Jump to content

Oztent


haakonbs
 Share

Recommended Posts

  • 1 year later...
3 timmar sedan, rob_bor sade:

RV är den modell... 

Jag med. Har ju deras foxwing som man kan koppla ihop med tälten. Det som talar emot för min del är att man måste ha alla sovsäckar, madrass etc nånstans som man annars har i taktältet. Tar mycket plats. 

Link to comment
Share on other sites

Aaaaa kul vad säger du om kvaliten på din foxwing? 

Sovsäckar är ett problem. Iof sig bör min familj nu klara av att packa sin egna sovsäck (hoppas jag).  

 

Kört taktält i 4 år och stora nackdelen är att jag känner mig lite fastlåst.  Man hittar ett vackert område och vill utforska det lite. Då skall man packa ihop ” hela” bilen. Lämna kanske den ultimata camping spotten för att komma tillbaka senare och se att några andra tagit den.  

Ozten RV , ja visst det blir lyft ned och upp.    Liggunderlag och sovsäckar.  

Innan vårat taktält körde vi tältkåta. Stora nackdelen med den var alla tältspikar som skulle i samt sovsäckar.  Så med ett självstagande tält med ” stå höjd” kanske sovsäckar egentligen är ett icke problem.  

 

Vet vi någon som har ett oztent?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har samma tankar. Och så har vi ju vuxit ur taktältet. 

Har aldrig sett nån med RV-tält, @thorstein har nämnt nån gång att några i norsk Landover klubb har sånna.

Min foxwing är väl ok. En sömn har gått upp nu i sommar på en av sidorna men är lätt fixat. Man knäcker lätt plastgångjärnen om det blåser när man sätter upp eller packar ihop. Man måste göra det på "rätt" sätt och ha extra gångjärn med sig. Sen är det är lite för många moment och omständligt att sätta upp och ta ned den oxå, jag har 4 sidor/väggar och det blir 20 stormlinor, jag brukar alltid sätta upp alla. 

Det som är fördelen med foxwing är storleken, inga andra märken ger samma yta, med de vinklade sidorna, utifrån vad jag har hittat. Tex Alu-cab mfl är nog mycket bättre kvalitet, enklare att sätta upp, stadigare mm mm. Dels är vingen mindre och dels hänger sidorna rakt ned vilket gör att ytan blir mycket mindre. 

Jag skulle vilja ha en camp som är smidigare att sätta upp och ned, för oss tar det 1,5h att komma iväg från att ögonlocken öppnats, inkl skrika på ungar, frukost, packa ihop camp etc.

Min vinge kanske blir till salu under hösten, om jag inte köper att RV-tält. 

Link to comment
Share on other sites

Även jag har kikat på oztent. Nu har ju inte jag något taktält men väl fru och tv barn och att döma av er andra i samma sits så blir nog ett taktält för litet. Jag lockas dock av smidigheten och alla fördelar med taktält. 

I år blev det ett marktält från outwell, och givetvis led jag av att få plats med sovsäckar och dylikt i bilen men då vi oftast ligger 2-3 dagar på varje ställe är det guld att kunna lämna tältet när man kör iväg på utflykter. 

Om ni skulle byta från taktält, vad är planen att sova på? Vi har kört luftmadrasser, vilket också blir segt att blåsa upp samt packa ihop vid kortare stopp. 

Tror att man får skaffa ett oztent för vissa turer och ett taktält för andra......

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Fässberg sade:

vad är planen att sova

Jo, luftmadrasser. 

Något som oxå är drygt med marktält är ju att det måste vara plant. Jag har tänkt många gånger när vi varit ute att här skulle det inte gå att ha marktält. 

Edited by blackstream
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
10 timer siden, blackstream skrev:

Nån som tagit klivet och köpt RV? @Fässberg  @rob_bor @haakonbs @stensth @Jonas Andersson

Hade lagt ett RV5 i handlekurven, men så ringde jobbet och jag var tvungen att dra å jobba lite. Så har jag glömt det fram till du påminde mig. Men då det blir två resor till Usa, en till Tokyo och en till Namibia i år, så tror jag att jag utsätter ett eventuellt köp till nästa år. Har en Tentipi jag kan använda så länge. Om det inte går att göra ett gruppköp då förstås så man kan få ned priset lite.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en kopi. Liker konseptet, men synes kanskje det ble noe kål å ha det svære teltet på taket pluss at det blir veldig utsatt for vær og vind. Et annet trekk hadde så klart løst det. Jeg står mellom å bygge turhenger og et annet type telt på bakken

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har kompisar som har och haft Oz tent , det är väldigt smidigt och snabbt att sätta upp och av hög kvalitet , nackdelen som någon redan sagt är att det måste vara en plan yta som alla marktält , sen är dom ganska långa ihopfällda de större varianterna iaf 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 5.8.2018 at 0.36, Fässberg sa:

Vi har kört luftmadrasser, vilket också blir segt att blåsa upp samt packa ihop vid kortare stopp.

Vi har kört med denna modellen liggunderlag när vi använt marktält: Therm-A-Rest NeoAir Dream Mattress. Extremt sköna att ligga på. Har ännu inte hittat något liknande i komfort. Inte ens bland vanliga sängar. Vi tömmer dem inte på luft. Istället viker vi dem bara på en gång mitten eller två gånger och trycker in dem i bilen. Går på noll tid. När jag var i Ryssland gjorde jag det med sovsäck och kudde liggandes på liggunderlaget. Fyller så klart enormt men det går dö-snabbt. Det kan dock vara bra att lufta dem lite lite. Vikningarna ger högre tryck och om bilen står i solen blir det ännu högre. Tänker att det kan ge risk för sprängning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har ett RV4 med front och sidopaneler sen ca 10 år, är mycket nöjd! Inget som gått sönder eller blivit slitet efter ganska flitig användning. Förvaringspåsen som följer med till tältet fungerar bra, jag brukar  ha den på taket med blixtlåsen neråt. Om man har den uppåt och det är kraftigt regn så kan det läcka in. Påsarna till sidopanel osv är av tunnare nylonlkvalite, fungerar på taket med dom med, men brukar ha dom i en sopsäck. Själva tältet är en bagis att fälla upp, tar man hela kitet tar det lite längre tid att sätta upp. Ligger vi mer än två nätter på samma ställe och behöver bilen så tar vi OZ, annars är det taktält som gäller

/Rickard

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/5/2019 at 1:44 PM, Jonas Andersson said:

Vi har kört med denna modellen liggunderlag när vi använt marktält: Therm-A-Rest NeoAir Dream Mattress. Extremt sköna att ligga på. Har ännu inte hittat något liknande i komfort. Inte ens bland vanliga sängar. Vi tömmer dem inte på luft. Istället viker vi dem bara på en gång mitten eller två gånger och trycker in dem i bilen. Går på noll tid. När jag var i Ryssland gjorde jag det med sovsäck och kudde liggandes på liggunderlaget. Fyller så klart enormt men det går dö-snabbt. Det kan dock vara bra att lufta dem lite lite. Vikningarna ger högre tryck och om bilen står i solen blir det ännu högre. Tänker att det kan ge risk för sprängning.

Kan bara hålla med att ett bekvämt liggunderlag är guld värt för sömnen och värt en extrapeng , kör själv med exped och sover som en kung 

Link to comment
Share on other sites

För vår del så är det taktält 7/10. Sällan man ligger mer än en natt på samma ställe.Kör man mycket i terräng så är det skönt att slippa taktältet, som du säger en stora låda samtidigt som vårt sticker ut lite på sidorna. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...