen och driver vår 4G router istället.

Då får boxen gå på extrabatteriet tills vi kör iväg nästa dag och det fungerar toppen. 

Klart possitivt med en hyffsat stor box som dessutom verkligen kyler som ett kylskåp!

Gigantisk skillnad mot den gamla enkla kylelementsboxen som tömde batteriet på nolltid och dessutom inte kylde riktigt när det blev varmt i bilen. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

I bägge mina firmabussar, jeppen och "safaribilen" har jag ett start batteri och ett/två fritidsbatteri på tot 110 amp. Där i mellan har jag en avskiljare från biltema för 249kr. Detta har funkat för mej i 5+ år. I bussarna driver Batteri min 3000kw omformare till Micro mm samt en mindre 300w med sinusvåg till laddning av batteri maskiner. I jeepen har jag ett batteri bak till vinsch med samma avskiljare för 249kr. I mini husbilen och safaribilen har jag min 500kr kylbox på dagarna och 55w värmefilt på nätterna. Kör jag bara typ 2-3 timmar om dagen så räcker strömmen till. Denna billiga och enkla utrustning har funkat för mej i olika bilar i snart 10år. Laddare med manuellt inställning suger, jag har en helautomatisk 6amp från jula för 500kr och motorvärmare betyder åxå Batteri laddare. 

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterikabel-2000031868/

IMG_20160720_005953.jpg

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Lite mer info för oss (f)el-kopplare
Om man som jag använder deep cycle batteri, är Ctek dual-laddare the way to go (som jag skrivit innan, och som påpekas i videon, funkar en vanlig splitter kass med sådana batterier).
Använder man vanliga "bilbatterier" funkar en splitter bra :)
Det är som vanligt utrustning enligt smak och behov.
@Lars 9k Gött att kylen och din lösning funkar bra 

Denna splitter har jag använt

IMG_0424.JPG

Edited by MrWIB
La till en bild
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej,

Jag införskaffade en sådan där CTEK laddare och ett AGM-batteri tillsammans med kompressorkyl och inverter. Har haft den enklare varianten av kyl tidigare och det går inte att jämföra varken kylförmågan eller elförbrukningen. Det är som natt och dag.
Kylboxen blev en lite billigare 35-liters Waeco till att börja med och den har räckt än så länge. Vi har ju hyfsat tätt mellan affärerna.
Vad jag lärde mig var att jag inte skulle köpt en bil med Overland i modellbeteckningen(Jeep GC WK2). Luftfjädringen i den tar bort mycket av möjligheterna... En av dem är att man inte kan få ner extrabatteriet under förarstolen då all teknik till luftfjädringen ligger där. Så det är bara reservhjulsbaljan kvar som kan husera batteriet. Kommer heller aldrig att finnas höjningssats till den här bilen.

Jag diskuterade en del fram och tillbaks med Hjertmans(butik i Malmö) och vi enades om att det finns inte så många bra alternativ till CTEK'en. Framförallt inte om man på ett smidigt sätt vill ha solceller ngn gång också. Det fina med en laddare som den här är att om man skulle koppla in solcell så laddar den både bil och förbrukningsbatteri.
Med kylen konstant igång behöver jag bara köra en sväng en eller två gånger i veckan(utan solcell).

Har byggt allt så att det går att lyfta rakt ut och sätta in i nästa om man byter bil utan att det syns ngt efteråt. Efter bilden är tagen har det tillkommit skiljevägg i lådan och ett 4G-modem med antenn upp i fönstret. Lite nervöst var det att det skulle bli för varmt nere i lådan men det har fungerat kalasbra hela sommaren. Både laddaren och invertern har värmevakt och invertern och kylen har strömvakt. Effektivast möjliga laddning och alltid full kräm i startbatteriet.

Blev lite mer annat än bara kylbox här men slutklämmen är att när man väl skaffat kompressorkyl går man nog aldrig tillbaka...

Kontakter med strömbrytare för invertern:
kontakter.jpg

Inverter, batteri och laddare:
batteri.jpg

Kylboxen:
20160702_175705.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • Moderators

Helt rätt Per - jättebra med en egen tråd om el och Ctek så vi låter det stå som det gör.

BTW - snyggt jobb med,kyl och laddare Per, undrar varför jag inte sett den tidigare? Blir nog en Engel 45 inom kort tid ( har jag sagt i två år.... ).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
6 timmar sedan, CampForCer sade:

Hur står sig Engel mot Waeco/DOMETIC samt ARB?

Hade jag inte snålat tidigare och köpt Waeco och sedan måttbyggt inredningen lite för mycket efter den hade jag utan att tveka köpt en Engel idag. Jag har aldrig ägt ngn Engel men ställer man dem bredvid varandra så infinner sig ordet "Kinaskit" i vokabuläret.

Hade de dock bara funnits till fullpris hade jag antagligen återigen valt Waeco för pengar kan man ju ha till roligare saker än en kyl... :)
Vill man ha det bästa och kan/vill satsa på kvalitet utan att känna att man spenderar för mycket för stunden så är dock Engel att föredra. ARB har jag aldrig varit nära men vad jag förstår ligger de närmre Engel än Waeco.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, CampForCer sade:

 

Kanske är modellerna på väg att ersättas?

De finns ännu billigare här:

mps-trading.co.uk/

 

Hur står sig Engel mot Waeco/DOMETIC samt ARB?

Oavsett om det är en ny modell på väg eller inte, så måste jag säga KÖP KÖP KÖP! ;)
Betalade nog närmare fullpris för min Engel men det är den värd, så köpa en för "halva" priset måste ju bli 2018 års fynd.
Engel anses nog vara The Shit med stort S när det kommer till kylar (tänk dig Toyota LC som kyl). Har sett folk som har 20-30 år gamla Engelkylar i sina overlanders. 
Finns dessutom reservdelar ner till minsta pryl att köpa. 
Funderar nästan på att köpa en och ställa på "bra att ha hyllan" :$

Köpte min från mps-trading back in the days dessutom ...

När du ändå shoppar, köp en fridgeslide samtidigt, du kommer älska den från första stund och hata dig själv lika fort om du inte köper den. Baxa fullastad 45liters (storleken du behöver ;) ) kyl i överfyllt bagageutrymme är inget du vill göra när blodsocker och humör är i botten en regnig semester-onsdag strax utanför Grums ... 

Edited by MrWIB
La till lite
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
27 minuter sedan, CampForCer sade:

Hahaha

Tack!  Du har övertygat mig :-D 

Räcker 45 liter till fam med två tonåringar? 1f648.png

Hur långt är ett snöre ...... ?? ?

Vi har en kyl på 33l, behöver ”fylla på” varannan dag, lite liten när man skall fylla den innan resa och lite stor när man skall stuva in den. 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ja, 45 liter räcker. Inte för flera veckor i bushen kanske, men det har du väl inte tänkt?

Med lite lean thinking så är 45 liter riktigt mycket. Packa om skrymmande pryttlar i mer ägnat emalage etc. 

Toppa upp innan ni ger er in i områden som kan vara glest befolkade med Ica så är det no stress. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, CampForCer sade:

...

Räcker 45 liter till fam med två tonåringar? 1f648.png

Vi har klarat oss fint på en 45a (med 1 barn/1 ungdom) men allt är givetvis avhängt på hur mycket färskt/kylt man vill äta.
Jag upprepar mig som en galning, men söderut så finns så mycket god och billig mat "längs vägen" att självhushållet blir en eller ingen "hemmalagad" varm måltid per dag och då är det ju endast pålägg, mjölk, sylt osv som tar plats och dricka då ...
Med då två barn (5 & 12) så klarade vi 3-4 dagar 100% självhushåll på Island, så allt går ju om man bara vill ?
Hade inte valt större pga av storleken, man vill ju ha annat än kyl med sig på resan och absolut inte mindre, då blir det nog väl trång för maten. 
Om man får vara lite självgod, och det får man ju på internet har jag hört, så rekommenderar jag att du bygger en liknande lösning jag har i bagaget med kylen i sitt eget lilla fack och utrymme att packa runt om enligt valfritt upplägg (kan även rekommendera IKEAS plastlådor. tåliga, billiga och finns över hela världen ;) ). 
Min insats kan dessutom plockas ut utan alltför mycket svärande och blodiga knogar på någon timme (aldrig gjort det sedan montage, men det borde vara så :D).

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...