Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Nu är hjulen klara, eller åtminstone monterade.

Tack för hjälpen @Per Pettersson!

De bör väl i och för sig balanseras och kollas så däcken ligger någorlunda rätt på fälgarna.

Centreringen var inte helt självklart på dessa, då de inte centrerade runt skruvarna.

D72DB759-0862-4C7C-A9C7-525A5A92DDC7.thumb.jpeg.3f1165070e6806e640449f5892ab7816.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 8
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
4 hours ago, Filip Gustafson said:

Lite skillnad ja :D

 

Inväntar bild på före-efter med de nya på!

Före så är det bara att titta på de första bilderna i denna tråd.

Efter kommer att dröja lite, då det kommer att krävas en del ”justeringar” innan det går att köra fullt ut och flexa med däcken.

Troligen väntar jag till dess att montera.

Här är dock bilder vid provmontering och lite flextest i garaget.

Inga problem att svänga så länge den står platt på backen.

383A22EC-328E-41BB-B6B3-47A274524571.thumb.jpeg.a22089ee93a08eee7c9c0d3ca4eef2a8.jpeg

 

Här provocerar jag så gott jag kan inne i garaget. Domkraft under höger fram, urkopplad krängningshämmare och upphissad i tröskeln höger bak.

C620FEF2-7D0C-4648-92F9-E261F9521816.thumb.jpeg.f0de2da7eac5956c8e7882e6425ff658.jpeg

 

Här tog det i fram och då har jag mycket flex kvar. Nästan 5cm infjädring kvar fram och mycket utfjädring kvar bak.

60A07600-FA96-4DD7-BCB2-E3F4AAE6095E.thumb.jpeg.846260e130db8afa2670ee084b321b0e.jpeg

 

Här behöver det kapas en del plåt innanför kofångaren, eventuellt behöver även kofångaren trimmas.

D5917BEA-354D-4D8B-87D2-2A8C7698E3E8.thumb.jpeg.61bd2f924e3a59dee6679ffcf66cbad1.jpeg

 

Här bild framifrån.

05C96CE3-51EB-41F0-987C-01341EF6953C.thumb.jpeg.d666612122b3876c1c9050bca0a2b5b4.jpeg

 

Det blir till att kapa en del i samband med att skärmbreddarna skall monteras. ?

Edited by Lars 9k
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Vad har du för axlar ? spärrat ? vilka utväxlingar ? på vägen funkar det ju , men i terrängen blir det rätt mycket mer belastningar och det minsta feltramp i fel läge och lite tung högerfot finns det risk för en och annan skjuten drivaxel , knutkors mm ?

Edited by Stiffe
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

I avsaknad av en ”Bertil” så fick det bli lite uppdatering av mitt spel ute i trädet.

Ny lina skulle monteras.

Lite skakigt uppe på stegen.

BA7C5DA8-9B9C-4A55-AD6D-597B5F6D3796.thumb.jpeg.5bbac31f5107ec1f0f112d73f3b3d01b.jpeg

 

Fastklamrad med ena handen i stegen blir man ju lite begränsad.

DB3B4F2F-F419-4EFB-9CFF-2471D59A222C.thumb.jpeg.cbe9c413a2999b1ed2101fdf709fbb7b.jpeg

 

Lite meck att trä in en ny lina i spelet.

EDAAF51C-F857-4A52-9296-328A8622E563.thumb.jpeg.8e47550bf4d4128269e3d10819edcf2e.jpeg

 

Ny lina på plats och för säkerhets skull lite extra vikt för att undvika att taljan kärvar och fastnar längst upp.

D7BA5494-7805-4D45-A760-962B8278CCD9.thumb.jpeg.aca7d1b189d13ba4438a83702e0def54.jpeg

 

Förhoppningsvis kommer det nu att gå som en dans att få upp taktältet på Jeepen. 

Edited by Lars 9k
  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Efter lite rubbing, vaxning sminkning, smörjning och diverse småfix fick Jeepen äntligen komma ut.

Mycket kemikalier gick det åt.

E405E970-1ACF-4AF1-9F5F-14AE4EFFA21C.thumb.jpeg.8ca10f8179889f160e73fda6b8426806.jpeg

 

Även en ärrad dam kan glänsa.

34D21C9F-6447-41E9-8255-6BB6DFCF9983.thumb.jpeg.c685fda212de755fb8759e106f890cb1.jpeg

 

Lite av det gula har bättrats.

129524EF-D681-4BB8-9AD7-457319F38920.thumb.jpeg.976aaa5b53dc54892627f00640cb41ce.jpeg

 

Hjulen är kontrollerade på fälgarna  och var helt ok. Inga vikter än så länge.

 

Dock krävdes det lite justeringar för att komma ut. Extraljusen fick demonteras.

6F85DA63-7F22-4D9E-9038-B1D7E58C8853.thumb.jpeg.c18bb0fa7effe85e84542d81740eb827.jpeg

10E50980-CCCD-4E5F-B2C3-D565CDD104AB.thumb.jpeg.f9f6b1ae4e17acd1a937f6f7032401a1.jpeg

 

Med tömda luftbälgar och bortplockade extraljus så gick det precis att ta sig under porten.

6D89E055-51F0-4331-A2CB-1F9C05E2B934.thumb.jpeg.08b1da1623e352c506b8a00d1f33f230.jpeg

 

Nu tyckte åtminstone inte jag att hjulen såg små ut!

83EAE553-7979-451E-8713-BB24F1DA166D.thumb.jpeg.ea431e48193fc42769ff863b00807f4a.jpeg

 

Det blev en liten provkörning och en försiktig flexning. 

2D929EB4-1FB6-45D7-ABA0-E7A046485C21.thumb.jpeg.1ce1ca24e6c4350354f009c9c4d3ba53.jpeg

 

Inga problem att klättra upp på en liten sten.

45CE5BF7-3EC1-47AD-967C-F948DB29D533.thumb.jpeg.483e3734eddb8f8d235ef497084aa598.jpeg

 

Är det inte mer än så här så går det bra.

61AAB0D9-F753-41D2-9DC3-B1EBBF442AAB.thumb.jpeg.255e8ddf14d95d4f9135a94153cb22de.jpeg

 

Återstår att se hur det går när vi börjar provocera på riktigt. Helt klart att det kommer att behövas ”justeras” lite här och där.

2BB93A6F-A169-4A8B-94DC-6205C9F13596.thumb.jpeg.8e5766ec920eff0ef8cf33aa802e9075.jpeg

 

Edited by Lars 9k
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
33 minutes ago, Andreas.E said:

Oj oj oj!! 

Blev grymt snyggt detta... Passar perfekt! 

Joo..... nu återstår bara att få det att fungera ”på riktigt” dvs i skogen och inte bara på landsvägen!!!

Där återstår det en hel del jobb, men det startar inom kort.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Eftersom jag fick plocka bort 5 stycken xenonljus och 2 LED arbetsbelysningar från taket så blev det ju plötsligt VÄLDIGT dåligt ljus på Jeepen. :(

Efter lite rotande på vinden fick jag på två lite lägre arbetsljus som tidigare suttit på min gamla krombåge.

2A562FE8-F545-46ED-9D6F-AC0C2484FC6F.thumb.jpeg.1476d226ffeab1d512b1432d1f40b8d7.jpeg

 

Dessa kompletterades sedan med en LED-ramp på 16x10W från SWEDOL.

A1EC7845-842E-4FB4-8956-5330C196CCC6.thumb.png.11a67fcdcd344e5a08771aad4cfac7df.png

 

EF11566F-8128-4532-8A4A-A738B783D11C.thumb.jpeg.cc19d0bc543b87157d02859ce7d1abb8.jpeg

 

För att bättra på bredden ersatte jag även 150mm halogenkurvljusen mot lite kraftigare doningar.

Det blev 55W xenonkonverterade Bosh 225mm bignick, även de hämtade från den gamla frontbågen.

6CECC8DD-C235-401D-A6D8-8C734C749121.thumb.jpeg.1a769cbafe66e75b5518f07e80f815b2.jpeg

 

Nu blev det åter godtagbart ljus men tyvärr klart sämre än med den tidigare riggnigen.

Ett försök att visa resultatet med ramp plus de två extraljusen på kofångaren.

Jag skulle egentligen vilja ha en ännu bredare ljusbild för att verkligen täcka upp för vilt vid sidan om vägen, samt bättre sikt in i tvära kurvor.

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

I väntan på lite större ingrepp har det blivit fortsatt underhåll.

Långvarigt läckage från värmepacketet hade medfört ytrost på en gammal lagning på passagerarsidan.

Jag körde först av den grövsta rosten med roterande scotchskiva på borrmaskinen.

Penslade sen med ”Rustværn” och därefter gummibaserad boddy.

För att undvika färgdamm i Jeepen byggde jag en lite sprutbox.

6C110FE9-783D-4B44-8F12-C9E513D37593.thumb.jpeg.6b471c1e3475bc51a09117b5d47deb7c.jpeg

 

Väl inplastad dörröppning.

7B76B1DE-97E7-408D-A697-103D2745AC56.thumb.jpeg.6e301cdbb50373160db3bc8e4cec7678.jpeg

 

Färdigt resultat.

ABCD1F65-E6CF-4D66-8A5E-7EAB80E0DE32.thumb.jpeg.37725cd2cc62c16a6184b9eb735fd866.jpeg 

Edited by Lars 9k
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Medan jag jobbat under veckan har Jeepen varit i Görans garage och fått lite kärlek.

Trösklarna/balkarna inkapade ca 30mm fram resp bak.

48EBF2F5-62D6-4CDB-855D-4BCF569381A8.thumb.jpeg.8c9488c10b83c865defd16f255f87cde.jpeg

 

Lite rost slipad i övergången mellan fyrkantsbalkarna och originalplåten.

AB6116CA-21B2-4667-8A5B-9D34F829D6F2.thumb.jpeg.70efaaae512abaf5cdb4023413fa9a75.jpeg

 

C8FD1B1A-3507-4362-90A3-0F06AEE26605.thumb.jpeg.b6b847337cdca1a8d4b8a6e7d54b7834.jpeg

 

Sen är det bortkapat en hel del ”onödig” plåt i hjulhusen.

De förlängda främre bromsslangarna har även blivit upphängda i gummisnodd.

Men framförallt har skärmbreddarna kommit på plats.

Resultatet.

6246AF50-BFFE-4E3A-84B2-E40248DDDFA1.thumb.jpeg.0281137dfdc33d7c663a6d400dc6658e.jpeg

 

E02FD414-067B-4927-B8D6-AFB118EA408E.thumb.jpeg.68971884584f3d4eb655e59f63b3d403.jpeg

 

Passformen var egentligen suverän på dessa Bushwackerbreddare fast min Jeep är ju inte riktigt original så det fick bli lite kompromisser och anpassningar.

Det ingick bitar som skulle monteras på främre och bakre kofångare men de fick gå i skroten samt så fick jag kapa av lite plast som stack ner under trösklarna fram.

C4C6C72C-3C0D-4C51-A9F9-49A087963B83.thumb.jpeg.851590770a1ddaad0bc7af4e3537fbe0.jpeg

 

Bak här monterades inte heller några plastbitar, min bakre kofångare är ju långt ifrån originalet och tyvärr mycket smalare.

Nu hade jag önskat att jag inte gjort mig omaket att dessutom smalna av den de extra 20mm som vi gjorde när vi byggde den.

Får kanske överväga ombyggnad längre fram, denna övergången ser ju tyvärr inte supersnygg ut, :(

96230D73-B5C7-410A-BF79-E6DD756AB97C.thumb.jpeg.35195a1f65bd38fc561a21ab836cd4e8.jpeg

 

Det återstår uppfräschning av trösklarna, avbärarrören och den bakre kofångaren.

Men först skall det testas i skogen.

Bara att hoppas på att breddarna fortfarande sitter kvar i morgon kväll!! 😅

Edited by Lars 9k
  • Like 7
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...