Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Efter att ett tag haft intermittent fel på displayen i takkonsollen la den till sist av helt.

56045525-C12D-48BD-86F9-120B388A7420.thumb.jpeg.2dc11c3ab75a93900a3aebe4b1d4ce1c.jpeg
 

Då den förutom att visa yttertemperatur och kompassriktning även styr om innertemperaturen skall visas i Celsius eller Farenheit var det ganska irriterande då den ”stannade” i Farenheit.

Det blev till att plocka ner takkonsollen och hoppas på att felet låg i själva displayen och inte i kablaget eller nere i klimatkontrollen.

Displayen och dess elektronik satt i en egen modul. 

3CD26424-7B9A-45AE-81D8-7022C48CAEB8.thumb.jpeg.bdf119a953995a583f4e6f08ad6df13c.jpeg


Efter att ha kontrollerat att motsvarande display i reservdelsbilen verkade fungera, om än med knasiga värden, flyttade jag över den till Jeepen.

50B83E42-4FF7-460F-8D7D-412BF0D10400.thumb.jpeg.5bbd63f81250062acc509609c41153f5.jpeg 
 

Efter några starter började värdena bli rimliga, +12 grader istället för -18 även om kompassen fortfarande var fel.

Kompassen rättade dock till sig efter en kalibrering.

https://www.manualslib.com/manual/855664/Jeep-Grand-Cherokee.html?page=47#manual
 

Så nu kan vi åter njuta av fungerande visning av yttertemperatur och kompassriktning samt innertemperaturstyrning i Celsius.

F83B41A5-59C6-4AD5-A7E1-57896AE8F8BA.thumb.jpeg.66399df40d5a9c6ac2834443ae0ebad5.jpeg

 

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Efter att ha räknat över innehållet och konstaterat att det nog stämde, men kanske inte riktigt eller jo.... så började jag med stöd av Göran montera ihop delarna med slutmålet att få en mer vibrationsfri gång i Jeepen.

 

Lagerbana, infettat rullager och packbox monterat i ena sidan av första hubben.

B7167F50-EA74-4846-B854-BE0AF95F976F.thumb.jpeg.449e49cfea79faa4bdb5b33b9961ea44.jpeg

 

 

På andra sidan, lagerbana. 
CE266EB6-C43E-450E-8FF4-F4EBDFE4E798.thumb.jpeg.ddf7bdc57b83e8eba0d8c3fd84b39899.jpeg

 

I spindlarna monterades kullager och packbox.  

C6328FE9-ADAB-460A-8D3D-E5FD35BFC582.thumb.jpeg.d04e88fe590ad0bb35cfbb7afdf7a0fe.jpeg
 

 

Pressen är nästan en förutsättning för dessa jobb. Förutom att pressa in lager, pressades även skruvarna till hjulen på plats. (Här blev det fel men det visste jag inte då!)

5532752B-5579-4B5F-8106-585CA0F1A1C3.thumb.jpeg.22faea69f2b00747155544ae88390ccd.jpeg

 

När det sen blev dags att börja demontera delar från Jeepen, kunde jag konstatera ett oljeläckage från ena sidan av framaxeln. Detta innebar att vi beslutade oss för att även byta packboxarna i axelrören vilket krävde demontering av difflock och differentialen .
97B56D49-3634-4B63-B476-4B29B61B8E7A.thumb.jpeg.49af6b656e0e46636078acb22fc67bb0.jpeg
 


Men först skulle bromsok och drivaxlar av. Klossarna var slut vilket jag visste om. De var även lite snedslitna, vilket jag hoppas råda bot på med hjälp av nya glidpinnar och bussningar.

62611492-2E7C-4B5D-A23D-613D320FC377.thumb.jpeg.e3e866b7e4eab6cc570e0490ec733501.jpeg
 


Även nya tätningar till kolvarna låg och väntade, välbehövligt!!

605FF6A9-33DC-43A2-960F-3339E725B39E.thumb.jpeg.8655c8e58878d870c35ec6955d6f2d48.jpeg


 

När drivaxeln kom ut hittade vi nog anledningen till oljeläckaget, ytan där packboxen löpte var rostskadad. Vilket gör det betydligt svårare för packboxen att hålla tätt!

B2AB6CC2-C324-496D-904C-F20DB8E208C5.thumb.jpeg.2a9d74c6cfa8fd2c696c5b7ed15c4ea2.jpeg

 

 

Jag är ganska tacksam för att jag har bytt till förstärka lock över differentialerna. De får mycket stryk!!

7C8F6397-C55B-4A17-8D33-1860514DEEEC.thumb.jpeg.dfd15d6ea17c7dd32f17c0f537ec7372.jpeg


 

De nedre skruvarna var lätt justerade till en ny form.

63774753-952D-4D30-97B0-30FE98FD4FC4.thumb.jpeg.5a053c93406c1befb4ad0086b4eeea19.jpeg

 

 

En form som krävde  att jag slog på en 12mm hylsa istället för den 1/2” som det egentligen skulle vara. 

03FC7DCB-CFD4-444D-94A3-7EABD368EAD0.thumb.jpeg.037a22cf9e43a0b07cd601a814551ba6.jpeg


 

Med de övre skruvarna kvar men lossade, kunde sen oljan tappas ur.

A45136AB-B71A-4C99-8811-CD3A67F799BE.thumb.jpeg.7983777cd76149c3163c83bb7a5e70df.jpeg


Då diffhuset skulle tömmas fick överfallen till lagerna plockas bort. De var tydligt uppmärkta sedan tidigare. Det ena med ett liggande ”Y” på överfallet och i diffhuset.

EBD75AD0-9B4E-42E5-A246-7C9639565E47.thumb.jpeg.63871b7d6c20fc87bdcff371f58d7910.jpeg

 


På andra sidan ett stående.

B2C8F818-7E5B-42BA-AFA8-05BD63A9E2F4.thumb.jpeg.e662bf05afcfa1cfe2b49c2bd7188a4a.jpeg


Med differentialen urplockad skulle sen packboxarna till drivaxlarna bytas ut.....

Edited by Lars 9k
  • Like 5
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Packboxarna som är försedda med ”plåtskal” var ganska besvärliga att få på plats. Då de sitter en bit in i axelröret samtidigt som det är trångt i diffhuset, är det svårt att få tillräcklig kraft för att få i dem.

Vi valde att ”dra” i dem genom axelröret med en glidhammare, gängstång, bricka och en hylsa.

Dock var det väldigt lätt att de kantrade och vi fick göra om det några gånger innan packboxarna slutligen satt på plats.

Till vänster syns ARB hylsan som för in luft till spärren inne i diffhuset.

4686ED2F-DF23-4590-B17F-2378498A8417.thumb.jpeg.90c8ad3b399ceff69c1f6e95444d2e89.jpeg

 

 

När vi sen monterade differentialen i huset och spände den så gick den alldeles för trögt. Efter diverse kontroller återstod bara att ändra shimsningen. En shims fick byta sida, sen löpte kardanen lätt igen och med rätt spel mellan pinjong och kronhjul.

D089F2A1-2F21-48F9-9CBB-4C5E832D1BB0.thumb.jpeg.7a1cadccd9b1c4ee2c3f8879a64279b4.jpeg
 

 

Med de nya Alloy drivaxlarna tillhörande satsen kunde jag nu åter montera Alloytätningarna i axelrören. De ”limmas” i rören, är försedda med en smord packbox och motverkar att man fyller axelrören med skit och lera samt de stabiliserar drivaxlarna något.

45323639-8BD8-44C7-800B-E6907DCE9EF7.thumb.jpeg.402eca1ede1257d9e9bd4ef5a63399f8.jpeg
 

 

På drivaxlarna monterades också dammtätningar, dessa dock in mot baksidan av hubben. Det är viktigt att pressa på stålhylsan INNAN man sticker in drivaxlarna i axeln, fråga inte varför jag vet det så säkert!!

70FD58A1-A975-4255-8022-13D0658D7697.thumb.jpeg.ecbeb1c14d3f191a3fd0b4c1c491a1cc.jpeg

 

Med drivaxeln fastspänd med stöd underifrån gick det ganska bra att driva på hylsan med hjälp av en lös skrothylsa.

2EF5378B-2114-43F3-B8B1-1CC0BE7D66E1.thumb.jpeg.a8e8dd743b01888b3fd7adec68be4c7d.jpeg


 

På hylsan trädes sedan dammtätningen på.
48679483-0054-4515-A235-D31E5A0C927B.thumb.jpeg.779b4b42e9cb652c93e96f761daaefa2.jpeg

 

Nästa steg vara att dra fast hubben på samma sätt som original med skruvarna från baksidan. De skulle dras med ca 100Nm samt låsas med låsvätska. Utskjutande gängning smorde jag sedan med kopparpasta för att motverka rost i gängorna.
7F03D283-3CB4-42A6-816C-EAA39A73E56C.thumb.jpeg.2c8f3e6208c2a1727d64845a24d2bf04.jpeg

 

Därefter var det tid för spindeln, den träddes utanpå hubben med ett koniskt rullager mot hubben och sen träddes ytterligare ett lager på utifrån, vilket låstes med en första lagermutter. Här ser den observanta något som inte ser helt rätt ut!!
B47CEB79-DE00-4AD4-823D-67856A364B33.thumb.jpeg.1bd9390bef26eae54a0294beb021c207.jpeg


Därefter var det egentligen tid att justera in rätt lagerspel men det avvaktade jag med och började istället montera bromsar.

Skivorna träddes utanpå spindlarna och och de nyfixade oken skulle monteras.
Men här tog det stopp! 😡

6264E162-93DA-4659-A514-D22560493833.thumb.jpeg.07275bfc2e962e1939d61c8929a4d5df.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Thumb up 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Efter  några svettiga minuter då jag konstaterat att  bromsskivorna satt för lång ut, eller om det  nu var bromsoket som satt för långt in, kontrollerade jag monteringsanvisningen igen.

Ahhh... spindeln skulle sitta på utsidan av bromsskivan, med hjulbultarna som låsning. 
 

Med lättat hjärta höll jag kväll för att nästa dag med stöd av Göran, ta mig an problemet att pressa ut hjulbultarna igen ur spindlarna.

Med ett bra mothåll på undersidan var det snabbt gjort att slå ut bultarna.

B40E350A-DC90-43BC-84D6-E10938E64984.thumb.jpeg.84c2d3be6f80c10404e88016f6976002.jpeg


 

Med bultarna ur var det sen bara till att göra om och göra rätt!

C5297B8C-3868-41C4-8813-8EE722BBA6BB.thumb.jpeg.3f1ec9b1a13c99bcefbd1a0ac0d68861.jpeg

 

 

Bultarna in från skivans baksida, ”navet” på hubben inåt genom skivan.

EAC0B00D-19A5-434A-B587-CC7AFD1773D0.thumb.jpeg.e92f2be63b7840f39a5324a96a020e4c.jpeg

 

 

Lite bättre linje mellan skiva och bromsokshållaren! :)
F4A39091-06FD-4812-8F3C-E6E6D13F04A3.thumb.jpeg.ea3fa3fe3840328f4e86bfbb8479a5dd.jpeg

 

 

Så här vackert blev det sedan när det mesta var på plats. Återstod att justera in de nya koniska rullagerna, montera bromsar och hänga på den sista delen. 

9685E22A-0172-431E-B109-C5EE30F1DB03.thumb.jpeg.cbb627ad0f43b9e7ebf75bbc936cc751.jpeg
 


Att justera in lagerna underlättade av detta verktyg som Göran lite snabbt tillverkade. Hakarna passar in i låsmuttrarnas spår och möjliggjorde montering med moment. Ger lite bättre kontroll än dorn och hammare.

65128318-C144-480B-A66F-B4F82D14CBC3.thumb.jpeg.3491cbdfd2fa681bdf99fb1c23d45d40.jpeg

 

 

Några rörbitar, lite fyrkantsjärn, en skrothylsa, svets, svarv och en duktig hantverkare så vips har man en haknyckelhylsa med 1/2” fattning!

71AB85AE-1512-4357-B091-3C1B4DEE1962.thumb.jpeg.d7c80c216891d00e36995f333951b6a2.jpeg

 

 

Efterhand hade den stora högen med puzzlet minskat och till sist var det bara det roligaste kvar, orsaken till hela detta projektet! 

CF1DEE69-4405-43CF-BDD6-57279182FAFB.thumb.jpeg.19075657eec21957f316ea679a9acf2e.jpeg

 

Edited by Lars 9k
  • Like 3
  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

De uppmärksamma har väl insett att det är montering av frihjulsnav som sysselsatt mig senaste tiden.

7CBDAE3E-D096-4C6B-A7C2-E31592174CC2.thumb.jpeg.1d3a9c24ea3931c764b6a81e4be7d592.jpeg


 

Då jag haft vibrationer från främre kardan, valde jag mellan att skaffa en ny kardan, eller låta den stå still när den ändå inte skall driva.

Det blev betydligt lugnare i Jeepen med främre drivlinan stilla. Som bonus fick jag nu också justerbara hjullager fram, med koniska rullager. Förhoppningsvis lite starkare än de kullager som sitter original och som jag fått byta med alltför täta intervall. 
Vem vet, kanske sparar det några droppar bensin också.

MEN.... frihjulsnaven flyttade ut hjulen ca 15mm, vilket jag borde insett, då det är så där bak. Detta medförde att hjulen nu gick i trösklarna när jag svängde och garanterat skulle tugga ännu mer än tidigare i skärmkanter och innerskärmar!

Vad göra!!???

Förnuftet fick råda, 31” däck lånades av @Per Pettersson och inom snar framtid kommer nya däck beställas.

8E9D03DD-ED54-46E8-9340-B22012D5B135.thumb.jpeg.4f778646afdeb3abdabd47836878a2b4.jpeg

 

 

31x10,5-15 ser riktigt smått ut, hoppas 33” blir lite bättre.
5251F6BB-C7DB-4298-AF87-C0BA9CDEF796.thumb.jpeg.04e623bfb74468b1049ae6cd6e90acda.jpeg


 

Det blir 33x12,5-15 i framtiden vilket bör ta bort alla bekymmer med däck som tar i skärmarna, samt även möjliggöra att vi kommer att kunna köra in Jeepen i garaget utan att tömma luften ur fjädringen varje gång! 


Aluminiumlådan har också kommit på plats. 
I den skall alla vinschprylar hamna, vilket kommer ge @Hanna mer plats för grytor inne i inredningen. ;)

3AFCD681-895E-4CD8-9C92-066818D4A54D.thumb.jpeg.b729b061ae0bc089d2a54bccb3ad7d17.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 12/23/2018 at 12:50 AM, Per Pettersson said:

Once you go big you never go back... Eller hur var det nu?

Tja ... jo........ det blir nog så ändå!!🤔

Edited by Lars 9k
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ja en hel del skruvande blir det emellanåt och även nya tankar och delar.

Men så länge jag ser Jeepen och skruvandet som en del av hobbyn så är det egentligen inget problem.

Jag har lika kul, om än på ett annat sätt, när jag meckar och fikar i kompisens garage, som när vi är ute på tur! 

  • Like 1
  • Thumb up 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vilken otur för mig att jag såg försent som vanligt! jag har 4 st Hankock dynapro MT 33x12,5 15 som har gått 6 mil väg och en timme terräng som är för små på min bil

 

//Leffe

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Äntligen!

På grund av mycket jobb sista tiden har garagetiden varit minimal.

Men ikväll blev äntligen alla skruvarna till beadlocken dragna med rätt moment och hjulen klara.

Bara till att montera när farten var uppe.

4350C25E-E010-448F-9A1A-2E7788E181CD.thumb.jpeg.341b5abde99db1f572e71923a6d96cc6.jpeg

 

 

Så nu står äntligen Jeepen på ”rätt” hjul!

33x12,5-15”

679AB952-33D0-4CF0-B316-873A04EEAA0B.thumb.jpeg.6581ac35e7853d6129212bff4f936b20.jpeg

 

Lite större än de lånade 31x10,5-15”

A925E486-9531-41C3-9463-E0A02AE18738.thumb.jpeg.7d021aed933de990eabc7264e22c5283.jpeg
 

Och de tidigare 265/75-16

C25C6455-DC42-44BC-9FCE-2E4DADC71D75.thumb.jpeg.af72802714751424f5c1df8f32bda600.jpeg



Men mindre än de senaste, 35x12,5-15”

C29D10FC-95D9-4DDD-A59F-BEE5477D0CE6.thumb.jpeg.f20b19e6e1f4f358af16830985acf8fc.jpeg


Frågan är dock om inte 33” klär den väl så bra!

  • Like 6
  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...