Jump to content

Kök, mitt val


Ingvar Schön
 Share

Recommended Posts

9 timer siden, Lars 9k skrev:

Fanns i Sverige också. :)

https://m.bikester.se/coleman-unleaded-bensinkoek-2-flammen-gra-svart-234922.html

Jag hittar inga mått/størrelse kan du mäta ditt eller vet du de exakta måtten?

Funderar på om det får plats där vi har vårt nuvarande Primuskök. 1f914.png

størrelsene er: Bredde 45,5 cm, dybde 30 cm, høyde 13cm. det er da målt mens kjøkkenet er pakket sammen, liggende på samme måte som når det er i bruk. 

Bare for at det ikke skal bli noen misforståelser så har jeg Coleman Campstove 424

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Øyvind sade:

Jeg syntes det er veldig enkelt, bensintanken får plass inni «kofferten» når den pakkes sammen, der er også plass til fyrstikker, så man har alt samlet. 

...till en riktig BOMBE... ? ?

Skämt åsido - ett riktigt fint kvalitetskök!!

Kul

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 4.5.2018 at 9.25, Lars 9k sade:

Stort tack @Øyvind, jag skall hem och mäta! 1f44d.png

Den var rejält för stor, vår nuvarande gasolspis är betydligt mindre på alla ledd och det finns inte chans att jag får in bensinspisen i vår befintliga inredning.

Det får bli det gamla PRIMUS köket ett bra tag till. Det HAR ju hängt med sen -69 så lite kullt är det allt. ;)

 

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Inför årets resa så tog jag och köpte nytt kök. Gamla var lånad och jag tyckte det var dags för en mer behändig variant.

 

Efter mycket tittande, velande och funderande slog jag till med en BioLite Basecamp 2 bundle.

Biolite2.thumb.jpg.a0cf7c7a4e1bb6deb803fdd8b830f755.jpg

Mycket praktisk lösning. Detta är varken ett sprit eller gaskök utan går på biomassa.

Så kottar, pinnar eller vad du råkar hitta runt om dig är bränslet, eller pellets om du inte orkar böja dig ner.

På själva brännkammaren placerar man liten powebankliknande del som har en fläkt. När elden startar drar fläkten igång och påskyndar startprocessen. Fläkten har 4 lägen så man kan reglera intensiteten på elden. Överskottsenergin från värmen laddar powerbanken som driver fläkten men också kan ladda din mobil eller tända den lilla medföljande lampan.

 

Med bundlen får man en kombinerad kastrull och vattenkokare samt en grilldel. 

biolite-kettlepot3_1080.thumb.jpg.110be95dd184fb6d36128462b699e070.jpgDSC_1071.thumb.JPG.47e4268a6c50f49be6fd7cac738893db.JPG

Det är en finurlig liten sak som funkar riktigt bra under dessa 6 dagar i dalarna.Slänga på en stekpanna är inga problem alls, likaså om man vill ta en annan kastrull.  Själva grilldelen och jag har fortfarande lite jobb att lära känna varandra, får inte riktigt till spridningen av värmen på hela ytan. Men det får vi nog pli på till slut.

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, LantzPatrol sade:

Inför årets resa så tog jag och köpte nytt kök. Gamla var lånad och jag tyckte det var dags för en mer behändig variant.

 

Efter mycket tittande, velande och funderande slog jag till med en BioLite Basecamp 2 bundle.

Biolite2.thumb.jpg.a0cf7c7a4e1bb6deb803fdd8b830f755.jpg

Mycket praktisk lösning. Detta är varken ett sprit eller gaskök utan går på biomassa.

Så kottar, pinnar eller vad du råkar hitta runt om dig är bränslet, eller pellets om du inte orkar böja dig ner.

På själva brännkammaren placerar man liten powebankliknande del som har en fläkt. När elden startar drar fläkten igång och påskyndar startprocessen. Fläkten har 4 lägen så man kan reglera intensiteten på elden. Överskottsenergin från värmen laddar powerbanken som driver fläkten men också kan ladda din mobil eller tända den lilla medföljande lampan.

 

Med bundlen får man en kombinerad kastrull och vattenkokare samt en grilldel. 

biolite-kettlepot3_1080.thumb.jpg.110be95dd184fb6d36128462b699e070.jpgDSC_1071.thumb.JPG.47e4268a6c50f49be6fd7cac738893db.JPG

Det är en finurlig liten sak som funkar riktigt bra under dessa 6 dagar i dalarna.Slänga på en stekpanna är inga problem alls, likaså om man vill ta en annan kastrull.  Själva grilldelen och jag har fortfarande lite jobb att lära känna varandra, får inte riktigt till spridningen av värmen på hela ytan. Men det får vi nog pli på till slut.

 

Intressant, har kikat på denna jag med. Tolkar det som du är nöjd så långt? Bar köpte du den? 

Link to comment
Share on other sites

@Fässberg

 

Jag kikade på XXL och tänkte köpa den där, men när jag kom hem insåg jag att addnature sålde en Bundle med Köket, grillen och kastrull/vattenkokaren för 2100:- vilket i princip innebär att kastrullen var på köpet mot att köpa dem separat.

 

Jo jag är nöjd. Själva laddningsdelen är inte sådär extremt bra, men behöver elda en jädra  massa om man vill ladda hela batteriet, men en kul extra funktion.

Gillar att man inte behöver släpa med sig något, bara ta ett gäng kottar och pinnar och köra igång. Ja om det inte spöregnar och allt är blött såklart.Går snabbt att starta elden det är ett stort plus. Dock får man mata elden löpande något som man såklart inte har en utmaning med när man har gas eller spritkök på samma sätt. det är dock en vanesak.

Sen är den väldigt liten och smidig. Packar ihop den som en såndär rysk docka. Batteridelen i eldningsröret, och röret lägger man i kastrullen, på med locket, klart! Enda som man då inte kan packa in i varandra är grillmodulen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg har ikke en slik men jeg ville brukt Alkyatbensin da den er bedre og varer lengre uten og bli dårlig. Vanlig 95 bensin inneholder nå Etanol som ikke er bra på mye som blant annet bensinslanger så vanlig bensin er ikke så bra og holdbar som Alkylatbensin.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jo en sak med sk eco bensin  spriten gör så den suger upp vatten från luften så töm tanken om den ska stå oanvänd länge...   Mycket därför som gamla mc plåttankar ofta har rost hål....

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Gaup said:

Jo en sak med sk eco bensin  spriten gör så den suger upp vatten från luften så töm tanken om den ska stå oanvänd länge...   Mycket därför som gamla mc plåttankar ofta har rost hål....

Tack för tipset, råkade ut för nå liknande med en grästrimmer fast det var 95 oktan som jag glömde torr köra/tömma på bensin, sommaren efter gick den inte att starta mera.

Elverket jag har Hondan har ju funktionen att man kan torr köra förgasaren super bra så den startar även fast den ståt länge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej.

som ni vet så köpte jag en Coleman bensin kök, men har problem med att justera lågan  den brinner med full låga hela tiden? spelar ingen roll hur jag vrider på knappen.

hur fungerar ert Coleman kök kan ni få liten låga på huvudbrännaren.... om ni får det, vad kan det vara för fel på mitt kök då, några förslag.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Thony said:

Hej.

som ni vet så köpte jag en Coleman bensin kök, men har problem med att justera lågan  den brinner med full låga hela tiden? spelar ingen roll hur jag vrider på knappen.

hur fungerar ert Coleman kök kan ni få liten låga på huvudbrännaren.... om ni får det, vad kan det vara för fel på mitt kök då, några förslag.

Vi har også et Coleman Bensin Komfur, og jeg tror din dyse sidder fast, eller den er soddet til.

Du kan se her hvordan man renser dem. (glem al snakken :-( 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En fråga till alla beresta matlagare; jag har ett Atle-kök med koppling som bara passar 2012-flaskor. När jag i sommar åker till Norge och Danmark, kommer jag då behöva köpa en ny flaska när jag kommer till Norge och ta med en adapter som passar eller kan jag ta med min flaska och fylla den på plats?

F03AB2E4-A6B5-41D5-A4C3-EFFF85E6C797.jpeg

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Linusp3 said:

En fråga till alla beresta matlagare; jag har ett Atle-kök med koppling som bara passar 2012-flaskor. När jag i sommar åker till Norge och Danmark, kommer jag då behöva köpa en ny flaska när jag kommer till Norge och ta med en adapter som passar eller kan jag ta med min flaska och fylla den på plats?

 

(Inte som svar på din fråga, men ... )

Nu vet jag inte hur mycket mat du tänker laga, men en sådan flaska räcker väldigt länge när vi (familjen) är ute. Vi kör primuskök modell äldre och en sådan flaska räcker för ca 4 veckors matlagning, då äter vi ju inte alla mål lagade på köket, men ganska mycket.

För att slippa tänka på adapters och känna gas-ångest, så tar vi med två sådana flaskor. Har aldrig behövt använda ”reserven”.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, MrWIB said:

(Inte som svar på din fråga, men ... )

Nu vet jag inte hur mycket mat du tänker laga, men en sådan flaska räcker väldigt länge när vi (familjen) är ute. Vi kör primuskök modell äldre och en sådan flaska räcker för ca 4 veckors matlagning, då äter vi ju inte alla mål lagade på köket, men ganska mycket.

För att slippa tänka på adapters och känna gas-ångest, så tar vi med två sådana flaskor. Har aldrig behövt använda ”reserven”.

”Problemet” är att flaskan är halvfull och vi är åtta personer som ska utfodras... alternativen är;

1. Byta in flaskan mot en full.

2. Skaffa en till flaska.

3. Reda ut vad som behövs för att köra på norsk flaska.

 

Det har framkommit att det finns flaskor med ”industriventil” som tydligen finns likadana i Sverige. Ska researcha det vidare, då kanske jag kan skaffa en sån flaska och fortsätta använda den här hemma sedan...

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Linusp3 said:

”Problemet” är att flaskan är halvfull och vi är åtta personer som ska utfodras... alternativen är;

1. Byta in flaskan mot en full.

...

 

Jag byter alltid till full inför semestern, så slipper jag gas-ångesten 👍

För oavsett när gasen tar slut i Norge/Danmark så måste du hitta ett ställe som fyller tanken, det kan ju vara kinkigt, och dessutom så är det antagligen inte inplanerat den dagen 😉

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Linusp3 said:

Jag tänkte försöka få tag på en PA6-flaska, den verkar ha ganska behändig storlek (25x50cm) och rymmer 6kg gas (istället för 2kg som 2012-flaskan). På en sån lär man klara sig länge och väl...

Jag skulle nog skaffa en två kilos till istället, då vet man att när den första är slut är det dags att hitta mer vid nästa tillfälle. men man vet också att man klarar sig lika länge till på reserven, då blir det inte lika panik när den första är slut.

Det kommer en tid då man tvekar fall det är lite för lite gas i den stora tuben för turen man ska ta, men det är lite för mycket för att byta in den.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...