Jump to content

Kök, mitt val


Ingvar Schön
 Share

Recommended Posts

On 2/10/2021 at 1:28 PM, Lars 9k said:

Jag sneglade på Polaris, de verkar ju vara ”the shit” inom multifuel.

Men då vi avser köra vårt gamla primuskök som huvudkök även framöver känns närmare 2k med flaska lite saftigt för några vinterhelger om året.

Vi får se, kanske var jag dumsnål när jag beställde ett M95 från Röda stjärnan.

Tyckte Colemanstuket med en komplett enhet verkade smidigt och priset samt recensionerna tilltalande.

För övrigt en webb-butik med mycket kul prylar.

Det var EXAKT det bensinköket jag köpte förra året, och det jag hade med på turen förra helgen. Brukar fungera fint. Dock fick jag ingen fräs på det vid parkeringen där vi lunchade. Det tände, men blev ingen fart på lågan. Fick ge upp.

Kan det ha varit bränsleröret som inte blev varmt nog av lågan under när det vara -12 o vind?  Eller kan bensinen ha blivit kass av 1 år i köket?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@CampForCer - vissa prylar är väldigt känsliga för gammal bensin. Mitt strömaggregat är supergnälligt och om jag glömt att tömma det mellan de gånger jag startar det ( 3ggr på 5år? ) så är det full service med tryckluft och fan å hans mormor. Dvs jag borde gjort det nu igen...

Min snöfräs och gräsklippare däremot - river igång varenda gång de skall tjänstgöra, oavsett hur länge sedan sist de var igång.

Töm köket på gammal soppa och blås igenom det eller torka av de känsliga delarna och se om det hjälper.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her er mitt utvalg:

Primus Høvik Verk. Ingen justering av varmen, men brenner uansett!! Min far fikk denne til konfirmasjonen sin, så den er vel ca 65 år gammel. Det finnes fortsatt deler å få kjøpt til den. Fyrer den med parafin, lampeolje, eller tennvæske.

b7f24cc3ae7b16e4ad3c721d3c7f17e4.jpg

Primus 111. Modellen som det norske forsvaret har brukt i alle år. Bombproof! Fyrer den med parafin, lampeolje, eller tennvæske.

4221_Primus_Optimus_111__(stillebrenner)_Forsvarets._Inkl._rep_small.JPG

Primus Atle II

36035_1_.jpg

Liten Primus brenner på 2,7 kw, koker opp kaffevannet i en fart.

WEB_Image_speidersport-primus-mimer-stove-224394_-1858996346.Jpeg

Og en liten kinabrenner som er lett og fin å ha med i sekken når mann er ute på tur.

2.jpeg

  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jädrar Henrik, nu vet jag vem jag ska plåga nästa gång gasen är slut på tur :D .

Från spök till revolver ( låter bättre på Norsk må jag si ) - har ca samma uppsättet mius de två relikerna på fotogen ;) . 

Men som Harry från Fire to Fork säger - gas is the devils fuel :D .

  • Like 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
19 timmar sedan, CampForCer said:

Det var EXAKT det bensinköket jag köpte förra året, och det jag hade med på turen förra helgen. Brukar fungera fint. Dock fick jag ingen fräs på det vid parkeringen där vi lunchade. Det tände, men blev ingen fart på lågan. Fick ge upp.

Kan det ha varit bränsleröret som inte blev varmt nog av lågan under när det vara -12 o vind?  Eller kan bensinen ha blivit kass av 1 år i köket?

Har du varit nöjd med det tills du fick detta problem?

Tror inte att kemisk ren bensin(om du kör med det) åldras som bränsle. Finns ju inga tillsatser i den till motsats till i fordonsbränsle.

Link to comment
Share on other sites

1 timma sedan, Lars 9k said:

Har du varit nöjd med det tills du fick detta problem?

Tror inte att kemisk ren bensin(om du kör med det) åldras som bränsle. Finns ju inga tillsatser i den till motsats till i fordonsbränsle.

Jadå!  Använde det för tre veckor sedan, utan problem. Men då var det nog plus två-tre grader.

Det är ren bensin, köpt på Naturkompaniet - för bästa pris :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Har lite frågor till er här som kör lite äldre primuskök! 

Var iväg idag och köpte mig ett nästan oanvänt Primus 2090 för hela 250kr, i originalkartong men - den har legat i ett uthus, så framförallt ena brännaren är rätt rostig utvändigt. Inte mjuk, några hål eller sånt, misstänker att det bara är ytrost!

Bör jag behandla brännarna på något sätt efter grovrengöring/stålborstning?

Går det att få tag i slang? (Nu ser förvisso min slang rätt bra ut utöver o-ringar som går att byta) och sist med inte minst! Vad för gasflaska bör jag ha? För visst ser anslutningen inte ut som på ex, de små biltema flaskorna?

 

Bifogar lite bilder! 

20210609_182554.jpg

20210609_191433.jpg

20210609_191442.jpg

20210609_192307.jpg

20210609_192339.jpg

20210609_192506.jpg

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Lukas Nilsson said:

Har lite frågor till er här som kör lite äldre primuskök! 

Var iväg idag och köpte mig ett nästan oanvänt Primus 2090 för hela 250kr, i originalkartong men - den har legat i ett uthus, så framförallt ena brännaren är rätt rostig utvändigt. Inte mjuk, några hål eller sånt, misstänker att det bara är ytrost!

Bör jag behandla brännarna på något sätt efter grovrengöring/stålborstning?

Går det att få tag i slang? (Nu ser förvisso min slang rätt bra ut utöver o-ringar som går att byta) och sist med inte minst! Vad för gasflaska bör jag ha? För visst ser anslutningen inte ut som på ex, de små biltema flaskorna?

 

Bifogar lite bilder! 

 

Vilket fynd! Nästan synd att använda det :)

Jag skulle bara ta och stålborsta brännarna lite lätt, tycker de ser helt ok ut på bilderna.

Slang vet jag inte, jag har någon billigare typ av slang med klämkopplingar i ändarna, men klart det går att fixa ny. Jag hade kollat med Primus, de blir säkert glada att deras 50(?) år gamla kök äntligen kommer till användning.

Jag använder sådan här flaska https://www.okq8.se/produkter/gasol/behallare-aga-campingflaska-2012/

Vet inte om det finns mindre eller om det finns adapter så man kan använda mindre flaskor.

Grymt köp 👍 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, MrWIB said:

Vilket fynd! Nästan synd att använda det :)

Jag skulle bara ta och stålborsta brännarna lite lätt, tycker de ser helt ok ut på bilderna.

Slang vet jag inte, jag har någon billigare typ av slang med klämkopplingar i ändarna, men klart det går att fixa ny. Jag hade kollat med Primus, de blir säkert glada att deras 50(?) år gamla kök äntligen kommer till användning.

Jag använder sådan här flaska https://www.okq8.se/produkter/gasol/behallare-aga-campingflaska-2012/

Vet inte om det finns mindre eller om det finns adapter så man kan använda mindre flaskor.

Grymt köp 👍 

Tack! Kan bara hålla med, nästan synd att använda det! Men jag gillar såna här grejer, känns kul att använda grejer som är byggda för att hålla en livstid, därför bär jag bland annat en zippo dagligen, även fast jag slutat röka för 2 mån sen (Hurra mig!) 

 

Att jag inte har tänkt på det! Klart jag ska kontakta tillverkaren 😂 Om nån har slang så lär det ju vara dom menar jag!

Verkar dessutom ha hittat lite delar efter en stunds googling, fogas verkar ha grejerna jag behöver! 

Ang. ålder på köket har jag faktiskt ingen aning, enl digitalt museum så är det tillverkat 1950 om jag förstått det rätt 😁

edit: 1950 kan det ju förfasen inte vara? Hur tolkar jag dethär? Digitalt Museum Primus2090

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Som du ser tidigare i tråden har jag ett ”nästan” likadant.

Jag hittade sprängskisser och reservdelar på denna eminenta sida.

http://www.fogas.se/fotogenreservdelar/servicesatser/index.html
 

Då jag ändå var tveksam om vad jag behövde mailade jag dem och fick ett mycket hjälpsamt svar.

Rekommenderas!

ps jag tror modellen är från sent 60-tal, åtminstone var det då mina föräldrar köpte det jag använder nu men när jag nu kollade närmare ser jag att det inte är likadant.  Så ditt kan nog vara äldre.;)
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Väcker upp den gamla fina tråden om kök igen :)

Då vintern snart är här, och jag inte vill hamna i samma situation som vid förra årets vinterkörning när köket inte levererade vid lunchen, passade jag igår på att rengöra detta.

Efter lite pill o rödsprit brann det på felfritt utan problem :)

Dock är rensnålen på det medföljande multiverktyget för grov och vek. Den går inte ned i munstycket…. Not great

När är vi redo för vinter!!

 

01F5AA0B-E83B-4787-ABD1-F9D17B92D368.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
  • Premium Member
On 9/19/2021 at 10:51 AM, CampForCer said:

Väcker upp den gamla fina tråden om kök igen :)

Då vintern snart är här, och jag inte vill hamna i samma situation som vid förra årets vinterkörning när köket inte levererade vid lunchen, passade jag igår på att rengöra detta.

Efter lite pill o rödsprit brann det på felfritt utan problem :)

Dock är rensnålen på det medföljande multiverktyget för grov och vek. Den går inte ned i munstycket…. Not great

När är vi redo för vinter!!

 

 

Jag har också gått över mitt bensinkök idag.

Sotat röret genom att dra runt vajern och rensat munstycket.

Jag plockade av munstycket och la det i T-röd efter att jag rensade med nålen som för mig funkade fint… 🤔

7383BA1E-76CE-4918-AFC5-F0F6868687F3.thumb.jpeg.f8edb5bde65c02022e4611d59f4fe71a.jpeg
 

 

Då jag på senaste turen över nyår hade svårt att få upp trycket, bytte jag även ”pumptätning”.

 

38ADBC24-F529-4A94-B88F-15BD787B56D9.thumb.jpeg.669ad96225e1fcf0cdc622d22c066f4e.jpeg


 

Jag passade även på att köpa en extra brännkopp när  jag beställde tätningar då den har ramlat av några gånger och utan den fungerar köket inte alls.

Så nu är förhoppningsvis även vårt kök redo för nästa helg och veckas tur.

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har skummat igenom tråden lite men inte stött på riktigt det jag skulle vilja ha ändå, eller så har jag missat det bara. 
Är på jakt efter en dubbel brännare, likt Primus Alte, men med en liten flaska, (modell 2000?) som sitter i brännaren för att slippa ha separat flaska ståendes bredvid. 
Vad finns det för alternativ? 
Kollat lite på Julas Kaboya, men den verkar sakna vindskydd, vilket kan vara skönt att ha.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Vikingstål said:

Vad finns det för alternativ? 
Kollat lite på Julas Kaboya, men den verkar sakna vindskydd, vilket kan vara skönt att ha.

Går det att bygga nån typ av vindskydd enkelt?

 

Vad som kan vara bra att tänka på är hur länge de där småflaskorna räcker… ska man bara ut över helgen är det nog inga problem men för längre turer måste man ju ändå ha någon stans att förvara fler flaskor. Tillgängligheten på rätt flasktyp måste också researchas plus medvetenhet att det är engångsartiklar som inte går att återfyllas!

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Linusp3 said:

Går det att bygga nån typ av vindskydd enkelt?

 

Vad som kan vara bra att tänka på är hur länge de där småflaskorna räcker… ska man bara ut över helgen är det nog inga problem men för längre turer måste man ju ändå ha någon stans att förvara fler flaskor. Tillgängligheten på rätt flasktyp måste också researchas plus medvetenhet att det är engångsartiklar som inte går att återfyllas!

Hittade faktiskt ett hopfällbart vindskydd på biltema, så det går nog bra att använda. 

Anledningen att jag vill ha integrerad flaska är just för att hur den kommer förvaras i bilen. Vissa flaskor ska gå att fylla, som det pratades om tidigare i tråden. Men ska ha det i åtanke innan jag bestämmer mig för köp!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Småflaskenes største ankepunkt er at de leverer mye mindre gass. Er derfor Atle bruker stor flaske, for du skal kunne kjøre begge brennerne på full gass samtidig.

Andre løsninger har gjerne en flaske pr brenner, når flaskene blir mindre. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag provade en sådan där jula spis en gång och mitt minna var att den tog nästan en hel flaska gas för att värma vattnet och steka lite korv...

Kan säkert bero en hel del på hur välfyllda dessa flaskor är från butiken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har ett Primus Atle som kopplas till en 2012-flaska med medföljande slang. Nu råkar det vara så att jag har två slangar och tanken har slagit mig att skarva den ena med en annan regulator jag har liggandes för att få en längre slang och slippa ha gasflaskan precis intill köket. När jag tittar på undersidan av kopplingen är det ett hål i Primus-adaptern (svart slang) och två hål i den "vanliga" regulatorn (orange slang).

 

Vet någon vad som skiljer?

 

 

9AE2370D-23DC-4F1C-9EBA-2A2FD73AF255.jpeg

Edited by Linusp3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...