Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

 

2 hours ago, Fredric Skarenberg said:

input på dem med frågetecken

När det gäller kabelareor vs. längd och ampere hittade Oven en bra sida.

On 8/10/2020 at 1:38 PM, CampForCer said:

Jag fann denna info nyligen då jag letade fakta om kabelareor etc.  Tänkte dela här då det var fördjupad info för mig...

https://sutars.com/support/kabeldimensionering/fordjupning/   Rekommenderas!

 

De hade även en smidig "kalkylator" för dimensionering, beroende av variabler/input, även om jag vet det finns massor av likvärdiga  :-)

https://sutars.com/support/kabeldimensionering/kalkylatorn/

Det enda egna konstruktiva jag kan bidra med är att jag skulle starkt överväga en bättre kontraktering än vad "ciggutag" bidrar med, vad är maxströmen den klarar?  Står inget om det hos Kjell. Och använt typ Anderson kontakter, eller XT-Kontakter (typ)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Norlin said:

 

När det gäller kabelareor vs. längd och ampere hittade Oven en bra sida.

Det enda egna konstruktiva jag kan bidra med är att jag skulle starkt överväga en bättre kontraktering än vad "ciggutag" bidrar med, vad är maxströmen den klarar?  Står inget om det hos Kjell. Och använt typ Anderson kontakter, eller XT-Kontakter (typ)

Hej tackar ska kolla på detta. 

Jag vill använda ciggutag till kylen för att slipa förstöra originalkontakten. Tänker om den ska säljas vidare någon gång.
 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Fredric Skarenberg said:

Hej,
Jag ska göra min första elinsatllation i min Mitsubishi L200. Jag har gjort en skiss på hur jag tänkt ha det men är osäker på vissa kabelstorlekar. Är det någon som kan ge input på dem med frågetecken? eller om det är något annat som ser galet ut? Kanske är något mer man bör lägga till?
Jag vill även  ha ett uttat på utsidan av bilen för att kunna ansluta den portabla solcellen.

Artiklarna jag inte skrivit namn på nedan är dessa:
Luxorparts USB-laddare för panelmontage 18 W

Biltema Säkringsbox

Luxorparts 12 V-uttag för panelmontage



image.thumb.jpeg.20fe65454c7c2f168cfdb919f5e93f91.jpeg

Nu blir jag lite nyfiken vad är det du tänker behöver avsäkras 300A? Smartpass? Är inte den rätt överdriven egentligen en  Ctek 250SE DCDC den laddar ju även startbatteriet med solcellen. Då kan du också gå ner från 50mm2 till 16mm2 eller 10mm2 till och med. Sparar en hel del pengar där både på smartpass och kabel.

Själv kör jag med 10mm2 till en 20A Mastervolt DCDC laddare har vid max uttag ~0,05-0,08V i spänningsfall då från startbatteri till DCDCn i flaket. 

 

Annars som svar på dina frågor. Solcell 4mm2, Säkring 160W/12V=13A alltså 15A säkring. (Normalt brukar man säga att 2,5mm2 kan belastas med 16A men med 12V/24V vill du inte ha några spänningsfall speciellt inte med laddning) Tips annars är att köra med 2ledar kabel om du kan gör jobbet lättare och snyggare.

USB uttag 1,5mm2 12V uttag 2,5mm2. USB uttag säkra med 3A eller 5A tänk på att 18w=1,5A så du kan köra båda på samma säkring och säkra med 5A så har du plats för utbyggnad i centralen. 12V uttag brukar vara 15A. Matarkabel till central skulle jag köra 16mm2 glöm inte säkra av även den kabeln. Typ 40A är väl lämpligt där så nära batteri som möjligt. 

Edit: Missade visst om anslutning till solcellen. Jag hade kört liten andersonplugg men det är för att jag gillar dom. Limkrympslang efter lödning av kontakterna och montera pluggen så vattnet rinner ur den så ska det ta lång tid innan du får problem med den.

 

Vi vill ju så klart se bilder sen av installtionen! :) Lycka till!

Edited by Rasmus Evertsson
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu svarar jag mig själv med ett förtydligande. Solceller kan ju ha högre spänning ut innan regulatorn vanligt med typ 20+V men samma uträkning då ger lägre strömstyrka.
tex 160w/20V=8A  Ohms lag som den heter är bra att kunna. P=U*I P=effekt i Watt U=spänning i Volt och I=ström i Ampere 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 6/30/2023 at 2:03 PM, Rasmus Evertsson said:

Nu blir jag lite nyfiken vad är det du tänker behöver avsäkras 300A? Smartpass? Är inte den rätt överdriven egentligen en  Ctek 250SE DCDC den laddar ju även startbatteriet med solcellen. Då kan du också gå ner från 50mm2 till 16mm2 eller 10mm2 till och med. Sparar en hel del pengar där både på smartpass och kabel.

Själv kör jag med 10mm2 till en 20A Mastervolt DCDC laddare har vid max uttag ~0,05-0,08V i spänningsfall då från startbatteri till DCDCn i flaket. 

 

Annars som svar på dina frågor. Solcell 4mm2, Säkring 160W/12V=13A alltså 15A säkring. (Normalt brukar man säga att 2,5mm2 kan belastas med 16A men med 12V/24V vill du inte ha några spänningsfall speciellt inte med laddning) Tips annars är att köra med 2ledar kabel om du kan gör jobbet lättare och snyggare.

USB uttag 1,5mm2 12V uttag 2,5mm2. USB uttag säkra med 3A eller 5A tänk på att 18w=1,5A så du kan köra båda på samma säkring och säkra med 5A så har du plats för utbyggnad i centralen. 12V uttag brukar vara 15A. Matarkabel till central skulle jag köra 16mm2 glöm inte säkra av även den kabeln. Typ 40A är väl lämpligt där så nära batteri som möjligt. 

Edit: Missade visst om anslutning till solcellen. Jag hade kört liten andersonplugg men det är för att jag gillar dom. Limkrympslang efter lödning av kontakterna och montera pluggen så vattnet rinner ur den så ska det ta lång tid innan du får problem med den.

 

Vi vill ju så klart se bilder sen av installtionen! :) Lycka till!

Hej,
Tack för svaren. 

Jag vet inte helt ännu vad jag ska driva men ville bygga så jag har för framtida behov.

Har själv kollat lite på Kabelarea- och spänningsfallskalkylator men får inte riktigt ihop det. 
Som jag förstår ska jag fylla i både längd på plus och minuskabel. Tar vi då exemplet med solcellen 10 meter 160w 18V, då rekommenderas jag en 10mm2 kabel.  Gör jag något galet? eller stämmer det?

Hittade en kontakt som kallas SAE. Den tycker jag skulle vara klockren att skruva i kåpan och koppla solcellen i.
Har någon erfarenhet av dem?
SAE 10AWG

 

Link to comment
Share on other sites

Okej, 300A är som sagt väldigt överdrivet. De flesta vill ju ta förbrukningen från förbrukningsbatteriet bak ändå. Som exempel kan jag ta att på jobbet när vi bygger litiumsystem brukar vi köra DC/DC laddare på mellan 60-90A detta då till batteribankar på 600-1200Ah. Generatorn ger då max 160-200A. Enligt mig är smartpass helt onödig. Det är ett glorifierat skiljerelä med batterivakt. Man klarar sig alldeles utmärkt med en enhet istället för två. 
Behöver du verkligen mer laddning köp en större DC/DC, vilket jag är tveksam till att bilen tycker om i längden mtp generatorns storlek. Räkna med 80-100A över till bilen. (Vi har bränt en generator för några år sen med en DC/DC laddare som var för stor)

 

Det stämmer säkert med kabelrekommendation. Beror ju på vilket spänningsfall du känner du kan acceptera.  Värt att notera är att beroende på vilken typ av kabel alu/koppar och antal trådar så kan du få olika resultat. Även hur bra pressade anslutningarna är och hur bra kontakterna är påverkar. Eftersom kabeln ligger på solcellssidan så hade åtminstone jag kunnat tänkt mig ett lite större spänningsfall än om det legat på batterisidan. Regulatorn gör ju ändå om spänningen. Mindre kabel ger ju smidigare hantering. 10mm2 då börjar den bli lite klumpig speciellt om man då kör en mjuk gummikabel som man kanske vill i detta fallet. Ska ju vara smidig att rulla ihop :) 

Jag hade kört med en 4mm2 och mätt spänningsfallet vid laddning är det högt så hade jag gått upp i storlek. (mät då efter att den fått gå en stund så kabeln blivit ”varm”) 4mm2 kabeln kan man ju ha till något annat senare. :) 
 

Ska se om jag inte kan rigga ihop ett test o mäta spänningsfallet i 10m 4mm2 vid 160W 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kört ett test :) 

lastat med 165w mha glödlampor. Jordkabeln var i alla test 1m 6mm2 använde wago snabbkopplingar för att koppla ihop allt o lätt byta kabel. Batterispänning 13.2V

IMG_7592.thumb.jpeg.0ddd4df24352756dd2ed3625de9c0261.jpegIMG_7589.thumb.jpeg.521ab966fa18daea7a45d4f0692a10ef.jpeg

10m 4mm2

IMG_7595.thumb.jpeg.8713843f619e05ea43c66aaea3080899.jpeg

5m 4mm2

IMG_7597.thumb.jpeg.98341544287766600ac7b6b728fe90d1.jpeg

10m 6mm2

IMG_7600.thumb.jpeg.e3ce3a803e9441d0014cc26a12212f6b.jpeg

5m 6mm2

IMG_7601.thumb.jpeg.cbaf4fa001cace27663800d352a020a3.jpeg
 

Testade även 110w med 5m

4mm2

IMG_7603.thumb.jpeg.9f4b80485eb0c6b2b3139f03dbf659a4.jpeg

6mm2

IMG_7602.thumb.jpeg.6f1c2df3f6ef6c942cf3e1612e53356a.jpeg

 

Vet inte hur mycket det där spänningsfallet märks i verkligheten. Men ska man ha större än 4mm2 så är det helt klart 10mm2 man ska gå upp till som ses på bilderna så är det marginell skillnad mellan 4 och 6 i spänningsfall med dessa effekter.

Får nog ta o ändra min rekommendation till 10mm2 faktiskt. Speciellt med dessa längder vi pratar om här. 

Hade den varit fast på tex taket hade jag definitivt kört 4mm2 det kommer jag göra när jag skaffar en men då är det ju också ca 2m kabel som längst. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Bra med en labb men, ser jag fel eller missuppfattar dina bildtexter, visst har du mer spänningsfall på 10m 6mm2 än på 10m 4mm2!

Edit: även på 5m har du fått mer spänningsfall på 6mm2.

 

Var batterispänningen konstant 13,2V under hela tiden?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lars 9k said:

Bra med en labb men, ser jag fel eller missuppfattar dina bildtexter, visst har du mer spänningsfall på 10m 6mm2 än på 10m 4mm2!

Edit: även på 5m har du fått mer spänningsfall på 6mm2.

 

Var batterispänningen konstant 13,2V under hela tiden?

Korrekt, skulle dock vilja hävda mätfel och andra faktorer. Ja 13,20- 13,22V innan varje mätning. Testade på batteriet först innan mätning vid lamporna. Sen är det hur bra mätaren är också. Diffen ligger ju på under 0,1v vid mätning mellan 4 och 6mm2

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/28/2023 at 7:20 AM, Lars 9k said:

Jag funderar på att sätta dit polskor med övriga anslutningar och så en M8-pol monterad på den.
IMG_1385.thumb.jpeg.9bd54ad3954aaf52837638cad783a8e2.jpeg

 

IMG_1384.jpeg.2a9d05e51654300ee39d03d0a4d70b39.jpeg
 

Vad säger elspecialisterna, en möjlig väg eller helt kasst och sinneslöst?

Exakt sådär ha jag gjort. Funkar bra i några år nu!

IMG_3208.jpeg

IMG_3209.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timma sedan, Linusp3 said:

Exakt sådär ha jag gjort. Funkar bra i några år nu!

 

Jag såg det tidigare i tråden.

Prylarna har kommit och jag började montera igår.

Bilder kommer här och i garagetråden när det är klart.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Rasmus Evertsson said:

Nu har jag kört ett test :) 

lastat med 165w mha glödlampor. Jordkabeln var i alla test 1m 6mm2 använde wago snabbkopplingar för att koppla ihop allt o lätt byta kabel. Batterispänning 13.2V

IMG_7592.thumb.jpeg.0ddd4df24352756dd2ed3625de9c0261.jpegIMG_7589.thumb.jpeg.521ab966fa18daea7a45d4f0692a10ef.jpeg

10m 4mm2

IMG_7595.thumb.jpeg.8713843f619e05ea43c66aaea3080899.jpeg

5m 4mm2

IMG_7597.thumb.jpeg.98341544287766600ac7b6b728fe90d1.jpeg

10m 6mm2

IMG_7600.thumb.jpeg.e3ce3a803e9441d0014cc26a12212f6b.jpeg

5m 6mm2

IMG_7601.thumb.jpeg.cbaf4fa001cace27663800d352a020a3.jpeg
 

Testade även 110w med 5m

4mm2

IMG_7603.thumb.jpeg.9f4b80485eb0c6b2b3139f03dbf659a4.jpeg

6mm2

IMG_7602.thumb.jpeg.6f1c2df3f6ef6c942cf3e1612e53356a.jpeg

 

Vet inte hur mycket det där spänningsfallet märks i verkligheten. Men ska man ha större än 4mm2 så är det helt klart 10mm2 man ska gå upp till som ses på bilderna så är det marginell skillnad mellan 4 och 6 i spänningsfall med dessa effekter.

Får nog ta o ändra min rekommendation till 10mm2 faktiskt. Speciellt med dessa längder vi pratar om här. 

Hade den varit fast på tex taket hade jag definitivt kört 4mm2 det kommer jag göra när jag skaffar en men då är det ju också ca 2m kabel som längst. 
 

 

Härligt med ett test 👍 Jag beställer 10mm² kabel nu.

Nu kommer dock ett nytt problem. Behöver en snabbkontakt mot bilen för 10mm² kabel.
Har ni något tips? 
 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Fredric Skarenberg said:

Härligt med ett test 👍 Jag beställer 10mm² kabel nu.

Nu kommer dock ett nytt problem. Behöver en snabbkontakt mot bilen för 10mm² kabel.
Har ni något tips? 
 

Anderson plugg skulle jag rekommendera. Finns olika storlekar. XT kontakter som det nämnts innan är också ett alternativ. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Att koppla in vinschen på den extra polskon och sedan koppla in bilen på de extra polerna gick kanon.

Skönt att slippa ändra på bilens polskor.

Polskorna köpte jag från Skyllemarks, riktigt rejäla.

IMG_1385.thumb.jpeg.c4b7166a595fb13b00661277cbf66db9.jpeg


Poladaptrarna avsedda för Litiumbatterier hittade jag på en firma för fiskeprylar.

IMG_1384.jpeg.d718682a23715fa63f3fcb97b93021c1.jpeg

 

Vinschen ansluten men inte bilen.
IMG_1431.thumb.jpeg.08c88803bc29fc6000745dd7ce725375.jpeg
 

 

Färdigt resultat med en gummiduk som täcker pluspolen.

IMG_1433.thumb.jpeg.3c9ddf2e3d9774a0be9daccafd682ec0.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Rasmus Evertsson said:

Anderson plugg skulle jag rekommendera. Finns olika storlekar. XT kontakter som det nämnts innan är också ett alternativ. 

Anderson plug blir bra 👍

Blir nog en sådan här men var tyvärr lite lång leveranstid Anderson Plug med monteringsram

Ska starta en projekttråd när jag börjar komma igång med bygget

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/2/2023 at 7:58 AM, Rasmus Evertsson said:

Nu har jag kört ett test :) 

lastat med 165w mha glödlampor. Jordkabeln var i alla test 1m 6mm2 använde wago snabbkopplingar för att koppla ihop allt o lätt byta kabel. Batterispänning 13.2V

Lysande (pun intended)!
Min hjärna har lite svårt att ta till sig informationen utan en tabell men bra info.

On 7/1/2023 at 9:52 PM, Fredric Skarenberg said:

Har någon erfarenhet av dem?
SAE 10AWG

Har sett men bara använt på en batteriladdare, där funkande den. Och eftersom den har en standard så har den åxå möjligheten att fungera (som den standarden) Vill man läsa på om den kan man börja på Wikipedia (massa DC kontakter inclusive Anderson)

Värt att notera är att 10AWG = 5,27mm2 (24 Volt hemsidan har en hel del bra info)

 

 

 

Edited by Norlin
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Norlin said:

Lysande (pun intended)!
Min hjärna har lite svårt att ta till sig informationen utan en tabell men bra info.

Har sett men bara använt på en batteriladdare, där funkande den. Och eftersom den har en standard så har den åxå möjligheten att fungera (som den standarden) Vill man läsa på om den kan man börja på Wikipedia (massa DC kontakter inclusive Anderson)

Värt att notera är att 10AWG = 5,27mm2 (24 Volt hemsidan har en hel del bra info)

 

 

 

Joo en tabell hade kanske varit smidigt! 🤔

 

Som med det mesta annat som används på andra sidan pölen så ska de stöka till det även med kabelstorlekar. 8 AWG = 10mm2. Högre siffra = finare kabel, lägre siffra = grövre kabel. Helt ologiskt. 

 

 

 

9 hours ago, Fredric Skarenberg said:

Anderson plug blir bra 👍

Blir nog en sådan här men var tyvärr lite lång leveranstid Anderson Plug med monteringsram

Ska starta en projekttråd när jag börjar komma igång med bygget

Ser vi framemot! 👏

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...