Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

On 6/15/2018 at 11:13 PM, Linusp3 said:

Hmm... nåt lurt är i görningen; när jag skulle starta bilen efter den stått still en vecka efter senaste campingtrippen var startbatteriet tomt. Förbrukarbatteriet lyfte jag ut direkt när vi kom hem, men Ctek:en (D250SA) fick sitta kvar fortsatt kopplad till startbatteriet eftersom den enligt manualen inte drar nån ström därifrån. Olyckligt sammanträffande eller nån liten el-demon som hoppat in i bilen tillsamman med mina kopplingar? 

Lite sent kanske men kolla så att både matarkabel och jordkabel sitter ordentligt fast i cteken. Kontrollera också så att inte matarkabeln är varm och eller har kraftiga böjar.

Samma sak hände mig förra året i Lettland. Fick start hjälp av någon snäll lokal bo. Andra gången startade jag bilen med fritidsbatteriet. Efter det gick jag  igenom ovanstående och problemet slutade att inträffa. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 25.6.2018 at 9.27, rob_bor sade:

Lite sent kanske men kolla så att både matarkabel och jordkabel sitter ordentligt fast i cteken. Kontrollera också så att inte matarkabeln är varm och eller har kraftiga böjar.

Inga ovanligt kraftiga böjar och kablarna sitter som berget!

 

Däremot fann jag denna anomali när jag tog mig en titt på laddarens servicelampor igår kväll. Om jag tolkar manualen korrekt betyder denna kombination att servicebatteriet laddas av både generator och solcell. Bilen har dock stått stilla med tändningen avslagen i fem timmar.

Jag har mailat Ctek så får vi se vad de säger om saken...

B17D49C2-0218-484B-B601-D3289C7D4CD1.jpeg

569E96D3-F129-4E88-87B7-C7392292BB45.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Har du solcell inkopplad?

Min har ju flera gånger fortsatt ladda från ”generatorn” långt efter jag stängt av bilen.

Min teorin är att den lite högre batterispänningen på AGM batteriet gör att spänningen ligger kvar över nivån som CTEK uppfattar som ”generator laddar”  under en tid.

Jag har vid något tillfälle testat att slå på tändningen och på så sätt belastat startbatteriet. Detta har då medfört att CTEK ”slagit från”.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Lars 9k sade:

Har du solcell inkopplad?

Min har ju flera gånger fortsatt ladda från ”generatorn” långt efter jag stängt av bilen.

Min teorin är att den lite högre batterispänningen på AGM batteriet gör att spänningen ligger kvar över nivån som CTEK uppfattar som ”generator laddar”  under en tid.

Jag har vid något tillfälle testat att slå på tändningen och på så sätt belastat startbatteriet. Detta har då medfört att CTEK ”slagit från”.

Japp, jag har solcell. Det låter ju rimligt att den högre batterispänningen kan spela in... men nu på morgonen lyser bara lampan för solcell (inte de för start- och förbrukarbatteri), det beskrivs inte ens i manualen att den ska lysa ”själv”!

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member
On 28.6.2018 at 11.13, Linusp3 sade:

Japp, jag har solcell. Det låter ju rimligt att den högre batterispänningen kan spela in... men nu på morgonen lyser bara lampan för solcell (inte de för start- och förbrukarbatteri), det beskrivs inte ens i manualen att den ska lysa ”själv”!

Hur gick det här?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 7/16/2018 at 9:06 PM, Linusp3 said:

Ctek gör bra grejjor men är undermåliga när det kommer till kundtjänst. De svarar på mail på sin höjd varannan vecka och jag har inte fått svar ännu!

Hur gick det här, fick du något svar eller hittade du vad som var problemet?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, rob_bor sade:

Hur gick det här, fick du något svar eller hittade du vad som var problemet?

Jag fick svar men sent i augusti... laddaren känner av batterispänningen från startbatterierna till de ”laddat ur” till 12,8V. Solcellslampan lyser när solcellen tar emot energi och lampan för ladd till förbrukningsbatteri/startbatteri lyser bara när de laddas, alltså inte när de är fulladdade. Så allt har funkat som det ska hela tiden men det beskrivs inte riktigt i manualen hur de olika funktionerna ”beskrivs” på displayen.

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Funderat en del kring kabeldragning och strömförsörjning till ljus och annat på taket.

Skulle det fungera att sätta en duktigt tät box på roof rack där säkringar och kopplingar kan befinna sig. Sedan från motorrummet, via kanten på rutan, dra en matarkabel 12V, en ordentlig jordkabel samt en multi-ledare med styrströmmar till reläer?

Tänker mig att det blir minsta möjliga antal kablar för att kunna styra och mata 3-6 olika typer av belysning etc. Eller tänker jag fel här? ?

Boxen får ju vara så liten som möjligt, men med plats för kopplingar/snabbkopplingar, reläer och annat. Vill kunna koppla loss snabbkopplingar om jag tar av plattformen.

Har någon ev exempel på lösning av detta?  ?

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, CampForCer sade:

Har någon ev exempel på lösning av detta? 

Jag lade en mottagare med relä i en box på taket. Drog plus och minus och har fjärrkontroll i nyckelknippan att manövrera med. Min är fyrkanals men jag vet att jag sett sexkanals också. Mycket smidigare att dra kablar och mycket enklare när man tar av och på takräcket. Säkringen vill du ha så nära batteriet som möjligt.

LED-lamporna jag använde till arbetsbelysning drar så lite så jag kunde ta ström genom ett cig-uttag jag hade i skuffen kopplat till förbrukningsbatteriet. Färdigavsäkrat och klart.

Skall man däremot ha extraljus kopplat till helljuset för du jobba lite mer. ?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Börjat fundera på detta med el i bilen.

Tänkte ett enkelt system med Biltemas skiljerelä och ett förbrukningsbatteri i bagaget i lämplig låda.

Något sånthär:

Batteri_v1.png.8ddc00554bca2faa5845e90126bc302f.png

Min största fundering är, som för många andra, kabeldimensioneringen, 16mm² klara 4 meter & 35A och frågan är om mer kommer att gå mer i tråden, ja om jag klarar mig från/undviker att använda AUX batterier som startbatteri.

Den andra funderingen är om chassie jordning räcker eller om det behöver dras både +&- till det bakre batteriet?

Vad tros? 

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, norlin skrev:

Börjat fundera på detta med el i bilen.

Tänkte ett enkelt system med Biltemas skiljerelä och ett förbrukningsbatteri i bagaget i lämplig låda.

Något sånthär:

Batteri_v1.png.8ddc00554bca2faa5845e90126bc302f.png

Min största fundering är, som för många andra, kabeldimensioneringen, 16mm² klara 4 meter & 35A och frågan är om mer kommer att gå mer i tråden, ja om jag klarar mig från/undviker att använda AUX batterier som startbatteri.

Den andra funderingen är om chassie jordning räcker eller om det behöver dras både +&- till det bakre batteriet?

Vad tros? 

Kan anbefale denne om du ikke har sett den. Mye god info om skille rele og lading av ekstra batteri.

Jeg skal på min bil bruke en Ctek D250SA til og lade det ekstra batteriet. Og er da enkelt og koble det opp da all info følger med lader.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset. Den här jag inte tidigare sett. Ctek är valet alla där i veckan, när jag får råd. Just nu är det planerat samma batteri typ, vanliga startbatteri, till båda batterierna, för att jag har (minst) 2st 70Ah över, och då funkar det hyffsat med den enklare relästyrningen. 

Men den dagen mitt batterilager är slut är det dags att leta Ctek. 

Såhär långt i bygget är allt köpt begagnat, gärna på loppis så vem vet när jag ramlar över något bra att ha.

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, norlin sade:

Just nu är det planerat samma batteri typ, vanliga startbatteri, till båda batterierna, för att jag har (minst) 2st 70Ah över, och då funkar det hyffsat med den enklare relästyrningen. 

Du kanske redan vet att startbatterier inte fungerar på samma sätt som förbrukningsbatterier när det kommer till hur de levererar ström och hur de laddas?! Det är inte att föredra att köra förbrukare på startbatterier, men ska du bara testa och ha dem tills de går slut kan det ju vara värt...

 

Jag ropade in en ”billig” Ctek D250SA på Tradera, de dyker visst upp där ibland. Jag slet mitt hår med kopplingsscheman och kabeldimensioner innan, men med Ctek’en var det bara att plugga i och glömma att den fanns där (efter jag lärt mig hur den funkade med hjälp av Ctek’s icke-fungerande support). Bästa av allt är att den har en inbyggd solcellsregulator! Vi har varit helt självförsörjande på el (med våran 100W solcell) under hela sommaren trots värmen och en stor kyl som stod på kontinuerligt mellan midsommar och mitten av augusti.

 

Läs på om den, och börja lägga undan pengar ?

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, norlin sade:

... om chassie jordning räcker eller om det behöver dras både +&- till det bakre batteriet?

Jag har dragit en 4mm-kabel direkt ner till chassie, men så är det ju via Ctek-laddaren enligt deras kopplingsschema... annars hade jag nog dragit tillbax fram till minuspolens jordpunkt även om jag läst att det inte ska behövas!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan legge ut link til de jeg kjøpte min Ctek D250SA fra til andre som er på jakt etter en. https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2623&category_id=88&gclid=EAIaIQobChMI6_vdw9CS3AIVVYmyCh1_kwFiEAYYASABEgIQS_D_BwE&vmcchk=1&Itemid=39      de er faktisk billigere en de fleste jeg raskt fant på ebay men om de sender til Sverige vet jeg ikke. 

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, kimar sade:

Jeg kan legge ut link til de jeg kjøpte min Ctek D250SA fra til andre som er på jakt etter en. https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2623&category_id=88&gclid=EAIaIQobChMI6_vdw9CS3AIVVYmyCh1_kwFiEAYYASABEgIQS_D_BwE&vmcchk=1&Itemid=39      de er faktisk billigere en de fleste jeg raskt fant på ebay men om de sender til Sverige vet jeg ikke. 

I Sverige handlar man med fördel ctek hos båtfirmorna.
www.hjertmans.se och www.seasea.se brukar ligga bäst till i pris på dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, Per Pettersson sade:

www.hjertmans.se och www.seasea.se brukar ligga bäst till i pris på dem.

De går för 2300:-/2600:- där, jag fick min för 1500:- så har man inte bråttom kan det vara värt att lägga en bevakning på Blocket och Tradera.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har börjar snurra runt på nätet för att hitta nåt att fälla in i bakre kofångaren för att boosta backljuset och även kunna använda som arbetsljus när man ska sätta camp. Det finns ju en del som verkar fint på ebay och AliExpress, men jag har lite svårt att värdera hur stark lampa man bör satsa på... de minsta  verkar ligga på 15-20W, vad är rimligt att satsa på för output? 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...