Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

On 2018-03-23 at 12.26, CampForCer sade:

Batterier...    Klurar på vettigaste lösningen och kommer inte framåt.

Bilen har ju dubbla startbatteriers som standard = fullt framme under huven. Vet inte om den generatorn har någon "smart"-tech som kan lura en CTEK-laddare?

Tanken är väl annars, som de flesta andra, att ha ett separat AGM förbr.batteri i en låda där bak.  Jag kommer att ordna med laddning fr generatorn vad tiden lider, men jag funderar nu mest på vilken lösning kring förbrukningsbatteriet som är bäst.

Skall jag köpa en "anpassad låda" med läckagefri förvaring och inkoppling av fritidsbatteriet, där man har åtkomst till polerna direkt utanpå boxen/lådan?  Dessa har ju i vissa fall även USB 5V samt 12V cig eller Andersson-kontakter mm.   Exempel 1 eller exempel 2 eller den jag gillar bäst

Eller en "ren" låda som denna ?

Eller en "powerbank" som är redo för solpaneler o annat?  Låg kapacitet?  Kvalitet?   Sett även denna Goal Zero

 

...och vilket batteri är vettigt att satsa på?   Optima som detta?  För liten kapacitet?  Fel typ?

 

...och som komplement o backup en starter som denna Noco Genious Startbooster

 

Behovsbild:   Jag kommer inte att ha bilen stående (under resa) mer är max 3-4 dagar.  Jag kommer att ha en kompressorkyl på ca 45-50 liter.  Jag lär köra ett par timmar om dagen när jag inte står stilla.  Lär ha tillgång till ström externt åtminstone någon gång per vecka.  Bara jag inte blir stående på en bergstopp, och att kylen helst inte blir varmare än +5....  :-)

 

Är jag ute o cyklar?   Tankar?   Många länkar ovan känner jag - därav min förvirring i hjärnan...   Ahhhh   Vill ju gärna kunna koppla in en CTEK mot bilens vanliga 12v framöver. Eller kan man nöja sig med att ha en "Powerbank" och "ful-ladda" under körning via bilens 12 cig?    Likaså inkoppling av solpaneler...   Frågor...

 

Jag sitter och klurar på samma sak! Jag har två batterier under huven i min L200 -08, men istället för att slänga dit ett till batteri bak och använda det som förbrukningsbatteri är planen att isolera det ena batteriet och använda det som förbrukningsbatteri och det andra som startbatteri... 

Först hade jag tänkt att bara installera en skiljereläsats för att bryta kontakten mellan batterierna när tändningen är av, men efter lite googlande hittade jag Ctek’s D250S. Den skulle kunna passa eftersom jag vill ha möjligheten att i framtiden koppla solcell till batteriet och Cteken har inbyggt stöd för solenergi (ingen laddregulator behövs). Köper jag en regulator och ett skiljerelä av bättre kvalisort börjar summan krafsa nånstans i Ctekens prisklass ändå!

Problemet jag inte kommer runt är placeringen av D250’n i bilen. Den har en tempgivare med en kabel på 2 meter som ska fästas på förbrukningsbatteriet och om jag förstått det rätt kan inte heller kabellängden mellan Ctek’en och förbrukningsbatteirets pluspol överstiga 2 meter. Det betyder att jag hade behövt placera Ctek’en nånstans inne i kupén. Frågan är bara var!

 

Om nån sitter på ett elschema för min bil tar jag gärna en titt, jag har inte lyckats identifiera om det sitter nån elektronik mellan batterierna eller vilket batteri som är lämpligast att isolera för förbrukning...

F5EDB6BC-70D5-456C-B2D5-EF9EDF3EA182.jpeg

Link to comment
Share on other sites

53 minuter sedan, Linusp3 sade:

Först hade jag tänkt att bara installera en skiljereläsats för att bryta kontakten mellan batterierna när tändningen är av, men efter lite googlande hittade jag Ctek’s D250S. Den skulle kunna passa eftersom jag vill ha möjligheten att i framtiden koppla solcell till batteriet och Cteken har inbyggt stöd för solenergi (ingen laddregulator behövs). Köper jag en regulator och ett skiljerelä av bättre kvalisort börjar summan krafsa nånstans i Ctekens prisklass ändå!

Problemet jag inte kommer runt är placeringen av D250’n i bilen.

Är lite inne på liknande tanke.

2+1 batteri känns inte önskvärt av flera skäl. Vill absolut ha möjlighet att kunna koppla in solpanel etc mot förbrukn batteriet.

Låter lite trixigt om man skall placera CTEK mitt i fordonet. Kanske inte smidigt.

Här kan man kanske sno lite idéer:

 

Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, Linusp3 sade:

Varför?

Njoa, det kanske är jag som är feg och inte är så bra på bil-el. Jag tänker att man kanske får lite spännande felkoder och bilen svänger åt fel håll eller nått. Jag hade försökt hitta nån på nått L200-forum som har gjort det innan. Grundtanken är ju att säkerställa att bilen startar och då kanske lösningen inte är att bygga om ett fungerande startbatterisystem till ett kombinerat förbruknings- och startbatterisystem. Varje ny komponent i bilens elsystem är ju en en ny pryl som kan gå sönder. 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-16 at 7.55, blackstream sade:

CTEK 250s dual. Dc-dc laddare, 20A, med skiljerelä. Laddar smart för lång livslängd på batteriet. Många generatorer ger för låg spänning för att få batteriet fullt. Dual 250s drar upp generatorns laddspänning så att du får fullt förbrukningsbatteri. Sen funkar den ju som ett skiljerelä, ingen spänning från generatorn och den separerar batterierna, och om man har solpanel så laddar den på samma sätt fast via den. Om du har en bil med så kallad smart generator där ECUn styr laddspänning och annat hokus-pokus för att minska bränsleförbrukningen funkar inte skiljerelät. Vad jag förstått lurar generatorn laddaren att den är igång men då tas strömmen från startbatterier och laddar förbrukningsbatteriet. Det resulterar i att om förbrukningsbatteriet är tomt kommer startbatteriet att ladda det tills det är totalslut och kanske skadat. Så har man smart generator måste man ha ett skiljerelä som styrs av tändningen. 

 

Har man smart generator på bilen är det en D250SA man får välja...

0F5782E6-50FD-430C-AC30-C804C55F27A6.jpeg

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

 

27 minuter sedan, Linusp3 sade:

om bilen har smart generator eller inte...

Mät spänningen under körning, är den lägre än 12.8V under längre perioder så har du smart generator. En CTEK  battery sense eller obd2-läsare kan ju va bra för att kolla. 

Edited by blackstream
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2018-03-26 at 9.32, Linusp3 sade:

Problemet jag inte kommer runt är placeringen av D250’n i bilen. Den har en tempgivare med en kabel på 2 meter 

Cteks 230v-laddare måste man inte använda tempgivaren men dom rekomenderar det. Kan vara värt att maila dom och fråga hur det är med dcdc-laddaren, kolla med dom om det går att förlänga kabeln. Borde gå tycker jag. Dom svarar alltid men det kan ta lite tid.

On 2018-03-26 at 9.32, Linusp3 sade:

och om jag förstått det rätt kan inte heller kabellängden mellan Ctek’en och förbrukningsbatteirets pluspol överstiga 2 meter.

Det ser ju ut så i tabellen, men i praktiken borde de ju gå att ha grövre kabel bara. Maila och fråga. 

 

Link to comment
Share on other sites

 

On 2018-03-26 at 9.32, Linusp3 sade:

Jag sitter och klurar på samma sak! Jag har två batterier under huven i min L200 -08, men istället för att slänga dit ett till batteri bak och använda det som förbrukningsbatteri är planen att isolera det ena batteriet och använda det som förbrukningsbatteri och det andra som startbatteri... 

Jag har funderat lite mer på ovan. Om du använder CTEK dual till detta kommer laddningen till förbrukningsmaterial bli 20A, tillika strömförsörjning bli 20A när bilen är igång. Har du då förbrukare på förbrukningsbatteriet, tex extraljus så kanske inte laddningen/strömförsörjningen räcker till. Man lär säkerställa att det räcker och att det inte är några viktiga saker som ska ha ström från startbatteriet (som blivit förbrukningsbatteri).

Sen ”tror" jag att det kan bli problem när förbrukningsbatteriet är tomt och man ska starta. Speciellt om det är kallt och man behöver hög startström. 

CTEK 250S kopplar ihop batterierna efter att generatorn snurrat igång, när man har laddspänning. Detta kommer ju innebära att bilen inte startar, du får bara 12v till startmotorn, om det är 24v startmotor? Eller så blir startströmmen för låg, om det är 12v startmotor. Detta borde 250SA fixa, men jag är inte säker. Eller ett vanligt skiljerelä med signal från tändning. 

Om man ändå inte ska gå hela vägen med ett dual-system så känns det säkrare med bara ett batteriskydd +ev mikrostartare, det ger ju dessutom mer tillgänglig batterikapacitet. 

Om man använder ett vanligt skiljerelä gissar jag att det måste vara mycket kraftigt och ha feta (rätt dimensionerade) kablar. Det kommer bli väl bli mycket höga strömmar när det ena batteriet är tomt och det andra batteriet är fullt och skiljerelät kopplar ihop när man startar bilen?? 

Jag är ingen bilelektriker utan "tänker högt”, kan ha fel i mycket av ovan

Edited by blackstream
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2018-03-24 at 19.24, MrWIB sade:

Hej,

Börja med att dra en fet (säkrad) kabel från ena batteriets pluspol till bagageutrymmet (borde finnas ett gäng hål i brandväggen att välja på).
Montera en CTEK Dual DC-DC laddare på lämpligt ställe, köp ett lämplig batteri (skulle säga att 100A borde räcka bra), släng ner det i en http://www.biltema.se/sv/Bat/El/Batterilada/Batteribox-2000017775/, montera fast boxen, klart :)
Därifrån är det bara att börja dra el som en galning, glöm inte att säkra ... 
Bilen kommer att starta i alla lägen och du kan lugnt låta kylen gå en dag eller tre.
Jag har en onödigt fet kabel (50mm2?) om du behöver/vill ha.


 

Nu kommer jag fylla den här tråden med säkert samma saker som besvarats. Men jag är inget geni när det kommer till el. Youtube, forumtrådar och diverse i massor men får ändå lära om mig dag från dag.

Jag som har en -96 bensinbil med ett startbatteri har tänkt mig ett någon form av dubbel batteri-setup som MwWIB beskrev. Mest för det verkar enklast för någon som inte kan. Tänkte mig en dual 250s för den gör det lite enklare för en nybörjare. Vad gjorde ni för misstag när ni började lära er? Om ni utifrån er erfarenhet gissar vad för problem och fel jag kommer dyka på som förstagångfix? Var hade ni satt ctek:en? Tänkte mig ha extrabatteri i bak för att lätt kunna plocka ur och i när man bara vill ett helt bagage.

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/Batterilada/Batteribox-med-elektronik-2000032450/

Tänker mig att den om man skulle lämna bilen med kylskåpet med sig så ska man kunna använda försörjningsbatteriet lite som en powerbank till kylskåp i tält. Då plockar man med den lådan och använder 12v-uttaget i mitt huvud. Önskar jag fler uttag i bilen monterar jag det på en separat panel som det går att koppla in försörjningsb./powerbanken i. Går ens det eller sabbar det batterier?

Är det så "simpelt" som att stoppa ner ett batteri i ovanstående låda, dra passande kabel från startbatteri - ctek - batterilåda?

Hoppas ni kan tolka mitt svammel och att jag inte gjort bort mig för mycket?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om man skulle vilja bygga sin egen mobila batteribank i låda skulle man kunna använda en sån här för laddning eller en sån här som gör det lite fiffigare. Då kan man justera ned laddströmmen och ladda från tex cigguttaget. Är man ute efter en billig lösning kan det va värt att prova. Det behövs ju bara ett batteri, batterilåda, laddare som i länken, några cigguttag/usb att sätta i lådan, kabel och lite säkringar. 

 

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

31 minuter sedan, blackstream sade:

I princip ja, men det är alltid till fördel om man har skägg. 

Fan också. Där rök hela planen.

21 minuter sedan, blackstream sade:

Om man skulle vilja bygga sin egen mobila batteribank i låda skulle man kunna använda en sån här för laddning eller en sån här som gör det lite fiffigare. Då kan man justera ned laddströmmen och ladda från tex cigguttaget. Är man ute efter en billig lösning kan det va värt att prova. Det behövs ju bara ett batteri, batterilåda, laddare som i länken, några cigguttag/usb att sätta i lådan, kabel och lite säkringar. 

 

Nu gör det ont i huvudet av tänkande. Börjar nog med kabel ,ctek, och låda. Någonstans måste man börja. Är en sådanhäringa som alltid vill kunna innan jag lärt mig.

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, William Blomberg sade:

Fan också. Där rök hela planen.

Nu gör det ont i huvudet av tänkande. Börjar nog med kabel ,ctek, och låda. Någonstans måste man börja. Är en sådanhäringa som alltid vill kunna innan jag lärt mig.

Skyddsskägg kan du alltid köpa i närmsta Järnhandel :) få inspiration i denna något daterade sketch, viktigt är att vara fem personer hur som helst ;)

Se till att säkra upp tjock-kabeln från batteri till Ctek:en så är du safe ?
Och håll + och - åtskilda ? 

Beräkna att det tar lång tid, speciellt om man är lite osäker.
Jag är sjukt osäker när det gäller det mesta ang bilen, så allt jag gör tar onödigt lång tid, men hittills har allt blivit bra i slutändan så det får vara värt tiden.

Skyddskägg.jpg

  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Bra frågor William! 

Det jag med säkerhet kan svara på är att jag har ett Biltema AGM 95 ampere batteri som batteribank. 

Under förra årets tur till Pyrenéerna så strulade elen nått så djävulskt - varför är fortfarande en gåta.

Har en Ctek 250 dual inkopplad från det ena batteriet i motorrummet via, enligt spec från Ctek, kabel till förbruksbatteri. 

I mitt tillfälle är det nog min generator som spökar plus att något drar tjuvström vilket resulterar i allt för lite kräm till Cteken och förbrukarna kopplade till batteriet som laddas av Cteken.

Har skyddsskägg till tider så detta löser sig ??. 

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, blackstream sade:

CTEK 250S kopplar ihop batterierna efter att generatorn snurrat igång, när man har laddspänning. Detta kommer ju innebära att bilen inte startar, du får bara 12v till startmotorn, om det är 24v startmotor? Eller så blir startströmmen för låg, om det är 12v startmotor. Detta borde 250SA fixa, men jag är inte säker. Eller ett vanligt skiljerelä med signal från tändning. 

Om man använder ett vanligt skiljerelä gissar jag att det måste vara mycket kraftigt och ha feta (rätt dimensionerade) kablar. Det kommer bli väl bli mycket höga strömmar när det ena batteriet är tomt och det andra batteriet är fullt och skiljerelät kopplar ihop när man startar bilen?? 

Nu gav du mig lite att tänka på!!

Jag tog för givet att batterierna är parallellkopplade, så att batteribanken är större. Har som sagt inte varit under huven ”på riktigt” ännu. Det är lite frustrerande att det ska vara så svårt att googla fram och att användarmanualen är helt fri från info om sådant!!

Ponera att det är en 12v startmotor, varför skulle startströmmen vara för låg om man lämnat ena batteriet intakt?

 

Ett skiljerelä har oxå funnits med i funderingarna. Det finns ju färdiga satser att köpa (ex detta) och de borde väl palla strömmarna? Sen är det väl inte så att det rusar elektricitet från det fulla till det tomma batteriet likt ett par brustna dammluckor bara för att man låter dem få kontakt igen?

 

Jag har inte heller någon större elkunskap, utan tänker oxå fritt :) 

Anledningen till att jag snöat in mig på att isolera ett av bilens ordinarie batterier är att L200 utrustas bara med ett batteri som standard utanför Skandinavien, så krämen i ett batteri borde räcka för att starta bilen. Med eller utan skägg!!

Edited by Linusp3
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

För att utveckla det som strulade: 

Trots massiva körpass så var förbruksbatteriet riktigt dåligt laddat. Så dåligt laddat att kylen visade alla felkoder den har och HSB blev utan kylt rosévin  ( dålig stämning i gruppen ).

Med hjälp av batteriladdare och campingström så avhjälptes detta ca bra men lämnade mig med frustration över skit som inte funkar som planerat.

Dåligt ventilerad plats till kylskåpet ökar strömförbruket på nyss nämnda produkt- vilket jag har fått bekräftat av min leverantör. Detta är numera åtgärdat med hålsåg...

Problemet med dålig spänning kvarstår men de misstänkta är identifierade och skall ställas till svar.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, William Blomberg sade:

Får springa iväg och köpa mig ett skägg. Fjunet på min haka skyddar inte mot mycket.

Vilket batteri kör ni med som förbrukninsbatteri?

Jag kör också med ett Biltema AGM, minns inte riktigt storleken men kring 80Ah tror jag det blev.

Funkade bra i fjor utom när jag drog ur det totalt hemma i garaget .....?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
6 minuter sedan, William Blomberg sade:

80Ah vs 95Ah, hur mycket mer användande får jag ut av de 15Ah mer? Ska man göra det lätt för sig med batterilådan så passar inte 95Ah-batteriet, för stort. Så undrar hur lidande jag skulle bli av en downsizing i batteritänk

Tja ..  15Ah är ju en extra ampere i 15h eller 15 ampere under en timme. Dvs kanske ett extra dygn förbrukning på kylen. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...