Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Tack!!

Alla besvärjelser, woodo och hållda tummar uppskattas!!

Den är klar för körning och för första gången på 7-8 månader är den dessutom tömd på inredningen och baksätet är på plats. 

Tänkte ta en sväng till Osby för (h)julfika i morgon och testa att montera 33” nu när axlarna är flyttade.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Juletider innebär ju att Jeepen skall julpimpas.

06CE9477-BFA1-4CE4-809C-57E3003456AA.thumb.jpeg.fdf5197a55c4b3820bbc03415de35514.jpeg

 

Tomten får numera ligga ner, både för att han börjar bli gammal och trött och så kommer han inte in i garaget annars.

267C5094-D56A-4BBF-BAD9-F39C1ECE14FA.thumb.jpeg.f4a7d9b07109fbc8de39ec9c24123d05.jpeg

 

4E20B575-3E51-4C8B-8A7F-F8614BF8DBB6.thumb.jpeg.96633d540105712f4a86cb5b24f75585.jpeg

GOD JUL!!???

 

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag provmonterade jag åter 33” på bilen.

Förra gången innan justeringen av bärarmarna så gick det inte alls!

Hjulen tog i trösklarna direkt när jag började svänga.

Skönt att kunna stå inomhus i en riktigt bra verkstad!

Lite utstick!

F11278B8-8D44-4C72-A6D4-B38F53EFEE46.thumb.jpeg.db73e2a9f3d30a28a010e65af9c1edac.jpeg

 

Väl urluftade, 0,5bar.

7E35EA93-5EF7-46F9-97BC-3C92A130DEF7.thumb.jpeg.f0304880bdbe188bfaaff4817f8dbde2.jpeg

 

Det fungerade nu alldelles utmärkt med 33x12,5, var till och med ca 30mm marginal hmmmm.......,..

1F2598B6-03FA-498E-9BF7-AE3DD482554F.thumb.jpeg.844c58645a4b971433a7159b9eda531b.jpeg

 

FDEDC84A-F26C-46CB-9D45-5F4EE3BBB504.thumb.jpeg.fac3dc650b6010f2dd6bfaa5b5cb042b.jpeg

 

Testade en runda på banan och även det fungerade bra, hmm, 30mm fritt är ju mindre än 1”, skulle kanske testa med 35” eller..... ?

BC2095D5-13E3-4B47-95BE-B219FCAB7CD2.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 4
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 23.12.2018 at 9.37, iknutis sade:

Du trenger bare disse, som forøvrig burde vært levert orginalt på ZJ etter min mening.

 

https://www.bushwacker.com/bushwacker-10916-07-cut-out-fender-flares-front-and-rear

Sådana ligger sedan ganska länge i garaget.

Finns dock inget behov av dem just nu.

Så länge inte hjulen är i kant med breddarna så är risken bara jättestor att jag kör av dem i skogen.

Vilket innebär att däcken på något sätt behöver ut ca 50mm.

Men men.... vi får se!!!! 

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Idag blev det test av 35” hjul!

Testade först de hjul som  @Per Pettersson kör med på sin TJ.

Men då de var 15x10 ET -46 kom de för långt ut och för nära trösklarna vid sväng.

 

Reservhjulet som var 15x8 ET -19 fungerade däremot mycket bättre. :)

 091E2060-740A-42FB-8904-7410D6EB1A24.thumb.jpeg.488941a9261064b6651a5c2e7021ebbd.jpeg

 

Lite mer utstick trotts bortplockade spacers, lagom motivation för montering av mina Bushwacker skärmbreddare.

4E231F9F-2A6A-421E-B37E-5F0033A58FC3.thumb.jpeg.218172f65b9532a6a009f69f07289785.jpeg

 

15x8 ET -19

82B56D6B-CDAF-450E-9FDB-B4E035DD8949.thumb.jpeg.ce536293728bd0323596f9ac80de452b.jpeg

 

Nu är ju bara frågan hur klok respektive dumdristig jag skall vara!

33” lär fungera helt problemfritt, liksom mina nuvarande hjul, som är 265/75-16, knappt 32”.

De har dock @Hanna komenterat att de ser små ut på bilen.

Alternativet är en uppsättning 35” som kan kräva lite justeringar av innerskärmar, kofångarhorn mm. Belastningen på drivaxlar och kardaner blir också större MEN de ger några ytterligare cm under axlarna vilket jag många gånger kunnat konstatera att jag saknar ( och så ser de nog tuffare ut).

35” blir i så fall i första hand för offroad och lite hemmakörning. För overlanding behåller jag de gamla hjulen och ersätter kanske på sikt däcken mot lite snällare A/T mönster, istället för nuvarande M/T.

Hmm..........!!!!!! ?

 

Ps. Bilderna har förresten @Per Pettersson tagit. ;)

 

Edited by Lars 9k
  • Like 6
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
37 minuter sedan, Magnus Lorentzon sade:

Nu flippar det ut!1f631.png

Skitkul att se när det gör så!

Jag jobbar själv hårt på mitt utflipp och önskar att man hade mer att tillgå men till min bil är det desto tunnare.

....men det ska vi nog råda bot på!

 

 Nu förstår jag inte vad du menar! ;)

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Magnus Lorentzon sade:

Nu flippar det ut!1f631.png

Skitkul att se när det gör så!

Jag jobbar själv hårt på mitt utflipp och önskar att man hade mer att tillgå men till min bil är det desto tunnare.

....men det ska vi nog råda bot på!

 

Flippar ut?

Detta är ett normaltillstånd här.

  • Like 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, Magnus Lorentzon sade:

Kolla min tråd så blir du klokare.....eller inte....1f602.png

Den läser jag efterhand som du skriver... :)

Att vara förståndig kan ju vara bra, men med denna hobbyn ingår olika former av galenskap, antingen avseende resmål eller prylar/bilar.

Det hör liksom till och min Jeep är ju inte riktigt original längre och har väl kostat någon krona mer än ”vad den är värd” vilket nog tydligt framgår av denna garagetråd! 

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33" eller 35"?

Första tanken är naturligtvis att 33" vore bättre för overlanding (bränsleförbrukning, slitage på tvättbrädevägar...) och 35" i skogen (mer frigång...)

men jag tänker omvänt: för overlanding 35", ser nog bättre ut och du har inte sönder någogonting så snabbt om du bara åker på vägar. 35" i skogen...vad är det som går sönder först?

Kör med 33" i skogen (och använd sandstegar och winsh) och 35" för overlanding ?

  • Thanks 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lite julpyssel i tomteverkstaden.

För att kompensera för @Hanna nya gryta får vi lätta lite till på inredningen.?

E60A19A2-E530-413E-AB37-8CECEFDDBF7B.thumb.jpeg.e5cba548e06400e116e41b879234ba1d.jpeg

 

Detta var ju något vi började med förra året men då borrade vi främst i ”stativet”.

Vi förberedde dock vissa av lådorna med markeringar.

Viktmässigt är det egentligen försumbart men det gör skillnad när vi hanterar inredningen utanför bilen. Sen underlättar hålen när man skall bära också.

3DD96BE9-E0FE-43EF-A730-80703F555FB3.thumb.jpeg.a306ce74f7f15e92691863a7101bb4b7.jpeg

 

Planen är att de lådor som  vi inte har småprylar i skall få sig en omgång av hålsågen.

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Luftning kyl/värme-system.

Sen jag fick bytt värmepaketet har det varit lite klen värme i Jeepen och det har stundtals gurglat lite lätt bakom instrumentbrädan.

Jag har tidigare läst om de som haft svårt att lufta ZJ och XJ men har själv, vid tidigare ingrepp i kylsystemet, såsom kylarbyte och slangbyte inte haft några problem.

 Nu blev det till att testa ett tips jag läst om tidigare, ställa bilen med kylaren högre än värmepaketet för att på så sätt underlätta luftningen.

3B664CBB-06B4-47B6-8F4B-8203672ECC64.thumb.jpeg.70c0143d4641223b42a7bf79127f569c.jpeg

 

Det  verkade hjälpa, efter några upprepade start och stopp av motorn, där jag vid varje gång hörde hur det gurglade och sörplade dels i värmeelementet men även i expansionskärlet, blev värmen i bilen succesivt allt mer intensiv och gurglandet avtog också efter hand.

B8971806-0809-4A81-BC43-9E861726DFBE.thumb.jpeg.41631b7ea49690542dd770bbeb7fe070.jpeg

Nu återstår bara att se om det hjälpte permanent eller om den fortsätter att gurgla senare.

För de som undrade så gick det aldelles utmärkt att klättra upp för slänten.

 

Edited by Lars 9k
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...