Premium Member Lars 9k Posted April 4, 2019 Premium Member Share Posted April 4, 2019 För de som bor i den södra delan av landet, eller för den delen i Danmark, så erbjuds möjlighet för offroadkörning i Hästveda, N delen av Skåne, på lördag. Mer går att läsa här Klicka på ”Offroad” Jag avser köra upp och se om 35”:orna går fritt eller om det blir total katastrof. Strartat kl 10. Hör gärna av er om ni är sugna. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 29, 2019 Premium Member Share Posted May 29, 2019 (edited) Hästveda/Sågbacken firar 10 års jubileum till helgen https://hfrc.se/ Edited May 31, 2019 by Lars 9k 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 1, 2019 Premium Member Share Posted June 1, 2019 (edited) Det blev en trevlig dag i Hästveda. Bland lite olika utställare fanns bland annat Mats Carlstedt som hade två olika modeller av sydafrikanska offroadsläp från Conqueror till salu, UEW 390 respektive UEW 490. Klart intressanta släp om än med lite för stor prislapp för vår del. Priset för detta mindre IEW 390, var 200k plus moms. Efter en stund bar det av uti skogen. @Per Pettersson lät sin nya JKU bekänna färg. Efter lite egen offroadkörning körde vi bort till tävlingsområdet där vår klubb SORK genomförde en deltävling i Skånecupen i trial. Här lyckades Daniel nästan köra fast innan han kommit in på banan. Klubbens ordförande Micke ”Atos” i sin nybyggda bil. Lars Dahl i sin egenbyggda ”spindel”, en riktig veteran i Trialkretsar. Stefan i sin Pajero, tvingades tyvärr bryta senare under dagen med en trasig drivknut. En annan ”spindel” i action. Fyrhjulsstyrning och styrbromsar ger en fantastisk manöverförmåga. Efter en stund körde vi dock åter ut på egen körning. Här räckte inte mina hjul ner! Fast jag var i gott sällskap, här fick även Richard vinscha. Bara Göran tuffade på utan bekymmer. fast hans bil är nästan fusk! Även Johannes fick plocka fram vinschen några gånger. Han var egentligen uppe för att tävla i trial men råkade knäcka en drivaxel på tävlingsbilen ganska tidigt under dagen och övergick då till träffkörning med dragbilen istället. Här hade han dock fått in en stubbe mellan framaxeln och kofångaren och det fick bli backning medels hi-lift. Här testade Magnus en ny nerfart. Per kom upp för kanten men .... Sen tog det stopp och vinschen fick åter jobba lite. Ganska lerigt på sina ställen men området är väldigt varierande och trevligt att köra på. Här satte till sist även Magnus sig trots sin rejält kompetenta Jeep. Sammanfattningsvis en riktigt trevlig träff med lite extra i form av Sågbackens 10-års jubileum, utställare och trialtävling! Edited June 4, 2019 by Lars 9k Lagt till tillverkarren på vagnarna 11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 12, 2019 Premium Member Share Posted September 12, 2019 (edited) Välkomna på träff i Boarp den 14 september. Samling i korsningen i Ask (utanför Rörstånga) kl 10 för gemensam färd till området. Vi har med grill så ta med något gott att lägga på den. Träffledare är Johannes 0730-378540 Titta under fliken träffar för att se vad som gäller på våra träffar. http://www.sork.org/about/ Titta i tidigare inlägg i denna tråd för att se bilder och annan information. Edited September 12, 2019 by Lars 9k 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 14, 2019 Premium Member Share Posted September 14, 2019 (edited) Tyvärr är det numera lång mellan SORK:s träffar men idag var det äntligen dags! Det var ganska många bilar som efterhand rullade in i Ask där vi träffades innan vi körde vidare ut på träffområdet. Totalt 15 bilar kunde vi räkna in och av dem var en hel del ”nya” ansikten, jättekul! Ett kort förarmöte uppe på bondgården innan vi rullade upp i skogen. En ZJ kompis, totalt var vi 3 stycken av denna trevliga SUV. 😛 Sen bar det ut i skogen. Tyvärr hade det fallit en hel del träd över spåren men med lite kreavitet hittades det alternativa spår. Lite smålerigt som vanligt. Det dröjde inte länge innan Magnus var så pass kreativ att han fick ta fram vinschen. Ett tight möte i den norra delen av området. Efter lite överläggning beslutade vi oss för att fortsätta ut i kärret. Här var det rejält trångt i all grönskan, svårt att se var spåret går, då det är flera månader sedan vi körde här sist. Framför oss banade Johannes väg. Följd av Magnus med Benjamin som codriver. Ganska trång på detta spår, direkt till vänster går en bäck som man INTE vill glida ner i. Dock skall man inte heller gå för långt till höger! Då sjunker man ner i kärret, vilket Johannes har gjort några gånger tidigare på just denna plats och så även denna gången. Här blev det vinschning för honom. Efter att vi passerat (utan att vinscha) höll jag istället på att fastna i detta dike. Ena framhjulet helt inflexat, skrapande i skärmen, medan det andra hänger helt fritt. På med spärren fram och vi drog oss loss. Därefter blev det en tur upp i grustaget. Här mötte vi Magnus som kom ner efter att ha klättrat upp för kanten och därefter kört ner igen. Självklart påtalade han att jag ”måste” prova att köra upp. Efter att först ha misslyckats vilket även Johannes gjorde testade jag igen. Med lite mer fart kom jag tillräckligt högt upp för att framhjulen skulle få fäste och jag kom upp. Sen skulle jag bara ner igen! Inte läge att bromsa, bara att hoppas att kofångaren inte tar i marken innan framhjulen kommer ner. I bakgrunden syns nästa Jeep att pröva, han kom dock inte upp. Därför var Magnus tvungen att visa att det fortfarande gick genom att ta en runda till. Sen var det tid för grillning, medan Johannes, Magnus och ett helt gäng till, satt fast ute i kärret, passade vi andra på att käka. Mycket diskussioner och äventyr avhandlades under lunchen. Till sist kom även de sista tillbaka och fick fyllt på energidepåerna. Efter lunch bar det ut på en ny runda. Denna gången genom den södra delen av området. Här ligger vi bakom Johannes. Mats med sina nya 35” hjul på Wranglern valde att ta ”fegisspåret” sidan om kärret. Nästa utmaning var backen mitt i området där Stefan började med att köra upp, liksom jag och Hanna gjort under förmiddagen. Dock blir spåren fort halare under dagen och Johannes lyckades inte ta sig upp för egen maskin utan fick ta till vinschen. Efter att jag tagit mig upp för egen maskin var ju Magnus tvungen att visa hur lätt det var. Dock kom han allt längre ut i träsket bakom, i sina idoga försök att hitta fäste. Under tiden som Magnus for omkring i kärret passade nästa ZJ på att ta sig uppför backen Till sist fick Magnus ge upp och koppla vinschen. Självklart var Stefan då ”tvungen” att visa hur lätt det var och gav sig därför på backen ytterligare en gång. Efter lite annorlunda spårval som inkluderade en helomvändning lyckades han till sist hitta fäste och ta sig upp. Lite i skymundan hade två killar kört runt i en standard KIA. Den var bara uppdaterad med grövre däck vilket räckte för att ta sig fram förvånansvärt bra! Här hade de dock satt sig och fick bli vinschade. Även lite senare testade de gränserna och här fick de åter ha lite hjälp att komma loss. När stenarna är så här stora är det inte lätt att köra ohöjt! Eftermiddagen gick sedan mot sitt slut och alla tog sig ut ur skogen mer eller mindre för egen maskin. Förhoppningsvis var alla lika nöjda med dagen som jag och @Hanna. Kvällen avslutade jag och Hanna sedan med något gott att dricka tillsammans med en god bit grillat kött. Edited September 15, 2019 by Lars 9k 5 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 6, 2019 Premium Member Share Posted October 6, 2019 På lördagen var det kombinerad träff och tävling på Offroadbanan i Osby. Det var sista deltävlingen i Skånecupen i trial. Vi hade ursprungligen inte tänk åka dit men då det är struligt att både hålla i tävlingen och träffen för tävlingsledningen erbjöd vi oss att åka upp i rollen som träffledare. Joakim och Rickard som för första gången testade att att koppla ur främre krängningshämmaren på sin Jeep ZJ konstaterade efter en kort provkörning att 33” nu tog i kofångaren på grund av det ökade flexet. En snabb ”justering” med tigersågen botade den olägenheten! Efter en liten stund var de åter ute i skogen. Ute på banan pågick tävlingen för fullt, här syns en av ordförandens tävlingsbilar, för dagen rattad av sambon Marie L. En koncentrerad Magnus G i sin Jeep YJ. Jag och @Hanna agerade även servicefordon, här genom att först köra ut reservdäck och verktyg i skogen och sen även med att fylla upp med luft. Här är surhålet som vi dök ner i för1,5 år sedan. Då var det täckt med is och snö och vi fyllde delar av bilen med vatten när isen brast. Hanna fick klättra ut genom sidorutan för att inte bli dyngsur. Vi testade INTE att köra ner i det nu. Några ytterligare tävlingsbilar i skogen. Stefan J i sin Pajero. Far och son Kastlund i sonen Benjamins hemmabygge, baserat på en Suzuki Samuraj. Själva testade vi lite av de överkomliga lerhålen. Här tog vi, eller rättare sagt jag, då Hanna höll sig utanför, mig över för egen maskin. Kanske för att jag förberett vinschlinan ifall att...... Efter en förmiddag i skogen smakar ju alltid lite grillat helt ljuvligt. Att vädret var kanon gjorde ju inte saken sämre! Efter att tävlingsledningen kört in till Osby och inköpt nya hamburgare som ersättning för de som låg kvar hemma i deras frys, kunde även de tävlande njuta av nygrillat . Ännu bättre blev det när Jonas och Offroadbanan bjöd på både kaffe och kaneldagsbullar eller vad de nu hette, dagen efter kanelbullens dag! Snart var vi dock åter ute i spåret. Här tog sig Joakim an en ganska brant backe med en trång och besvärlig passage där han till sist fick vinscha. Vilket även jag fick göra efter ett antal försök att bemästra stenarna. Dock hade mina ansträngningar resulterat i ett lite mindre kul haveri. När vi stått med ena bakhjulen hängande fritt medan det andra flexat in fullt hade min ena (för klena) utfjädringsbegränsning brustit. Det hade medfört att bakfjädern flexat loss, hamnat mellan hjul och kaross samt även slitit av slangen till luftbälgen. Här står vi i en ganska brant backe och Jeepen går inte att flytta utan stor risk för ytterligare skador. Efter noggrann klossning bakom två hjul medels stenar, samt med reservhjulet under bakaxeln lyfte jag upp Jeepen med hi-liften. Placerade även det avtagna hjulet bakom kofångaren som ytterligare mothåll medan jag jobbade under. Efter ett tag var fjädern åter på sin rätta plats, men utan fjäderspacer och fungerande luftbälg. Vi kunde dock ta oss ut ur skogen och hela vägen hem, om än lite låghalta. På vägen kunde vi även konstatera att vi troligen har en trasig drivknut någonstans i framändan. Summering, en trevlig dag på Offroadbanan som kommer att medföra lite mer inlägg i garagetråden framöver!! 6 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 @Lars 9k jag måste säga att du verkligen extremt tydligt demonstrerar varför man på långtur/expedition skall köra runt stenen, inte över den Hoppas du får ihop bilen 👍 2 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 6, 2019 Premium Member Share Posted October 6, 2019 Absolut, jag tar på mig rollen som Overland.nu svarta får!! Forumet måste ju ha något avskräckande exempel. Vad kan vara bättre än en Jeep som kör sönder hela tiden och dessutom berättar om det! 😂 Skämt åsido, jag tror att de flesta inser att den typ av terräng som vi stundtals kör i på offroadträffarna är en bra bit över vad som är lämplig vid långtur. Många kommer ju också med sina bilar på släp för att vara säkra på att komma hem och samtidigt våga testa gränserna ytterligare lite mer än vad jag gör. Och självklart är den ihop, men inte riktigt hel, fast så var den ju redan i skogen. Hitintills har den ju alltid tagit oss hem, om än ibland med reducerad hastighet. 😀 4 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 6, 2020 Premium Member Share Posted March 6, 2020 SORK träff! 14 mars Boarp, träffledare Johannes. Samling kl 10 i Ask se tidigare i tråden för mer info eller fråga här! Kommer du @CampForCer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted March 9, 2020 Share Posted March 9, 2020 On 3/6/2020 at 7:22 PM, Lars 9k said: SORK träff! 14 mars Boarp, träffledare Johannes. Samling kl 10 i Ask se tidigare i tråden för mer info eller fråga här! Kommer du @CampForCer? Oj - missat denna. Njaa... vi är bokade på träff här utanför Gbg, med bil o familj. Kollar jag kalendern är, i princip, samtliga helger bokade fram till midsommar... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 14, 2020 Premium Member Share Posted March 14, 2020 (edited) Lördagens träff med SORK. Vi var ett hyfsat stort gäng som samlades i Ask denna vackra mars dag. Det var ganska många nya, vilket alltid är trevligt. De flesta kom i de bilar de ämnade köra i, men en del av ”rävarna” körde den säkra modellen med trailerqueens. Väl på plats ute i träffområdet dröjde det inte länge innan skogen var full med bilar och förare som betedde sig som nyutsläppta kalvar på grönbete!! I vanlig ordning var det blött och lerigt, men vad gör det när man får möjlighet att leka i skogen med ilagd lågväxel! Här var det lite mjukare än vad jag förväntade mig! Strax hade Jeepen grävt ner sig ganska ordentligt och försöken att komna loss resulterade bara i rejäla vallar både framför och bakom hjulen. Då jag ganska snart insåg att jag inte skulle framåt kopplade jag för att vinscha bakåt. IMG_5452.mov Det gick sådär! Troligen på grund av för stora vinklar i den bakre kopplingen blev den dragande kraften bakåt för liten, vilket resulterade i brusten lina på trumman. Brottet i sig blev ganska odramatiskt, andra änden på linan åkte fram mot första brytblocket och landade 5-6m framför bilen. Dock vittnade de som stod utanför Jeepen om att det kändes rejält i den mjuka marken när spänningen släppte mellan Jeepen och de tre träden! Men fördelen med offroadträffar är att det alltid finns kompisar som vill hjälpa till, så det dröjde inte länge innan Johannes hade kopplat upp och drog loss oss. Sa jag att det var lerigt?? Lite senare var det vår tur att hjälpa till att dra loss. En viss Valp, som har en garagetråd här på forumet. @sdt hade äntligen kommit ut och provade på offroadkörning. I brist på egen vinsch är det bra med ”kompisar”. En som klarade sig bra själv, eller är man själv när man är tre, var Daniel M som här kopplade sin vinsch. Stundtals blev det kö i skogen. Här fastnade Johannes rejält bland stockarna och fick hjälp att komma bakåt efter att gett upp försöken att själv vinscha sic framåt. Märkligt vad fort det blir ”folksamlingar” när någon kört fast! Många som beundrade valpen! På vissa partier var vattendjupet ganska rejält, dock tog sig alla igenom vilket vi nog alla var tacksamma för! Här hade det inte räckt med gummistövlar!! Ford Rangern tog ett lite snällare spår och undvek de djupaste partierna. En hel del tid används till att bara ”hänga i skogen ! Framåt 15 var de flesta nöjda efter en riktigt trevlig dag i skogen. En del hade kört sitt första offroadpass och var fulla av nya erfarenheter och lärdomar. Någon behövde hem och laga drivknutar och annat smått och gått. De flesta behövde hem och tvätta. Själv skall jag beställa en ny vinschlina! Edited March 15, 2020 by Lars 9k 5 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted March 15, 2020 Share Posted March 15, 2020 Verkligen en oförglömlig dag. Vädret visade sig från sin bästa sida också. Det var sinnessjukt roligt att äntligen få prova på lite mer avancerad offroad-körning! Längtar redan till nästa gång 😁 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albatross Posted July 26, 2020 Author Share Posted July 26, 2020 Kanske interessant för den som planerar att bygga någonting själv... inta alltför långt ifrån södra Sverige https://explorer-magazin.com/kalender/explorer-ostsee-camp-2020/ själv skulle jag gärna ta en titt på den här: 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 21, 2020 Premium Member Share Posted October 21, 2020 Välkomna på träff i Boarp den 24 oktober. Samling i korsningen i Ask (utanför Rörstånga) kl 10 för gemensam färd till området. Vi har med grill så ta med något gott att lägga på den. Träffledare är Johannes 0730-378540 Titta under fliken träffar för att se vad som gäller på våra träffar. http://www.sork.org/about/ Titta i tidigare inlägg i denna tråd för att se bilder och annan information. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 25, 2020 Premium Member Share Posted October 25, 2020 Totalt blev det 11 bilar som passade på att komma ut en runda i skogen denna ganska fina höstdag. Några anlände på släp men huvuddelen kom och åkte för egen maskin. Lukas ZJ Gårdsplanen blev ganska full när alla rullat in. Då nästan alla varit på platsen och kört tidigare blev det ett kort förarmöte. Raskt tog vi oss vidare ut i skogen, här låg vi efter Kims ”nya” bil, en kompetent liten Jimny. Skogen bjöd verkligen på fina höstfärger och i vanlig ordning ganska leriga spår. Efter en inledande uppvärmning genom bok- och granskogen drog vi oss ner mot första kärret. Johannes tog täten i sin Jk och tog sig galant genom de blöta spåren. Vår Jeep smälte ju nästan in bland höstfärgerna. Malins JKU, ”PINKIS” tog sig också fram utan problem. Det var ju blött men inte jättedjupt så denna gång fick jag klartecken från @Hanna Även Lukas plaskade på. IMG_8096.MOV Efter att områdets södra kärr ”besegrats” drog vi oss vidare mot norra delen av området. På vägen passerade vi grustaget där några testade på att klättra upp. Vägen var i vanlig ordning extremt hal och och då den lutar ut i skogen är det extremt lätt att glida av. Så här långt gick det dock bra för Malin. I ett försök att möjliggöra kommande passage på ett särskilt trångt parti fick den lutande björken avverkas. Under tiden kopplades det stropp och drogs lina. Här var det Mats som behövde vinscha för att ta sig upp på vägen igen. Med lite bättre spårval och lite gas tog jag mig dock förbi. Mats fick dock fortsätta att vinscha för att inte åter glida av vägen. Jag lyckades dock smyga tillräckligt försiktigt för att behålla greppet med framhjulen och kunde passera för egen maskin. Värre var det för Malin som också fick vinscha. Efter denna uppvärmning var de flesta sugna på käk så grillen drogs igång. Snålar man med tändvätskan är det bra att kunna hjälpa till med tryckluft. Alltid lika populärt med nygrillat i skogen! Då vi även hade kalas på schemat körde vi hemåt direkt efter lunchen. En trevlig dag där vi fick testat att allt åter fungerar på Jeepen. 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 @Andreas.E Föreslår att denna tråd lyfts upp till eget ämne/rubrik. Kanske då ändra namn till ”Andra träffar” eller ”Träffar i andra forum” ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 28, 2020 Premium Member Share Posted October 28, 2020 Vafördåför? Har jag skrivit om ”fel” sorts träffar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 4 minuter sedan, Lars 9k said: Vafördåför? Har jag skrivit om ”fel” sorts träffar? Nej - jag menade för att lyfta FRAM träffar och göra det enklare att finna Mer så att Träffar Blir rubrik medan respektive enskild träff blir en Tråd därunder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 28, 2020 Premium Member Share Posted October 28, 2020 Ahh.. skilja lite på ”Offroadträffar” och ”Utställningsträffar”? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 15 minuter sedan, Lars 9k said: Ahh.. skilja lite på ”Offroadträffar” och ”Utställningsträffar”? Nja, krångla inte till det nu va!? Jag menar träffar som inte är arrangerade av detta forums regi, dvs ALLA arrangerade träffar som inte är Overlanding.nu. Där ryms SAMTLIGA arrangerade träffar 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 28, 2020 Premium Member Share Posted October 28, 2020 Men det är ju det denna tråden handlar om, annat hamnar ju under https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/forum/17-travel-arranged-by-overlandingnu/ Eller tänker jag fel nu? Det gjorde jag nog! Du menar att lyfta hela tråden från Generellt till en egen ”Huvudtopic” eller vad det nu heter?! Då kanske du ser aviserade offroadträffar i tid och hinner ner för att testa Cruisern!? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted October 29, 2020 Share Posted October 29, 2020 12 timmar sedan, Lars 9k said: Du menar att lyfta hela tråden från Generellt till en egen ”Huvudtopic” eller vad det nu heter?! Exakt så Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now