Jump to content

Kök, mitt val


Ingvar Schön
 Share

Recommended Posts

Jag kunde inte hålla mig att starta en tråd om kök då jag är lite svag för dom.

Själv har jag gått från två-lågigt kök till enlågigt av modellen Optimus Hiker+ (även Optimus 111C). En låda med bränsle och brännare i ett. Den fördelen jag ser med det är att det går på bensin, jag kan tom använda bensin från bilen om det men det sotar mer. Kör på alkylatbensin för 4T. Köket har inbyggd bränsletank och är stadig nog för en riktig stekpanna, för att köra det pumpar man upp tryck och förvärmer med bensinen i tanken. 

Behöver jag två lågor använder jag två kök. (Tidigare har jag kört Primus tvålågigt med gastub 2006 och Optimus 155w som är tvålågigt fotogenkök). 

Kan väl tillägga att jag måste spara vikt och plats för varje pryl om det ska fungera för längre resor då utrymme och vikt är ont om i mitt fordon ;)

 

Vad har ni för kök?

WP_20140804_002.jpg

Edited by Ingvar Schön
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag med Primus kök (2 lågigt) som är sedan dinosaurierna gick på jorden, men det funkar hur bra som helst.
Sen är det kompletterat med en Priums grill, funkar väl sådär, varmt blir det men det tar tid och jag hade inte lagt på dyrare kött än fläskkotlett. 
Inväntar att Weber gör en riktigt mobil grill, deras minst är ännu lite för bulkig för mig.
Bild på bägge sakerna i action :)
zc5ODnpkFjfPERb8cNeecZtNorIFWpObOf7hQL-D

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag kör också med ett gammalt tvålågigt Primus från 60-talet (föräldrarnas) "nyrenoverat" utan moderna finneser som tändning mm och sen en lite för stor Webergrill, Go-Anywhere. Kockan ställer krav på utrustningen men så blir det bra också! :) 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Wiberg sade:

Gött å se att expeditionssandaler är familjen Wibergs föredragna fotbeklädning på tur :) .

Ha ha, japp! Dag 1 åker de på och sen sitter de där i vått och tortt tills man är hemma igen och det är för kallt :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag måste nog tillägga att jag brukar ha med ett litet gaskök för att snabbt kunna koka vatten. Mitt val är Jetboil Minimo. Mycket smidigt. Här är en bild som är några år gammal hur man kan (även om det kanske inte ska rekommenderas) använda köket i en bil :). Kastrullen har värmeväxlare i botten som tar vara på värmen och nästan halverar koktiden jämfört med utan. Men värmeväxlare kan öka mängden CO2 vilket man ska tänka på.

WP_20121228_003.jpg

  • Like 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

29 minuter sedan, Ingvar Schön sade:

Jag måste nog tillägga att jag brukar ha med ett litet gaskök för att snabbt kunna koka vatten. ...

 

Jag kontrar med min vattenkokare, guld värd när man inte orkar rigga gasen :) 
jMzJtY7FRg-Iyj4jEIqIqK-fjxt_P3HjIC2-nxSf

OBS! Byggbild, bilen är mycket mer städad nuförtiden ;) OBS!

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
3 timmar sedan, Ingvar Schön sade:

Här är en bild som är några år gammal hur man kan (även om det kanske inte ska rekommenderas) använda köket i en bil :).

E man hungrig så är man :) . Men det ser inte helt riskfritt ut ;) .

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Kastar in en bild i en gammal tråd, Primus, Kinjia, funkar väldigt bra. Har en pop up grill för.. ja, grillning där man inte kan elda direkt på backen. Har dessutom en woodgas camp stove vilket är väldigt bra, några kottar eller pellets och man har värme och eld i nån halvtimme. Är dyr men värd sitt pris, men går ju att göra av en sån där ikea-bestick korg om man är en fena på att googla beskrivningar.

    

IMG_0928_edited.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 8.8.2016 at 14.08, Ingvar Schön sade:

Helt klart mindre risk för CO2-förgiftning!

Jepp

Den bruker litt tid ved fleire kopper, men er ein snedig sak & ansiktsuttrykket til "campnaboer" er ubeskrivelig :-) 

74306_p1.jpg

Edited by SafariTec
meir Tekst
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2016-08-08 at 0.37, Ingvar Schön sade:

Jag kunde inte hålla mig att starta en tråd om kök då jag är lite svag för dom.

Själv har jag gått från två-lågigt kök till enlågigt av modellen Optimus Hiker+ (även Optimus 111C). En låda med bränsle och brännare i ett. Den fördelen jag ser med det är att det går på bensin, jag kan tom använda bensin från bilen om det men det sotar mer. Kör på alkylatbensin för 4T. Köket har inbyggd bränsletank och är stadig nog för en riktig stekpanna, för att köra det pumpar man upp tryck och förvärmer med bensinen i tanken. 

Behöver jag två lågor använder jag två kök. (Tidigare har jag kört Primus tvålågigt med gastub 2006 och Optimus 155w som är tvålågigt fotogenkök). 

Kan väl tillägga att jag måste spara vikt och plats för varje pryl om det ska fungera för längre resor då utrymme och vikt är ont om i mitt fordon ;)

 

Vad har ni för kök?

WP_20140804_002.jpg

Precis den uppsättningen som jag funderar på att utvidga med. Jag har redan fyra olika slags kök allt efter typ av tur och årstid. Nu ska jag till Ryssland om några dagar och har varit inne på att skaffa ett/två multifuel. Kör just nu med gas eller t-röd. Har tänkt att ta med det dubbellågiga gasköket, Njord Stove Duo http://www.primus.se/njord-stove-duo, till Ryssland, men jag har hört att det är svårt att hitta gas i Ryssland och att det är multifuel som gäller. Vad säger ni som redan har varit där?

Jag återkommer med bilder på mina kök och vilket jag använder när. (Sitter på jobbet just nu.)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Här är mina kök.

Längs ned till vänster ses min ultralätta brännare, Snowpeak. 87 gram. Monteras direkt på flaskan. Använder den när minsta vikt och volym är ett måste. Typ längre vandringar. Enmans kök.

I mitten längst fram är en Markill Basadapter för den lilla gasbrännaren. En slang med trefot. Tar med den när vikt och volym inte är riktigt lika viktiga, typ medelviktigt. Den lilla gasbrännaren skruvas i trefoten istället för på flaskan. Bakom trefoten står ett vindskydd, Relags. Tar ofta med trefoten om brännare inte ska användas som enmanskök.

Ute på högerkanten ses SVEA NC 68 / Kokkärl m/40 / Snuskburken. Går på t-röd. Köken med själ. Tungt i förhållande till sin storlek och märklig och opraktisk form på grytan. Men driftsäkert och tåligt. Tål öppen eld bra och grytan har ju en krok för att kunna hängas upp. Använder detta köket på ensamturer när det typ mest bara ska kokas, det inte är bråttom och det förmodligen kommer att eldas en del.

Bakom snuskburken ses uppe till höger mitt tvååriga gaskök, Primus Njord Stove Duo. Tas med på bilturer, båt och ibland kanot/kajak. (På bilden bara en gasflaska monterad.)

Uppe till vänster står min kamin, Origo 5100 HeatPal. Värmare/kök till jaktkojan, verandan, båten eller för annat uteliv.
Enkel och tålig konstruktion. Användbar överallt där man behöver extravärme samt även kokmöjligheter. Genom att lyfta av överdelen kan värmaren även användas som ett litet kök. Den övre skyddskåpan lägger man utöver den nedre då man bär den med sig, vilket gör värmaren mindre och smidigare, bärrem sitter monterad. Bränsle: Origonol, T-bränsle eller T-röd. Effekt: 1500 Watt. Brinntid: 5 timmar vid full effekt. Bränslevolym: 1,2 liter. Koktid: 1 liter c.a. 15 minuter säger de. Jag tycker dock att det går snabbare. Diameter: 285 m.m./Höjd: 150-285 m.m. Vikt 2,5 kg.

På önskelistan står ett Optimus Svea 123 samt två Optimus Hiker.

Just det. Har en portabel grill också. Ni vet en sådan där som är som ett litet oljefat. Inte mycket större är en hink. Ligger ned på sidan. Öppnas upp så att man får dubbel yta. Skulle vilja ha något som går att klappa ihop ännu mera.

IMG_1462.JPG

Edited by Jonas Andersson
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Bra tråd! 

Vi var i valet och kvalet när vi skulle köpa kök i somras, vi gillar att laga mat och gillar inte att rackla. Många kök studerades, allt från 500kr fån biltema och uppåt. Två plattor var ett måste för oss. Jag var in på lokala handlare och såg Primus Atle, var nära att köpa då. Men 1490kr kändes saftigt för ett kök som av andra fabrikat kostar 1000kr. Efter lite efterforskning hittade jag Primus Tupike. Ettnytt kök i rostfritt med gjutna sidor och ovansidan är klädd med ek så den känns tålig, man kan tycka den känns lyxig. Ordinarie pris är 3500kr med väska och 2200kr utan väska, låg och spanade ett tag. Då det är mycket pengar. Tillslut kom jag över tupike med väska för 2065kr på outnorth! Jag slog till direkt! 

Det som är bra är att den går på vanlig gaspatron men det följer även med adaptrar så man ska kunna köra den på större pumla. Packväskan är också smidig och rejäl med två sittunderlag i.

vi har lagat mat hela sommaren på den och är sjukt nöjda!

IMG_9821.JPG

IMG_9820.JPG

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-06 at 14.19, Mattilacken sade:

Vi var i valet och kvalet när vi skulle köpa kök i somras, vi gillar att laga mat och gillar inte att rackla. Många kök studerades, allt från 500kr fån biltema och uppåt. Två plattor var ett måste för oss. Jag var in på lokala handlare och såg Primus Atle, var nära att köpa då. Men 1490kr kändes saftigt för ett kök som av andra fabrikat kostar 1000kr. Efter lite efterforskning hittade jag Primus Tupike. Ettnytt kök i rostfritt med gjutna sidor och ovansidan är klädd med ek så den känns tålig, man kan tycka den känns lyxig. Ordinarie pris är 3500kr med väska och 2200kr utan väska, låg och spanade ett tag. Då det är mycket pengar. Tillslut kom jag över tupike med väska för 2065kr på outnorth! Jag slog till direkt! 

Det som är bra är att den går på vanlig gaspatron men det följer även med adaptrar så man ska kunna köra den på större pumla. Packväskan är också smidig och rejäl med två sittunderlag i.

Nu har vi skaffat samma kök sedan några månader tillbaka - Primus Tupike.  Bra fart på det ?5a537cac11626_2017-11-1709_07_19.thumb.jpg.3e1edd3e1fa2c7177c26544f81aceaa7.jpg

 

Utöver ovanstående kommer vi garanterat fortsätta nyttja den lilla köket som fått fungera fram tills nu. Kan säkert komma till nytta igen, eller om det är tight med utrymme i packningen någon gång.5a537d82cda5c_2017-07-0209_03_58.thumb.jpg.1e8d089493e6d7b43226cb3f5e1c6ca6.jpg

Köpte nyss en Muurikka-panna med gasvärme/stativ samt ben för nyttjande över öppen eld. 58cm stor passar den oss perfekt - särskilt när den passar så väl över en Weber 57:a  :-D    I lördags blev det renskavsgryta med trattisar på den. Sjukt nöjd med investeringen i just Muurikkan!

5a537c853e424_2018-01-0614_53_41.thumb.jpg.7d446f02a782ee3a567b3bb8b66435a8.jpg5a537c6b3077d_2018-01-0513_22_53.thumb.jpg.1072e0395c5f4bf7201b35ed9c0a0b95.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • Premium Member
8 timmar sedan, Øyvind sade:

Jeg har et Coleman kjøkken med 2 brennere, dette går på bensin, jeg er utrolig fornøyd! Her er det solid kvalitet i alle ledd! 

IMG_4363.JPG

Lite intressant!

Tell me more!

Hur lätt är det att använda, kör man på specialbensin typ ASPEN? Hur mycket soppa drar det?

Kostar ca? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Lars 9k skrev:

Lite intressant!

Tell me more!

Hur lätt är det att använda, kör man på specialbensin typ ASPEN? Hur mycket soppa drar det?

Kostar ca? 

Jeg syntes det er veldig enkelt, bensintanken får plass inni «kofferten» når den pakkes sammen, der er også plass til fyrstikker, så man har alt samlet. 

 

Jeg bruker vanlig blyfri bensin rett fra pumpe og er ikke plaget med lukt eller andre ting når jeg bruker det (jeg bruker det alltid utendørs, og aldri innen et telt f.eks) 

 

tanken er på ca 1 liter og holder lenge! Om jeg husker ett brukte jeg 2-3 liter bensin på denne brenneren på hele sommerferien i fjor, 28 døgn på tur. 

 

Den har høyere effekt enn mange gassbrennere og den virker utmerket når det er kaldt. 

 

Det jeg har som er negativt er at det er litt vanskelig å justere flammen på brenner nr2, men du blir vant til dette etter litt bruk. Og at hvis man skal steke, eller koke noe lenge (mer enn 20 min) må du pumpe opp mer trykk underveis og det er litt klønete å gjøre mens det er fyr på brenneren, men med litt øvelse går det greit ;-) 

 

jeg kjøpte denne fordi jeg har et vennepar som har bortimot identisk kjøkken, og deres er fra 1974. Det er mye brukt og aldri vært noe tull med det. 

 

Jeg tenker at det at Coleman har omtrent identisk design i dag som de hadde på 70-tallet er fordi de har funnet en kvalitetsløsning! Her er alt i metall og ingen plast som knekker eller blir sprø og detter av med årene. 

 

Husker jeg rett så er prisen på ca 2700 NOK INK frakt. 

Her er link til en butikk som den er på tilbud for øyeblikket

https://m.bikester.no/coleman-2-flammkocher-unleaded-gasskjokken-bensin-234922.html?gclid=Cj0KCQjw5qrXBRC3ARIsAJq3bwoaWFPSGWF9ozbbwUeopl85RQkL5TJDgd4QSXmlO-aXB3Clfljvm9AaArNFEALw_wcB&_cid=21_1_-1_9_1339_234922_178851183025_pla&ef_id=WtZcmAAABYGgD-Om:20180503203327:s

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
23 minuter sedan, Øyvind sade:

Jeg syntes det er veldig enkelt, bensintanken får plass inni «kofferten» når den pakkes sammen, der er også plass til fyrstikker, så man har alt samlet. 

 

Jeg bruker vanlig blyfri bensin rett fra pumpe og er ikke plaget med lukt eller andre ting når jeg bruker det (jeg bruker det alltid utendørs, og aldri innen et telt f.eks) 

 

tanken er på ca 1 liter og holder lenge! Om jeg husker ett brukte jeg 2-3 liter bensin på denne brenneren på hele sommerferien i fjor, 28 døgn på tur. 

 

Den har høyere effekt enn mange gassbrennere og den virker utmerket når det er kaldt. 

 

Det jeg har som er negativt er at det er litt vanskelig å justere flammen på brenner nr2, men du blir vant til dette etter litt bruk. Og at hvis man skal steke, eller koke noe lenge (mer enn 20 min) må du pumpe opp mer trykk underveis og det er litt klønete å gjøre mens det er fyr på brenneren, men med litt øvelse går det greit ;-) 

 

jeg kjøpte denne fordi jeg har et vennepar som har bortimot identisk kjøkken, og deres er fra 1974. Det er mye brukt og aldri vært noe tull med det. 

 

Jeg tenker at det at Coleman har omtrent identisk design i dag som de hadde på 70-tallet er fordi de har funnet en kvalitetsløsning! Her er alt i metall og ingen plast som knekker eller blir sprø og detter av med årene. 

 

Husker jeg rett så er prisen på ca 2700 NOK INK frakt. 

Her er link til en butikk som den er på tilbud for øyeblikket

https://m.bikester.no/coleman-2-flammkocher-unleaded-gasskjokken-bensin-234922.html?gclid=Cj0KCQjw5qrXBRC3ARIsAJq3bwoaWFPSGWF9ozbbwUeopl85RQkL5TJDgd4QSXmlO-aXB3Clfljvm9AaArNFEALw_wcB&_cid=21_1_-1_9_1339_234922_178851183025_pla&ef_id=WtZcmAAABYGgD-Om:20180503203327:s

Fanns i Sverige också. :)

https://m.bikester.se/coleman-unleaded-bensinkoek-2-flammen-gra-svart-234922.html

Jag hittar inga mått/størrelse kan du mäta ditt eller vet du de exakta måtten?

Funderar på om det får plats där vi har vårt nuvarande Primuskök. ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...