Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

32 minuter sedan, blackstream sade:

Vet inte riktigt vad du menar men kabeln dimensioneras utifrån max ström som går genom den. Kabeln avsäkras för max ström som får gå genom kabeln.

Jag menar; hur beräknar jag vilka strömmar som kommer gå genom kablaget från startbatteri till förbrukarbatteri när de kopplas samman vid tändning? När jag förstår det kan jag räkna ut kabelarean mellan batterierna med den där formeln som det länkades till.

Edited by Linusp3
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

1 timme sedan, Linusp3 sade:

... hur beräknar jag vilka strömmar... 

Det beror på din layout. Är förbrukningsbatteriet kopplat till generatorn kan det i teorin bli hela dess laddström som ska gå genom kabeln, i praktiken förmodligen lägre, jag vet inte hur man beräknar det. Men nån annan på forumet kanske vet av erfarenhet@munkensbilder. Jag kan tänka mig att ett batteri har ett max på hur mycket laddström det kan ta emot även om generatorn kan ge mer. Det kanske går att läsa sig till nånstans. Har man en DC/DC-laddare så blir ju dess laddström som blir max. 

Om jag skulle sätta ett batteri på flaket skulle jag behöva kabel som klarar 20A, som DC/DC-Laddaren ger. Det är 12meter kabel, 20A och 12v. Det skulle alltså krävas 25mm2 kabel enligt ena metoden. Jag skulle avsäkra kabeln med 30A, vilket den klarar. 

Om man ska dimensionera för hela laddströmmen från generatorn blir det ju orimligt med den kabellängden. Vet inte hur andra gör men en dc-dc laddare känns bekvämt för mig. 

 

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer inte ha batterierna direktkopplade mot varandra eller generatorn, det kommer vara en batterimonitor/skiljerelä (T-Max/C-Tek) mellan.

Jag anar utifrån det du skriver att man måste räkna in kabellängden till och från batteriet, inte bara dit... det hade jag inte klart för mig! Poletten faller ner bit för bit, vad gjorde man innan internets intåg? ?

 

C-tek:en laddar ju med 20A, men jag förstår inte riktigt T-Max:ens funktion när det kommer till laddning... det står inte hur många A den släpper igenom, bara ”Supply Voltage 8-16V”

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, Linusp3 sade:

men jag förstår inte riktigt T-Max:ens funktion

Jag läste igenom manualen lite snabbt och det är ett skiljerelä med två voltmätare med möjlighet till manuell sammankoppling av batterierna. 

Den skiljer alltså batterierna när tändningen är av och sammankopplar dom när bilen är igång. Alltså får du hela laddspänningen från generatorn till förbrukningsbatteriet. Relät klarar max 250A. En generator ger 100-150A beroende på bil. 

Det är ingen dc-dc laddare... Och klarar - 20C, inte tillverkad för kalla vintrar med andra ord. 

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, blackstream sade:

... alltså får du hela laddspänningen från generatorn till förbrukningsbatteriet. Relät klarar max 250A. En generator ger 100-150A beroende på bil. 

Det är ingen dc-dc laddare... Och klarar - 20C, inte tillverkad för kalla vintrar med andra ord. 

Om jag använder denna länk och räknar på att generatorn levererar 90A och jag har 9 meter kabel i slingan får jag en kabelarea som är 70mm2. Då går T-Max:en bort. Att den inte klarar -20 är inget primärt problem för mig.C1C75C32-07E2-40C8-82BE-DDCA9A56E577.jpeg.e45af4a2aeaaa69031bfdeacc1018894.jpeg

Om jag läser C-tek:s rekommenderade ledningsarea rätt så kan man inte ha mer än 2 meter ledning mellan batterierna. Då går C-tek:en bort.

15C13B21-A837-4738-8E0C-5C8D1C36DD57.jpeg.0b7164b342c2dfc74c7df72cd2cfa8e7.jpeg

 

Inget av alternativen verkar klaffa för mig, men det kan inte vara bara jag som har ett batteri bak i bilen och ett under huven... hur har ni andra löst det? Som exempel har min V70 batteriet i skuffen och det är ganska klena kablar som leder fram till motorrummet om jag inte minns fel. So what am I missing? Beklagar om jag är tjatig men jag har inget bättre sätt att lära mig...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Linusp3 sade:

2 meter ledning mellan batterierna.

2 meter mellan laddaren och förbrukningsbatteriet läser jag det som.
+UT är den kontaktpunkten på laddaren som ska kopplas till batteriet som ska laddas.
+IN är där du kopplar in från befintligt elsystem i bilen. Generatorn alternativt fordonsbatteriet.
Det ger dig 12 meter om du stannar innanför mallens restriktioner.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sånna här forum är ju till för oss tjatmostrar?. Det kan vara svårt att få svar på elfrågor på forumet, jag tror många är lite osäkra och vill inte ge fel rekommendationer, så även jag. Jag tror oxå att det är få som gör "by the book".  Men iaf

1) Du läser tabellen fel för CTEK. Max två meter är ju från CTEK till det batteri som du ska ladda. Jag kan tänka mig att det är begränsat till 2 meter pga tempgivarens kabel är 2 meter. 

2) T-MAX, du kommer förmodligen inte ha hela generatorns laddström i kabeln men jag vet inte hur man ska ta reda på det. 

3) Det blir ofta feta kablar när man ska dra mellan tex skuff och motorutrymme. Jag har 35mm2 bak till flaket.   

  

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Linusp3 sade:

Som exempel har min V70 batteriet i skuffen och det är ganska klena kablar s

Om man räknar din kabel med metoden för spänningsfall blir kabeln 28 mm2. Som sagt, använder man räknesnurran som du gjort är man garanterat på säkra sidan. 

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

On 2018-03-24 at 19.24, MrWIB sade:

Hej,

Börja med att dra en fet (säkrad) kabel från ena batteriets pluspol till bagageutrymmet (borde finnas ett gäng hål i brandväggen att välja på).
Montera en CTEK Dual DC-DC laddare på lämpligt ställe, köp ett lämplig batteri (skulle säga att 100A borde räcka bra), släng ner det i en http://www.biltema.se/sv/Bat/El/Batterilada/Batteribox-2000017775/, montera fast boxen, klart :)
Därifrån är det bara att börja dra el som en galning, glöm inte att säkra ... 
Bilen kommer att starta i alla lägen och du kan lugnt låta kylen gå en dag eller tre.
Jag har en onödigt fet kabel (50mm2?) om du behöver/vill ha.

@Linusp3 Här är en lösning. Enligt CTEK ska det ju räcka med en 10mm2, vilket det gör om man använder spänningsfallsmetoden men inte med räknesnurran online (16mm2).

Edited by blackstream
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag lyckades buda in en Ctek D250SA på Tradera till en rimlig peng, så nu behövs inte så mycket skydsskägg längre... men lite tolkningshjälp gällande kopplingen!

 

”A+in” är kabeln från startbatteriet till laddare vilket för mig blir 6mm2 och ”+out” är kabeln från laddare till förbrukarbatteri som blir 10mm2. Inget konstigt där! Men minuskabeln ska enligt tabell bara vara 4mm2, brukar det inte vara samma dimension på pos och min? Och syftas det då på neg-kabeln från servicebatteri till laddare eller kabeln från servicebatteri till jord? Och måste jord vara tillbax till startbatteriets jordpunkt eller funkar det med vilken lämplig del av kaross som helst?

72D71C2B-4B93-4451-B04B-9E4ACA832380.jpeg

1FC0189F-3579-48E8-9E44-2E05256D723E.jpeg

 

För att öka förvirringen hittade jag ett annat kopplingsschema på Ctek:s hemsida

Edited by Linusp3
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu ska vi se om nån besitter kunskaper i jordning... jag tänkte jorda extrabatteriet (80Ah) på flaket ner till balken dragkroken sitter i (för att slippa dra hela vägen fram till startbatteriet). Jag har en Ctek D250SA och tänkte använda samma kabeldimension till minuskabeln som Ctek rekommenderar till pluskabeln (10mm2). Jag kommer inte ha batteriet som starthjälp eller till att köra maskiner på (kompressor osv) utan bara till vanliga förbrukare (kyl, lite lys, en del USB-laddning. 

 

Nu till frågan; jag har fått indikationer via annat forum att 10mm2 är för klent. Vad har ni för kunskaper/åsikter för att stärka eller kullkasta denna åsikt?

Link to comment
Share on other sites

Ska kanske förtydliga lite.

Minus/jordkabeln ska alltid ha minst lika stor kabelarea som pluskabeln, vill man sätta en större finns inga hinder för det men det behövs inte.

Dra minus/jord från förbrukaren till batteriet eller till chassiet? båda varianterna är helt ok men om man använder chassiet som jord/nollpunkt är det viktigt att man verkligen vet att jordflätan sitter ordentligt och det inte är rost eller liknande mellan flätan och chassiet som orsakar dålig kontakt.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Fredrik L sade:

On om man använder chassiet som jord/nollpunkt är det viktigt att man verkligen vet att jordflätan sitter ordentligt och det inte är rost eller liknande mellan flätan och chassiet som orsakar dålig kontakt.

Givetvis är det lite rostigt där nere, men jag tänkte ge ytan en rejäl avskrubbning och polering så jag kommer in till bar metall. 

 

Är ”jordfläta” bara ett uttryck du använder för minuskabeln? Eller bör det vara en såndär klassisk fläta?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hmm... nåt lurt är i görningen; när jag skulle starta bilen efter den stått still en vecka efter senaste campingtrippen var startbatteriet tomt. Förbrukarbatteriet lyfte jag ut direkt när vi kom hem, men Ctek:en (D250SA) fick sitta kvar fortsatt kopplad till startbatteriet eftersom den enligt manualen inte drar nån ström därifrån. Olyckligt sammanträffande eller nån liten el-demon som hoppat in i bilen tillsamman med mina kopplingar? 

Edited by Linusp3
  • OMG 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag så sakteliga kommit framåt i min elförsörjning. Som vanlig finns tankar och planer, som hos de flesta... :)

Jag har fritidsbatteri, separat från bilens två startbatterier. Har en CTEK jag laddar med när bilen går, antingen via 12V cig eller via bilens 220V.

Till batteriet har jag en batterilåda med 12V cig och USB samt säkring och annat i locket. Solpanelen med MPPR kom igår.

Alltså har jag delarna, och de fungerar. Nu skall jag försöka ordna till en vettig ”installation”. Det är där ni kommer in...  hehe

Eftersom jag, som de flesta, insett att ngn form av låd/hyllsystem är nödvändigt så skall jag göra ett sådant. Tror jag får det bättre som jag vill om jag fixar själv än om jag köper ett kit. Det får bli kombo med träskivor och alu-rör (som ex @thorstein).

När jag fixar med detta kommer så klart batteriet att få sin plats längst in/ner.

...och nu till min fråga :)

Jag tänker mig batteriet och CTEK i utrymme längst ner, men en separat låda med anslutningar, strömbrytare etc sittande högt upp, bakom nackstöden i baksätet. Denna lilla låda/ask tänker jag mig limma i polystyren/plexiglas och sätta med kardborre på baksidan av lastgallret.

Då kan det enkelt nås från baksätet, men även ses och övervakas från bagageutrymmet. Tänkte ha ngn form av snabbkoppling så att denna lilla box kan knäppas loss om man önskar flytta den, eller fälla baksätet och därmed inte ha lastgallret på samma plats.

Både CTEK och solpanel har snabbkopplingar, men en snygg låda med strömbrytare á la @blackstream slår ju allt.

Finns det nackdelar med mitt tänk?

Är det något olämpligt med att bygga detta i plexiglas?

Tacksam för era kloka råd :)

 

Ha en fin helg

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...