Jump to content

Ljus och värme i tältet???


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Lagom till att vårsolen tittade fram blev jag klar med min luft-värmare. Som många andra har jag införskaffat en Kina värmare. Men jag har byggt in den så den ryms i en alu låda med inbyggt batteri med vakt och laddare. Allt som behövs finns i lådan. Väldigt roligt att bygga efter egna önskemål. Lådan och anslutningar är tätad så att den kan förvaras på taket under färd oavsett väder. 

AC6A0874.JPG

AC6A0865.JPG

AC6A0871.JPG

  • Like 7
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

 

Kul att kunna inspirera och dela smarta lösningar. Har testat mig fram och köpt in mer än jag behöver för att hitta rätt komponenter, har säkert missat en del men ska försöka lista vad det är för grejer jag använt. Mycket finns på lokala byggvaruhus eller båttillbehörsbutiker.  Finns ju som sagt flera sätt att bygga på :) Så här har jag gjort i alla fall. 

Jag ville ha fristående låda men möjlighet till minst 8-10h drift utan att ladda eller fylla på med bränsle. Viktigt var att laddningen skulle vara enkelt oavsett 12v eller nätadapter.  Sett en del som byggt med större lådor och in och ut luften i motsatt riktning mot avgasröret osv, stora batterier, tankar osv… Men det blir en rätt tung pjäs att lyfta upp på taket på bilen. Jag vred och vände på min ritning ett par gånger innan jag bestämde mig för en 42L alu låda med allt i ett och något mer begränsad drifttid men med möjligheten att ansluta till mer bränsle och el vid behöv.

Alternativ elanslutning/laddning är vanlig anslutning till bil batteriladdare istället för dc/dc. Jag gick på dc/dc för att kunna ladda från bilens 12v både vid transport och drift.

Kina värmare. Tips är att köpa kit med så mycket tillbehör som möjligt. Och kompatibel med tex. afterburner kontroll osv.

Alu låda 42L finns från flera olika tillverkare. Jag tog en som inte är räfflad för att kunna passa in anslutningar osv enkelt… jag har flyttat på handtag för att balansera lådan bättre då batteri och tank sitter på samma sida och så klart för att få plats med in och ut luftanslutningar.

Avgas ut köpte jag från kina

Laddare från Victron Energy  Orion-Tr 12/12-9A

Ställbar elvakt/ Battery guard 12 V/DC [M148A] men finns många fler på marknaden. Tips är att låta den klippa pump och inte fläkten

3m luftslang.  Jag ville ha en slang som ryms i lådan. Förlorar något i isolering då det är en vanlig ventilationsslang.

Säkringshållare och div el från biltema

75mm / 2,1/2 rör anslutning med lock för in och ut finns hos rörfirmor/byggvaruhus.

2 st 20ah parallellkopplat. Hittade på batteriexperten

Transformator 12v 5ah och vanlig 12v sladd till bil uttag

2,5l tank från ebay

En vippströmbrytare på-av-på så att jag har ett läge för laddning och ett för drift och laddning. 

 

Kvar att montera/göra:

Batteriövervakning. Har c-teks blåtands övervakning i bilen men inte helt nöjd med den. Får se vad det blir. Några tips?

Tätade elkontakter. Just nu sitter kontakten inne i lådan. Vill kunna ansluta laddningen utifrån. Inte helt säker på vilken modell jag ska ha än. Tacksam för tips

Alt tänkte jag bygga in en T koppling till tanken för att kunna köra på större externtank vid behöv. Smidigt vore att kunna koppla in till 20L dunk med en enkel anslutning tillexempel.

  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Jah said:

Kul att kunna inspirera och dela smarta lösningar. Har testat mig fram och köpt in mer än jag behöver för att hitta rätt komponenter, har säkert missat en del men ska försöka lista vad det är för grejer jag använt. Mycket finns på lokala byggvaruhus eller båttillbehörsbutiker.  Finns ju som sagt flera sätt att bygga på :) Så här har jag gjort i alla fall. 

Jag ville ha fristående låda men möjlighet till minst 8-10h drift utan att ladda eller fylla på med bränsle. Viktigt var att laddningen skulle vara enkelt oavsett 12v eller nätadapter.  Sett en del som byggt med större lådor och in och ut luften i motsatt riktning mot avgasröret osv, stora batterier, tankar osv… Men det blir en rätt tung pjäs att lyfta upp på taket på bilen. Jag vred och vände på min ritning ett par gånger innan jag bestämde mig för en 42L alu låda med allt i ett och något mer begränsad drifttid men med möjligheten att ansluta till mer bränsle och el vid behöv.

Tack!   Väldigt väl beskrivet, och inspirerande för många.  Flera vettiga tankar kring den utformningen/lösningen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fick hem dessa kontakterna som jag tänkt montera på lådan med adapter till laddare. Men 12v koppling till bilen är jag inte helt säker på än. Cigg kontakten vill man helst undvika, då är Hella kontakten bättre men inte helt optimal heller. Vill ha en kontakt som är standard för övriga anslutningar oxå. Typ C-tek kontakt eller dylikt! Någon som har något tips?

 

IMG_0737.thumb.jpg.44c78476f8eb4a70bbf1813d8412c021.jpg

Fått flera förfrågningar om man kan köpa en färdig byggd värmare! Klart jag kan sälja en färdigbyggd men att handplocka alla delar och bygga blir inte billigt!  Bara höra av sig via PM om man är intresserad så ska jag se vad man kan lösa!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det fina när man bygger själv är att det aldrig blir riktigt färdigt. Dvs det ändras och utvecklas lite hela tiden.

Efter en del användning upptäckte jag att plasten i ut röret börjat smälta. Lösningen blev ett aluminiumrör istället med en stor ändplugg som skyddslock.

Elanslutningengen för ladning i bilen löstes med Anderson kontakter.

Upptäkt att det försvinner en hel del värme i luftslangen på väg till tältet. Men hittade DENNA  vilket isolerar betydligt bättre än den jag hade tidigare. Fördel med båda är att de går att tryckas ihop så de passar i lådan.

 

Listar lite av de grejer jag använt mig av om någon är intresserad att bygga själv.

Alu låda från Swedol

Avgas genomföring

Tystare pump

Styrenhet med fjärrkontroll som är kompatibel med Afterburner

2mm slang

Afterburner för ytterligare kontroll för GSM styrning osv osv

Nätadapter

Batteri övervakning

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Utvecklingen fortsätter.

Tyst pump, Bästa uppdateringen hitintills!

En pump som är helt tyst gör jättestor skillnad på användandet av hela värmaren. Även om jag ljuddämpat lådan, hängt upp pumpen i mjuka gummi uppsägningar och 90 vinkelljuddämpare på slangen så var aldrig den tidigare pumpen helt tyst. Men nu med en JBS membranpump är det lilla klickande ljudet historia :) 

Fördel är att den manuellt går att justera för att bla. kompensera för altitud eller till och med ställa ned till ännu lägre underhålls värme osv osv.

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Jah said:

Utvecklingen fortsätter.

Tyst pump, Bästa uppdateringen hitintills!

En pump som är helt tyst gör jättestor skillnad på användandet av hela värmaren. Även om jag ljuddämpat lådan, hängt upp pumpen i mjuka gummi uppsägningar och 90 vinkelljuddämpare på slangen så var aldrig den tidigare pumpen helt tyst. Men nu med en JBS membranpump är det lilla klickande ljudet historia :) 

Fördel är att den manuellt går att justera för att bla. kompensera för altitud eller till och med ställa ned till ännu lägre underhålls värme osv osv.

Mycket imponerande låda du byggt! Blev riktigt sugen på att göra något liknande av mina ”kompletta” kina värmare jag köpt som inte är helt optimalt utformad. 
 

Den dieselpumpen du köpte måste jag hursomhelst testa! Blev lyrisk när jag läste tyst pump 😁Men jag funderar på om det blir rätt mängd diesel om man byter pump? Eller får man köra bägge mot ett mätglas först kanske.

22922B9C-7E18-4C17-AAC4-74BE25B3DF14.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja pumpen är helt tyst och den levererar rätt mängd bränsle oxå. Kolla med James Browning Smith om ni är sugna på en. Nästa steg för en tystare enhet blev att byta ut kina avgasljuddämparen till en från välkänt europeiskt märke. IMG_9442.thumb.jpg.8f04bba67c0fad294710393c5b147eb7.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...