Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

Har följt den här tråden i tysthet sedan några år tillbaks.

Det är helt galet vilka framsteg som skett med denna bil!

Det som är gjort på den bilen är precis det jag skulle vilja göra med min egen ZJ, om jag någonsin hade haft råd.

Grymt jobb som är nerlagt!

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 hours ago, Gurfen said:

Har följt den här tråden i tysthet sedan några år tillbaks.

Det är helt galet vilka framsteg som skett med denna bil!

Det som är gjort på den bilen är precis det jag skulle vilja göra med min egen ZJ, om jag någonsin hade haft råd.

Grymt jobb som är nerlagt!

Då får jag hälsa dig välkommen till Forumet.

Knepet för att motivera jobbet/pengarna är att man verkligen bestämt sig för att behålla Jeepen och använda den.

Annars är det hål i huvudet, för pengarna får man aldrig tillbaka. ;)

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 5/22/2020 at 6:37 PM, Lars 9k said:

Då får jag hälsa dig välkommen till Forumet.

Knepet för att motivera jobbet/pengarna är att man verkligen bestämt sig för att behålla Jeepen och använda den.

Annars är det hål i huvudet, för pengarna får man aldrig tillbaka. ;)

 

Tack tack :)
Ja, mitt problem är väl att jag ska hitta en ekonomi som tillåter större utsvävningar. Bilen är inköpt för 2500kr så jag har ju inte mycket investerat i den än. 😛

Återstår att se hur långt jag går med den, det blir kanske inte i samma härad som din pärla men nog ska det förbättras och förfinas, allt!

Steg 1 är delvis gjort - byta ut de (obefintliga) trösklarna till balkar som tål lite tuffare tag. Nu är det bara resten kvar...

Men ditt bygge ger mig mycket inspiration! :)

Som synes på bilden är det låååååång väg kvar :lol:

20200329_152852.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Igår bytte jag bakre diffkåpan  och passade även på att kontrollera spelet i
bakdiffen.

Bytet av kåpan är för att kunna fylla upp med lite mer olja efter att jag vinklat bakaxeln.

Den gamla HD-kåpan hade bara ett gemensamt hål för nivå och påfyllning medan den nya har bottenplugg med magnet, nivåsticka samt påfyllningshål.

54485070-CAC0-4FC2-81E5-87AEEEEE0870.thumb.jpeg.880e740698ff332e19b1faebeab2aeb4.jpeg


Spelet i diffen var helt ok, ”glappet” jag har ut mot hjulen beror till största del på frihjulsnaven, men nu är det kollat.

Passade även på att kontrollera antalet kuggar på hastighetsmätardrevet som sitter i fördelningsväxellådan.

EC7CC653-5E81-44B9-9284-5FCD6D76322F.thumb.jpeg.51d783ad1bcf9d42d33c9cd6d6b68825.jpeg

 

Det skall bytas ut mot ett med en kugg mer, för att få rätt värde på hastighet och tripp efter bytet till 33” hjul
2A0BA51F-1DEF-40DD-B68D-DEE9382E3D71.thumb.jpeg.ed8aa0cdb918618b5a40adc2243ae670.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 3
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Igår anlände till sist efter närmare två månaders ”corona-väntan” två 40w-ledramper.

De skall komplettera ljusbilden på bredden för ”viltspaning”.
 

Jag monterade dem med Frontunners extraljusfästen, smidigt och stabilt om än inte billigt.

61F91718-D811-4D05-9BFF-FAC197E50B0E.thumb.jpeg.0d4c96533d474dfc4ba69116de14df08.jpeg


 

Förhoppningen var att de skulle matcha den större rampen rent utseendemässigt men det gick lite sådär..

1AED9AB7-3FE4-4DD9-BFDB-DDCEF6961AC4.thumb.jpeg.11dfdb00d7710b7e5b8d0f9371f933c7.jpeg


Tyvärr dår inkopplingen vänta tills jag lyfter tältet nästa gång vilket lär bli när det skall monteras snabbfästen, även de från Frontrunner.

42D27EB1-108F-4B8B-9B33-7E574F8F6845.thumb.png.33d440be957df5260c328154fa4c59cf.png

  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tycker det blev snyggt både med kåpan på bakaxeln och ljusramperna :)

Nästan så man blir sugen på att "byta ner sig" till en D35 bakaxel istället för min 44A, med tanke på att eftermarknaden har betydligt fler grejer till D35...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det har jag märkt.
Behöver egentligen totalrenovera min bakaxel men det är nog ändå enklare att hitta en D35 med skivbromsar o kasta på den istället... 🙄

Nåja, ska få tillbaks bilen från verkstaden som fixar det slutgiltiga med trösklarna, sen besiktiga. SEN börjar delbytar-dansen ^^

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev det fix när den värsta baksmällan efter gårdagens firande ebbat av.

Vi eller rättare sagt @Hanna tog sig an ett projekt som släpat.

Anpassning av en markisförlängare till vägg.

Vi testade ju i fjor att använda en markisförlängare som vägg.

Den fästes på sidostaget med geiderspår i plast från James Baroud. 
Dock är förlängarna 2x2m så lite för lång för att kunna fästas i marken.

0D0BB5D2-8ADB-48AB-9587-15D1E94D9444.thumb.jpeg.20f4289b2d8b5b008955ed9fc92c7063.jpeg 

 

 

Efter lite mätande och nålande hamnade tyget i symaskinen. 
A5CD52C4-CBDF-4158-94CC-33A67B6D364A.thumb.jpeg.886e80a1ff290d696349adff824442b6.jpeg
 

 

Slutresultatet.

C06A3A70-0029-491D-8D6D-106FD4E99F91.thumb.jpeg.6d81fc0ee259b4147fa22233c07efaf6.jpeg


 

Det gör stor skillnad att ha en vägg när vädret är dåligt.

9B58838D-6CAE-45A0-AF4D-BD240C7A2D97.thumb.jpeg.a56747c7368d150b8ff9ff516c2637ee.jpeg
 

Sen har vi en förlängare till som vi kan förlänga markisen med eller släppa ner som vägg på framsidan.

  • Like 9
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 6/8/2020 at 8:40 AM, CampForCer said:

Snyggt jobbat!   Väldigt bra förbättring. Kan tänka mig det gör skillnad när det blåser och regnar...

Har ni sytt ngn väska för denna med?

Var beställde ni tyget?

Jo den väggen gör stor nytta vid dåligt väder.

Markisförlängarna levereras i transportväska och med 2-delade teleskoppinnar. De är inköpta från Gordigear samma som tältet och markisen.

Då vi tyckte att pinnarna var onödigt långa och vi redan hade  3-delade för presseningen som vi använder över bakluckan vid dåligt väder, skaffade vi likadana till förlängaren.

84EDBAA0-4002-447B-8AE2-29BF11FCDBA6.thumb.jpeg.13cbe792badcae65e4c52fa35ffd1f02.jpeg


 

Alltihop förvaras i ett fodral @Hanna sytt av tyg från ett gammalt bomullstält.

36ADDC9E-A888-4CD2-BFF5-2E655284FD59.thumb.jpeg.efbb2751f77daccdd63c5daf4c2575bc.jpeg


 

Det blir ett lite klumpigt packet men vi tycker ändå det blev bättre för oss än flera mindre fodral.

 

Edited by Lars 9k
  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Byta grille support/frontpanel Jeep ZJ

För något år sedan köpte jag en ny frontpanel som legat till sig på vinden.

E13A527C-EAD2-44DB-ABF9-DA6D0EFD71AD.jpeg.b23e4ed2fb845c907d0646d992326e27.jpeg

Då det blev läge att riva lite i fronten i samband med semesterledighet var det ju bara till att sätta igång. 

Att jag samtidigt plockade av och spolade ren kylaren och bytte styrsnäcka samtidigt är en annan historia.

Ganska direkt efter att jag plockat av den gamla som var sprucken och saknade flera ”öron”, konstaterade jag att den nya var för manuell höjdjustering medan den gamle var för elektrisk.

A05DB6B8-14CA-484D-B77A-948FBF0EBEF2.thumb.jpeg.6646065ed110891843632b89e5735f44.jpeg


 

Ett extra hål uppe till höger. 

77E7705E-120C-43F1-97D5-384458728DC5.thumb.jpeg.305829c4d5b6e7e5d6214951eaea5090.jpeg
 

 

Efter kontroll visade det sig vara svårt att hitta en eftermarknadspanel avsedd för elektrisk justering så jag beslutade mig för att köra manuellt, åtminstone tills vidare.

Det innebar att jag fick plocka vissa delar från min reservdelsbil då den lyckligtvis hade manuell höjdjustering. Så två trasiga paneler skulle förhoppningsvis bli till en hel.

D0C22613-4E2E-48B3-A41A-CEF083A04D82.thumb.jpeg.7f558585a4a32e02ef5234bfd7457df5.jpeg
 

Det är ganska mycket plastdetaljer som måste flyttas, plastdetaljer som dessutom är nästan 30år gamla och sköra.

Sidojusteringen består av tre delar.

9B301599-3561-4A33-BE24-617A4A0DC25F.thumb.jpeg.77df9781422ac3f2c911fab4ac1e06a4.jpeg

 

Jag sågade försiktigt bort och isär hela övre ringen som spärrhakarna satt i. Sen kunde jag dra ut den långa axeln.

6918D493-B2D5-4346-84C2-DFEB415EFF9F.thumb.jpeg.01203dce16e2e4dbbee472e2b286c834.jpeg

 

Därefter vred jag loss axeln som lampan fäster i, den sittet med bajonettfäste.

1E70BC44-21F1-450A-905A-08F9FF0F0A50.thumb.jpeg.bc5462048a9e47510e28f71bf4c1873f.jpeg



 

Efter att ha vridet den 1/8-dels varv gick den att lirka ut.

965F44B6-A874-47FC-A8FE-760D31F40556.thumb.jpeg.02d2e9d788a3ce5d7ccc12dfdaf1ad3e.jpeg

 

Kuggdrevet var sedan bara till att trycka ut åt andra hållet.

Delar som behövde lite kärlek innan de var redo för återmontering.

C027548D-1DDA-4060-9011-1D8B792683AF.thumb.jpeg.633fb46d3d73d4e57fa3d660a86eaa74.jpeg
 

 

Efter stålborste och olja var de kanske inte som nya men fullt fungerande och användbara.

4A58630A-ECCC-4D63-9246-611764711868.thumb.jpeg.8a6f24cc786a9a40144c71d8335bd5bd.jpeg

 

Höjdjusteringen sågade jag också loss för att minska risken att spärrhakarna skulle gå sönder.

Här var det två delar som fick sågas loss. Själva lampfästet satt med bajonettfäste liksom det tredje fasta lampfästet.
 

DE4A51A1-0699-4179-BA04-89E8CF49E69F.thumb.jpeg.ac0be00defe96934698e809486406062.jpeg
 

Alla fästena kom av hela och var efter putsning och uppsmörjning användbara.

Vidare fick gummilisterna på sidorna flyttas över och limmas, samt totalt 6 stycken gängclips.

Gängclipsen fick jag plocka från båda de gamla panelerna samt något som jag sparat sedan innan, då det var just de flesta av clipsen som var bortbrutna på de gamla panelerna. 

A5A24B3D-D19B-4821-B171-80AC02E43D24.thumb.jpeg.3f1b8a87dfc7d57021f768a49ec55ffb.jpeg


 

För att ge plats till min vinschstyrning fick jag såga bort lite plast ifrån den nya panelen.

132729D0-13F7-422B-BCB3-CAB3B778C731.thumb.jpeg.ae712aea02c097769192b2cbdd5b7b63.jpeg

 

Då den nya panelen verkar vara en avgjutning i lite mjukare plast är tyvärr inte passningen helt 100 men efter lite filande  passade blinkersfästet.

 

77D7CEA7-8F09-47B1-B1AE-5B0E96ED4608.thumb.jpeg.21704204461e449cd5095d3b7401da65.jpeg
 

 

De manuella justeringarna sitter  längre ut än de elektriska i själva lampan, tur nog fanns de hålen redan på mina lampor.

E94D194A-1E43-4543-AB13-930C829761DC.thumb.jpeg.d09e607f57507f417c525e5e14cd674a.jpeg


 

Efter två dagars skruvande syntes inte mycket, men fronten sitter lite stadigare, kylaren är befriad från lera och förhoppningsvis har jag blivit av med missljudet och glappet ifrån det havererade nållagret i styrsnäckan. 

AA1DA1DC-A78F-4AD5-9A62-B52F30968345.thumb.jpeg.79f899b748ea29862495e8b532810c5b.jpeg
 

Nu är vi nästan klara för sommartur!! :)

 

Edited by Lars 9k
  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nej något gult difflock blir det nog inte @Albatross, det blir svart i så fall.

Men idag blev det åtminstone lite enkel service i form av olje och filter -byte, medan tältet och markisen torkade.

6A7350C1-06A8-47E4-B3E3-836FE50608A3.thumb.jpeg.ca1afe85967e09f56917971a33b888e5.jpeg
 

 

Även ny vinschlina kom på trumman.

Denna lina har jag väntat en bra stund på.

Linan beställde jag från Umeå offroad när den gamla gick sönder, men sedan kom det Corona i vägen.

Den har ett skyddshölje som gör den mindre benägen att smälta samt får den att rulla upp sig på trumman bättre. Höljet är dessutom rödfärgat längst in på linan.

99366DF8-2FDD-41FA-9E23-A1DA2B161417.thumb.jpeg.a78555ee54826647673a62fd6ae1126b.jpeg
 


En klubbkompis har använt en sådan lina ett tag och är väldigt nöjd, så när min gamla gick sönder var valet enkelt.

BD42C676-8EBF-44D1-BEA3-9B750E10D2A7.thumb.jpeg.022186d74f89c7bdc718f2c976030274.jpeg

 

 

Edited by Lars 9k
Länkade till fel lina
  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

Förutom diverse annat servicearbete innan sommarens tur byggdes en specialdragkrok till cykelhållaren.

Jag hade ju samma problem som de flesta andra med att reservhjul och Trasharoo blockerade hållaren.

Med en original krok som förlaga konstruerade Görans garage en förlängd krok, tillräckligt lång för att gå fri från hjul mm.

C6AB7D12-0079-44DB-9B53-5F55D8DA2B3F.thumb.jpeg.74f15a7fba3e69b704df8ed7c9862035.jpeg
 

 

Göran svarvade och främste ett ämne till samma mått som basen på kroken.

8B58C797-3094-449F-99E4-77EE3C1686D3.thumb.jpeg.79e55137b3834d7d508709dc7e46d53e.jpeg

 

 

En dragkula inköptes från Biltema. 
5A454BBB-5CB2-45CC-AF8C-FCDCCC0BA2B5.thumb.jpeg.77c4c9b2f2c904559088fde453458d59.jpeg

 

 

Ett RHS profil skars upp och svetsades fast på ämnet.
5A09C143-9324-4823-BA2F-ED805E10CE9A.thumb.jpeg.4d01f59b1a164dad46d470a127ac0f02.jpeg


Kulan skruvades fast med en distansring innanför i profilen och alltihopa målades med svart boddy.

97B36F30-49E8-469A-B998-4E26A24049F3.thumb.jpeg.e4e3d03d64a7abc6daf1764cc7270144.jpeg


 

Slutresultatet blev jättebra, och nu är det testat i snart 100 mil.

370D9C2E-8FBF-498D-9385-B22B032B2AB3.thumb.jpeg.52973f7d5f87f9f534398e7c8f8a5294.jpeg

 

Edited by Lars 9k
  • Like 6
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Väl hemma efter sommarens långtur har det blivit lite småfix på Jeepen.

Tältet åkte av och fick nya hörn monterade. Det skulle jag egentligen gjort för något år sedan, plasthörnen har verkligen ”legat till sig” på hyllan. De gamla hade brustit vilket gjorde att duken inte satt riktigt på rätt sätt.

De gamla poppnitarna borrades ut. Fästena till absidbågen skruvades av. 

428200D0-AAC4-44C8-AA2C-B62691D80DEA.thumb.jpeg.deed99d59438de96d9f6b498e3fab85f.jpeg
 

 

Efter att borrat hål i hörnorna för nitar respektive skruvar var det bara till att nita fast dem igen.

CD1394CC-BA19-4FE6-A7D9-96D2A071D261.thumb.jpeg.a9050c734a3f92cacdefc1975f2e566e.jpeg


 

De nya hörnen var betydligt kraftigare än de gamla så förhoppningsvis kommer de att hålla bättre.

73C776B8-0A39-498F-94D8-93913DAA4DE5.thumb.jpeg.0de1b579e2dd38c26cfd4b772cf9db6b.jpeg
 

 

Nästa steg var att montera nya stag under tältet. 
Inga problem att beställa från Gordigear.

634C21BD-8AEA-43B5-939A-864DA3A6223F.thumb.jpeg.0c023275b33bd603ed7cc1125cdc2919.jpeg

 


De nya snabbfästena som skulle på, krävde att stagen satt på andra hållet under tältet.

818D5C76-4ED9-4E6B-A1F0-9F208C2ED0F4.thumb.jpeg.3b2513ebb45703bede8ad7148017811e.jpeg


 

Efter att stagen kommit på monterade jag kabelkanaler som jag fick med takplattformen av @Per Pettersson. Ett ganska smidigt sätt få fast kablarna istället gör buntband. Jag monterade kanalerna med 12mm M8 skruvar och ”halvmuttrar”  som sattes i plattformens spår.

24119428-C9B0-4549-80FB-7961991B7829.thumb.jpeg.da3dfc1f9e7bf60bdf52e55c9e7a810b.jpeg


Även de nya extraljusen blev inkopplade och justerade. De gav precis den extra bred som saknades på ljusrampen.
 

Sista jobbet var att montera och justera in snabbfästena till taktältet.

3149AAA6-C37C-4103-8B74-B83CD57A5C45.thumb.jpeg.c48914daf231150465c88d3591192ef6.jpeg



Eftersom jag mätte mycket noga både var tältet skulle sitta och sen var fästena  skulle hamna så stämde det INTE alls.
 

Samtliga fästen fick justeras igen när vi väl lyfte tältet på plats! 😂

DCBB52C9-09CB-46EB-8526-07704E663EB9.thumb.jpeg.a538cdb563b48ae2c2bf3298b58bfdd1.jpeg


Slutresultatet blev dock riktigt bra, Jag valde att montera fästena på undersidan för att de skall sticka upp så lite som möjligt och förhoppningsvis gå att ha på när jag kör in Jeepen i garaget.

Nu skall det bara på en uppsättning fästen på släpet också, så skall vi sen enkelt kunna flytta tältet mellan Jeepen och släpet.

Edited by Lars 9k
  • Like 4
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...