Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

Väldigt intressant med alternativen på anslutningar som presenterades i inläggen ovan - tack!  Bra med alternativ  :-)

 

Jag fann denna info nyligen då jag letade fakta om kabelareor etc.  Tänkte dela här då det var fördjupad info för mig...

https://sutars.com/support/kabeldimensionering/fordjupning/   Rekommenderas!

 

De hade även en smidig "kalkylator" för dimensionering, beroende av variabler/input, även om jag vet det finns massor av likvärdiga  :-)

https://sutars.com/support/kabeldimensionering/kalkylatorn/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Appropå extraljus och när man vill att de ska lysa. Än så länge har jag bar 2 och de pekar framåt och är påslagna när bilens helljus är aktivt, har inte ens en knapp som styr om de ska lysa tillsammans med heljuset eller inte.

Men med fler ljus (ex ljus som pekar lite snett framåt) vill jag dels kunna välja om de ska lysa tillsammans med helljuset eller (helt lagvidrigt) lysa helt för sig själv.

Att lösa att det lyser tillsammans med heljus eller inte löses med en brytare på rätt kabel på relät (den som styr relät) och ljus när som helst meden annan brytare som triggar relät. En on/off/on brytare kan lösa det. Har inte funderat på hur den ska kopplas in än, eller hittar lämplig brytare.

Så under tiden frågar jag forumet dels hur ni valt att styra extraljus och vad ni använder för att styra.

Link to comment
Share on other sites

On 10/10/2020 at 9:19 PM, norlin said:

Appropå extraljus och när man vill att de ska lysa. Än så länge har jag bar 2 och de pekar framåt och är påslagna när bilens helljus är aktivt, har inte ens en knapp som styr om de ska lysa tillsammans med heljuset eller inte.

Så under tiden frågar jag forumet dels hur ni valt att styra extraljus och vad ni använder för att styra.

Kul att fundera, planer och genomföra saker med sin 12-volt setup. Särskilt ljus  :-D 

De som skriver i detta forum har lösningar i hela skalan från "Kabel-särking-brytare-lampa" till S-PODs eller andra mer sinnrika setup´s med ett gäng brytare i kupén. Några har även vissa lampor styrda mha "Liten billig Kina-fjärr" i bilen, för att tända saker bak, eller på taket.  Jag tror vi är ganska många som köper olika brytare, märkesanpassade eller ej, via EBay eller Amazon.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 7/27/2020 at 8:21 PM, norlin said:

XT-Kontakter, är det de som är vanliga bland radiostyrt?
XT60 kontakt. Par

Bra tips, nu ska jag bara förstå varianter & prestanda. Och pris & tillgång och....

Lysande tips.... Utgår ifrån att du är nöjd?

Tog hem två storlekar från Kina, TX30 & TX60, mest baserat på kabelarea/ampere 15A & 60A enligt informationen från wish, tänkte inte så mycket på den fysiska storleken, kan vara viktigt. Lär nog bara använda TX60 på sånt som ska kopplas in/ur hyffsat frekvent, TX30 kan vara bra till skarvar som delas sällan. Baserat på den fysiska storleken.

Så om någon är nyfiken/intresserad kommer nu ett förtydligande foto som kan förklara mitt beslut.

20201019_091931.jpg

 

Edited by norlin
  • Like 2
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

I tråden Släp/Camper/mm DIY har det diskuterats el litegrann och @Albatross visade sin lösning.

Hur jag vill ha det:

  • 12V Batteri i bolådan så man kan koppla in lampor & kyl/frys och övrig 12V utrustning vid camp och under färd.
  • Kunna ladda bolådebatteri under färd.
  • Kunna ladda bolådebatteri på camp när man är ute på utflykt med bilen. 
  • Kunna ladda med "landström" 240V när det finns tillgängligt.
  • Kunna ladda bilen på camp.

Vad jag har:

  • Bil med ett startbatteri.
  • En "bolåda". (eller täckt släp eller minihusvagn)
  • 7 polig kontakt på bilen.
  • 13 polig kontakt på bolådan. (kanske skulle kalla den sovlåda)
  • CTEK D250SA.
  • CTEK SMARTPASS 120.
  • 12V blybatteri (2-3 st startbatterier som ska bytas ut mot något vettigare vid tillfälle)
  • 240V Batteriladdare, en "smart" en.

Vad jag kan tänka/behöva skaffa:

  • Kablar.
  • Anslutningsdon/Kontakter.
  • Extern förvaringslåda typ gasollåda husvagn fast i aluminium.
  • Solpanel.

Mina funderingar så långt är:

  • Var man ska sätta CTEK burkarna? I bilen eller i bolådan?
  • Hur koppla bil<->bolåda? Vilken typ av anslutningsdon? Säpvagnskontakter eller nått häftigare typ NATO uttag?

Vad jag tror att jag vill göra:

  • Batteri till bolådan i en extern förvaringslåda
  • Lös solpanel som man tar fram vid camp.
  • Extra anslutning mellan bil<->bolåda utöver den vanliga kopplingen, eller dubbla kopplingar på bilen 7 & 13 pol då övriga släpfordon har 7 poliga uttag.
  • ?

Så kom med förslag, idéer och frågor på hur jag kan lösa detta.

 

Edit, lägger in hur man kopplar CTEK, den biten är ganska rakt på.

CTEK.JPG.2e76307ecff70499cd447e6532633260.JPG

Och info om kabelareor:

CTEK_Kablar.JPG.b03e4a3cfd4d2c13af4d90a10f6b3010.JPG

Edited by Norlin
CTEK information & att det är D250SA inte D250SE
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Ctek skal stå nærme batteriet du skal lade, dvs i bolådan.

Dersom du monterer 13pols kontakt på bilen din også, kan du bruke en av polene for å forsyne ctek’en med strøm fra bilens batteri under kjøring, funker gull.

Da legger du opp kabel til taket på bolådan og monterer solcelle der, så har du den muligheten i camp.

Jeg skjønner ikke behovet for å lade bilen med landstrøm, men om du kobler på en ctek smartlader på bilens batteri, vil den gi strøm både til bil og bolåda når den er påkoblet. Alternativt kan du bruke en ctek smartlader i bolådan, men da lader du ikke bilens batteri med den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

CTEK nära batteriet som ska laddas kan fixas, IP klassningen är 65 (stänk och dammtålig) så den borde kunna bo bredvid ett batteri i den tänkta lådan på dragstången.

13 pol utag på bilen kan fixas. 

CTEK vill ha 6 mm2 vid avstånd över 2 m från generatorn. Enligt de uppgifter jag hittat och klippte in i inlägget ovan. Klarar en vanlig 13 pol kontakt det?

7 pol kan har en ledig pol, nr 2, som kan användas till laddning. Samma här, klarar den 6 mm2?

Enligt Wikipedia är iso standarden 1.5 mm2 för 7 pol och 2.5 mm2 för 13.

En bit ifrån specade 6 mm2. Och 4 mm2 är minsta upp till 2 m.

13 pol är en bättre kontakt så kanske lika bra att byta, eller montera dubbla både 7 & 13.

Solpaneler insåg jag när jag tvättade bolådan att taket inte har plats för så några fast monterade kan det inte bli utan något man ställer fram på camp.

Tack @iknutisför att du hjälpte mig att sortera mina tankar. 

Nu dags för John Blund, mer efter frukosten imorgon. (När jag läst vad som skrivits)

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

6mm2 går helt fint både i 7pols og 13pols, mange biler avviker fra iso-standarden. Jeg byttet fra 13pols til 7pols på en Peugeot denne uken, og den hadde to stk 6mm2 inn på kontakten faktisk, for å lade evt slep. Hva den andre var til vet jeg ikke, men det var konstant 12v på den og.

Jeg handlet selv 5m 6mm2 denne uken som jeg skal bruke på min ctek i Roveren, planen er å begynne på innredningen i den på mandag. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack @iknutis.

Nu ska bara hjärnan få grepp om hur jag får till det  7 eller 13-pol på alla bilar & alla släp. Körde fram tills bolådan med 7-pol på alla, men bolådan har 13-polig så en adapter behövdes.

Misstänker att 13-pol är en bättre kontakt, skruvanslutningen är iaf stabilare. Sen kan man ju alltid envisas med en egen kontakt bredvid..

Jag får fundera under dagens trädgårdsarbete.

Link to comment
Share on other sites

Beslutångesten är stor hos Norlin, men jag skyller på Hunden (& kanske en arbetskamrat) 

Vi börjar med en fråga på denna bild:

 

CTEK.JPG

Här ser man att man kopplar in stora förbrukare, som ett kyl, direkt på CTEK Smartpass och misc utrustning, som en CB-Radio, direkt på servicebatteriet.

Jag utgår ifrån att kylskåpet i bilden ovan kommer att ha el även med avstängd bil och att den elen kommer från servicebatteriet, kan det stämma? 

Sen när jag letade information på CTEK så ramlade jag över denna bild.

802119099_CTEKtrailer.JPG.df510199b6e05b34ed4c89ed497ca565.JPG

Den ser trevlig ut, men utgår ifrån 2 st DS250SE (och jag har ju en CTEK D250SA & en CTEK SMARTPASS 120.)

Men tack vare hund & arbetskamrat så har den tanken på att ha batteri enligt bilden ovan.

Men då jag inte riktigt har tänkt klart (som vanligt) är det någon som har en alternativ lösning till den CTEK föreslår.

Kan man "bara" parallellkoppla ett extra servicebatteri?

Misstänker att man behöver en ordentlig kabelarea, typ 35 mm2 (under 2 meter) eller?

Är en Anderson Connector lämplig at ha "utomhus"?

Servicebatteriet inne i bilen, något att tänka på? Ventilation? Värme? Sluten låda? AMG eller SMF?

Jag blev lite inspirerad av @Thony tidigare här i tråden och tänkte att en låda med batteri och CTEK bakom passagerarstolen kunde vara praktiskt, en Powerbank!

 

On 2/17/2017 at 2:21 PM, Thony said:

Flyttbar powerbank. version 1 test. först tänkte jag göra en fast montering i bilen men sen tänkte jag ska ju byta bil! så det fick bli en flyttbar powerbank.

väntar på kontakter från China så allt är inte riktigt klart på bilderna, ska också beställa Anderson plugg att fästa på lådan och till bilen och för framtida solceller.

Vet någon var man kan hitta en omvandlare från 12V till 24V som inte kostar skjortan, har flera flera saker som går på 24V sen jag körde lastbil.

Lådan kostar nu 80kr på Jula Tyvärr ingen bild på Ölen i Frysen som är på Kylning? men god är den så här på fredag.....skål...

20170217_131700.thumb.jpg.97bf572363267d143320fc579bcb1a7b.jpg20170217_131839.thumb.jpg.bb82884df0aeb515d065e839a39575fd.jpg20170217_131720.thumb.jpg.6ef21a280146a59085f9ecc1751d828f.jpg

Och för er som undrar över hunden & arbetskamraten? Då det inte är direkt en elförsörjningsfråga så kanske den avhandlas i min garage tråd.

Edited by Norlin
Låda, hur kunde jag glömma frågorna på batterilådan....
Link to comment
Share on other sites

Spm1. På bildet vil kylen ha spenning fra dynamoen når motoren går, fra servicebatteriet når motoren ikke går. I tillegg vil Smartpass kutte strøm til kylen når spenningen på servicebatteriet blir for lav.

Spm2. Ja du kan, men nei du bør ikke parallellkoble batterier sammen i bil og henger.

Spm3. Ja, Anderson fungerer fint utomhus.

Spm4. Et lukket AGM-batteri kan monteres i kupeen uten fare for gass eller syre-lekkasjer. LiPo-batterier fungerer på samme måten, men er mye lettere. Jeg gikk for 70AH AGM fra Biltema.

Når det gjelder Smartpass120 har den to primære funksjoner slik jeg ser det; dersom ingen av disse er veldig viktig for deg, kan du like gjerne droppe den og kjøre bare d250 (slik jeg gjør);

  • Battery Guard for å beskytte det sekundære batteriet mot total utladning
  • Dynamisk overstrømsvern for å håndtere midlertidige innmatinger og utmatinger av opptil 350A for hurtig lading
  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tackar @iknutis

  1. Skulle varit förvånande om kylen på bilden inte fick spänning på annat sätt, men för att veta behöver man fråga.
  2. Nej parallellkoppla 2 batterier bör man ju undvika, frågan är om man kan hitta på något som gör det mindre olämpligt utan att använda en DS250SE till så som CTEK rekommenderar.
  3. Ser nu att man kan få Anderson vattentät inget den lokala speedshopen har på hyllan, men väl internet.
  4. Nämnda speedshop har AGM endast som startbatteri (vad jag kan se) och SMF som fritidsbatteri, SMF ska enligt tidigare nämnda butik: 
    Quote

    SMF – Underhållsfritt normalbatteri med flytande elektrolyt i tätt kärl med säkerhetsventil mot övertryck. För stående montering.

    Så det borde gå att ha "innomhus" eller?

  5. Så om jag haft 2st D250SE kunde jag gjort som CTEK, och om jag bara har en så behöver jag inte Smartpass 120. Jaha, jag har för mycket prylar. Kanske ska föröka att avyttra Smartpassen för att ev. skaffa en D250SE till för 3 batteri uppsättning. Enda orsaken till att jag skaffade & planerade att använda en var en rad i CTEK manualen: 

    Quote

    The SMARTPASS 120S can charge a service battery at up to 120A

    Vilket faktisk inte riktigt behövs. Och priset är ungefär samma för D250SE & Smartpass, time will tell. (Batteri, kontakter & kablar kostar åxå pengar)

 

Link to comment
Share on other sites

Tänkte dela med mig av ett svar jag fick av CTEK kundtjänst när jag fråga om dom hade någon bra ide, för det hade dom.

Quote

Hej Martin,

Det bästa alternativet är om du kopplar en husvagnen med endast D250SA från bilens startbatteri enl. nedan förslag:
D250SE with trailer_12.pdf (ctek.com)

Bilens servicebatteri kan du koppla ihop med smartpassen enligt nedan förslag.
SmartPass 120S.pdf (ctek.com)

Anledningen till detta är att det blir väldigt tjocka kablar mellan bil och husvagn om du placerar smartpassen i husvagnen.

Mvh Mikael
CTEK Support

Jag hade inte tänkt på att man kunde köra SMARTPASS 120 utan D250SA. Så befriande att få ett lösning på ett problem där man inte ombeds köpa något nytt utan som är anpassat till de prylar man har.

Ställde några kontrollfrågor då jag inte har 120S utan bara 120 & enD250SA och inte SE. Svaret kom nästan med vändande post:

Quote

Hej Martin,

Smartpass/D250SA fungerar till vanliga batterier utom lithium.
Mitt förslag grundar sig endast på att slippa ha en jättekontakt hängandes mellan bil och husvagn. Säker på att du kommer att få tillräcklig laddning av husvagnsbatterierna endast med D250SA.

Skickar med lite info om SP120 / D250SA

Mvh Mikael

 (SP120 / D250SA infon bortklippt, men om någon absolut vill ha så säg det)

Så Norlins hjärna är "back in business again" så byggandet (eller snarare internetshoppandet) kan rulla vidare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det jeg som ikke skjønner svensk?

Ctek svarer jo det samme som jeg og du har diskutert over med å plassere D250 i husvagnen, med en Andersson-plug mellom husvagn og bil?

Smartpass’en kan du selvsagt bruke i bilen, men trenger du servicebatteri både i husvagnen og i bilen?

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Är övertygad om att din svenska är bättre än min norska @iknutis oavsett.

CTEK bekräftar det du redan föreslagit var D250 ska sitta, nära batteriet i husvagnen.

Det jag helt missat, kanske på grund av att CTEK inte nämner den varianten, var att SMARTPASS 120 går alldeles utmärk att ha utan en D250. Något i min knopp hade slagit stopp för den varianten existerade inte in min lilla värd.

Och behovet av servicebatteri i både bil och husvagn skyller jag på hunden, för nu verkar det som att han vill, och trivs med att ockupera baksätet, och då blir bagaget ledigt för kyl och kök. Något som husvagnen egentligen inte alls har plats till. Så då tänkte jag ha ett servicebatteri i bilen till kylen och ett i husvagnen till belysning, USB mm. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu är det dags, har tagit lite tid men men.... fler frågor för i värmen hänger inte riktigt knoppen med känns det som.

Vi tar ett omtag, behöver ett förbrukningsbatteri i bilen a.s.a.p och grundplanen var att använda Smartpass 120 till det för att i framtiden ha D250SA till sovlådan, batterifrågan fick en egen tråd, men för inkopplingen fortsätter jag här.

Så med 2 meter från batteriet till Smartpass 120 enligt tabeller från CTEK ska man ha...
548402212_Smartpass120.png.79cc16478e7092e6a4374188a0518308.png

35 mm² 😲 Nästan så jag vill kolla med CTEK om den uppgiften stämmer. Vad är forumets erfarenhet?


Hmm, tror jag tar D250SA som bara kräver 4 mm² och jag misstänker att de flesta här på forat använder D250SA.

Batteri i sovlådan får komma i nästa steg.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • Premium Member

Någon som har en bra lösning för att ansluta extra kablar på en modern bil?

Då båda polskorna på Renegaden innehåller ”funktioner” skulle jag vilja koppla in vinsch och lite annat smått och gott mellan dem och batteriet.

Jag funderar på att sätta dit polskor med övriga anslutningar och så en M8-pol monterad på den.
IMG_1385.thumb.jpeg.9bd54ad3954aaf52837638cad783a8e2.jpeg

 

IMG_1384.jpeg.2a9d05e51654300ee39d03d0a4d70b39.jpeg
 

Vad säger elspecialisterna, en möjlig väg eller helt kasst och sinneslöst?

Link to comment
Share on other sites

Om jag fattar rätt så vill du sätta en ny polsko på batteriet som du monterar en poladapter på där du kan montera originalkablaget på.

Vad jag med mina ringa el kunskaper kan se som risker är rent mekaniska, har du plats? Sen inför du en risk med ett extra skruvförband, en mekanisk risk som lätt blir elektrisk.

Om det fins en "billet" variant (i ett stycke) skulle jag inte tveka, men det är ju jag.

 

Edit:
Fins ju färdiga lösningar så inte helt oprövat.
https://sdhqoffroad.com/products/sdhq-built-complete-billet-battery-terminal-kit
https://jts12volt.com.au/product/two-up-ultimate-battery-terminal-upgrade-negative/
UMAN-K-RP-02.jpg

 

Edited by Norlin
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej,
Jag ska göra min första elinsatllation i min Mitsubishi L200. Jag har gjort en skiss på hur jag tänkt ha det men är osäker på vissa kabelstorlekar. Är det någon som kan ge input på dem med frågetecken? eller om det är något annat som ser galet ut? Kanske är något mer man bör lägga till?
Jag vill även  ha ett uttat på utsidan av bilen för att kunna ansluta den portabla solcellen.

Artiklarna jag inte skrivit namn på nedan är dessa:
Luxorparts USB-laddare för panelmontage 18 W

Biltema Säkringsbox

Luxorparts 12 V-uttag för panelmontage



image.thumb.jpeg.20fe65454c7c2f168cfdb919f5e93f91.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...