Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

Nu har jag varit och shoppat ett dubbelrelä med inbyggda säkringar på Biltema. Viss förvirring infann sig när det levererades utan kopplingsschema, men jag tror följande stämmer; S1 och S2 kopplas till befintligt helljus för styrning av relät, L1 och L2 är ljusen som ska styras, B är matning från batteri och S kopplas till jord?!

 

1976C046-29C3-41EA-978E-722C9094FDB6.thumb.jpeg.da1761a64e709559fa3f5cd423a2e049.jpeg

 

- Kan jag koppla extraljusens jord direkt till S-polen på relät (och därifrån grov jordkabel till chassi) så jag slipper krångla med flera kablar än nödvändigt?

- Det anges på förpackningen att relät pallar 50A, men det är två 30A-säkringar som sitter i respektive säkringshållare... innebär det att man kan belasta varje utgång med 50A? Eller är det total belastning för relät (inte så troligt?!)?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Linusp3 sade:

S1 och S2 kopplas till befintligt helljus för styrning av relät, L1 och L2 är ljusen som ska styras, B är matning från batteri och S kopplas till jord?!

Ja

2 timmar sedan, Linusp3 sade:

- Kan jag koppla extraljusens jord direkt till S-polen på relät (och därifrån grov jordkabel till chassi) så jag slipper krångla med flera kablar än nödvändigt?

Ja, ett annat alternativ är att jorda lamporna direkt i närheten av fästet så slipper du dra dubbla kablar hela vägen.

2 timmar sedan, Linusp3 sade:

- Det anges på förpackningen att relät pallar 50A, men det är två 30A-säkringar som sitter i respektive säkringshållare... innebär det att man kan belasta varje utgång med 50A? Eller är det total belastning för relät (inte så troligt?!)?

Har du en förbrukare som ska förbruka 50A ska du använda bägge relädelarna till samma förbrukare. 1st 30A-säkring slår ju ifrån om du drar 50A genom den ensam. Så... Reläet är till för antingen 1st 50A förbrukare eller 2st 25A förbrukare.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, Per Pettersson sade:

Har du en förbrukare som ska förbruka 50A ska du använda bägge relädelarna till samma förbrukare. 1st 30A-säkring slår ju ifrån om du drar 50A genom den ensam. Så... Reläet är till för antingen 1st 50A förbrukare eller 2st 25A förbrukare.

Men säkringarna som sitter i relät (från butik) är ju 2x30A... alltså 60A totalt. Det är den ekvationen jag inte får ihop!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

13 timmar sedan, Linusp3 sade:

Men säkringarna som sitter i relät (från butik) är ju 2x30A... alltså 60A totalt. Det är den ekvationen jag inte får ihop!

Säkra av din kabel med rätt säkring istället för dom du fick med.  Men fundera på om det är där du vill ha säkringen, vid relät alltså. Du kanske ska låta 30A sitta och säkra av kabeln på det ställe som är bättre, nära batteriet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, blackstream sade:

 

Säkra av din kabel med rätt säkring istället för dom du fick med.  Men fundera på om det är där du vill ha säkringen, vid relät alltså. Du kanske ska låta 30A sitta och säkra av kabeln på det ställe som är bättre, nära batteriet. 

Jag hade tänkt säkra av hela relät med lämplig säkring på kabeln som du föreslår, men det lutar snarare åt att jag tar två singelrelän när jag sett hur mycket plats det där Biltemarelät faktiskt tar i motorrummet ??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är lite nyfiken på hur ni som kopplat in mycket extragrejjer (belysning, winch, extra batteri, kompressor osv) löst kopplingarna till ordinarie batteri? Är det en härva under huven där allt sitter med ringkabelsko på pluspolen och hängsäkring, eller finns det mer sofistikerade lösningar som kopplingsplint t.ex... 

 

Beskriv gärna med några rader era lösningar, och allra helst med inspirationsbilder!!  ??

Link to comment
Share on other sites

On 23.3.2018 at 12.26, CampForCer sade:

Batterier...    Klurar på vettigaste lösningen och kommer inte framåt.

...och som komplement o backup en starter som denna Noco Genious Startbooster

Behovsbild:   Jag kommer inte att ha bilen stående (under resa) mer är max 3-4 dagar.  Jag kommer att ha en kompressorkyl på ca 45-50 liter.  Jag lär köra ett par timmar om dagen när jag inte står stilla.  Lär ha tillgång till ström externt åtminstone någon gång per vecka.  Bara jag inte blir stående på en bergstopp, och att kylen helst inte blir varmare än +5....  :-)

 

Varför har du tittat på just GB70? De rekommenderar ju själva GB40 för dieselmotorer upp till 3 liters storlek. Jag funderar på att själv skaffa en sådan där, men GB40'n istället. Den ska dubbla som batteriacc för mobilen när jag är ute på fjället. GB40 väger ju 1,1 kg vilket är  precis 1,1  kilo mindre. Och den kostar ju mindre än hälften av GB70'n.

Edited by Jonas Andersson
Korrigeringar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Jonas Andersson sade:

Varför har du tittat på just GB70? De rekommenderar ju själva GB40 för dieselmotorer upp till 3 liters storlek. Jag funderar på att själv skaffa en sådan där, men GB40'n istället. Den ska dubbla som batteriacc för mobilen när jag är ute på fjället. GB40 väger ju 1,1 kg vilket är  precis 1,1  kilo mindre. Och den kostar ju mindre än hälften av GB70'n.

Tjena,

oj - det var ju en gaaaaaaammal post från mig ?

Det slutade med att jag skaffade ett större 12v AUX batteri och ett par vanliga powerbanks till annan elektronik.

Dock vet man aldrig om det ovan nämnda kan bli aktuellt ändå, en annan gång :)

Anledningen till den större var nog att jag ville vara på den säkra sidan och heller inte brydde mig så mkt om vare sig vikt eller pris då.

Vore skoj att höra vad du tycker senare om du köper en :D  Hoppas det blir bra!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Är på gång att köpa in lite material för kabeldragning och installationer.

För dragning av matarström fr främre batterier, under bilen, och till bakre kopplingar/plintar för förbrukare - är man ute och cyklar om man beställer dessa, eller är det lika "billigt" att köpa hemma som fr Kina ?   De är ju iaf TUV-cert.

 

https://www.aliexpress.com/item/20m-6mm2-Solar-Cable-Red-or-Black-PV-Cable-Wire-Copper-Conductor-XLPE-Jacket-TUV/32856716488.html?spm=2114.10010108.1000014.1.c26767a89FeMmG&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.124329.0&scm_id=1007.13338.124329.0&scm-url=1007.13338.124329.0&pvid=8531e086-13c9-42c3-ade5-b83e8cdd258b

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Sånt där hittar du väl hos Feltema, Jula och alla de andra för en hygglig peng?

Till min kommande installation har jag handlat samma typ av kabel man har till släpvagnskontakten - flera olikfärgade ledare i samma hylsa.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert ctek spilt charge bak setet i defender. Ser i ettertid at de kommer veldig nærme setet og helt inntil hvis jeg setter setet helt bakerst. Burde jeg kanskje ha flyttet løsningen opp på skilleveggen? Eller lagt et pleksiglass over? Ala bildet

781C4679-48F9-4013-891B-0E02EE65D6D4.jpeg

6B19A1FF-DE8D-4530-BC74-7980406D94EA.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag tänkte dra en grov kabel till ett fördelarbläck som vi diskuterade tidigare i tråden. Jag har lite ont om plats att koppla på kablage direkt på polskruven och tänkte höra om nån har åsikter kring tanken att borra ett hål och skruva fast en ordentlig ringkabelsko/matarkabel här; 

AA3DC0CF-4FDA-4208-9146-7112A2F668E0.thumb.jpeg.4bff716b41f55816d6c3cc8c303aa080.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Linusp3 said:

Jag tänkte dra en grov kabel till ett fördelarbläck som vi diskuterade tidigare i tråden. Jag har lite ont om plats att koppla på kablage direkt på polskruven och tänkte höra om nån har åsikter kring tanken att borra ett hål och skruva fast en ordentlig ringkabelsko/matarkabel här; 

AA3DC0CF-4FDA-4208-9146-7112A2F668E0.thumb.jpeg.4bff716b41f55816d6c3cc8c303aa080.jpeg

Inget sådant här?

https://www.wiringproducts.com/4-port-positive-digital-battery-terminal.html

http://www.enerdrive.com.au/product/st-blade-battery-terminal-mount-fuse-block/

eller som denna ?

0004720_mtx-streetwires-bt2pf-battery-te

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Eller som tidigare nämnts i tråden, polskor från båttillbehörsfirmorna, ex 

https://www.seasea.se/polsko-upp-till-50mm-4-ansl

Edit: sorry, det var inte i denna tråden det har visats fina bilder på olika polskor  för batterier.

Men båtfirmorna har en hel del bra produkter.

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, CampForCer said:

Den där var lite fin... inbyggd voltmeter har jag aldrig sett innan :)

 

1 hour ago, Lars 9k said:

Eller som tidigare nämnts i tråden, polskor från båttillbehörsfirmorna, ex 

https://www.seasea.se/polsko-upp-till-50mm-4-ansl

Såndär har jag kikat och klämt på, men för att ansluta den behöver jag klippa den existerande kabeln... och då räcker den tyvärr inte upp till batteripolen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Linusp3 said:

Den där var lite fin... inbyggd voltmeter har jag aldrig sett innan :)

 

Såndär har jag kikat och klämt på, men för att ansluta den behöver jag klippa den existerande kabeln... och då räcker den tyvärr inte upp till batteripolen. 

Såg denna igår.

Många möjligheter med den.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

För att ta Ctek frågan vidare från @pilten s garage tråd.

@Lars 9k - kan vi konkludera med att vår DC-DC Ctek inte klarar att skrämma liv i våra AUX batterier om de går under en viss spänning? Det kan förklara varför jag måste lura igång min kyl med jämna mellanrum. Kylen har inbyggd spänningsvakt men trots detta har den har svikit mig flera gånger utan att jag blir helt klok på varför. Klart, batteriet kan ju vara torsk det med...

Men detta går att åtgärda med antingen " landström " eller Solcell? Under förutsättning att solcell blir inkopplad/ uppsatt relativt snabbt vid Camp Up?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nja.... mitt problem var nog främst att för klena och långa matningskablar gjorde att inspänningen till DC-DC laddaren sjönk under dess ”laddning till” nivå när laddaren försökte ladda för fullt. Detta medförde att laddaren slog av, spänningen från generator/startbatteri ökade och DC-DC laddaren slog till igen, inspänningen sjönk och ....... så fortsatte det.

Nu pratar vi inte totalurladdat förbrukningsbatteri, utan jag TROR att detta kan  ha uppståt redan när förbrukningsbatteriet gick under 80-90% laddning och DC-DC laddaren började kräma på.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 3/19/2019 at 9:06 PM, CampForCer said:

Såg denna igår.

Många möjligheter med den.

 

Det var en fin uppfinning, och gav mig ett par idéer! Efter lite googling cyklade jag förbi Kjell & CO och Hjertmans påväg hem från jobbet igår, och resultatet blev såhär... nu räcker orginalkabeln fortfarande till nya pluspolen, samt att jag har flera ordentliga infästningspunkter för ytterligare matning!

DF43F796-6555-434B-AA50-DB7B6F371981.thumb.jpeg.8b66891dc1f6293bf7cce1de41f6c52f.jpeg

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Klippt o kapat från The internet:

My thoughts.
I wouldn't use that Ctek unit as a standalone anyway as it does not separate the aux battery from the load. If you have say a fridge hanging off the aux battery the Ctek unit will end up overcharging the battery as it gets confused as to what voltage the battery requires - a battery needs different voltages at different stages of charge and a quality charger reacts accordingly. If a fridge is cutting in and out the charger has no idea what is going on and will sulfate the battery.
Depending upon what type of battery you have, with a solar input you will normally be better of with a solar regulator, something like a Victron 75/15 or even 100/30 if the 200W panel outputs more than 15A max. The solar regulator hangs the load off it and separates the aux battery from the load, so whilst the sun is shining the panel supplies the load and charges the battery separately, only giving the battery the charge profile it needs. You can program them for different voltage profiles too if you are using an AGM or other non standard type of battery.

Then you just use a simple dual battery setup between the main battery and the aux battery, if you are using a deep cycle lead acid aux battery then something very simple like a Projecta or Redarc dual battery setup is fine, it will get the same sort of charge from the alternator as the starting battery does. If the aux is something that needs a different charge voltage and/or profile then you'll have to look for something more complicated involving a dc-dc converter, but make sure if it has a solar input and the aux battery load is separated from the battery as mentioned above. Looking at the Redarc BCDC they seem to have a separate solar input and MPPT but they do not separate the load from the battery.

Skulle ju kunna förklara en del spökerier kring solpanel och Ctek Dual 250. Men den ska ju fixa solpanel, men under samtidig förbrukning?

En sak är säker, om man kör Ctek MX10 i Supply-läge från 240V samtidigt som man stoppar i en urladdad power-bank så luktar det bränt och saker slocknar. Man ska inte släppa ut röken ur saker, den ska va kvar inuti.

Här är hela tråden

 

Edited by blackstream
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, blackstream said:

Skulle ju kunna förklara en del spökerier kring solpanel och Ctek Dual 250. Men den ska ju fixa solpanel, men under samtidig förbrukning?

En sak är säker, om man kör Ctek MX10 i Supply-läge från 240V samtidigt som man stoppar i en urladdad power-bank så luktar det bränt och saker slocknar. Man ska inte släppa ut röken ur saker, den ska va kvar inuti.

Thx!   Klart intressant resonemang!

Jag och Lars hade trassel med Ctek och dess indikation/charge level i deras tillhörande app förut. Kändes inte som att det visade/alt laddade korrekt.

Jag har även råkat ut för att laddningsnivån blivit lägre i AUX-batteriet efter att solpanelen legat i solen 3-4h. Den gången var kylen inkopplad på AUX-batteriet.

Har även haft powerbanks med stor kapacitet inkopplade på USB för laddning fr AUX-batt under samma tid batteriet laddats via Ctek från 220V med skiftande resultat. Ena gången brann två powerbanks och luktade "godis" på morgonen. Jag trodde det var ngt med 220V kopplingen på campingen då, men det kan så klart berott på ngt enl ovan i din text.

Det finns helt klart en del att utreda i detta....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...