Jump to content

thorsteins Toyota garasje


thorstein
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

På tide og lage en liten garasje da! 

Litt om meg: 27 år fra Lier utenfor Drammen, født og oppvokst der. Har det siste året interessert meg veldig for Overlanding etter og ha blitt inspirert av min gode tur kamerat @Øyvind som har drevet med dette noen år før meg. Drevet med offroad i en 3-4 år før dette.

Bilen er en 2013 Toyota Land Cruiser 150 ombygget hos Arctic Trucks. Bilen har 37" dekk og har da fått montert en del utstyr under ombygging og i etterkant, ARB front air locker med dobbel ARB kompressor med luft uttak, ARB skidplate under motor og gearkasse, vinsj feste foran og bak med en ComeUp 9000 vinsj, safari snorkel, tak grind, taktelt, CB radio, kjøleboks med termostat, koblet opp ekstra batteri med skillerele for kjøleboks og 12v når bilen ikke går, og masse mer. 

IMG_1937.JPG

IMG_2050.JPGIMG_2086.JPGIMG_2355.JPGIMG_2394.JPGIMG_3216.JPGIMG_3302.JPG

Siste investeringen har da blitt en brukt lavvo med ved ovn som jeg og @Øyvind spleiset på da vi fant ut at det hadde vært morro og testa litt overlanding på vinterstid!

IMG_3349.JPGIMG_3350.JPG

 

 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

På tiden att bilen din fick garaget den förtjänar Thorstein :) .

Kul att fler här på forumet goes Lavvo - alltid bra att kunna dela erfarenheter. Och ja, turer till vintern glädjer jag mig till. Tror det blir en helt ny dimension av Overlanding/ turer/ expeditioner!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Takker @Torgeir !

La en 5 leder til LED lys på sidene og til LED baren fra brytere på venstre side av rattet og ned i dørterskelen og helt bak til bak lampa på venstre side, der lagde jeg ett lite spor i lampa inne i døra og trakk da kabelen ut bak lampa og opp igjennom sporet og festet ledningen med sånne puter du kan stripse fast kabel osv på inne i døra og opp på taket, krasjer ikke med dør lister eller noen ting. Kan ta noen bilder etterpå når jeg er ferdig på jobb ;) 

Ja skal bli spennende og teste den! Fikk jo sett litt på Jon sinn på forgie tur så detta tror jeg blir bra :) ! 

Edited by thorstein
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min gick sönder, jag lagade lite kallödningar och nu funkar den hur bra som helst. Men det blev oxo ett garantiärende och jag fick en ny. Så nu finns det så det räcker... ☺

Jag tror du blir nöjd. Bra ljud, dock blir den hemskt varm om man kör högeffekt. För våra behov av kommunikation i kollon så räcker lågeffekt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Da har jeg vært på simarud electronics/ permo.no på Langhus og handlet antenne og kabel! Ble til og med en reserve antenne. Kan anbefale denne butikken på det sterkest, kjempe service og de har det du trenger :) Montert antenne og trekt kabel frem til der radioen skal være, bilde kommer imorra da det blei mørkt :P IMG_3476.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member

Da har jeg handla inn cyclone head hos @euro4x4parts til snorkelen, en til meg og en til @Øyvind. Så da er vi klare for støvete veier til sommeren ?

Litt usikker på om den skulle vært større? Noen som vet noe om det, med tanke på hvor mye luft motoren skal ha? Merket ingenting på effekt men støyer en del av den ved hardt gasspådrag. 

IMG_3640.JPG

IMG_3642.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Reint Teknisk; Du kan rekne ut teoretisk luftforbruk på motor. Dette talet danner grunnlag for vidare berekningar

Luftfilter, i dette tilfellet, "Snorkelsoppen" bør overdimensjoneres iforhold til dette. Imidlertid kan også "luftveien" mellom toppen av snorkel & LMM vere / bli for "snever" Dette finnes det ein rekke berekningar for. Eg antar din leverandør av "snorkelsopp" kan oppgi antall kubikkmeter filteret skal slippe gjennom pr minutt

Hilsen nokon med maskinteknisk bakgrunn :-)

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • thorstein changed the title to thorsteins Toyota garasje

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...