Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

Mitt första inköp till framtida bil, och el försörjning.

5899f6f80d939_ctekd250sdual.jpg.d64e702d9eb66bd2e70983ccc2d14b52.jpg

Hoppas på att kunna bygga en batteribank som tar ström från generatorn och eller solen enligt många andra så ska denna Cetek D250s Dual ha många fördelar.

ska man ha fast eller flyttbar?

Hur har ni löst eran elförsörjning i bilen.

Tack sam om ni fyller på med förslag och tankar.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag och flera andra här inne har samma laddare. Jag har dragit en 6mm2 kabel till laddaren som sitter vid mitt extrabatteri bak i bilen. Har inte använt den till solceller än men Christian har och det funkar enligt honom.

Menar att det är en 25amp säkring jag har till den.

Haakon har löst sin laddning på annat sätt, menar han har splittat de två orginala batterierna fram med en Ctek som laddar förbruksbatteriet(?).

Beroende på bil och förbruk får man överväga vad som är bäst ägnat vad gäller batteribank. 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Wiberg said:

Jag och flera andra här inne har samma laddare. Jag har dragit en 6mm2 kabel till laddaren som sitter vid mitt extrabatteri bak i bilen. Har inte använt den till solceller än men Christian har och det funkar enligt honom.

Menar att det är en 25amp säkring jag har till den.

Haakon har löst sin laddning på annat sätt, menar han har splittat de två orginala batterierna fram med en Ctek som laddar förbruksbatteriet(?).

Beroende på bil och förbruk får man överväga vad som är bäst ägnat vad gäller batteribank. 

ok det lilla som jag har läst om den är att den ska kunna ladda både bilbatteriet +förbrukar batteriet genom generatorn när man kör och stoppa så att inte bilbatteriet blir urladdat, sen om man kopplar på solceller så ska den kunna ladda bägge batterierna, låter ju bra ska bli roligt att testa...

Link to comment
Share on other sites

Den CTEK`n der er et kjekt supplement.

MEN et genuint "Split charge system" der du kan linke eller  splitte start & forbruksbatteri gjennom et respektivt rele, DET er dette desverre ikkje.

Har brukt samme sak iforbindelse med solcelle som mata et forbruksbatteri. Fungerte heilt greit.

Det finnes et utall av slike system på markedet. CTEK er i Norge billigst gjennom div marine-forhandlarar

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SafariTec said:

Den CTEK`n der er et kjekt supplement.

MEN et genuint "Split charge system" der du kan linke eller  splitte start & forbruksbatteri gjennom et respektivt rele, DET er dette desverre ikkje.

Har brukt samme sak iforbindelse med solcelle som mata et forbruksbatteri. Fungerte heilt greit.

Det finnes et utall av slike system på markedet. CTEK er i Norge billigst gjennom div marine-forhandlarar

 

ok fattar lite. läst på lite till så om man kopplar in solcell så ska Cteken klara av att ge ström till startbatteriet men först när bodelsbatteriet är fullt?, utan solceller ingen ström till startbatteriet har jag fattat rätt?

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Själv har jag det absolut enklaste och billigaste avskiljaren i 4 av mina bilar och har haft det i många år och kostar 229kr,

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/

Om jag av någon anledning har tömt startbatteri eller skall använda bakre vinschen på Pajeron och vill koppla in bägge samtidigt gör jag det med den röda brytaren för 109kr

Sen till höger sitter min solcells regulator 149kr som är kopplad till det bakre batteriet på den röda brytaren,

http://www.tradera.com/item/1010/275137155/20a-regulator-laddningsregulator-solpanel-12-24v-ny-

Till vänster om den röda brytaren har jag mitt uttag till kylboxen som stänger av strömmen vid 11.5volt. för 109kr.

http://www.tradera.com/item/1010/275137155/20a-regulator-laddningsregulator-solpanel-12-24v-ny-

DVS en anordning som sköter det hela för 596kr och då är allt automatiskt förutom om jag vill koppla in bägge batterierna samtidigt. 

_MUK9970.thumb.JPG.d6ccb6dbeef924dc7e260e87956c3dae.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, munkensbilder said:

Själv har jag det absolut enklaste och billigaste avskiljaren i 4 av mina bilar och har haft det i många år och kostar 229kr,

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/

Om jag av någon anledning har tömt startbatteri eller skall använda bakre vinschen på Pajeron och vill koppla in bägge samtidigt gör jag det med den röda brytaren för 109kr

Sen till höger sitter min solcells regulator 149kr som är kopplad till det bakre batteriet på den röda brytaren,

http://www.tradera.com/item/1010/275137155/20a-regulator-laddningsregulator-solpanel-12-24v-ny-

Till vänster om den röda brytaren har jag mitt uttag till kylboxen som stänger av strömmen vid 11.5volt. för 109kr.

http://www.tradera.com/item/1010/275137155/20a-regulator-laddningsregulator-solpanel-12-24v-ny-

DVS en anordning som sköter det hela för 596kr och då är allt automatiskt förutom om jag vill koppla in bägge batterierna samtidigt. 

_MUK9970.thumb.JPG.d6ccb6dbeef924dc7e260e87956c3dae.JPG

 

 

intressant, jag är ju inte så kunnig inom el utan har bara läst en del inlägg på andra forum och tyckte att Cteken skulle passa bra för mig det finns många lösningar.

ju mer man läser desto mera snurrig blir man. men det är intressant ämne.

Link to comment
Share on other sites

I min förra bil (som jag sålde innan jul) hade jag en Ctek dual. Denna var kopplad till startbatteriet samt ett förbrukningsbatteri bak i bilen som förbrukarbatteri använde jag ett Biltema AGM 95AH batteri. Detta i sin tur drev en Kylboxen (Waeco CFX-40) plus lite små saker. Batteriet klarade att köra kylboxen ca i 3 dagar som kyl (Ej kört batteriet tomt). I sin tur använder jag en portabel solpanel på 100w som jag kopplar in i Cteken via en Andersson plugg. Solcellen laddar lätt upp batteriet en solig dag, även en molnig dag fyller det batteriet 100% när sen förbrukningsbatteriet är fulladdat så laddas bilbatteriet. Kört med detta upplägget i några år och har funkat kanon, aldrig känt behov av att ha en större batteribank. Brukar ej stå länge en en helg på samma ställe och gör vi det så laddar solcellerna lätt upp batteriet. Tanken är att köpa samma grejer nu när jag gör i ordning den nya bilen.

Cteken är en mycket enkel (Känns nästan för enkel) problemfri lösning som kräver noll tillsyn eller underhåll. Jag har även en "Batteritankmätare" så jag ser ström uttaget ur batteriet eller när solcellen är kopplad införseln i förbrukarbatteriet. Går lika bra med en Volt mätare om man har koll på hur ett batteri beter sig.

seasea.se har ett kit http://www.seasea.se/ctek-20a-charging-system med både DC/DC laddaren + batteri mätaren (Inte grattis) 3290:- men ett utprovat samt väl fungerande kit.

Kör även med detta Kit på min camping kärra fast där har jag 2st AGM 95Ah batterier. Kärran är inte riktigt färdig men vi använde den förra året och funkar kanon.

Edited by Henrik
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Wiberg skrev:

Jag och flera andra här inne har samma laddare. Jag har dragit en 6mm2 kabel till laddaren som sitter vid mitt extrabatteri bak i bilen. Har inte använt den till solceller än men Christian har och det funkar enligt honom.

Menar att det är en 25amp säkring jag har till den.

Haakon har löst sin laddning på annat sätt, menar han har splittat de två orginala batterierna fram med en Ctek som laddar förbruksbatteriet(?).

Beroende på bil och förbruk får man överväga vad som är bäst ägnat vad gäller batteribank. 

Det stemmer. Har 1 batteri kun til start og 1 til forbruk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Henrik said:

I min förra bil (som jag sålde innan jul) hade jag en Ctek dual. Denna var kopplad till startbatteriet samt ett förbrukningsbatteri bak i bilen som förbrukarbatteri använde jag ett Biltema AGM 95AH batteri. Detta i sin tur drev en Kylboxen (Waeco CFX-40) plus lite små saker. Batteriet klarade att köra kylboxen ca i 3 dagar som kyl (Ej kört batteriet tomt). I sin tur använder jag en portabel solpanel på 100w som jag kopplar in i Ceteken via en Andersson plugg. Solcellen laddar lätt upp batteriet en solig dag, även en molnig dag fyller det batteriet 100% när sen förbrukningsbatteriet är fulladdat så laddas bilbatteriet. Kört med detta upplägget i några år och har funkat kanon, aldrig känt behov av att ha en större batteribank. Brukar ej stå länge en en helg på samma ställe och gör vi det så laddar solcellerna lätt upp batteriet. Tanken är att köpa samma grejer nu när jag gör i ordning den nya bilen.

Cteken är en mycket enkel (Känns nästan för enkel) problemfri lösning som kräver noll tillsyn eller underhåll. Jag har även en "Batteritankmätare" så jag ser ström uttaget ur batteriet eller när solcellen är kopplad införseln i förbrukarbatteriet. Går lika bra med en Volt mätare om man har koll på hur ett batteri beter sig.

seasea.se har ett kit http://www.seasea.se/ctek-20a-charging-system med både DC/DC laddaren + batteri mätaren (Inte grattis) 3290:- men ett utprovat samt väl fungerande kit.

Kör även med detta Kit på min camping kärra fast där har jag 2st AGM 95Ah batterier. Kärran är inte riktigt färdig men vi använde den förra året och funkar kanon.

Tack för en bra beskrivning det var precis så här som jag har uppfattat det att man skulle kunna göra med Cetken. och tack för länken ser ut att vara bra priser, dom priser jag hittade på Cetek låg på över 2200 skr.

Link to comment
Share on other sites

Slår ett slag för Hjertmans också. Här shoppade jag min ctek och det var billigaste stället jag hittade. Excellent service och de har precis som seasea både butiker och webshop.

https://www.hjertmans.se/search?q=Ctek

Har ngn testat ctek's smartpass och sett om det gör stor skillnad? Inte för att jag tycker jag behöver en men är lite nyfiken.

Är också nyfiken på solpanel. Ramlar nog in en dag när jag vet var jag ska sätta den :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Thony sade:

ok fattar lite. läst på lite till så om man kopplar in solcell så ska Cteken klara av att ge ström till startbatteriet men först när bodelsbatteriet är fullt?, utan solceller ingen ström till startbatteriet har jag fattat rätt?

Ja, så har jag också förstått det. Inte testat det dock. Solcell behövs. :)

Här finns lite mer info hur jag löst det med ett par bilder under processen: 

 

Edited by Per Pettersson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per Pettersson said:

Slår ett slag för Hjertmans också. Här shoppade jag min ctek och det var billigaste stället jag hittade. Excellent service och de har precis som seasea både butiker och webshop.

https://www.hjertmans.se/search?q=Ctek

Har ngn testat ctek's smartpass och sett om det gör stor skillnad? Inte för att jag tycker jag behöver en men är lite nyfiken.

Är också nyfiken på solpanel. Ramlar nog in en dag när jag vet var jag ska sätta den :)

Jag tror att smartpass passar till lite större batteribankerna...tror jag klarar mig dual 250s bara plus solcell det blir nog nåt liknade som Henrik beskrev i inlägget ovan bärbar och vikbar+ att man får bättre vinkel mot solen. blir nog problem att hitta plats i framtiden på biltaket om man ska ha taktält mm

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Thony sade:

Jag tror att smartpass passar till lite större batteribankerna...tror jag klarar mig dual 250s bara plus solcell det blir nog nåt liknade som Henrik beskrev i inlägget ovan bärbar och vikbar+ att man får bättre vinkel mot solen. blir nog problem att hitta plats i framtiden på biltaket om man ska ha taktält mm

Dual laddar med 20A har du Dual + Smartpass så är det 80A, Batterikapaciteten 40-300Ah på Dual. Dual med Smartpass är det 28-800Ah. Så beror ju på lite hur stor batteribank man vill ha men 300Ah / 95Ah = 3 batteri känns lite overkill i alla fall för mig, sen beror det ju på hur fort du vill ladda upp batteribanken samt om man har mycket strömbelastning på batteribanken under färd. Vi kör oftast några timmar när vi förflyttar oss så då laddar ju 20A lätt upp mitt 95Ah (Tar bara ut max 50% ur batteriet) batteri på den färden annars har jag ju solpanelen som backup när vi kommit fram.

Man får ut mycket mera av en solpanel som är flyttbar än en fastmonterad det va en av anledningarna att jag valde en sådan, man kan parkera bilen i skugga men ändå ha full laddning från panelen.

Såg att någon undrade detta, Ctek Dual laddar först batteribanken sen startbatteriet om man använder solcell.

mvh

Henrik

Edited by Henrik
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2017-02-08 at 7:24 AM, Henrik said:

I min förra bil (som jag sålde innan jul) hade jag en Ctek dual. Denna var kopplad till startbatteriet samt ett förbrukningsbatteri bak i bilen som förbrukarbatteri använde jag ett Biltema AGM 95AH batteri. Detta i sin tur drev en Kylboxen (Waeco CFX-40) plus lite små saker. Batteriet klarade att köra kylboxen ca i 3 dagar som kyl (Ej kört batteriet tomt). I sin tur använder jag en portabel solpanel på 100w som jag kopplar in i Cteken via en Andersson plugg. Solcellen laddar lätt upp batteriet en solig dag, även en molnig dag fyller det batteriet 100% när sen förbrukningsbatteriet är fulladdat så laddas bilbatteriet. Kört med detta upplägget i några år och har funkat kanon, aldrig känt behov av att ha en större batteribank. Brukar ej stå länge en en helg på samma ställe och gör vi det så laddar solcellerna lätt upp batteriet. Tanken är att köpa samma grejer nu när jag gör i ordning den nya bilen.

Cteken är en mycket enkel (Känns nästan för enkel) problemfri lösning som kräver noll tillsyn eller underhåll. Jag har även en "Batteritankmätare" så jag ser ström uttaget ur batteriet eller när solcellen är kopplad införseln i förbrukarbatteriet. Går lika bra med en Volt mätare om man har koll på hur ett batteri beter sig.

seasea.se har ett kit http://www.seasea.se/ctek-20a-charging-system med både DC/DC laddaren + batteri mätaren (Inte grattis) 3290:- men ett utprovat samt väl fungerande kit.

Kör även med detta Kit på min camping kärra fast där har jag 2st AGM 95Ah batterier. Kärran är inte riktigt färdig men vi använde den förra året och funkar kanon.

Hej Henrik!

jag försökte googla på Andersson plugg men jag hittade inte den, kan du lämna en web länk, eller ett foto.

Tack på för hand Thony

Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, Thony sade:

Hej Henrik!

jag försökte googla på Andersson plugg men jag hittade inte den, kan du lämna en web länk, eller ett foto.

Tack på för hand Thony

Hej Thony

Är nog inget fel på din googling utan mera min stavning :)

Heter Anderson plug... :)

Här är en länk

http://www.ebay.co.uk/itm/Anderson-Style-Plug-SB-175-AMP-Battery-Connector-Slave-Jump-Pair-GREY-25mm2-175A-/222311173040?hash=item33c2c74bb0:g:KFYAAOSw7XZXh364

Finns på Swedol med.

http://www.swedol.se/batterianslutningsdon-50a.html

Är likvärdiga som man har på Eltruckar när man laddar batterier  men mindre.

mvh

Henrik

Edited by Henrik
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vill tipsa om dessa 12/24v kontakter hade dom i lastbilen och även monterat dom på mina privata bil tillbehör, starkare klara mera amp mindre mm

dyra här hemma men såg bra priser på ebay

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X12v+24v+Male+%2B+Female+Din+Accessory+Power+Plug+Socket+Connector+16A+Hella+.TRS0&_nkw=12v+24v+Male+%2B+Female+Din+Accessory+Power+Plug+Socket+Connector+16A+Hella+&_sacat=0

Link to comment
Share on other sites

Det du har avbilda der Thony, er ein HELLA plugg & de er relativt lite brukt idag.

På "vanlige" sigarettstøpsler står det gjere ein rød ring ytterst. Peller du av denne kan disse "vanlige" pluggane benyttes i HELLA kontakter.

Eg har brukt ein del dei nevnte kontaktane ifra Swedol. Heilt OK. Ver obs på at tjukk mantel på kabel kan skape konflikt ved innstikk.

Disse kontaktane passer heller ikkje opp mot grå "Anderson" plugg. Iallfall hos meg.

MVH

 

Link to comment
Share on other sites

Stämmer att de är lite använda idag används mest i lastbilar, men jag tycker fördelarna med dessa är att de sitter ihop mycket bättre är mindre sticker inte ut så mycket (lila modelen)

tål mera belastning. menade inte att man skulle använda till de till anderson plug utan mera till tillbehör så som vattenkokare mm. 

jag gick över till Hella efter som den röda lila ringen alltid hade en förmåga att försvinna när man behövde den i lastbilen, och i nya bilar så sitter cigg uttagen så dumt och på undan gömd plats och i min kuga så måste man ha armstödet uppe när man kopplar på lite större kontakter.

men som sakt de är dyra men jag gillar dom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flyttbar powerbank. version 1 test. först tänkte jag göra en fast montering i bilen men sen tänkte jag ska ju byta bil! så det fick bli en flyttbar powerbank.

väntar på kontakter från China så allt är inte riktigt klart på bilderna, ska också beställa Anderson plugg att fästa på lådan och till bilen och för framtida solceller.

Vet någon var man kan hitta en omvandlare från 12V till 24V som inte kostar skjortan, har flera flera saker som går på 24V sen jag körde lastbil.

Lådan kostar nu 80kr på Jula Tyvärr ingen bild på Ölen i Frysen som är på Kylning? men god är den så här på fredag.....skål...

20170217_131700.thumb.jpg.97bf572363267d143320fc579bcb1a7b.jpg20170217_131839.thumb.jpg.bb82884df0aeb515d065e839a39575fd.jpg20170217_131720.thumb.jpg.6ef21a280146a59085f9ecc1751d828f.jpg

  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Kul Kul...

Innan jag hade fast 220V i firmabilen hade jag biltemas största batterilåda och ett 62A batteri i. Då blir det plats för lite annat i lådan åxå som starkablar mm.

Mina ladd och starkkablar är specialgjorda med dessa anslutningar. 140kr paret i England

1.jpg.1b4850dce14b5230530d0ccda3b243e5.jpg

En 1500W omvandlare från Wisch för 250kr. Fungerar för vinkelslipar och sågar mm samt laddare av mina batterimaskiner. Denna laddare är lika som den Jula sålde för 1000-1500kr. Man måste ha en adapter till stickuttaget från Jula för 59kr bara.

https://www.wish.com/c/5857ca2235a76d46fb8e2c05

 

 

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...