Jump to content

Recommended Posts

19 timmar sedan, Lars 9k sade:

Jamen.... ut och prova imörktet och återkom snarast med recension!! :)

 

Jag är inne på samma fundering. Tänkte välja xenon för bästa ljus på distans.  Upplever att led inte tränger igenom lika långt då reflektorerna alltid är annorlunda än xenon etc.

Nyfiken på vad du kommer fram till...  LED kräver ju klart mindre kräm i kablarna med till takräcket... :) 

Link to comment
Share on other sites

Ja alltså, det är en annan värld. Jag har kört med xenon i många år, men har nu gått över helt till led. Anledningen, jag har blivit allergisk mot uppstarts tiden! ? Denna uppsättning jag har på patrolen är budget. Den uppsättningen lyser nästan som mina 2 IPF 940 led som jag har på min tjänstebil. Nu överdrev jag lite, men det är väldigt behaglig ljusbild på Ipf.

Uppsättningen på patrolen lyser inte långt, det var inte meningen med montaget heller. Jag är ute efter ett brett ljus, då jag bara kör på små och kurviga vägar med patrolen. Den rullar også kanske bara några hundra mil varje år, så ser ingen nytta i att den har dyra extraljus.

IMG_4792.JPG

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Wiberg skrev:

Bra ljusbild!

Gillar spridningen åt sidorna.

 

Dom är vinklade ut mot sidorna, men har samtidigt på filter som ska göra om från pencil till fjärr. Så tar jag av filtren, så blir det nog konstig ljus bild ?

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, LantzPatrol skrev:

Vad och vart köpte du din ramp?

Behöver köpa ny ramp till min patrol då  nån jävel var framme med klåfingriga händer och "lånade" min ramp permanent 1f621.png

Osäker på vad för märke det är på den. Den satt på när jag köpte bilen. Kan se om jag hittar nåt, men räknar med att det är kina ramp. Den var inte framställd i annonsen som någon märkes ramp i alla fall.

Tråkigt att bli av med extraljus, stryk ska den/dom ha! ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Själv har jag haft en skit helg! Fredagen började med möte över i min körbana så jag fick vika undan, vilket resulterade i snöfyllda däck och ingen styrförmåga. Kombinera det med högersväng och en vägstolpe så blev resultatet så här! Tur att extraljusen klarade sig i alla fall ?

Hade besiktnings tid för patrolen på fredagen, den gick genom utan fel. Men när jag skulle starta patrolen på lördag för att åka till jobbet, så sa det klick efter att glödlampan slutat lysa. Konstigt tänkte jag, på med startkablar, men det hjälpte inte. Allt av lysen i dashbordet slutade lysa. Körde skodan till jobbet. Började gräva i felet när jag var färdig på jobb och det visade sig vara en japansäkring till IGN Switch som tagit kvällen. Allt stängt, ingen i närheten har sådana säkringar på lager. Men fick av en gammal nissan mekaniker. Tack Kenneth! Så bytte säkring på söndag efter jobb, första säkringen rök igen, men bilen  starta upp med ny säkring. Körde en sväng till Sverige och sålde en kamera och säkringen rök i morse igen! Så nu står man här med 2 bilar som inte är kördugliga.

Så tyvärr blev det inget julbords hälsande för min del som var planen. Toyotan står på vinterförvaring.

 

 

skodavägstolpe.jpg

patrolbesiktning.jpg

japansäkring.JPG

  • Sad 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
7 minuter sedan, stensth sade:

Är ju bara en bil, som går att ersätta! Men det är konstigt vad handikappad man känner sig utan bil. 

Ja det blir ju konstigt om du ropar ”Tobbe svänger höger” när du promenerar till bussen!! ?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, sdt skrev:

@stensth skönt att det inte gick värre med vid smällen och skumt med elfelet. Någon tanke på vad som kan va orsaken? Vad är säkringen för?

Jag har inte grävt mer i problemet, men kan tänka mig att det rör sig om:

  • Dålig jord mellan kaross och batteri
  • Start relä
  • Start motor

På säkringen står det IGN Switch, har inte luskat mer om det är andra förbrukare som är kopplad till samma säkring.

Bilen får helt enkelt stå och skämmas en stund! ?

Link to comment
Share on other sites

Japp, säkringen ryker när jag vrider om nyckeln efter att glödlampan har slocknat.

Har läst att det finns dom som har haft start problem, men då med NATS och att en annan säkring ryker. 

Tror jag ska sätta mig ned i mellandagarna och läsa lite och se om jag hittar ett elschema. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Första rundan avklarad. Än så länge så ser det ut som att nya jordkablar gjorde susen. Bytte igår och bilen startade. Får hoppas det håller i sig. Sen kan man ju alltid fråga sig hur man väljer en sådan konstruktion. Jordkabel från motor och batteri är en och samma, men bara uppskalad på mitten för att jorda mot chassiet. Här var det väl en som fick ett sparkrav på sig tänker jag under utvecklingen av bilen. Nu är det separat jordkabel från motor och batteri.

Då önskar jag alla en God Jul och Gott Nytt År från mitt garage!

 

patrolirr.jpg

patrolterminal.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Allt för mycket jobb i det sista, så inget speciellt har hänt.

Det var stilla på jobbet när Arctic Trucks hade premiär i nya lokaler, så stack dit en snabb sväng och fick köpt mig en ARB dual kompressor med tank. Så nu behöver inte patrolen vara avundsjuk på Toyotan då det sitter en dual ARB i den också med tank.

Var och kollade till Toyotan i onsdags där den står till vinterförvaring, den startade på 0,1 sekunder. Antagligen så glad för att se mig? Så då tog jag den på en sväng på den falbygdska vårsommaren. Inga bilder tyvärr, då leendet var brett för att höra 1HZ maskinen igen. Det är nåt visst med en 6-cylindrig motor, bensin som diesel.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • stensth changed the title to Stensth`s garage

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...