Jump to content

Planerar Overlanding.nu resa söder ut


Recommended Posts

  • Administrators

Hejsan!

Sedan jag är hemma med sjuka barn, och inte firar nyår som många andra.... Så sitter jag och ser på kartor. Vi (Jon och jag) har ju länge pratat om att få på plats en träff i södra delen av Sverige. Men till det behöver jag lite hjälp. 

Funderar på om man kan starta i Borås, eller söder om Göteborg, och arbetar oss ner syd, möter medlemmar på vägen eventuellt (Vi kan starta en annan plats). Tänker ner mot Gislaved-Värnamo-Växjö-Ljungby men är öppen för förslag

När frågan till tider uppstår. - Varför kör ni så många träffar i Värmland?
Så blir svaret.
1. Det är glest befolkat och få som eventuellt störs av vår aktivitet.
2. Det finns hur många grusvägar, traktorvägar och liknande som helst. Vi kunde kört en två veckas träff utan att kryssa våra spår.
3. Det ger en vildmarkskänsla utan att egentligen vara så långt bort från civilisation.

Nu måste man absolut inte uppfylla alla dom kraven, men jag menar det blir mest intressant när man inte kör på motorväg ;) .... Nu jag har ingen kunnskap på intressanta områden, vägar och liknande i södra Sverige (Helst bör det vara så mycket grusvägar som möjligt, med en blandning asfalt för snabb transport) det bästa resultatet blir om man inte planerar resor efter Google earth eller Hitta.se :) Jag kan knyta ihop resan mellan olika områden med hjälp av dom programmen jag använder.

Så, är det någon vänlig själ som sitter på intressanta objekt (militärhistoriskt,bunkarar, gamla hus, gruvor, sjöar med bra camp-plats, startpunkter etc) så är det bara att hojta till, här blir det en kreativ session. Tänker att resan går över en långhelg till våren. Hittar vi något riktigt bra kan vi bygga vidare på detta för framtida träffar som kan bli längre.
 

Edited by Andreas.E
Fyllt på med mer text
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Militärhistoriskt tror jag det är rätt fattigt mellan Borås och Växjö men det finns säkert annat att titta på :)

I Göteborg finns Aeroseum om man gillar underjordiska hangarer och flygplan helikoptrar m.m. Vill man titta på lite äldre historia är Oscar den andres fort vid hamninloppet en upplevelse.

http://www.aeroseum.se/ 

http://o2fort.se/index2.html

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...